Ktm 950 sm

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Här är TBn på detta.

Tackar.

Tycker dock att det var lite svår tydligt. Men så som jag läser så kan man få fram ljudet om man försöker starta motorn utan gas? Har jag tolkat det rätt då?

På min hoj så kan ljudet komma fram om man trycker på starten utan att möta upp med gasen. Har tom hänt att hojen inte vill starta alls då men om man släpper starten och gör om och denna gången möter upp med gasen från början funkar det.

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Såg nått test av 990 SMR där dom skrev att den drog väldigt mycket soppa om man körde hårt med den. Har ni nån koll på vad era hojar drar? Både vanliga 990 och 990 SMR...

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Håller fortfarande på att köra in den, men...vanlig körning så ligger den runt 0.7-0.75, och på Gälleråsen betydligt mer, kanske dubbelt så mycket :D

Men såååå mycket har jag inte kört med den än att jag kan svara precist vad den drar, men senare i år så vet vi mer :tummenupp

Och som referens så drar den jämnt med en SM690 med hel Acra och fullt spett och en tjockis-Supermoto om man håller den under 6500 varv. Detta med en tjockis-phastasphuk i sadeln :fakta

Last edited:

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Känner att det snart är dags att plocka fram hojen. Gjorde 100-milaservice förra våren och har bara åkt c:a 130 mil efter det.
Nu till min fråga:
Bör man byta ut oljan/oljefilter innan man kör igång årets säsong eller funkar det ändå? Hur gör ni?

Rooki

Troligen inte
Gick med
1 Dec 2005
Hoj
Gixxer 1000 K7
Tjena!
Jag är ute efter en 950 sm, men jag vet inte riktigt vilken årsmodell än.
Nån man ska passa sig för?
Och vad ska man tänka på vif ett köp, barnsjukdommar osv!
Mycket tacksamm för svar:tummenupp

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Tjena!
Jag är ute efter en 950 sm, men jag vet inte riktigt vilken årsmodell än.
Nån man ska passa sig för?
Och vad ska man tänka på vif ett köp, barnsjukdommar osv!
Mycket tacksamm för svar:tummenupp

07 såklart med den svarta ramen. Samt att förgasarna inte flödar vid wheelies :tummenupp

KTMgubben

KTMgubben
Gick med
3 Apr 2004
Hoj
KTM 950SM -07
07 såklart med den svarta ramen. Samt att förgasarna inte flödar vid wheelies :tummenupp

Tjena. Hur åtgärdar man felet med förgasarna, så att de inte flödar när man bakhjular? Går din hoj att köra långt och med framhjulet högt upp i luften utan att den bluddrar nånting alls? För det är då min tjurar.
Ibland går det rätt så bra att köra några hundra meter men det bluddrar alltid förr eller senare.

Tobbe135

kå te äm
Gick med
10 Apr 2005
Hoj
950 sm
Tjena. Hur åtgärdar man felet med förgasarna, så att de inte flödar när man bakhjular? Går din hoj att köra långt och med framhjulet högt upp i luften utan att den bluddrar nånting alls? För det är då min tjurar.
Ibland går det rätt så bra att köra några hundra meter men det bluddrar alltid förr eller senare.

Jag har samma problem och ingen verkar veta hur man åtgärdar problemet förutom Ragnar på lelles. Känns lite halvlångt att köra ner dit från Umeå.:(

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009

Jag har samma problem och ingen verkar veta hur man åtgärdar problemet förutom Ragnar på lelles. Känns lite halvlångt att köra ner dit från Umeå.:(

Min bluddrade å gick skit när jag hade kört en bit på bakhjulet sen hostaden ett tag efter att man tagit ner den så det var säkert samma fel som du har. Tyvärr så har jag inget svar på hur du ska göra. Själv lämnade jag in min hos Ragnar som fixade det men självklart ska du ta kontakt med din närmaste KTM försäljare å påpeka felet å att dom ska fixa till det på garantin. Dom får väl ringa å fråga Ragnar eller nått. Jag blev förbannad när min strulade för fan en hoj som dom inte gör annat än å kör wheelie med på tex reklam filmen samt på bilder inte funkar att göra det med i verkligheten är kass. Personligen tycker jag KTM skulle gått ut med ett brev till os som köpt 950 nyligen å erbjuda sig att ta in hojen å åtgärda felet.

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Tror jag har känt bludrandet en gång. Var när jag körde på bara trean utan att växla. Körde inte mer än kanske två hundra meter den gången. Kändes nästan som om den tog i varvstoppet fast varvet inte var så högt?

Fast jag har kört mycket längre när jag tagit upp den på trean och växlat till fyran. Kanske 1,5 km utan att den har bluddrat?

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Håller fortfarande på att köra in den, men...vanlig körning så ligger den runt 0.7-0.75, och på Gälleråsen betydligt mer, kanske dubbelt så mycket :D

Men såååå mycket har jag inte kört med den än att jag kan svara precist vad den drar, men senare i år så vet vi mer :tummenupp

Och som referens så drar den jämnt med en SM690 med hel Acra och fullt spett och en tjockis-Supermoto om man håller den under 6500 varv. Detta med en tjockis-phastasphuk i sadeln :fakta

Måste ha missförstått det du skrev nu, för visst måste väll 990:n gå bra mycket bättre än att bara dra jämt med en 690SM med hel Acra? Eller menar du att du inte behöver varva din SMR över 6500 för att köra jämt med SM690 och en "vanlig" 990 supermoto?

Visst är den väll rödmarkerad vid 9000rpm?

KTMgubben

KTMgubben
Gick med
3 Apr 2004
Hoj
KTM 950SM -07
Min bluddrade å gick skit när jag hade kört en bit på bakhjulet sen hostaden ett tag efter att man tagit ner den så det var säkert samma fel som du har. Tyvärr så har jag inget svar på hur du ska göra. Själv lämnade jag in min hos Ragnar som fixade det men självklart ska du ta kontakt med din närmaste KTM försäljare å påpeka felet å att dom ska fixa till det på garantin. Dom får väl ringa å fråga Ragnar eller nått. Jag blev förbannad när min strulade för fan en hoj som dom inte gör annat än å kör wheelie med på tex reklam filmen samt på bilder inte funkar att göra det med i verkligheten är kass. Personligen tycker jag KTM skulle gått ut med ett brev till os som köpt 950 nyligen å erbjuda sig att ta in hojen å åtgärda felet.

Har haft hojjen inlämnad några gånger på grund av detta tradiga problem. Jag märkte ju det främst efter att jag hade kört in den eftersom jag pressade och busade mer då. Så då tog jag kontakt med återförsäljaren. De har justerat flottörnivån och provat och haft sig och den har blivit bättre än vad den var från början. Flottörnivån ska höjjas så att den tar in bensin även när förgasarna vinklas. Men fortfarande bluddrar den. Så jag har tvivlat länge på att det går att få bort helt. Men får väl köra ner till dem en solig vårdag och säga till att jag inte är nöjd.

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Måste ha missförstått det du skrev nu, för visst måste väll 990:n gå bra mycket bättre än att bara dra jämt med en 690SM med hel Acra? Eller menar du att du inte behöver varva din SMR över 6500 för att köra jämt med SM690 och en "vanlig" 990 supermoto?

Visst är den väll rödmarkerad vid 9000rpm?

Hoppas den går bättre än så ;)
Men ja, om man håller den under 6500 och stegar igenom lådan så drar den jämnt med 690 (kanske lite bättre egentligen). Vanlig 990 drar den nog bara jämnt om den oxå håller på att köras in ;)
Inlägget var mer menat som en pik åt han som satt på 690´n...

Rödmarkering vid 9700. Vrom.

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Hoppas den går bättre än så ;)
Men ja, om man håller den under 6500 och stegar igenom lådan så drar den jämnt med 690 (kanske lite bättre egentligen). Vanlig 990 drar den nog bara jämnt om den oxå håller på att köras in ;)
Inlägget var mer menat som en pik åt han som satt på 690´n...

Rödmarkering vid 9700. Vrom.

Vill inte pissa på din pik men jag körde inte direkt fullt jag heller pga ljudet. Fullt på fyran i långhögern, i med femman och växla till sexan vid kanske 7000 och sen kryssa över mållinjen på 6000. Min vision om att köra om dig på utsidan varje gång funkade ju oxå :arsele

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Vill inte pissa på din pik men jag körde inte direkt fullt jag heller pga ljudet. Fullt på fyran i långhögern, i med femman och växla till sexan vid kanske 7000 och sen kryssa över mållinjen på 6000. Min vision om att köra om dig på utsidan varje gång funkade ju oxå :arsele

Hehe, så det var därför man kunde knapra in så mycket i slutet då ;)
Och till mitt försvar angående kurvhastighet så synar jag din hand med 50kg extra hoj, eller man kanske skulle gå all-in med gatdäcken kontra slicksen! :mattias

Nyah nyah

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...