Hej alla glada KTM-piloter! Jag har nyligen fått upp ögonen för sumon men har några frågor som jag hoppas att ni kan svara på.
Hur är den att köra lite längre sträckor på? Jag kommer att köra mest i stan, men även några sträckor á 50+ mil. Går det eller kommer rumpan att vara bortdomnad i flera veckor? Hur är räckvidden? Hur långt kommer man på en tank? Jag vet att det inte är en touringmaskin, men det skulle vara roligt att kunna göra lite längre turer utan att plågas.
Hur är den att köra med passagerare? Min flickvän är rätt lång, ca 175 cm, och det skulle vara trevligt om hon kunde åka med ibland. Det var inte någon höjdare på min DRZ400SM...
De hojar jag har att jämföra med är Honda Hornet 600, Suzuki DRZ 400SM och Yamaha XTZ 750 Super Tenere. KTM:en känns på pappret som en klockren mix av dessa hojar. Draget i motorn från Horneten, smidigheten och buset från Sukkan samt körställning och storlek från XTZ:an.
Var ute på en Värmdö-sväng i em när kopplingen plötsligt tar mycket längre in, dvs spelet har ökat dramatiskt.
Stannar, kollar. Inget läckage nånstans, möjligen är gummidamasken uppe vid koppl.handtaget en liten gnutta svettig (den som omsluter röda justeringspluppen), men njae.... Minskar spelet i kopplingshandtaget med justeringspluppen och kör hem utan problem. Tliibaka i garaget är allt spel borta, minskar med justeringspluppen till normalt spel och allt funkar som det ska.
Hm. Gillar inte fel-som-lagar-sig-själv.
Tips/kommentarer någon?
Läckande slavcylinder är vanligt fel, fick det på min.
Testa att lägga i en växel på tomgång och håll in kopplingen, den tappar trycket om det är det felet och cykeln börjar rulla.
Om så är fallet så får du ny på garanti!
Phastasphuk: Nu när du har en så j-a fräsch hoj måste du ta o lägga upp lite bilder En film vore ännu bättre
Har du hunnit köra in den än? Vore kul att höra lite mer om vad du tycker om den.
Var ute på en Värmdö-sväng i em när kopplingen plötsligt tar mycket längre in, dvs spelet har ökat dramatiskt.
Stannar, kollar. Inget läckage nånstans, möjligen är gummidamasken uppe vid koppl.handtaget en liten gnutta svettig (den som omsluter röda justeringspluppen), men njae.... Minskar spelet i kopplingshandtaget med justeringspluppen och kör hem utan problem. Tliibaka i garaget är allt spel borta, minskar med justeringspluppen till normalt spel och allt funkar som det ska.
Hm. Gillar inte fel-som-lagar-sig-själv.
Tips/kommentarer någon?
Har också monterat handkåpor, med metallskena och allt. Har efter 10 mil inte märkt någon skillnad i vibrationssynpunkt. Vobblet vet jag inget om.
Läckande slavcylinder är vanligt fel, fick det på min.
Testa att lägga i en växel på tomgång och håll in kopplingen, den tappar trycket om det är det felet och cykeln börjar rulla.
Om så är fallet så får du ny på garanti!
Hej alla glada KTM-piloter! Jag har nyligen fått upp ögonen för sumon men har några frågor som jag hoppas att ni kan svara på.
Hur är den att köra lite längre sträckor på? Jag kommer att köra mest i stan, men även några sträckor á 50+ mil. Går det eller kommer rumpan att vara bortdomnad i flera veckor? Hur är räckvidden? Hur långt kommer man på en tank? Jag vet att det inte är en touringmaskin, men det skulle vara roligt att kunna göra lite längre turer utan att plågas.
Hur är den att köra med passagerare? Min flickvän är rätt lång, ca 175 cm, och det skulle vara trevligt om hon kunde åka med ibland. Det var inte någon höjdare på min DRZ400SM...
De hojar jag har att jämföra med är Honda Hornet 600, Suzuki DRZ 400SM och Yamaha XTZ 750 Super Tenere. KTM:en känns på pappret som en klockren mix av dessa hojar. Draget i motorn från Horneten, smidigheten och buset från Sukkan samt körställning och storlek från XTZ:an.
Ska nog tamejfan göra det! Ska bara tvätta bort allt damm som blev efter 3 mils grusåka i helgen - en liten miss av mig och Kartex, grusvägar och små asfaltsvägar har samma färg på blå kartan. Nåja den funkar där med men supercorsorna hör hemma nån annanstans
Inkörd blev den idag, och den fick sin 100 mila service med. Och medans man sparka runt där och väntade så dök ett stort lätt paket från Österrike upp. Så, första servicen blev chockartat sjukt dyr, men hojen 9 kg lättare. Inte helt nöjd med passformen, men men, annars nöjd.
Höjdpunkten var iaf sporthojskursen på Gälleråsen. Jag trivs sjukt bra på den här hojen när det kommer till storbana, vilket aldrig har funkat för mig förut förutom med husan och SM hjulen. Men nu funkar det kanon, och det finns mos i motorn till att hålla jämnt med betydligt vassare maskiner än vad husan klarade av. Sport setting på fjädringen har det blivit med, då det även rekommenderas för förare över 90 kg (vilket man tyvärr klassar in på). Efter lite sämre asfalt idag så tror jag att jag ska sätta den lite mjukare, känns inte riktigt hundra.
Och idag har man ju för första gången smakat på effekten - allt låg ju och lurade över 6500 RPM! nu skottar det på riktigt bra jue
Men det har ju alla andra utom jag redan vetat vad det är för motor egentligen
Fan vad trevligt, köpte du acra helsystem eller? Törs man fråga vad ett sånt kostar? Kapar det 9kg är man ju nere på 180kg... börja likna nått
Nån som vet om problemen med koppling osv är åtgärdade till 990 motorn?
Det där hände mig igår.. Fick köra för rött 2 gånger å skita i 3 stopskyltar för att komma hem. Ringde ragnar å han sa att det var bara å byta och att det kostar 1600 spän.. Hitills har jag aldrig fått nått på garantin till min hoj.. Å den har småstrulat som faan.. Satt idag på blocket å överväger nästan att byta bort den för att jag blir så trött på fordon som är nya (07:a 920 mil) som ska hålla på å strula (Varit på lelles ett antal gånger). Hade det varit en bil hade man ju åkt tillbaka till dom som sålde den och sagt ge mig pengarna tillbaka. I mitt fall så är det blött (Svettigt) Vid behållaren och när jag öppnade den så va ju oljan slut där.. Men ragnar sa att det till 99% inget räcker med att bara fylla på.
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |