Ktm 690

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
..men du har inte direkt slangen INNE i katalysatorn..

Jag körde Biltemas vanliga bränsleslang på min 690 och det fungerade prima.

hade du orginalburkarna med kat?
Även jag kör bränsleslang från biltema, funkar bra.
orginalburk med kat eller slipon?

kanske dum fråga men jag har faktiskt ingen aning... Om man ska montera på värmehandtag på en 690 enduro, vart fan tar man elen ifrån?
ett av stiften har +12v hela tiden. det andra har endast när tändningen är på. bara att mäta med en multimeter.

ok grymt, tack för infon! :tummenupp

Vad heter värmehandtag på engelska om man nu ska försöka hitta ett par på ebay?

jag har testat billiga kompletta värmegrepp, motsvarande sådana som finns på biltema. dom sög. sega att bli varma och lite värme. handtagen blir också mkt tjockare.

köpte handtagsvärme senast ifrån lelles, av sådan modell som man klistrar fast på styret. blir varma fort :tummenupp
 
Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Biltemas styrmuffar is the shit :tummenupp

Håller med!

Om man störs väldigt mycket av muffarnas utseende eller att man inte ser sina egna händer när man kör är värmehandtag en idé. Alltid annars är muffarna överlägsna på alla sätt. De är lätta att installera och kan inte gå sönder. Dessutom ger de bättre (överlägset skulle jag säga) skydd mot kylan.

Men som vanligt är allt personligt och man får göra sin egen bedömning.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Så avancerat som Heated Grip min vän. :)

ja jävlar det va raketforskning! ;) kom på det sedan! fanns bara en på ebay, kosta 400-nånting + frakt. vet inte om det är billigt eller inte!?

jag har testat billiga kompletta värmegrepp, motsvarande sådana som finns på biltema. dom sög. sega att bli varma och lite värme. handtagen blir också mkt tjockare.

köpte handtagsvärme senast ifrån lelles, av sådan modell som man klistrar fast på styret. blir varma fort :tummenupp

men du har inte provat just biltemas?

vad betalade du på lelles?

Biltemas styrmuffar is the shit :tummenupp

känns inte riktigt som ett alternativ, vill ha fria händer när jag kör på is, snö och i skog i vinter!
 
Last edited:

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
ja jävlar det va raketforskning! ;) kom på det sedan! fanns bara en på ebay, kosta 400-nånting + frakt. vet inte om det är billigt eller inte!?



men du har inte provat just biltemas?

vad betalade du på lelles?



känns inte riktigt som ett alternativ, vill ha fria händer när jag kör på is, snö och i skog i vinter!

nä inte testat biltemas modell, köpte motsvarande ifrån stockholms mc varohus.

köpte 20watt på lelles, 219kr.

styrmuffarna är stora så man sitter inte fast med dom. har klotat en gång i skogen med muffar och jag fastnade inte då iaf :tummenupp
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
.
.
.
känns inte riktigt som ett alternativ, vill ha fria händer när jag kör på is, snö och i skog i vinter!
Vissa jag talat med var väldigt känsliga på att just SE händerna. Upplevdes tydligen som otäckt om man inte ser händerna (och reglagen). Tror de upplevde att de satt fast på nåt sätt. Väldigt personligt.
Redan om man "kavlar upp" muffarna så att de inte bygger nästan nåt upp på armen är de bättre än värmare tycker jag.
Jag kör med sommarhandskar i muffarna året om. Är det kallare än att inte muffarna räcker kör man inte ändå.

Dagens visdomsord: :)
Det är inte kylan som är kall, det är vinden.

Köp ett par muffar och testa. Är du inte nöjd köper jag dem av dig till fullpris :tummenupp
Jag har nog säkert lagt även de nya muffarna på "det där bra stället" ändå. :huvet
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
nä inte testat biltemas modell, köpte motsvarande ifrån stockholms mc varohus.

köpte 20watt på lelles, 219kr.

styrmuffarna är stora så man sitter inte fast med dom. har klotat en gång i skogen med muffar och jag fastnade inte då iaf :tummenupp

ok och lelles var bra? låter som ett överkomligt pris!

jag vill nog inte ha några muffar ändå! ser ju lite nördigt ut! haha ;-) näedå, förlåt. men näe, jag bangar! :tummenupp

Vissa jag talat med var väldigt känsliga på att just SE händerna. Upplevdes tydligen som otäckt om man inte ser händerna (och reglagen). Tror de upplevde att de satt fast på nåt sätt. Väldigt personligt.
Redan om man "kavlar upp" muffarna så att de inte bygger nästan nåt upp på armen är de bättre än värmare tycker jag.
Jag kör med sommarhandskar i muffarna året om. Är det kallare än att inte muffarna räcker kör man inte ändå.

Dagens visdomsord: :)
Det är inte kylan som är kall, det är vinden.

Köp ett par muffar och testa. Är du inte nöjd köper jag dem av dig till fullpris :tummenupp
Jag har nog säkert lagt även de nya muffarna på "det där bra stället" ändå. :huvet

du får nog bryta dig in i mitt garagehus och montera på ett par sådana på min hoj för att jag ska prova dem! hehe... jag vet inte ens om jag behöver värmehandtag, jag tänker mest bara att jag ska köra en del på is och snö i vinter och det kan vara skönt att vara varm om händerna.
 
Last edited:

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
ok och lelles var bra? låter som ett överkomligt pris!

jag vill nog inte ha några muffar ändå! ser ju lite nördigt ut! haha ;-) näedå, förlåt. men näe, jag bangar! :tummenupp


du får nog bryta dig in i mitt garagehus och montera på ett par sådana på min hoj för att jag ska prova dem! hehe... jag vet inte ens om jag behöver värmehandtag, jag tänker mest bara att jag ska köra en del på is och snö i vinter och det kan vara skönt att vara varm om händerna.

jorå, fungerar finfint. här ser du hur monteringen går till: http://www.saarela.se/vinter/varmehandtag/varmehand.html skulle dock rekomendera effektmotstånd eller serie/parallel koppling så man kan justera värmen lite.

Perssonligen föredrar jag muffar + handtagsvärme då blir det riktigt gött :tuttar då har jag inte ens kört i flera minusgrader men runt 0an.

Vissa jag talat med var väldigt känsliga på att just SE händerna. Upplevdes tydligen som otäckt om man inte ser händerna (och reglagen). Tror de upplevde att de satt fast på nåt sätt. Väldigt personligt.
Redan om man "kavlar upp" muffarna så att de inte bygger nästan nåt upp på armen är de bättre än värmare tycker jag.
Jag kör med sommarhandskar i muffarna året om. Är det kallare än att inte muffarna räcker kör man inte ändå.

Dagens visdomsord: :)
Det är inte kylan som är kall, det är vinden.

Köp ett par muffar och testa. Är du inte nöjd köper jag dem av dig till fullpris :tummenupp
Jag har nog säkert lagt även de nya muffarna på "det där bra stället" ändå. :huvet

folk som behöver se händerna :huvet lite som att behöva kolla vilken växel som ligger i när man kör bil :huvet
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
hade du orginalburkarna med kat?

orginalburk med kat eller slipon?


ett av stiften har +12v hela tiden. det andra har endast när tändningen är på. bara att mäta med en multimeter.



jag har testat billiga kompletta värmegrepp, motsvarande sådana som finns på biltema. dom sög. sega att bli varma och lite värme. handtagen blir också mkt tjockare.

köpte handtagsvärme senast ifrån lelles, av sådan modell som man klistrar fast på styret. blir varma fort :tummenupp
Slipon/helsystem på min Xr :tummenupp
 

Leedmann

Life can´t get any better
Gick med
5 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z800, Suzuki GSX-R 1000 K7, KTM 690 SMR -08
Nyss köpt en till KTM 690 SMR

Hej, jag har precis köpt en KTM 690 smr helt orginal.
Har läst igenom hela denna tråd, som jag förstått det så är en första fix till hojen ett avgassystem / slipon + mapp.

Hjälp! Vilket system ska jag ha? Vart kan jag köpa?
Acrapovic - Lelles mappar för 300 kr. (synd att det är så dyrt
Wings - finns det mappar till dem också.
Fler förslag som ni vet ger bra effekt och är snyggt på hojen?

Tacksam för svar
 

Trean

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2009
Ort
Solna
Hoj
KTM 690
Hej, jag har precis köpt en KTM 690 smr helt orginal.
Har läst igenom hela denna tråd, som jag förstått det så är en första fix till hojen ett avgassystem / slipon + mapp.

Hjälp! Vilket system ska jag ha? Vart kan jag köpa?
Acrapovic - Lelles mappar för 300 kr. (synd att det är så dyrt
Wings - finns det mappar till dem också.
Fler förslag som ni vet ger bra effekt och är snyggt på hojen?

Tacksam för svar

Jag kör med detta system och är helnöjd. Låter grymt och sparar massor med vikt. Helsystem till slip-onpris. :yoparty http://www.sc-project.com/ktm_690_e.htm

//Anton
 

Leedmann

Life can´t get any better
Gick med
5 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z800, Suzuki GSX-R 1000 K7, KTM 690 SMR -08
Jag kör med detta system och är helnöjd. Låter grymt och sparar massor med vikt. Helsystem till slip-onpris. :yoparty http://www.sc-project.com/ktm_690_e.htm

//Anton

Ok tack för tipset. Du kör alltså med bara en ljuddämpare. Har du mappat något oxå? Använde du memjet som de oxå säljer?
Verkar ge ca 3 hk på bakhjulet. Något sa att ett acra ger ca 11hk i motorn vad betyder det på bakhjulet?
 

Helander

Lagom!
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Rivergoal
Hoj
CBR900RR - KTM 690 SM *såld* - ZZR-600 *såld*
Ok tack för tipset. Du kör alltså med bara en ljuddämpare. Har du mappat något oxå? Använde du memjet som de oxå säljer?
Verkar ge ca 3 hk på bakhjulet. Något sa att ett acra ger ca 11hk i motorn vad betyder det på bakhjulet?

Jag kör med samma pipa. Du sparar närmare 10kg emot dom som sitter från fabrik.

Ljudet får gamla tanter att skriva hemska insändare i tidningen och får små barn att börja gråta om man inte kör med DB-killern i :yoparty

Slängde i Acra-mappen i min så den inte skulle gå snålt. Körde först utan mappen ett litet tag men det syntes på stiftet att den bhövde mer soppa.

11hk i på veven med Acra låter mycket, men kanske stämmer? Du ska då ha ca 75 pållar i maskinen som du kan räkna bort ca 15% på vägen till bakhjulet (då har du räknat bort lite i överkant, men bättre det är fel åt det hållet).

//D
 

Leedmann

Life can´t get any better
Gick med
5 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z800, Suzuki GSX-R 1000 K7, KTM 690 SMR -08
Tack för tips via PM osv. Vill ha dubbla :tuttar. Så det lutar nog åt Wings, prisvärt och grymt snyggt :tummenupp
 
Last edited:

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
har en fråga till er som kör dubbat med era 690 enduros, vad är risken att tanken tar skada eller t.o.m. bli hål på om ett eller flera dubb släpper från däcket? bör man skydda det på något vis eller tål tanken mkt stryk? och kylaren, bör man ha något skydd för där med? jag kör nämligen med kold kutter-skruvdubb som jag även limmat men risken finns ju ändå att några släpper och far iväg.
 

SLK

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2009
Ort
Växjö
Hoj
2007 KTM 690 SM (uttagen 2009)
Wings

Tack för tips via PM osv. Vill ha dubbla pipor. Så det lutar nog åt Wings, prisvärt och grymt snyggt :tummenupp

Hej,

Har kört mina Wings dämpare ett tag nu och varje gång man startar har svårt att få bort flinet från fejset.
Kör givetvis utan db-killers :yoparty
Har acra-mappen i min, vilket mer eller mindre är ett måste.
Gjorde extremt mycket framför allt i mellan registret.

Måste jag nämna att Wings dämparna har en finish likvärdig Acra.
Köp ! :tummenupp
 

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
Här är ju en del som köpt enduromaskinen och sen väljer att ha en uppsättning fälgar för gatåka. Sj funderar jag på att vandra åt andra hållet och fixa offroad fälgar (19" och 21"?) för lite vinterkörning. Någon som på rak eller krokig arm har koll på vilka KTM-fälgar man kan flytta över till 690 SM? Snorigt dyrt att handla nytt, så tänkte mig hitta nåt beg inom cross/enduro sektorn.
 
Last edited:

Leedmann

Life can´t get any better
Gick med
5 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z800, Suzuki GSX-R 1000 K7, KTM 690 SMR -08
Hej,

Har kört mina Wings dämpare ett tag nu och varje gång man startar har svårt att få bort flinet från fejset.
Kör givetvis utan db-killers :yoparty
Har acra-mappen i min, vilket mer eller mindre är ett måste.
Gjorde extremt mycket framför allt i mellan registret.

Måste jag nämna att Wings dämparna har en finish likvärdig Acra.
Köp ! :tummenupp

Beställt och klart :)
Har du gjort något med luftburken också? Borrat hål? Bytt filter?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top