Ktm 950 sm

alex79

Alex
Gick med
10 Sep 2006
Ort
Åseda
Hoj
Yamaha 426 supermoto*såld* yamaha yz 450 *såld* 950 SM -06 *såld*
Från fabrik är det mineralolja i. Jag fortsätter med mineralolja fram till 100-mila då det ju byts till syntet.

MEN, i min manual står det fel ang. mängden olja. Det står att man skall slå i 2.5L medan det i själva verket går i typ 3.6. Jag mätte upp oljan jag fick ur och det blev ungefär 3.5 så.....

.

Var hos ktm handlaren och köpte olja idag och fick syntet olja, hoppas det inte spelar så stor roll, hojen har gått 25 mil och det var mycket skit på magneter och i silarna. Tömde en fyra liters flaska i och det är ju ändå inte riktigt fullt, så jag fattar inte heller varför det står 2,5 liter i manualen. Men oljan var ju svindyr, gick på 835 spänn för 4 liter och oljefilter. Man fattar varför 100 mila servicen är så dyr.
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Var hos ktm handlaren och köpte olja idag och fick syntet olja, hoppas det inte spelar så stor roll, hojen har gått 25 mil och det var mycket skit på magneter och i silarna. Tömde en fyra liters flaska i och det är ju ändå inte riktigt fullt, så jag fattar inte heller varför det står 2,5 liter i manualen. Men oljan var ju svindyr, gick på 735 spänn för 4 liter och oljefilter. Man fattar varför 100 mila servicen är så dyr.


Är du tokig eller!!!!
Köp olja från någon Oljegrossist istället för hos mcbutik. Köpte 20L Q8 SBK Racing 15w/50 för 900:-
 

alex79

Alex
Gick med
10 Sep 2006
Ort
Åseda
Hoj
Yamaha 426 supermoto*såld* yamaha yz 450 *såld* 950 SM -06 *såld*
Är du tokig eller!!!!
Köp olja från någon Oljegrossist istället för hos mcbutik. Köpte 20L Q8 SBK Racing 15w/50 för 900:-

Ja, det var sista gången jag köpte så dyr olja.

En fråga om bänkning, har ju acraslipon och ska öppna upp luftburken också har tagit bort epc, om hojen då går bra, som jag tycker, är det värt att bänka den då, kan man få ut mer effekt då eller, eller får man bara ett kvitto på hästarna så man redan har, i och med att det är förgasare så känns det inte som man kan göra så mycket om den redan går bra. Eller? Någon som vet?
 

KÅTM

Medlem
Gick med
30 Sep 2006
Ort
Jönköping
Hoj
Yzf 600r -98
Ja, det var sista gången jag köpte så dyr olja.

En fråga om bänkning, har ju acraslipon och ska öppna upp luftburken också har tagit bort epc, om hojen då går bra, som jag tycker, är det värt att bänka den då, kan man få ut mer effekt då eller, eller får man bara ett kvitto på hästarna så man redan har, i och med att det är förgasare så känns det inte som man kan göra så mycket om den redan går bra. Eller? Någon som vet?

kan man inte göra dom modifieringar man vill sälv först, sen lämna in den o dynojetta? dom gör väll den ganska optimal då tror jag.. har jag fel så får jag nog säkert svar på denna frågan själv!

tog förresten också bort kontakterna idag, den största skillnaden tyckte jag va att den aldrig blev sådär orkeslös när man gav den havre.
 

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Trångsund
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Var hos ktm handlaren och köpte olja idag och fick syntet olja, hoppas det inte spelar så stor roll, hojen har gått 25 mil och det var mycket skit på magneter och i silarna. Tömde en fyra liters flaska i och det är ju ändå inte riktigt fullt, så jag fattar inte heller varför det står 2,5 liter i manualen. Men oljan var ju svindyr, gick på 835 spänn för 4 liter och oljefilter. Man fattar varför 100 mila servicen är så dyr.
MEN VA I H-E KÖPTE DU FÖR OLJA? Tillverkad av specket från utrotningshotade kvertsvinvalar (som lever i en insjö i Tibet) eller......? Känn dig skinnad. Säger rätt mycket om din handlare tycker jag.

Sen tycker jag nog att det är lite konstigt av honom att sälja syntetolja också när han borde veta att det ligger mineral i vid leverans. Och han borde ju dessutom veta att man byter till syntet vid 100-mila så.... SEN, om det har någon sexuell betydelse eller inte...... who knows. Jag kör ju som många vid det här laget vet stenhårt på MotoMan's teorier om inkörning och han ordinerar mineral under inkörningen -> jag lyder.

Men visst var det intressant att se vad som kom ut med oljan ? Och hur den luktade ? Och hur silarna såg ut ?

.
 

alex79

Alex
Gick med
10 Sep 2006
Ort
Åseda
Hoj
Yamaha 426 supermoto*såld* yamaha yz 450 *såld* 950 SM -06 *såld*
MEN VA I H-E KÖPTE DU FÖR OLJA? Tillverkad av specket från utrotningshotade kvertsvinvalar (som lever i en insjö i Tibet) eller......? Känn dig skinnad. Säger rätt mycket om din handlare tycker jag.

Sen tycker jag nog att det är lite konstigt av honom att sälja syntetolja också när han borde veta att det ligger mineral i vid leverans. Och han borde ju dessutom veta att man byter till syntet vid 100-mila så.... SEN, om det har någon sexuell betydelse eller inte...... who knows. Jag kör ju som många vid det här laget vet stenhårt på MotoMan's teorier om inkörning och han ordinerar mineral under inkörningen -> jag lyder.

Men visst var det intressant att se vad som kom ut med oljan ? Och hur den luktade ? Och hur silarna såg ut ?

.

Ja, det var sista gången man handlade där, oljan var Motul 300v 15W-50 fyra liter. Konstigt att dom inte visste att det skulle vara mineral i också.
 

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Trångsund
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
alex skrev:
En fråga om bänkning, har ju acraslipon och ska öppna upp luftburken också har tagit bort epc, om hojen då går bra, som jag tycker, är det värt att bänka den då, kan man få ut mer effekt då eller, eller får man bara ett kvitto på hästarna så man redan har, i och med att det är förgasare så känns det inte som man kan göra så mycket om den redan går bra. Eller? Någon som vet?
Med tanke på oljan så verkar ju din handlare vara lite si och så.... Om han då har rekommenderat någonting, kan du lita på det då ? En bänkning inklusive synkning osv gör nog snarare att du med säkerhet vet att din hoj går som den skall. Jag tror inte du kommer att få ut mer en någon enstaka hästkraft extra. Det är nog vetskapen att allt är som det skall som du köper.

Viktigt att veta är att en Sumo från fabrik är otroligt snålt ställd och kräver alltså åtgärder så fort man börjar hänga på slipon etc. Sen läste jag dessutom i något tyskt forum att det där med att öppna luftburk, typ Sommes door, inte var att rekommendera alls. Tydligen, om man pressar/lyssnar med Sommer så finns det bättre vägar att gå än att öka luften. Tror t.o.m. att någon påstått att KTM starkt motsäger öppning av luftburk, luft finns så det räcker och en öppning bara förstör balansen. NB, detta är inga fakta utan vad folk skrivit i forum och som jag bara återger här.

Har även för mig att i samma tråd stod det något om ett förkasarkit from over there som tydligen var riktigt bra. Skall försöka hitta tråden och länk till kitet när.......

.
 

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
Tack för detta! Tar man bort "snorkeln" också?


Dremla bort ena gaveln på upphöjningen. Slakta filtret till din torktumlare
och limma fast på insidan av locket.Gör lika med det andra locket.Detta är
vad sommersdoor är för något.Filterväven kan man skita i om man vill.All
luft som passerar hålen i locken kommer att passera originalfiltret innan den
går in i motorn.
 

Hell_Man

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
BMW r1200r LC
Tänkte bara säga hej till alla 950 ägare. Locken till luftburken som det pratats mycket om, finns ju att köpa som tillbehör hos lelles iallafall. Kommer inte ihåg vad dom kostade dock.
 

KÅTM

Medlem
Gick med
30 Sep 2006
Ort
Jönköping
Hoj
Yzf 600r -98
någon som varit med om detta mer än jag??

körde lugnt genom en korsning när hojje bara sten dör o låser sig fullständigt, olje lampa börjar lysa, stannar vid kanten o ser att både kylarvatten o olja är nästan helt tomt, (en halvtimme innan fyllde jag på kylarvatten, olja fanns det gott om) nu fanns en halv cm olja längst ner på röret bara, liknande med vattenbehållaren:va
provade starta igen, inga problem!!! körde hem till garaget.



edit: kan tillägga att hojjen bara gott 49 mil ännu....
 
Last edited:

KÅTM

Medlem
Gick med
30 Sep 2006
Ort
Jönköping
Hoj
Yzf 600r -98
det va igår det hände. ska byta lite olja o filter i helgen tänkte jag, vågar fan inte köra innan dess. ska ta upp det med dom på service den 18:e sen med.
(skulle det hända igen, då blir det släpkärra till återförsäljaren direkt)
 

ezter

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Ktm
det va igår det hände. ska byta lite olja o filter i helgen tänkte jag, vågar fan inte köra innan dess. ska ta upp det med dom på service den 18:e sen med.
(skulle det hända igen, då blir det släpkärra till återförsäljaren direkt)




Skumt:va Rapportera sedan hur filter och silar såg ut. Har du inte hittat några oljeläkage.
 

KÅTM

Medlem
Gick med
30 Sep 2006
Ort
Jönköping
Hoj
Yzf 600r -98
ja det kommer en rapport:tummenupp
kollade inte så noga efter läckage o så, ställde mest in den i garaget då.
ska granska noga på lördag......-.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top