Ktm 950 sm

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Nejdå, inga problem. Man får hänga ganska mycket bara eftersom både skor, knäpuckar och fotpinnar tar i. Markfrigången är annars ganska bra om man hänger eftersom fotpinnarna är så korta. Dessutom är SMR:en lätt att luta med brett styre och upprätt körställning, det går att köra jäkligt fort i kurvorna med den eftersom den är så stadig.
Normalt kör man ju motard med crossstuk dvs luta hojen mer än föraren och sätta fram benet för att få fram/ner tyngdpunkten, på en gocartbana med snäva kurvor. På en SuMoRtard så går det som sagt kanske 150-180 i kurvorna och då sätter man INTE fram foten, inte mer än en gång iallfall...:)

Börjar inte det där med körstilen ändras lite. Tycker mig se fler och fler motard åkare utav det lite snabbare sorten som kör med häng och knäskraps stuk på hela den "greppiga" delen av bana?

Lite såhär :)

http://www.fastbikes.se/index.php/filmer/filmer/1414-vilt-sladdandes-med-supermoto-pa-park-motor
 

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Ort
i Garaget
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Börjar inte det där med körstilen ändras lite. Tycker mig se fler och fler motard åkare utav det lite snabbare sorten som kör med häng och knäskraps stuk på hela den "greppiga" delen av bana?

Lite såhär :)

http://www.fastbikes.se/index.php/filmer/filmer/1414-vilt-sladdandes-med-supermoto-pa-park-motor

Mmm, jag har sett det på fler ställen, typ:

http://www.youtube.com/watch?v=duhOIQVXHeY

Vi var några stycken som körde ganska mycket minimoto för några år sedan och då lärde vi oss att köra på det där sättet. Sladda med bägge hjulen balanserande på knäpuckarna fungerade alldeles utmärkt. Det går ju bevisligen att göra detsamma med motard:)
Problemet är ju att våga göra det på en SuMoRetard...:näsblod
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Till en annan sak.

Skall byta däck på min 950. Prioriterar fäste och körkänsla före någonting annat. Vad skall man ha? Någon som har erfarenhet av några bra däck som kan funka på bana för en 950 :)
 

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
KTM 350 EXC -12
Till en annan sak.

Skall byta däck på min 950. Prioriterar fäste och körkänsla före någonting annat. Vad skall man ha? Någon som har erfarenhet av några bra däck som kan funka på bana för en 950 :)

På min 950 hade jag PilotPower.
fungerade bra men folk säger att dom överhettar om man mosar på på bana.
Men de gick bra för min del.

På Superduken körde jag på Dunlop 208RR fungerade riktigt bra.
inte lika bra som PP när det var blött ifos.
Nu har jag precis fått på Qulifier RR 2 på den och provat en sväng på Rörken.
Kändes helt ok:tummenupp

Bridgestone BT016 har andra provat och verkar vara mycket nöjda.

Ska du bara köra bana så man man ju prova nya Power One eller likande..

/Freddan
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ja, är ju LITE mer hoj att hålla ordning på :tungan

Men kanske någonting att öva på :yoparty

Mmm, jag började igår kväll. Bara det att vrida på ut ur kurvorna så att det släpper bak är ju bra start. Det känns spännande men när det väl släpper så är det mindre dramatiskt än man kan tro. Men det sitter en liten spärr någonstans som jag inte lyckats stänga av än...:gnissla
 

Sedis

Har nog gått vilse...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
KTM 950 - 06=)
Hej på er!

Jag köpte mig en KTM 950 SM-06 imorse. Bytte in min Versys och är nu en mycket glad människa=)
Har kört 10 mil i spöregn men leendet försvinner inte!

Har läst massor i den här tråden men en del frågor kommer nog komma från mig. Hoppas ni har överseende=)

Ska ut och köra om en stund igen, ska bara bli klar med tvätten!:yoparty


Sedis
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Ska du bara köra bana så man man ju prova nya Power One eller likande..
/Freddan

Power one har man ju hört en del bra om. Kanske skulle ta och titta lite mer på dom :tummenupp

Men det sitter en liten spärr någonstans som jag inte lyckats stänga av än...:gnissla

Ja, 990 SMR har väl någon spärr på de första växlarna vad jag förstår? Har för mig det finns lite info om det någonstans här i tråden?

Hej på er!

Jag köpte mig en KTM 950 SM-06 imorse. Bytte in min Versys och är nu en mycket glad människa=)
Har kört 10 mil i spöregn men leendet försvinner inte!

Har läst massor i den här tråden men en del frågor kommer nog komma från mig. Hoppas ni har överseende=)

Ska ut och köra om en stund igen, ska bara bli klar med tvätten!:yoparty


Sedis

Gött!

Så en gammal Versys ägare till har hittat hit :tummenupp

Bor i Borås gör du ju också. Då kanske vi kan köra en sväng någon gång.
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ja, 990 SMR har väl någon spärr på de första växlarna vad jag förstår? Har för mig det finns lite info om det någonstans här i tråden?

Nja, den spärren är borta sedan länge. Den spärren jag pratar om sitter i huvudet och kallas överlevnadsinstinkt, den inträder strax efter att vettet har löst ut...:brinnerup
 

Sedis

Har nog gått vilse...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
KTM 950 - 06=)
Gött!

Så en gammal Versys ägare till har hittat hit :tummenupp

Bor i Borås gör du ju också. Då kanske vi kan köra en sväng någon gång.[/QUOTE]

Tackar!

Ja, det vore skoj att köra med några fler. Jag brukar köra med en kille som kör en KTM 990 SM. Det var efter provkörning av den jag började fundera på hojbyte!
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Nja, den spärren är borta sedan länge. Den spärren jag pratar om sitter i huvudet och kallas överlevnadsinstinkt, den inträder strax efter att vettet har löst ut...:brinnerup

Aha..... kallas nog för att börja bli gammal. Eller smartare :tungan

Men med lite övning blir man lika "dum" som man var när man var ung :näsblod
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Nja, den spärren är borta sedan länge. Den spärren jag pratar om sitter i huvudet och kallas överlevnadsinstinkt, den inträder strax efter att vettet har löst ut...:brinnerup

Så den är spärrad, det hade jag missat...var och hur?!

Flickvännen numera förlovad har precis skaffat en street triple, och attans vad skoj den är...så nu behöver jag mer mos i SMR'n så skåpet kan placeras rätt igen ;)
 

speedruch

mano
Gick med
3 Sep 2005
Ort
Värmdö
Hoj
none
tjena boys, 950/90 verkar ju vara en kanon hoj. Men visst har den mindre effekt än superduken? isf varför? medvetet från ktm kanske att SD:n ska va värst, eller?
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
pressade upp min i 225 häromdan. Skulle nog kunnat pressa henne lite till. Har läst på nått annat forum om någon sate som plågade upp sin sumo i 234 km/h om jag minns rätt

BAM, 235 knutar i kvällsluften! Men roligt var det inte nånstans :tummenupp
 

jawohl

Welcome to the Jungle!
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Ja
Hoj
-
Vad kör ni med för larm eller lås på era hojar? Jag har fått två av två möjliga stulna så nån typ av larm blir det. Helst skulle jag vilja ha ett riktigt larm som man larmar av och på med fjärr. Jag vill dock eventuellt snåla lite...

Jag klurar på ABUS Granit Detecto 8000/12 KS 120 Black Loop.
Granit_Detecto12KS120_dt.jpg
Den där riggen kostar 1745 spänn på Lelles.

Planen är att lämna kedjan i garaget och bara ta med skivbromslåset. Vad tror ni om det? Var förvarar man förresten skivbromslås och annat - kan man lätta på sadeln som jag är van vid från tidigare (sport)hojar.

Fler som har införskattat larm till sina skönheter?
Även jag börjar bli lite nojjig av att ha hojen stående relativt öppet :gnissla
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Nja, den spärren är borta sedan länge. Den spärren jag pratar om sitter i huvudet och kallas överlevnadsinstinkt, den inträder strax efter att vettet har löst ut...:brinnerup

Du om nån har väl slut på spärrar :lol När du tog mig på yttern i de våta med 15-20km/h mer i fart så blev man mäkta imponerad, allt med din körning var både lärorikt men framförallt imponerande :Bugar

BAM, 235 knutar i kvällsluften! Men roligt var det inte nånstans :tummenupp

Varva den ur på sexan då eller tog orken slut? Min SD-R med lite godis för maskin varvar ur på sexan (utan problem) "långt" senare med 16/38. SuMo'n borde ju klara mer än 235?

Så den är spärrad, det hade jag missat...var och hur?!

Borde väl vara samma spärr som för SD'n? Rent elektronisk och ska försvinna med Akramappen. Alla med originalblås borde verkligen göra det! Men du kan lika gärna dra ur kablarna för säkerhets skull (om ni nu har samma som "vi" har). Förutsatt att det är samma kabel vill säga,

- Nära batteriet sitter en kontakt med svart hona/vit hane.
- Sitter tre kablar i den, gul/grön, blå/röd & grön. Den gröna är för N-lampan i displayen, klipp inte av den :D För att vara säker på att det är rätt kontakt (om det inte skulle vara som på SD'n) petar du bara ut den gröna ur kontakten, slår på tändningen och lägger i neutralen. Ingen lampa = rätt kontakt.
- När du hittat rätt kontakt tar du och pillar ut dom tvåfärgade kablarna, stoppar tillbaka den gröna och eltejpar igen allt & sen ihop med kontakten igen!
- Voilá, klart!
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top