Ktm 690

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Mina spontana tankar om listan...

  • Ersättare för lyse, samt en båt.
    - Kontakta Hasse G som kör cupen. Han gjuter båda delar anpassade för SM/SMR.
  • Komplett kåpset inkl. tank (skick & färg oväsentligt).
    - Skit i tank. Bara onödig kostnad. Inte ens Stefans 140km/H (?) highsider på Mo-i-rana förra året sabbade tanken. Resten av hojen ska vi inte tala om.
  • Styre.
    - Biltema
  • Broms- & koppligsgrepp.
    - Dyra saker. Skydda dem med barkbusters.
  • Växelförare och bromspedal.
    - klarar sig troligen om du klotar. Men bra att ha som reservdel.
  • Kit för att plocka bort stöd.
    - finns originalkit (som du säkert redan visste)
  • Kraschpuckar runt om.
    - original eller enkla skateboardhjul. Bra grej. Skulle räddat utseendet på min framgaffel efter klotning föra året som kostade styre, bromsgrepp mm. EFTER det köpte jag mina barkisar :huvet

En grej som är bra att ha med sig är extralameller. Vi är flera som drabbats av plötsligt kopplingsslir som löstes med lamellbyte.
Jag skulle leta extrahjul, jädrigt drygt när vädret leker med en och man blir nervknippe av att inte veta om man ska kränga eller ej.

Hoppas vi ses i cupen nästa år :tummenupp

brake_snake_02.jpg


något sådant för bak bromsen kanske?
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Mina spontana tankar om listan...

  • Ersättare för lyse, samt en båt.
    - Kontakta Hasse G som kör cupen. Han gjuter båda delar anpassade för SM/SMR.
    Jag frågade i Cup-tråden om hur man får tag på ovan nämnda men inget svar. Dra gärna ett PM med nummer eller så :tummenupp
  • Komplett kåpset inkl. tank (skick & färg oväsentligt).
    - Skit i tank. Bara onödig kostnad. Inte ens Stefans 140km/H (?) highsider på Mo-i-rana förra året sabbade tanken. Resten av hojen ska vi inte tala om.
    Tank är mest om nån har en färdigrepad så man kan få den billigt, annars får det vara.
  • Styre.
    - Biltema
    Har så fruktansvärt dåliga erfarenheter på "annat styre" att jag helst köper ett KTM. När jag bytte på SD'n till ett som var lite lite annorlunda så tappa jag hela känslan för cykeln & börja köra som en kärring.
  • Broms- & koppligsgrepp.
    - Dyra saker. Skydda dem med barkbusters.
    Det räcker alltså? Aldrig kört en motard så har noll koll på deras funktion. Trodde dom satt där för att det ser lite tufft ut :D

En grej som är bra att ha med sig är extralameller. Vi är flera som drabbats av plötsligt kopplingsslir som löstes med lamellbyte.
Jag skulle leta extrahjul, jädrigt drygt när vädret leker med en och man blir nervknippe av att inte veta om man ska kränga eller ej.

Hoppas vi ses i cupen nästa år :tummenupp

Extra hjul är nästan ett måste då jag hatar att kränga däck. Men blir nog ett par ekrade till regndäcken då jag misstänker att dom dels är billigare beggade men även större utbud (eBay är tomt på gjutna).

I cupen syns vi garanterat! Sen om jag har nånting där att göra är en annan femma. Kanske inte är helt genomtänkt att köpa sig en 690, och få för sig att börja tävla med den, när man aldrig kört en motard och dessutom hatar motorcyklar utan clip-on! Men what-the-hell, hur svårt kan det va?
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
något sådant för bak bromsen kanske?

Den vajern skyddar mot att böja UT pedalen när man kör enduro. På RR-bana är det åt andra hållet pedalen kommer böjas.



Henrik skrev:
Jag frågade i Cup-tråden om hur man får tag på ovan nämnda men inget svar. Dra gärna ett PM med nummer eller så

Tank är mest om nån har en färdigrepad så man kan få den billigt, annars får det vara.

Har så fruktansvärt dåliga erfarenheter på "annat styre" att jag helst köper ett KTM. När jag bytte på SD'n till ett som var lite lite annorlunda så tappa jag hela känslan för cykeln & börja köra som en kärring.

Det räcker alltså? Aldrig kört en motard så har noll koll på deras funktion. Trodde dom satt där för att det ser lite tufft ut

Extra hjul är nästan ett måste då jag hatar att kränga däck. Men blir nog ett par ekrade till regndäcken då jag misstänker att dom dels är billigare beggade men även större utbud (eBay är tomt på gjutna).

I cupen syns vi garanterat! Sen om jag har nånting där att göra är en annan femma. Kanske inte är helt genomtänkt att köpa sig en 690, och få för sig att börja tävla med den, när man aldrig kört en motard och dessutom hatar motorcyklar utan clip-on! Men what-the-hell, hur svårt kan det va?
Slaktade sönder ditt inlägg för att lättare kunna svara.

Ska se om jag kan på fram kontaktuppgifter till Hasse. Påminn mig om jag inte hör av mig.

Bra tankt om tänken.

Styre är viktigt att det blir rätt om man är känslig för det. Själv är jag okänslig i överkant vad gäler sånt tror jag = kör med "vilka grejer som helst".

Barkisar skyddar i nästan alla fall men inget är såklart garanterat. Det mesta klarar de.

Framhjul går med i princip vilka som helst till husa/ktm. Du får fixa lite med distanserna för kronorna är lite bredare på en SMR men axeln är samma. Bak är det lite knivigare eftersom axeldiametern inte stämmer. Allt går ju att lösa men det är olika svårt och vi har alla olika möjligheter att fabricera prylar.

"hur svårt kan det va?" - så jäkla rätt :tummenupp
690 på stor bana är så jäkla lättkört så du kommer åka runt med stort flin hela tiden när du vant dig med att det inte finns nån effekt men att du ändå steker radfyror och twinnar med 2-3 ggr din effekt :)
 
Last edited:

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Kom igen nu, ingen som har en SMR till salu? På blocket finns två som är så långt bort att jag kräks på bara tanken. Den tredje har fel fälgar och den sista är så galet prissatt att man skulle kunna tro det ligger guld i tanken.
 

Hoffling

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2010
Ort
Trollhättan
Hoj
2009, KTM 530 EXCR
Ktm 525 enduro fälgar

Tjena är det någon som har koll på om man kan ha ett par 525 enduro fälgar på en 690 utan att behöva svarva massa distanser och så? Jag vet att det går med ktm 690 enduro orginalfälgar. Om dom har samma dimension..

Tack på förhand
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Tjena är det någon som har koll på om man kan ha ett par 525 enduro fälgar på en 690 utan att behöva svarva massa distanser och så? Jag vet att det går med ktm 690 enduro orginalfälgar. Om dom har samma dimension..

Tack på förhand

Nej. Går inte.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
någon som har tips om hur man får av framhjulet på bästa sätt? Jag hade ett helvete med att få ut axeln. tack vare den där gängade plastpluggen som satt inne i axeln lyckades jag tillslut knacka ut den, var dock orolig att pluggen som sagt bara är av plast skulle släppa och åka in i axeln. *nybörjare*

och vart köper/beställer ni era bromsbelägg? behöver byta bak.
 
Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
någon som har tips om hur man får av framhjulet på bästa sätt? Jag hade ett helvete med att få ut axeln. tack vare den där gängade plastpluggen som satt inne i axeln lyckades jag tillslut knacka ut den, var dock orolig att pluggen som sagt bara är av plast skulle släppa och åka in i axeln. *nybörjare*

och vart köper/beställer ni era bromsbelägg? behöver byta bak.

Du kan knacka försiktigt på muttern när du lossat den halvvägs för att få ut axeln lite. Sen kan du lirka ut den mha det lilla grepp du fått på högersidan.

Annars...

Front axle pull
54809081060
For easy removal of the front wheel. For all front axles with a diameter of 26mm

54809081060.jpg


Annars...

Letar du reda på en hylsa som passar att knacka på änden av axeln. Jäkligt noga att du inte sabbar gängorna då.

Annars...

Tar du en gammal axelbult och slipar ner den så den skyddar gängorna men ändå går att "knacka igenom".
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Du kan knacka försiktigt på muttern när du lossat den halvvägs för att få ut axeln lite. Sen kan du lirka ut den mha det lilla grepp du fått på högersidan.

Jo det var något sånt jag lyckades göra tillslut!

Annars...

Front axle pull
54809081060
For easy removal of the front wheel. For all front axles with a diameter of 26mm

54809081060.jpg


Var finns denna att köpa och hur fungerar den? :va

.....
 

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800

Det där är en PowerPart grej.
Kolla powerparts katalogen offroad tror jag det e.

Jag tycker inte det är jobbigt att få ur axeln överhuvudtaget.

Som nån sa innan, putt på mutter när du har lossat den lite, putt mer o mer ju mer du skruvar ut den på gängorna.
Har du kraschpuckar på kan man ju gott lirka i den.
A och O är ju att gaffelbenen inte är i spänn när man gör detta så lite varsamhet och riktigt lossade överfalls skruvar så brukar det alltid gå fint om man är lite försiktig :tummenupp
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Det där är en PowerPart grej.
Kolla powerparts katalogen offroad tror jag det e.

Jag tycker inte det är jobbigt att få ur axeln överhuvudtaget.

Som nån sa innan, putt på mutter när du har lossat den lite, putt mer o mer ju mer du skruvar ut den på gängorna.
Har du kraschpuckar på kan man ju gott lirka i den.
A och O är ju att gaffelbenen inte är i spänn när man gör detta så lite varsamhet och riktigt lossade överfalls skruvar så brukar det alltid gå fint om man är lite försiktig :tummenupp

hmm ok, aja kanske jag som är ovan med min nya hoj men jag upplevde det svårt att få ut axeln iaf. jag tog bort muttern helt, det kanske var ett misstag? låter så..
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12

Du byter ut den mot plastlocket/muttern på högra sidan. Helt enkelt ett handtag att dra i då axeln ska ut :tummenupp
Det i kombination med vad jag just skrev på SOE åt dig ( :) ) borde lösa dina problem :tummenupp

Tips
 
Last edited:

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Slanglösa däck, funkar det lika bra med slang? Mao, kan man köpa däck som är för "slanglöst", och montera på ekerfälgar med slang? :motardn00b Vilka negativa konsekvenser kommer man uppleva?
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Slanglösa däck, funkar det lika bra med slang? Mao, kan man köpa däck som är för "slanglöst", och montera på ekerfälgar med slang? :motardn00b Vilka negativa konsekvenser kommer man uppleva?

Skit i vad det står på däcken, slang eller ej spelar ingen roll.
Däremot vill du helst slippa slangen när du ska kränga däck.
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Skit i vad det står på däcken, slang eller ej spelar ingen roll.
Däremot vill du helst slippa slangen när du ska kränga däck.

Funderar på beg. ekrat till regndäcken nämligen. Dom kan man ju kränga i lugn & ro hemma i garaget. Beg. smidda fälgar verkar vara en utopi & nya,

- FRONT WHEEL CPL. 3,5X17" 7492:-
- BRAKE DISC D=320MM 2708:-
- REAR WHEEL CPL. 5X17" 8675:-
- BRAKE DISK REAR D=240MM 1141:-
- SPROCKET SUPPORT CPL. 1757:-
- SPROCKET STEALTH 40T 713:-

...är för dyra (22 500:). Då sitter jag hellre på läktarn med paraply :gnissla
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Funderar på beg. ekrat till regndäcken nämligen. Dom kan man ju kränga i lugn & ro hemma i garaget. Beg. smidda fälgar verkar vara en utopi & nya,

- FRONT WHEEL CPL. 3,5X17" 7492:-
- BRAKE DISC D=320MM 2708:-
- REAR WHEEL CPL. 5X17" 8675:-
- BRAKE DISK REAR D=240MM 1141:-
- SPROCKET SUPPORT CPL. 1757:-
- SPROCKET STEALTH 40T 713:-

...är för dyra (22 500:). Då sitter jag hellre på läktarn med paraply :gnissla

Jag har precis köpt extra hjul till 570n som omedelbums ska byggas om til slanglösa :tummenupp
 

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
Läst hela tråden idag för att inte bli åthutad om att svaret finns i ett tidigare inlägg. :p

Någon av er som kör med motarddäck (lite grusanpassat) så att säga?
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Läst hela tråden idag för att inte bli åthutad om att svaret finns i ett tidigare inlägg. :p

Någon av er som kör med motarddäck (lite grusanpassat) så att säga?

Skurna motardslicks funkar fint :tummenupp
Halt som såpa innan man får upp värmen nu när det är kallt ute men annars kanon.
Funkar bra på grus också.
 

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
Byter street triplen mot en 690 imorgon :tummenupp , blir ny erfarenhet att köra motard. Tips mottages gärna! :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top