Ktm 690

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Ort
Urshult
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Efter att du tagit din licens finns inget bättre ställe att tävla än i 690-cupen :tummenupp
Så länge man hålle rsig på de mindre banorna är det dessutom fantastiskt skoj att köra vanliga bandagar oxå, då räcker det med körkort.

Okej låter ju inte helt fel. Hoppas ekonomin är bra nästa år så vi kan ses i 690-cupen! :)
 

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Ort
Urshult
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
så har nu nött igenom hela tråden och ingen som skrivit om resultat efter helsystem, öppet luftfilter bortplockad luftburk, tuneboy / pc3 samt mappning. Skulle vara kul att se bromspapper me den setupen.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
så har nu nött igenom hela tråden och ingen som skrivit om resultat efter helsystem, öppet luftfilter bortplockad luftburk, tuneboy / pc3 samt mappning. Skulle vara kul att se bromspapper me den setupen.

Toppen :tummenupp

Glöm inte reglerna bara...
 

blaisans

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2009
Ort
östersund
Hoj
2009 cb 1000 ra -09
kugg

Jag fick ett paketpris, men det gick och pruta lite till:tummenupp
Har kört 77mil sen i fredagskväll, och systemen åker förhoppningsvis på hojen på onsdag. Bilder kommer då. (första sålda enligt Lelles+gratis montering och mappning.)
Måste säga att hojen är väldigt lätkörd om man jämför med Husan jag hade innan. Den är direktstyrd, snabb och vibrationsfri. Jag är väldigt nöjd :tummenupp

EDIT: Jag känner att jag måste gå ner i alla fall 1 kugg fram, och eventuellt upp 2 kugg bak. Är det någon som har drevat ner 690?

kör med 15-45 = kul kul gör väl ändå 160:)
 

Skrap

Sugen!
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Haninge
Hoj
ostbåge, plockad som en gås, neos 100 för flipflopåka
Till att börja med är jag en newbie på motard och offroad. Jag vill kunna köra både on och off road. Vilken av 690 smc och 690 enduro är lättast att konvertera till "det andra"?
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Till att börja med är jag en newbie på motard och offroad. Jag vill kunna köra både on och off road. Vilken av 690 smc och 690 enduro är lättast att konvertera till "det andra"?

enduro till motard om jag fattat det rätt. minns inte exakt varför dock, tror det har med bromsarna att göra. jag har hur som helst en enduro med ett motardkit som tar runt 10 min att montera för den rutinerade.Hur som helst så kommer du vara jävligt glad att du valde enduro när du kör offroad pga fjädringen. det är jag! :tummenupp
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Nästan lika lätt.
Har man alla delar så är det lika lätt :)

Har själv 690 SMC och ett enduro hjulkit.
Bromsskivorna måste flyttas över från motardhjulen,extra distans på axeln fram och även några brickor mellan på bromsskivan så funkar det fin fint.
Bak passar rakt av om du har orginal 690 E hjuö med ryckutjämnare.

Går dock att få till med andra KTM bakhjul men kräver dock mera jobb och uträkningar och så har du då inte kvar ryckutjämnaren.
 

Hôffer

Jä ä Värmlänning
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Trondheim Norge
Hoj
Suzuki V-Strom 1000 -14
Trimning

Är det fler än jag som skulle vilja ha en tråd som bara handlar om "Trimning" av 690 motorerna?

Det kanske inte blir så lång tråd, men allt blir samlat på samma ställe :)

Mvh Hôffer
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Ingen som har en SMR & sälja? PM om du inte förväntar dig nå fantasipris.
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Är det fler än jag som skulle vilja ha en tråd som bara handlar om "Trimning" av 690 motorerna?

Det kanske inte blir så lång tråd, men allt blir samlat på samma ställe :)

Mvh Hôffer

Jo tack det skulle jag gärma med vilja ha.
Fast ska man trimma så blir det nog ändå frågan om högre kostnader men fin filande osv på motordelarna.
 

Hôffer

Jä ä Värmlänning
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Trondheim Norge
Hoj
Suzuki V-Strom 1000 -14
Jo tack det skulle jag gärma med vilja ha.
Fast ska man trimma så blir det nog ändå frågan om högre kostnader men fin filande osv på motordelarna.

Tänkte mer på allt som hjälper. Så jag tror inte att man behöver porta toppen å så då :) Men om allt blev samlat på en plats, så är det lättare att finna. Tuneboy, luftfilter, med eller utan lock. Akra mm. Sånt som inte behöver kosta en förmögenhet. Pratade med en förhandlare här i Norge, och han sa att kammen gjorde en del med Akra. Men då måste man släppa ner motorn lite, annars kommer man inte till för att byta.

Så med Akra, kam, map, Tuneboy och med öppet filter, då borde man väl kunna hosta fram en eller annan hk :)
 

Skrap

Sugen!
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Haninge
Hoj
ostbåge, plockad som en gås, neos 100 för flipflopåka
enduro till motard om jag fattat det rätt. minns inte exakt varför dock, tror det har med bromsarna att göra. jag har hur som helst en enduro med ett motardkit som tar runt 10 min att montera för den rutinerade.Hur som helst så kommer du vara jävligt glad att du valde enduro när du kör offroad pga fjädringen. det är jag! :tummenupp

Tack för svaret. Hur mycket gick kitet på? Behövde du göra några modifikationer för att det skulle passa?
 

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Kammaxel till KTM 690

Frågan är bara hur pass mycket det egentligen gör på sig :va

Svårt att komma åt och riva ur själv?

http://www.agap.se/Produkter.htm

http://www.agap.se/res/Default/ktm_1f.pdf

Jag har precis bytt kam på min 690E.
Var inga konstigheter egentligen.
Jag lossade motorn. Jobbigaste var svingaxeln.
Lite kontaktstycken och sen ställde jag den på min mekpal bara så att motorn kommer ner lite, ca 5cm, från motorfästes höjden.
Hasa motorn framaåt så kan man pilla ut kammen sen mellan kylet och ramen där.
Gick relativt smidigt.
Lite trist att jag var så jävla korkad att jag drog åt slungviktsskruven med 10nm istället för 3-4nm vilket resulterade i denna manövern.

Jag övervägde trimkam tills jag fick klart för mig att en original kostar typ 1500.


Tack för svaret. Hur mycket gick kitet på? Behövde du göra några modifikationer för att det skulle passa?

Paser här på forumet köpte precis 17" från Bergmans motor i Borås.
Tror han betalade 8,500 för fram och bak hjul exkl däck då såklart.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Tack för svaret. Hur mycket gick kitet på? Behövde du göra några modifikationer för att det skulle passa?

jag fick med kitet när jag köpte hojen. förra ägaren säger dock att han lagt ner 28 lax på hela kitet. då har han ekrat på gatufälgar på enduronav också så det passar rakt av. men det är någon distans som ska fixas med också. sedan får man modda gaffelbensskydden lite då gatuhjulen tar i, eller så köper man ett par smc-gaffelbensskydd. sedan har sitter det på lite större skivor på fram, sådana "flytande" skivor som inte är orginal. jag berättar bara vad jag fått förklarat för mig haha, jag har ägt hojen i mindre än 2 veckor och har bara kört gatuhoj innan! ;) Men hoppas du fick lite svar på dina frågor iaf. Har hur som helst sett färdiga motardkit på bikeshop.se tror jag det va, minns inte helt säkert (orkar inte kolla) men de låg på runt 26 lax tror jag och det var extrapris t.o.m.!
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Bygga racehoj..

Är precis i tagen att köpa en SMR (står mellan 3st som alla verkar lika prisvärda) och kitta om. Då hojen bara ska gå bana/tävlingar tänkte jag reka upp med lite kraschdelar också :vurpkung
Hittat lite på eBay men tänkte se om nån här också har delar liggandes.. Vill köpa,

  • Ersättare för lyse, samt en båt.
  • Komplett kåpset inkl. tank (skick & färg oväsentligt).
  • Styre.
  • Broms- & koppligsgrepp.
  • Växelförare och bromspedal.
  • Kit för att plocka bort stöd.
  • Kraschpuckar runt om.

Klickade mig igenom PP-katalogen för allt bling-bling som finns också. Notan sluta på över 15k med lyxvärmarna :D M.a.o så är jag lika intresserad av såna delar också även om det övre har högre prio.

Dra ett PM om du tycker det är långt kvar till löning :tummenupp

PS. Om nån sitter på nya Dunlop slicks är det också av intresse.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Mina spontana tankar om listan...

  • Ersättare för lyse, samt en båt.
    - Kontakta Hasse G som kör cupen. Han gjuter båda delar anpassade för SM/SMR.
  • Komplett kåpset inkl. tank (skick & färg oväsentligt).
    - Skit i tank. Bara onödig kostnad. Inte ens Stefans 140km/H (?) highsider på Mo-i-rana förra året sabbade tanken. Resten av hojen ska vi inte tala om.
  • Styre.
    - Biltema
  • Broms- & koppligsgrepp.
    - Dyra saker. Skydda dem med barkbusters.
  • Växelförare och bromspedal.
    - klarar sig troligen om du klotar. Men bra att ha som reservdel.
  • Kit för att plocka bort stöd.
    - finns originalkit (som du säkert redan visste)
  • Kraschpuckar runt om.
    - original eller enkla skateboardhjul. Bra grej. Skulle räddat utseendet på min framgaffel efter klotning föra året som kostade styre, bromsgrepp mm. EFTER det köpte jag mina barkisar :huvet

En grej som är bra att ha med sig är extralameller. Vi är flera som drabbats av plötsligt kopplingsslir som löstes med lamellbyte.
Jag skulle leta extrahjul, jädrigt drygt när vädret leker med en och man blir nervknippe av att inte veta om man ska kränga eller ej.

Hoppas vi ses i cupen nästa år :tummenupp
 
Nyheter
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Top