Ktm 690

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
du måste mena med kopplingshjälp? men 660 har nog en annan utväxling i lådan förövrigt har jag provat husqvarna 450 o husaberg 570 båda upplevar jag som bra mycket rappare synd bara att det är olja filter byte varje hundrade mil men som sagt det är ju tävlings motoret finns gatreggat på dom provade dom på tk-motor i östersund mkt roliga

Jeez, vad hände med att använda punkt i meningar? :p
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
du måste mena med kopplingshjälp? men 660 har nog en annan utväxling i lådan förövrigt har jag provat husqvarna 450 o husaberg 570 båda upplevar jag som bra mycket rappare synd bara att det är olja filter byte varje hundrade mil men som sagt det är ju tävlings motoret finns gatreggat på dom provade dom på tk-motor i östersund mkt roliga

Nope, det är bara att rycka upp skiten :)
Använder bara koppling i låga hastigheter, annars rycker jag upp den.
 

blaisans

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2009
Ort
östersund
Hoj
2009 cb 1000 ra -09
Har också skaffat en 690 SMR.:)
Ang den rekomenderade kedjespänningen på 5mm slack stående på sidstödet verkar det på tok för hårt, har man sån sträckning på kedjan blir den ju stenhård när man sätter sig på den:näsblod måste ju va ett feltryck....

Vad kör ni för olja på era maskiner??? vet att KTM rekomenderar en 10W-60 olja... lite synd att inte OK/Q8 SBK Racing finns i den viscositeten....

ska vara 5mm från svingen vid upptryckt läge finns även en bild på ramen som visar detta
 

MC Doktorn

Guest
I fredags började min äventyrsmotorcykel låta konstigt.
ett metalliskt ljudligt tickande avlöstes med ett riktigt rassel. Sen dog den!
Den gick ej att dra runt och det känns terminalt.

Va kan de va ?
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
I fredags började min äventyrsmotorcykel låta konstigt.
ett metalliskt ljudligt tickande avlöstes med ett riktigt rassel. Sen dog den!
Den gick ej att dra runt och det känns terminalt.

Va kan de va ?

Kan det vara kamkedjesträckaren som gett upp? Det torde ju bli rätt tvärstopp då. :näsblod
 

MC Doktorn

Guest
Kan det vara kamkedjesträckaren som gett upp? Det torde ju bli rätt tvärstopp då. :näsblod

Ja ljudet kom mest från vänster sida och det skulle inte förvåna mig om kamkedjan hoppade av eller gick sönder. Jag kollade oljenivån som brukligt innan avfärd.
Service gjort enlig manual och endast 750 mil på mätaren, tyvärr har garantin gått ut.
Jag har en maskinskadeförsäkring som täcker under 3 år/5000 mil, med 2000 i självrisk.
I våras gick drivkedjan av och kylaren började läcka.

Polarens 690 står också på verkstad med rasad vxl låda.

KTM: Kapabel Till Maskinras?
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Ja ljudet kom mest från vänster sida och det skulle inte förvåna mig om kamkedjan hoppade av eller gick sönder. Jag kollade oljenivån som brukligt innan avfärd.
Service gjort enlig manual och endast 750 mil på mätaren, tyvärr har garantin gått ut.
Jag har en maskinskadeförsäkring som täcker under 3 år/5000 mil, med 2000 i självrisk.
I våras gick drivkedjan av och kylaren började läcka.

Polarens 690 står också på verkstad med rasad vxl låda.

KTM: Kapabel Till Maskinras?

Märkligt hur mycket KTM verkar gilla verkstadsbesök. :näsblod
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
appropå KTM och krångel, imorse när jag skulle köra min nyinköpta KTM 690 Enduro -08 (endast gått 234 mil) till jobbet så började FI-lampan lysa direkt och hojen lät ovanligt mycket, ungefär som att den något luftspjäll eller va fan det heter (jag är ingen supermek) var helt öppet och att den fick alldeles för mycket luft, för den eftertände en jävla massa. efter ett tag började FI-lampan blinka snarare än bara lysa, så då stannade jag (jag har 5 min till jobbet). kollade in motorn eller allt egentligen bara för å se om jag såg något uppenbart men allt såg ut som det skulle. så då startade jag hojen igen och då var FI-lampan släckt och hojen både lät och gick som den ska. vad kan det ha varit? något som fastnat i luftburken? jag vart ju lite nervös, köpte ju skiten bara i torsdags!

viktigt att tillägga är att jag körde enduro i skogen igår och hojen blev jävligt skitig och lerig, kan det ha något med problemet att göra? att det kommit in skit någonstans?

och så vore jag tacksam för tips om tail tidy-kit, andra speglar till 690 (orginal är tokfula) samt tvåfingerskopplingshandtag.
 

blaisans

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2009
Ort
östersund
Hoj
2009 cb 1000 ra -09
Motorljud

appropå KTM och krångel, imorse när jag skulle köra min nyinköpta KTM 690 Enduro -08 (endast gått 234 mil) till jobbet så började FI-lampan lysa direkt och hojen lät ovanligt mycket, ungefär som att den något luftspjäll eller va fan det heter (jag är ingen supermek) var helt öppet och att den fick alldeles för mycket luft, för den eftertände en jävla massa. efter ett tag började FI-lampan blinka snarare än bara lysa, så då stannade jag (jag har 5 min till jobbet). kollade in motorn eller allt egentligen bara för å se om jag såg något uppenbart men allt såg ut som det skulle. så då startade jag hojen igen och då var FI-lampan släckt och hojen både lät och gick som den ska. vad kan det ha varit? något som fastnat i luftburken? jag vart ju lite nervös, köpte ju skiten bara i torsdags!

viktigt att tillägga är att jag körde enduro i skogen igår och hojen blev jävligt skitig och lerig, kan det ha något med problemet att göra? att det kommit in skit någonstans?

och så vore jag tacksam för tips om tail tidy-kit, andra speglar till 690 (orginal är tokfula) samt tvåfingerskopplingshandtag.

hur upplever ni andra 690 ägare ljudet i motorn själv tycker jag den verkar ganska skramlig nästan så man tycker det verkar va ventilskrammel /knack men har bara gått 500mil ventilkoll är ju först vid tusen mil inte ens vid hundra mil enl serviseboken i alla fall på -08 vore bra o veta hur andras låter blir ju lite orolig
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
hur upplever ni andra 690 ägare ljudet i motorn själv tycker jag den verkar ganska skramlig nästan så man tycker det verkar va ventilskrammel /knack men har bara gått 500mil ventilkoll är ju först vid tusen mil inte ens vid hundra mil enl serviseboken i alla fall på -08 vore bra o veta hur andras låter blir ju lite orolig

jo den skramlar en del om man ligger på för hög växel.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
hur upplever ni andra 690 ägare ljudet i motorn själv tycker jag den verkar ganska skramlig nästan så man tycker det verkar va ventilskrammel /knack men har bara gått 500mil ventilkoll är ju först vid tusen mil inte ens vid hundra mil enl serviseboken i alla fall på -08 vore bra o veta hur andras låter blir ju lite orolig

min tycker jag inte skrammlar värst mkt. min har dock bara gått ca 235 mil. kan väl låta aningens skramligt om jag ligger på för låga varv men det försvinner så fort jag kommer över 2000-2500 varv typ.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
min tycker jag inte skrammlar värst mkt. min har dock bara gått ca 235 mil. kan väl låta aningens skramligt om jag ligger på för låga varv men det försvinner så fort jag kommer över 2000-2500 varv typ.

Gissar att du även upplever en del hack och ryck ?! Det är transmissionen som säger ifrån att det här är inte bra. Kör på högre varv så mår hojen bättre.
 

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Ort
Urshult
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Har fått många tipps om att 690 SMR skulle vara ett bra nästa alternativ till hoj för mig körde zx9r och xt660x nu första året på MC gillade xtn men den va lite slö och gick inte dra upp på slangen över 50 km/h, undrar lite hur det är med SMRen.

Den jag tänkt köpa är mappad, har fullt effekt system samt jag har tänkt att sätta på ett öppet filter och ta bort luftburken samt göra en ny map till den.

Går det mappa orginal sprutet eller behöver man köpa power commander?

Samt en fråga till Supermoto
Kan en nybörjade som mig börja tävla träna lite bana med 690SMR? Tex 690 cuppen eller vad det heter. Kan det vara ett alternativ för mig som nybörjare?

//Alexander
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Har fått många tipps om att 690 SMR skulle vara ett bra nästa alternativ till hoj för mig körde zx9r och xt660x nu första året på MC gillade xtn men den va lite slö och gick inte dra upp på slangen över 50 km/h, undrar lite hur det är med SMRen.

Den jag tänkt köpa är mappad, har fullt effekt system samt jag har tänkt att sätta på ett öppet filter och ta bort luftburken samt göra en ny map till den.

Går det mappa orginal sprutet eller behöver man köpa power commander?

Samt en fråga till Supermoto
Kan en nybörjade som mig börja tävla träna lite bana med 690SMR? Tex 690 cuppen eller vad det heter. Kan det vara ett alternativ för mig som nybörjare?

//Alexander

Efter att du tagit din licens finns inget bättre ställe att tävla än i 690-cupen :tummenupp
Så länge man hålle rsig på de mindre banorna är det dessutom fantastiskt skoj att köra vanliga bandagar oxå, då räcker det med körkort.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top