Ktm 950 sm

alexx86

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Får se vad det blir.
Blev igår ägare till en orange skönhet :) Har acrapipor men orginalbestyckning vilket måste ändras, vad kör ni för munstycken, och nålposition?
 

LC4ever

Biig Badabom
Gick med
30 Jun 2003
Ort
Kävlinge
Hoj
KTM 990 Adventure -09
Hej alla glada KTM-piloter! Jag har nyligen fått upp ögonen för sumon men har några frågor som jag hoppas att ni kan svara på.

Hur är den att köra lite längre sträckor på? Jag kommer att köra mest i stan, men även några sträckor á 50+ mil. Går det eller kommer rumpan att vara bortdomnad i flera veckor? Hur är räckvidden? Hur långt kommer man på en tank? Jag vet att det inte är en touringmaskin, men det skulle vara roligt att kunna göra lite längre turer utan att plågas.

Hur är den att köra med passagerare? Min flickvän är rätt lång, ca 175 cm, och det skulle vara trevligt om hon kunde åka med ibland. Det var inte någon höjdare på min DRZ400SM...

De hojar jag har att jämföra med är Honda Hornet 600, Suzuki DRZ 400SM och Yamaha XTZ 750 Super Tenere. KTM:en känns på pappret som en klockren mix av dessa hojar. Draget i motorn från Horneten, smidigheten och buset från Sukkan samt körställning och storlek från XTZ:an.

Tog min Sumo till Frankrike förra året. 70mil på en dag och sammanlagt 350mil på 8 dagar. Jo jag hade känningar i häcken, men det gick. Kan rekommendera gel-sadeln (den hade inte jag).
Hojjen fugerar mycket bra utan kåpa, 190-200 på autobahn :yoparty
Snitt under denna resa drog hojjen 0,6l/mil. Dock var det ganska skönt att stanna och sträcka på benen var 20:e mil och då passa på att tanka.

Jag har aldrig kört den med passagerare, men kan inte se några problem med det. Det är ju inte så att din tjej skall ner med fötterna och hålla hojjen när ni stannar.
Använder själv "stigbygeltekniken" för att hoppa på hojjen, så hon borde kunna göra detsamma som passagerare.

Ta en koll på 990SMT, samma som SM plus bekvämare sadel och lite kåpa.
 

Rooki

Troligen inte
Gick med
1 Dec 2005
Ort
Skara
Hoj
Gixxer 1000 K7
är det någon som har byggt om orginal ljuddämparna alternativt tagit bort innsatserna i dom? dom e ju ganska snygga så det kanske kan vara ett alternativ?
 

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Kopplingsfunderingar:

Var ute på en Värmdö-sväng i em när kopplingen plötsligt tar mycket längre in, dvs spelet har ökat dramatiskt.
Stannar, kollar. Inget läckage nånstans, möjligen är gummidamasken uppe vid koppl.handtaget en liten gnutta svettig (den som omsluter röda justeringspluppen), men njae.... Minskar spelet i kopplingshandtaget med justeringspluppen och kör hem utan problem. Tliibaka i garaget är allt spel borta, minskar med justeringspluppen till normalt spel och allt funkar som det ska.
Hm. Gillar inte fel-som-lagar-sig-själv.
Tips/kommentarer någon?
 

johnxii

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Umeå
Hoj
KTM 525 EXC -05
Var ute på en Värmdö-sväng i em när kopplingen plötsligt tar mycket längre in, dvs spelet har ökat dramatiskt.
Stannar, kollar. Inget läckage nånstans, möjligen är gummidamasken uppe vid koppl.handtaget en liten gnutta svettig (den som omsluter röda justeringspluppen), men njae.... Minskar spelet i kopplingshandtaget med justeringspluppen och kör hem utan problem. Tliibaka i garaget är allt spel borta, minskar med justeringspluppen till normalt spel och allt funkar som det ska.
Hm. Gillar inte fel-som-lagar-sig-själv.
Tips/kommentarer någon?

Läckande slavcylinder är vanligt fel, fick det på min.
Testa att lägga i en växel på tomgång och håll in kopplingen, den tappar trycket om det är det felet och cykeln börjar rulla.

Om så är fallet så får du ny på garanti!
 

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Läckande slavcylinder är vanligt fel, fick det på min.
Testa att lägga i en växel på tomgång och håll in kopplingen, den tappar trycket om det är det felet och cykeln börjar rulla.

Om så är fallet så får du ny på garanti!

Tack för snabbsvaret johnxii. Känner igen det du beskriver från den gång min slavcylinder pajade efter hemkomst från en Norge-tur 2007. Läckande hydrualolja gjorde felsökningen enkel den gången, men nu är det snustorrt överallt. Kanske har det kommit luft i systemet? Men då borde det ju också läcka ut olja.
Hm...
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Har monterat handkåpor på min 950. Tog bort barendsen. Någon som vet om de är till någonting mer än att ge mindre vibrationer? Har hört att de även skall motverka styrfladder (vobbel) stämmer det?
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Har också monterat handkåpor, med metallskena och allt. Har efter 10 mil inte märkt någon skillnad i vibrationssynpunkt. Vobblet vet jag inget om.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Phastasphuk: Nu när du har en så j-a fräsch hoj måste du ta o lägga upp lite bilder :fakta En film vore ännu bättre :)

Har du hunnit köra in den än? Vore kul att höra lite mer om vad du tycker om den.
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Phastasphuk: Nu när du har en så j-a fräsch hoj måste du ta o lägga upp lite bilder :fakta En film vore ännu bättre :)

Har du hunnit köra in den än? Vore kul att höra lite mer om vad du tycker om den.

Ska nog tamejfan göra det! Ska bara tvätta bort allt damm som blev efter 3 mils grusåka i helgen - en liten miss av mig och Kartex, grusvägar och små asfaltsvägar har samma färg på blå kartan. Nåja den funkar där med men supercorsorna hör hemma nån annanstans ;)

Inkörd blev den idag, och den fick sin 100 mila service med. Och medans man sparka runt där och väntade så dök ett stort lätt paket från Österrike upp. Så, första servicen blev chockartat sjukt dyr, men hojen 9 kg lättare. Inte helt nöjd med passformen, men men, annars nöjd.

Höjdpunkten var iaf sporthojskursen på Gälleråsen. Jag trivs sjukt bra på den här hojen när det kommer till storbana, vilket aldrig har funkat för mig förut förutom med husan och SM hjulen. Men nu funkar det kanon, och det finns mos i motorn till att hålla jämnt med betydligt vassare maskiner än vad husan klarade av. Sport setting på fjädringen har det blivit med, då det även rekommenderas för förare över 90 kg (vilket man tyvärr klassar in på). Efter lite sämre asfalt idag så tror jag att jag ska sätta den lite mjukare, känns inte riktigt hundra.

Och idag har man ju för första gången smakat på effekten - allt låg ju och lurade över 6500 RPM! nu skottar det på riktigt bra jue :D
Men det har ju alla andra utom jag redan vetat vad det är för motor egentligen ;)
 

Hell_Man

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
BMW r1200r LC
Var ute på en Värmdö-sväng i em när kopplingen plötsligt tar mycket längre in, dvs spelet har ökat dramatiskt.
Stannar, kollar. Inget läckage nånstans, möjligen är gummidamasken uppe vid koppl.handtaget en liten gnutta svettig (den som omsluter röda justeringspluppen), men njae.... Minskar spelet i kopplingshandtaget med justeringspluppen och kör hem utan problem. Tliibaka i garaget är allt spel borta, minskar med justeringspluppen till normalt spel och allt funkar som det ska.
Hm. Gillar inte fel-som-lagar-sig-själv.
Tips/kommentarer någon?

Tjena Moose.

Jag fick det där problemet på min 950 efter service. Läckte lite uppe vid huvudcylindern också. När jag nämde problemet för Ragnar som servat hojen, så trodde han att behållaren var "överfylld". Jag skruvade av locket och reducerade nivån något. Då upphörde problemet faktiskt!
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Har också monterat handkåpor, med metallskena och allt. Har efter 10 mil inte märkt någon skillnad i vibrationssynpunkt. Vobblet vet jag inget om.

Japp, samma för mig. Har kört ett tag med den nu och inte märkt att det vibrerar mer alls?

Ville dock fråga ändå, kan ju vara intressant att veta hur de har tänkt ang vikten i styret :)
 

Friday

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2007
Ort
Tyresö
Hoj
-07 KTM 950 SM
Läckande slavcylinder är vanligt fel, fick det på min.
Testa att lägga i en växel på tomgång och håll in kopplingen, den tappar trycket om det är det felet och cykeln börjar rulla.

Om så är fallet så får du ny på garanti!

Det där hände mig igår.. Fick köra för rött 2 gånger å skita i 3 stopskyltar för att komma hem. Ringde ragnar å han sa att det var bara å byta och att det kostar 1600 spän.. Hitills har jag aldrig fått nått på garantin till min hoj.. Å den har småstrulat som faan.. Satt idag på blocket å överväger nästan att byta bort den för att jag blir så trött på fordon som är nya (07:a 920 mil) som ska hålla på å strula (Varit på lelles ett antal gånger). Hade det varit en bil hade man ju åkt tillbaka till dom som sålde den och sagt ge mig pengarna tillbaka. I mitt fall så är det blött (Svettigt) Vid behållaren och när jag öppnade den så va ju oljan slut där.. Men ragnar sa att det till 99% inget räcker med att bara fylla på.
 

Olsson84

S. Blisken
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös....Suzuki RF600R Såld, KTM 950SM Såld, KTM 640 Såld!
Hej alla glada KTM-piloter! Jag har nyligen fått upp ögonen för sumon men har några frågor som jag hoppas att ni kan svara på.

Hur är den att köra lite längre sträckor på? Jag kommer att köra mest i stan, men även några sträckor á 50+ mil. Går det eller kommer rumpan att vara bortdomnad i flera veckor? Hur är räckvidden? Hur långt kommer man på en tank? Jag vet att det inte är en touringmaskin, men det skulle vara roligt att kunna göra lite längre turer utan att plågas.

Hur är den att köra med passagerare? Min flickvän är rätt lång, ca 175 cm, och det skulle vara trevligt om hon kunde åka med ibland. Det var inte någon höjdare på min DRZ400SM...

De hojar jag har att jämföra med är Honda Hornet 600, Suzuki DRZ 400SM och Yamaha XTZ 750 Super Tenere. KTM:en känns på pappret som en klockren mix av dessa hojar. Draget i motorn från Horneten, smidigheten och buset från Sukkan samt körställning och storlek från XTZ:an.

Inga problem att åka långt på den om du inte har ett benigt arsel! Har skjutsat ett par ggr på min och kommit fram till detta: Har man som jag, en kärring som inte väger spec. mycket är det bara att tuta å köra. Längden tror jag inte påverkar så mycket, min kärring är 165cm, själv är jag 195cm. Huvudsaken är att den som kör är längre tycker jag. När jag skulle köra brorsan som väger ca:90kg så fick jag spänna fjädringen bak för att den inte skulle resa sig så mycket. Bara att lossa skiten och spänna! Jag kör med den tajtare spänningen på fjädern nu (typ 3-4varv) då jag skjutsar en del så det blir drygt att fixa hela tiden, hojen uppför sig enligt mig inte spec. annorlunda när jag åker själv och jag åker mycket blandat, motorväg, grus, småvägar, city!
 
Last edited:

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Ska nog tamejfan göra det! Ska bara tvätta bort allt damm som blev efter 3 mils grusåka i helgen - en liten miss av mig och Kartex, grusvägar och små asfaltsvägar har samma färg på blå kartan. Nåja den funkar där med men supercorsorna hör hemma nån annanstans ;)

Inkörd blev den idag, och den fick sin 100 mila service med. Och medans man sparka runt där och väntade så dök ett stort lätt paket från Österrike upp. Så, första servicen blev chockartat sjukt dyr, men hojen 9 kg lättare. Inte helt nöjd med passformen, men men, annars nöjd.

Höjdpunkten var iaf sporthojskursen på Gälleråsen. Jag trivs sjukt bra på den här hojen när det kommer till storbana, vilket aldrig har funkat för mig förut förutom med husan och SM hjulen. Men nu funkar det kanon, och det finns mos i motorn till att hålla jämnt med betydligt vassare maskiner än vad husan klarade av. Sport setting på fjädringen har det blivit med, då det även rekommenderas för förare över 90 kg (vilket man tyvärr klassar in på). Efter lite sämre asfalt idag så tror jag att jag ska sätta den lite mjukare, känns inte riktigt hundra.

Och idag har man ju för första gången smakat på effekten - allt låg ju och lurade över 6500 RPM! nu skottar det på riktigt bra jue :D
Men det har ju alla andra utom jag redan vetat vad det är för motor egentligen ;)


Fan vad trevligt, köpte du acra helsystem eller? Törs man fråga vad ett sånt kostar? Kapar det 9kg är man ju nere på 180kg... börja likna nått :tummenupp

Nån som vet om problemen med koppling osv är åtgärdade till 990 motorn?
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Fan vad trevligt, köpte du acra helsystem eller? Törs man fråga vad ett sånt kostar? Kapar det 9kg är man ju nere på 180kg... börja likna nått :tummenupp

Nån som vet om problemen med koppling osv är åtgärdade till 990 motorn?

Blev ett halvsystem med Y-kollektorn. Gick emot vännernas gnat och tog ett med inbyggd kat, kändes bra ur miljösynpunkt. Och bra det, nu finns dom där om det skulle besiktigas med sånt i framtiden, och dom är busenkla att ta bort om man vill det. Sweet!
Det systemet kostar 17500 enligt prislistan :skrämd
Så det var nog lika bra att det inte blev ett helsystäm.

Stor skillnad i diameter mellan original Y kollektor och Akra's dito :D

Angående de 9 kilona så är det KTM's uppgifter i powerparts katalogen. Hade tänkt att mäta och pilla med sånt själv hemma med en kall folköl i handen, men nu blev det inte så, nyah nyah
 

Bifogat

  • Y.JPG
    Y.JPG
    60.2 KB · Visningar: 90

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Utgår ifrån att du tog fler bilder med grejerna monterade :D
 

SMNineFifty

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2008
Ort
Ekerö
Hoj
Yamaha R1 99:a
Någon som monterat en växelindikator? Tar tacksamt emot tips på fabrikat och instruktion för montage.
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Det där hände mig igår.. Fick köra för rött 2 gånger å skita i 3 stopskyltar för att komma hem. Ringde ragnar å han sa att det var bara å byta och att det kostar 1600 spän.. Hitills har jag aldrig fått nått på garantin till min hoj.. Å den har småstrulat som faan.. Satt idag på blocket å överväger nästan att byta bort den för att jag blir så trött på fordon som är nya (07:a 920 mil) som ska hålla på å strula (Varit på lelles ett antal gånger). Hade det varit en bil hade man ju åkt tillbaka till dom som sålde den och sagt ge mig pengarna tillbaka. I mitt fall så är det blött (Svettigt) Vid behållaren och när jag öppnade den så va ju oljan slut där.. Men ragnar sa att det till 99% inget räcker med att bara fylla på.

Varför har du inte fått någonting på garantin? Det är väl i alla fall 2 år på KTM?
Är det någon som har koll på vad KTM har gjort för att fixa kopplingen, nya delar? Har dom inte skickat ut något servicemedelande om byte?

950:n är en grymt skön hoj, synd att dom inte håller bara:gnissla
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top