Ktm 950 sm

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Det är en sån här fuling man ska ha om man ska lurpassa på en flock med SMT'ar :tummenupp
 

Bifogat

  • liten T.JPG
    liten T.JPG
    126.4 KB · Visningar: 163

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Och lite vanliga bilder på...det blir bra mycket snyggare utan backspeglar, men det är så satans jobbigt att leka Linda Blair varje gång man kör utan dom...så dom får vara på.

Är inte heeelt nöjd med placeringen av akra klistermärket, eller passformen på systämet för den del heller. Sidokåporna ligger emot ljuddämparkolfiberklämmorna, men det är ju kolfiber mot kolfiber :näsblod
 

Bifogat

  • liten R.JPG
    liten R.JPG
    125.6 KB · Visningar: 135
  • liten sida R.JPG
    liten sida R.JPG
    113 KB · Visningar: 156
  • liten other side R.JPG
    liten other side R.JPG
    137 KB · Visningar: 192

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Varför har du inte fått någonting på garantin? Det är väl i alla fall 2 år på KTM?
Är det någon som har koll på vad KTM har gjort för att fixa kopplingen, nya delar? Har dom inte skickat ut något servicemedelande om byte?

950:n är en grymt skön hoj, synd att dom inte håller bara:gnissla

Finns ett kitt att uppdatera med som kommer från ett annat märke. Kommer dock inte ihåg var det heter. Skall kolla upp det :)

Vad gäller hållbarheten så tror jag att det ofta kan var brist på kunskap från service/verkstäder. Finns vissa fix som man bör göra på en 950 motor sedan så verkar de hålla riktigt bra. Ser ju en hel del Adventure hojar som har rullat jäkligt mycket.

Ang verkstäderna så hade ju tex jag problem med att övertyga min om att min startmotor har det fabriksfel som finns på vissa 06:eek:r. Anledningen till att de inte ville veta av problemet på min hoj var att (som de sa) den inte fanns med på fabrikens lista över hojar som skulle åtgärdas? De sa även att de inte fattade var jag pratade om efter att hojen varit inne på 100mila servicen. De kunde inte höra felet :gnissla Själv fattade jag inte vad problemet var. Hojen lät som en metall skrot i motorn om man gjorde lite fel vid start. Lät så illa att tom folk i min omgivning som inte vet någonting om hojar frågade om någonting var på tok! Inte förrän jag fick med mig kundmottagaren ut på parkeringen för att lyssna på hojen och han höll på att göra i brallan när jag tryckte på starten erkände han att det nog var fel grejor i starten :rolleyes:

Så nu får jag de rätta grejorna i hojen. Detta tyder ju på att verkstaden inte har kunnande nog att veta vad som var fel från början. Grejorna i starten är ju till för att skydda den mot ifall hojen tex tänder lite fel, får typ bakslag eller liknande. Om inte man provar att starta hojen med tex lite för mycket choke eller gasar för lite resp för mycket kommer alltså hojen starta utan att det låter illa. Står även i service meddelandet från KTM hur man skall gå till väga för att vara säker på att hojen har problem med starten och detta har uppenbarligen verkstaden inte heller gjort när den var inne på 100 mila servicen. Trotts att jag påpekade att någonting var på tok :3freak

Summan av allt är som jag ser det att hade verkstaden varit mer kunniga hade inte detta med starten varit ett problem och jag hade inte heller klagat på det här på forumet.

Alla hojar/märken har problem. Skillnaden är hur seriösa återförsäljare, generalagenter mm är på att rätta till problemen och låta kunderna vara nöjda!

Fattar inte hur man hellre stöter ifrån sig att en hoj har problem istfö att hjälpa kunden att fixa det :3freak Det gör ju bara i förlängningen att de tappar en kund!
 

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Ort
Slöddertälje
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009

Nee fan nu e det dags för en namn insamling angående det dåliga mottagandet samt dåliga kunskaperna hos märkes värkstäder då det gäller fel på hojen som nästan en majoriteten av ägarna verka ha. Ja menar att ett känt fel som på startmotorn samt blöder vid slagning inte uppmärksammas samt tas på allvar av märkesverkstäder e fan skamligt. Borde inte KTM skicka ut ett brev till berörda modeller/årsmodeller om problemet å förklara samt erbjuda sig att åtgärda problemet/felet kostnadsfritt :huvudet
Ja menar fan kolla alla bilmärken som tar in sin bilar med kända fel å åtgärdar felen kostnadsfritt utan problem.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Nee fan nu e det dags för en namn insamling angående det dåliga mottagandet samt dåliga kunskaperna hos märkes värkstäder då det gäller fel på hojen som nästan en majoriteten av ägarna verka ha. Ja menar att ett känt fel som på startmotorn samt blöder vid slagning inte uppmärksammas samt tas på allvar av märkesverkstäder e fan skamligt. Borde inte KTM skicka ut ett brev till berörda modeller/årsmodeller om problemet å förklara samt erbjuda sig att åtgärda problemet/felet kostnadsfritt :huvudet
Ja menar fan kolla alla bilmärken som tar in sin bilar med kända fel å åtgärdar felen kostnadsfritt utan problem.

Det tråkiga är nog dessvärre att det är så illa att återförsäljarna inte ens tar kontakt med generalagenterna och meddelar om att det finns problem! Hade kommunikationen mellan återförsäljare och generalagenter varit bättre hade säkert vissa problem kunnat lösas tidigare.

På min förra hoj var det problem med att den hade en ryckig och tråkig gång. Påtalade detta vid ett flertal tillfällen för min återförsäljare/verkstad även denna gången fattade det inte vad problemet var? Sa tom att det var jag som inte kunde köra hojen som den skulle köras, ryckte i gasen mm :rolleyes:

Började själv undersöka problemet och det visade sig att många som hade likadan hoj kände samma sak. Det var med andra ord ett problem som flera ägare kände av. Ville att de skulle meddela detta till generalagenten så att denna i sin tur kunde meddela fabriken. Vem vet ifall tillräckligt många klagar så kanske fabriken gör någonting åt det och hojen kunde blir bra. Kunde visserligen vara så att problemet var för svårt för att lösa på ett enkelt sätt men om ingen klagar så kommer definitivt inget göras åt saken!

Fattar åter igen inte varför de jobbar med skygglappar! Om de samarbetar får de ju kanske en bättre produkt att sälja vilket i sin tur kommer innebära nöjdare kunder (kanske tom fler kunder). Vad f-n kunden blir ju nöjd (iaf med återförsäljaren) oavsett ifall problemet blir löst eller ej! Alltså de har ingenting att förlora på att vara kunden till lags och ändå så trilskas de :3freak

Jag skulle gärna vilja göra någonting för att visa alla handlare mitt missnöje men jag vet bara inte vad? Namninsamling kanske kunde hjälpa? Även plocka med media och lyfta problemen kunde vara ett annat?
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Och lite vanliga bilder på...det blir bra mycket snyggare utan backspeglar, men det är så satans jobbigt att leka Linda Blair varje gång man kör utan dom...så dom får vara på.

Är inte heeelt nöjd med placeringen av akra klistermärket, eller passformen på systämet för den del heller. Sidokåporna ligger emot ljuddämparkolfiberklämmorna, men det är ju kolfiber mot kolfiber :näsblod

Fan va nice :tummenupp Finns nu sparade i mappen med 990 SMR bilder :)

Håller med dig angående placeringen av klistermärkena på ljuddämparna... Kanske skulle testa att skicka bilden till Akrapovic och fråga om dom tycker att det ska se ut så?
 

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Ort
i Garaget
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days
Börjat köra in min 950 nu.. 20 mil so far.. sh*t.. suttit på en XRV750 förut.. snacka om skillnad.. nu händet det verkligen något när man vrider på handtaget.. men när fåglarns ska man hinna använda 6:ans växel? känns som man måste ligga över 140 innan det ens är ide att peta in den :/

Motorbromsa vid inkörning.. vad gäller?
 

clw

Handyman
Gick med
7 Feb 2008
Ort
Skärhamn
Hoj
ktm 990 sm-09
ktm 950 sm

Hej alla sumoåkare.Jag behöver lite tips,är inte så haj på det här med inlägg ännu.Hur gör man för att lägga in bilder,Jag har lagt in bilder från min mobil på datorn, när jag sedan försöker ladda upp dom så får jag ett medelande att bilden är för stor (1.21mb). Ska den komprimeras då eller?Hur sjutton gör man då?Tacksam för svar.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Hej alla sumoåkare.Jag behöver lite tips,är inte så haj på det här med inlägg ännu.Hur gör man för att lägga in bilder,Jag har lagt in bilder från min mobil på datorn, när jag sedan försöker ladda upp dom så får jag ett medelande att bilden är för stor (1.21mb). Ska den komprimeras då eller?Hur sjutton gör man då?Tacksam för svar.


Högerklicka på bilden och välj: Öppna med - Paint
I paint så har du en meny högst upp, tryck på Bild och välj Ändra storlek/Snedställ. Där kan du sedan välja med hur många procent du vill minska din bild, t ex Vågrätt 50% och Lodrätt 50%. Då blir bilden hälften så stor som originalet, blev det inte bra Trycker du på Redigera och väljer Ångra. Sedan kan du testa med en annan storlek...

När du är nöjd så trycker du på Arkiv och väljer Spara som, då har du kvar både din originalbild och den nya mindre som du döper till något annat.

Seså, bara att ladda upp bilder nu :tummenupp
 

alexx86

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Får se vad det blir.
Någon som vet vad det är för färgkod till färgen på motorblocken? Eller finns det rent av svindyr ktm-färg att köpa? Måste laga lite stenskott. Thanks :)
 

clw

Handyman
Gick med
7 Feb 2008
Ort
Skärhamn
Hoj
ktm 990 sm-09
Högerklicka på bilden och välj: Öppna med - Paint
I paint så har du en meny högst upp, tryck på Bild och välj Ändra storlek/Snedställ. Där kan du sedan välja med hur många procent du vill minska din bild, t ex Vågrätt 50% och Lodrätt 50%. Då blir bilden hälften så stor som originalet, blev det inte bra Trycker du på Redigera och väljer Ångra. Sedan kan du testa med en annan storlek...

När du är nöjd så trycker du på Arkiv och väljer Spara som, då har du kvar både din originalbild och den nya mindre som du döper till något annat.

Seså, bara att ladda upp bilder nu :tummenupp

tack för tipset.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Hittade en schysst film på provkörningen av KTM 990 SMR, tyvärr förstår man inte vad grodätarna säger. Men den är riktigt sevärd ändå, man blir ju inte mindre sugen.....

Är det någon som kan franska får ni gärna berätta vad dom ger för omdöme om hojen :tummenupp

http://www.motorevue.com/site/ktm-990-smr-la-video-hd--39232.html
 

alexx86

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Får se vad det blir.
Någon som vet om bakre returskruven till dämparen går att byta smidigt? Verkar som om klanten till tidigare ägare har runddragit den. Kul att man såg det vid köpet :(
 

Rooki

Troligen inte
Gick med
1 Dec 2005
Ort
Skara
Hoj
Gixxer 1000 K7
Nu har jag varit och hämtat en liten sumo:yoparty
Nu återstår ju bara en sak, nämligen att bli wheeli kung:D
Ta upp han på 2:an är ju absolut inga prob. men hur ska jag bära mig åt för att få upp han på 3:an? har dock inte testat så mycket men det kanske finns nån som sitter på ngt smart tipps:tummenupp
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Gratulerar! En 950 eller 990?
 

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Någon som har koll på om det finns någon handlare/verkstad som gör service på 950n runt omkring i stockholm som inte är Lelles???

Mvh//Jesper

Johan Hammarström hos Olle Olsson på Trosta/Arlanda känns vettig tycker även jag. 1000-milaservade min 640 där för ett par år sen vilket kändes helt OK, 1600 pix den gången.
Således ett gott alternativ så här års när U-sala känns plågsamt svårt att få tag på överhuvud taget. Tyvärr, för Ragge är en toppkille om ni frågar mig.

Tjena Moose.

Jag fick det där problemet på min 950 efter service. Jag skruvade av locket och reducerade nivån något. Då upphörde problemet faktiskt!

Tack för det tipset HM. Garaget nästa:D

... när fåglarns ska man hinna använda 6:ans växel?

Byt till 16-drev fram så får du mer mos och användning för alla 6.

Motorbromsa vid inkörning.. vad gäller?
Viktigast: Ligg inte och seg-dra utan håll dig på varvtal så att motorn inte ansträngs. Motorbromsa så ofta du kan och var inte rädd för att högvarva nån gång emellanåt. Fler inkörningstips från t ex Spider...?
 
Last edited:

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Ort
i Garaget
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days
Byt till 16-drev fram så får du mer mos och användning för alla 6.

Motorbromsa vid inkörning.. vad gäller?
Viktigast: Ligg inte och seg-dra utan håll dig på varvtal så att motorn inte ansträngs. Motorbromsa så ofta du kan och var inte rädd för att högvarva nån gång emellanåt. Fler inkörningstips från t ex Spider...?

Peta i 6an runt 110 blir ju verkligen att seg-dra.. Försöker att hålla mig till de hastighetsgränserna i manualen..typ några km under.. Motorbromsen är det ett himla sug i om man jämför med min gamla Africa Twin.. *lol*

16t fram.. blir inte förbrukningen högre då? :va
Eller vänta.. måste ju bara bli tophastigheten som blir längre.. förbrukningen har väl att göra med varvtal/växel typ.. :huvet

J*vla skit.. snöade imorse.. tinade bort iof.. men nu är det 0 ute.. igen..

Tack för tipsen Moose!
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top