Ktm 950 sm

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Hehe, så det var därför man kunde knapra in så mycket i slutet då ;)
Och till mitt försvar angående kurvhastighet så synar jag din hand med 50kg extra hoj, eller man kanske skulle gå all-in med gatdäcken kontra slicksen! :mattias

Nyah nyah

Hade förbi mållinjen 145-150 mot ~180 i rejstempo. Höll i styret med två händer kanske fem gånger på hela dagen, hehe. Förbi mål alltså.
Vore skoj att nån gång se hur stor skillnad det faktiskt är, när vi båda kan hålla fullt över rakan (och såklart ha med han på hypern oxå) :)

Vill du tro på hojens vikt och däcken så kan du få göra det :D
Från KTM.se: 990SMR ~189kg, 690SMR ~154kg = Skillnad 35kg
 

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
KTM 350 EXC -12
Hade förbi mållinjen 145-150 mot ~180 i rejstempo. Höll i styret med två händer kanske fem gånger på hela dagen, hehe. Förbi mål alltså.
Vore skoj att nån gång se hur stor skillnad det faktiskt är, när vi båda kan hålla fullt över rakan (och såklart ha med han på hypern oxå) :)

Vill du tro på hojens vikt och däcken så kan du få göra det :D
Från KTM.se: 990SMR ~189kg, 690SMR ~154kg = Skillnad 35kg

haha glöm inte den spinkiga jävlen med superduken:banana
 

Rooki

Troligen inte
Gick med
1 Dec 2005
Ort
Skara
Hoj
Gixxer 1000 K7
vad e det för skillnad på en 950 sm och en 950 sm-r?
Vet att färgsättningen är annorlunda men vad e det mer som skilljer?
 

Rooki

Troligen inte
Gick med
1 Dec 2005
Ort
Skara
Hoj
Gixxer 1000 K7
Tackar, men är det inget kring motor och fjädring som påverkar körsättet nämnvärt?
 

qungen

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2004
Ort
katrineholm
Hoj
Ducati Streetfighter
Tackar, men är det inget kring motor och fjädring som påverkar körsättet nämnvärt?

den har lite kortare fjädringsväg men är samma i motorn
och så har den lite vassare broms ok och väger 2 kilo mindre
så för att sumera är man inte fullskiten så ska man välja 990sm som är billigare:tummenupp
 

Rooki

Troligen inte
Gick med
1 Dec 2005
Ort
Skara
Hoj
Gixxer 1000 K7
Hehe ja det får nog bli en vanlig sm:)
Så duktig är inte jag så att jag skulle märka ngn skillnad ändå:D
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Är ju dessutom en j-a skillnad på utseendet, SMR:en ser mkt sportigare och smidigare ut. Beror väll på att tanken bara är på 15 liter, kanske inte helt optimalt på en hoj som drar över 0,7l/mil vid vanlig körning....

Bromsarna på SMR:en har fått grymma recensioner vad jag har sett, har dock inte hittat nån jämförelse med 990 SM.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Hittade ett test i Motorrad där dom körde 990 SM mot Hypermotarden, 990:n drog då 0,59l/mil vid testkörningen. Låter ju klart bättre :)
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Är ju dessutom en j-a skillnad på utseendet, SMR:en ser mkt sportigare och smidigare ut. Beror väll på att tanken bara är på 15 liter, kanske inte helt optimalt på en hoj som drar över 0,7l/mil vid vanlig körning....

Det är ju ändå helt optimalt, då man är helt rånbögmördad efter 15 mil och ett pitstop ett måste.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Haha, kan ju ligga nått i det kanske.... Har fått för mig att 990 SM är relativt bekväm, men dom kanske har satt dit nån stenhård dyna på SMR:en?

Körde 30mil på en dag med förra 660:n, där kan man snacka om babianarsle sen.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Hur är det med alla barnsjukdomar som 950:n lidit av, är dom botade till 990:n? Antar att problemet vid bakhjulskörning är borta iom insprutningen, men hur är det med dom andra?
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Haha, kan ju ligga nått i det kanske.... Har fått för mig att 990 SM är relativt bekväm, men dom kanske har satt dit nån stenhård dyna på SMR:en?

Körde 30mil på en dag med förra 660:n, där kan man snacka om babianarsle sen.

Umm...pass! Det närmsta jag har kommit en SM var när jag provsatt en Hyper på AVA för nått år sen, men har som mest rivit av 15 mil på SMR utan sadelproblem. Ryggsäcksproblem och luftmotståndsproblem är värre ;)
 

Rooki

Troligen inte
Gick med
1 Dec 2005
Ort
Skara
Hoj
Gixxer 1000 K7
nu har jag läst i den här tråden så ögonen blöder, har dock en fråga. är det samma problem med förgasarna vid bakhjulsåkning på 07 an?
 

Tobbe135

kå te äm
Gick med
10 Apr 2005
Ort
Umeå
Hoj
950 sm
Pratade med min Åf idag angående bluddrandet vid slangning. Det var ingen garantiåtgärd enligt honom, så det blir till att skruva själv. Han berättade att fler hade haft problem och att dom löst det genom att dra om dräneringsslangen till den bakre förgasaren. Får väll ta och prova det och se om det hjälper på min hoj. Läste längre bak i tråden att folk hade provat med blandade resultat. :gnissla
 
Last edited:

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Ort
Slöddertälje
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Pratade med min Åf idag angående bluddrandet vid slangning. Det var ingen garantiåtgärd enligt honom, så det blir till att skruva själv. Han berättade att fler hade haft problem och att dom löst det genom att om dräneringsslangen till den bakre förgasaren. Får väll ta och prova det och se om det hjälper på min hoj. Läste längre bak i tråden att folk hade provat med blandade resultat. :gnissla

Det låtert jäkligt skumt så dom anser alltså att en hoj som körs på bakhjulet i deras reklam inte går å göra det med in real life? Eller att dom tycker att det är okey att deras hojar går skit när man slangar? Dåligt som fan tycker jag. Kolla med KTM Skandinavien tycker jag
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top