Ktm 690

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Byter street triplen mot en 690 imorgon :tummenupp , blir ny erfarenhet att köra motard. Tips mottages gärna! :)

kör inge ihjäl dig, du kommer ha svårt för att inte åka på bakhjulet! :tummenupp Det har jag märkt och jag har ändå gått ner från 1000cc till 654cc. :näsblod
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
ska nog byta till 2-fingershandtag på både frambroms och kopplingen, någon som har tips om vart man hittar dessa?
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
ska nog byta till 2-fingershandtag på både frambroms och kopplingen, någon som har tips om vart man hittar dessa?

jag leta runt efter justerbara (mer än orginal) men hitta inga. 690 smr fanns det till. pga att den har någon annan bromspump.

kapa original kanske fungerar?

jag köpte koppling + broms med art nr: 58702042000. för typ 661 spänn. Om man kollar upp broms å kopplingsgreppet separat kostar dom ca 500spänn styck :confused:
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
jag leta runt efter justerbara (mer än orginal) men hitta inga. 690 smr fanns det till. pga att den har någon annan bromspump.

kapa original kanske fungerar?

jag köpte koppling + broms med art nr: 58702042000. för typ 661 spänn. Om man kollar upp broms å kopplingsgreppet separat kostar dom ca 500spänn styck :confused:

Fan också, jag har precis köpt ett bromshandtag. Mitt är kapat eller snarare avslaget, gav fan i att byta bara för att det kändes rätt bra!
 

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Ort
Bromma/ulvsunda
Hoj
Hojlös igen...
Nu har jag lusläst hela tråden om denna hoj. Egentligen handlar tråden mest om helsystem och mappning och problem med tomgång och tjuvstop. Nyttig fakta helt enkelt.
Det ligger ett gäng 690SM på blocket (5-6st) och dom är ju inte så fasligt dyra i pris direkt.

Men är det sån skillnad på SM och SMR? Fälgarna är ju ganska uppenbara.
Är sugen på en 07:a SM då dom ligger mig bättre i pris. Har kört fighter innan så övergången till motard lär väll bli hyffsat enkel.

Dom flesta verkar ju nöjda med sina hojar, men vad säger ni som har era kvar?
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Nu har jag lusläst hela tråden om denna hoj. Egentligen handlar tråden mest om helsystem och mappning och problem med tomgång och tjuvstop. Nyttig fakta helt enkelt.
Det ligger ett gäng 690SM på blocket (5-6st) och dom är ju inte så fasligt dyra i pris direkt.

Men är det sån skillnad på SM och SMR? Fälgarna är ju ganska uppenbara.
Är sugen på en 07:a SM då dom ligger mig bättre i pris. Har kört fighter innan så övergången till motard lär väll bli hyffsat enkel.

Dom flesta verkar ju nöjda med sina hojar, men vad säger ni som har era kvar?

så sant. tänk om det skulle finnas en sporthojs-wiki klistrad i första inlägget i tråden. så skulle alla kunna bidra till wikin. dom återkommande frågorna handlar som du sa mest om avgassystem å mappning.

smr har fullt justerbar fjädring,mapp-switch (hur trotteln uppför sig), värre bromsok och bromspump.

Köp en 690 smc om du har råd... för så stor skillnad är det på sm/smr mot smc :banana
 

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Ort
Bromma/ulvsunda
Hoj
Hojlös igen...
Ja, Frugan har gnällt som fan denna sommar när jag tog kortet på att jag inte har kunnat skjutsa henne (saknar passagerarsadel ala pucken design = skitbra då jag får åka själv) men nu börjar det bli som så att hon måste åka med.

En Smc vore fett med trevligt, men den kliver raskt upp i pris.
SM:en kostar ju betydligt mindre. Som ovanstånde talare har skrivit så har den bättre bromsar och sen så är den mycket snyggare.

jävligt mycket OT i tiigare skrift, men här kommer lite till.
Vaaaad i hela fridens namn är en Radielt monterad broms?

Är ju skillnad på bromsarna på SMC:n och SM:en
SMC:ns är ju bra mycket "fetare" än SM:en = radielt monterad vad jag har förstått(?), men är inte SM:en det också eller är bromsoket det som gör det radiellt monterad eller ej? (Hajar noll just nu)

En KTM blir det till sommaren hur som helst. En 690 av nyare modell.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
så sant. tänk om det skulle finnas en sporthojs-wiki klistrad i första inlägget i tråden. så skulle alla kunna bidra till wikin. dom återkommande frågorna handlar som du sa mest om avgassystem å mappning.

smr har fullt justerbar fjädring,mapp-switch (hur trotteln uppför sig), värre bromsok och bromspump.

Köp en 690 smc om du har råd... för så stor skillnad är det på sm/smr mot smc :banana

Finns inte på min iaf. Blandat ihop med SMC kanske? :)
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Ja, Frugan har gnällt som fan denna sommar när jag tog kortet på att jag inte har kunnat skjutsa henne (saknar passagerarsadel ala pucken design = skitbra då jag får åka själv) men nu börjar det bli som så att hon måste åka med.

En Smc vore fett med trevligt, men den kliver raskt upp i pris.
SM:en kostar ju betydligt mindre. Som ovanstånde talare har skrivit så har den bättre bromsar och sen så är den mycket snyggare.

jävligt mycket OT i tiigare skrift, men här kommer lite till.
Vaaaad i hela fridens namn är en Radielt monterad broms?

Är ju skillnad på bromsarna på SMC:n och SM:en
SMC:ns är ju bra mycket "fetare" än SM:en = radielt monterad vad jag har förstått(?), men är inte SM:en det också eller är bromsoket det som gör det radiellt monterad eller ej? (Hajar noll just nu)

En KTM blir det till sommaren hur som helst. En 690 av nyare modell.
Radiellt monterad broms (oket i det här fallet) betyder att bultarna som håller oket är monterade radiellt mot hjulaxeln. Alltså de sitter vinkelrätt mot axeln. Normala bromsar (ok) är följdaktligen monterade axiellt (koaxialt med hjulaxeln).
En radialpump har sin kolv jobbandes radiellt mot styret medans en "normal" pump jobbar axiellt mot styret.

Alla 690orna har radiella ok men det är bara SMR/Prestige som har radiell pump. Dessutom är oket lite finare på SMR/Prestige.
SMR/Prestige har även radiell kopplingspump.
Om jag inte minns helt galet är bromsarna samma på SMC och SM. Duke och SMR/Prestige har samma uppsättning.

Nedan en jämförelse mellan Prestige (som hette SMR 2008) och SM.
 

Bifogat

  • 16753_690_supermoto_still_1024.jpg
    16753_690_supermoto_still_1024.jpg
    96 KB · Visningar: 140
Last edited:

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Finns inte på min iaf. Blandat ihop med SMC kanske? :)

Aha 690 duke har. Antog att smr också hade då.

Radiellt monterad broms (oket i det här fallet) betyder att bultarna som håller oket är monterade radiellt mot hjulaxeln. Alltså de sitter vinkelrätt mot axeln. Normala bromsar (ok) är följdaktligen monterade axiellt (koaxialt med hjulaxeln).
En radialpump har sin kolv jobbandes radiellt mot styret medans en "normal" pump jobbar axiellt mot styret.

Alla 690orna har radiella ok men det är bara SMR/Prestige som har radiell pump. Dessutom är oket lite finare på SMR/Prestige.
SMR/Prestige har även radiell kopplingspump.
Om jag inte minns helt galet är bromsarna samma på SMC och SM. Duke och SMR/Prestige har samma uppsättning.

Nedan en jämförelse mellan Prestige (som hette SMR 2008) och SM.

Smc har 4 st bromsbelägg ett till vare kolv i oket. Sm har 2 belägg .
 
Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Aha 690 duke har. Antog att smr också hade då.



Smc har 4 st bromsbelägg ett till vare kolv i oket. Sm har 2 belägg .

Jepp. Ser ut som oket är samma. My bad. SMC på bilden nedan, hittade ingen liknande på SMR. Men jämför med min tidigare bild.
Pumpen skiljer dock.
 

Bifogat

  • SMC_broms.jpg
    SMC_broms.jpg
    220.8 KB · Visningar: 104

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Jag har precis köpt extra hjul till 570n som omedelbums ska byggas om til slanglösa :tummenupp

bygger du om själv eller lämnar du iväg jobbet? har du lust att berätta hur du gör om du gör det själv?

Ja, Frugan har gnällt som fan denna sommar när jag tog kortet på att jag inte har kunnat skjutsa henne (saknar passagerarsadel ala pucken design = skitbra då jag får åka själv) men nu börjar det bli som så att hon måste åka med.

En Smc vore fett med trevligt, men den kliver raskt upp i pris.
SM:en kostar ju betydligt mindre. Som ovanstånde talare har skrivit så har den bättre bromsar och sen så är den mycket snyggare.

jävligt mycket OT i tiigare skrift, men här kommer lite till.
Vaaaad i hela fridens namn är en Radielt monterad broms?

Är ju skillnad på bromsarna på SMC:n och SM:en
SMC:ns är ju bra mycket "fetare" än SM:en = radielt monterad vad jag har förstått(?), men är inte SM:en det också eller är bromsoket det som gör det radiellt monterad eller ej? (Hajar noll just nu)

En KTM blir det till sommaren hur som helst. En 690 av nyare modell.

mkt fokus på bromsarna. visst dom e bättre på smcn men dom förtjänar inte all uppmärksamhet. dra å testa en smc och sm innan du bestämmer dig så förstår du vad jag snackar om :tummenupp
 
Last edited:

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
fan hur svårt ska det vara? jag hittar inga korta koppling- och bromshandtag någonstans till min 690 enduro!? tvåfingers alltså!

någon???
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top