Ktm 950 sm

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
KTM 350 EXC -12
Läste längre bak i tråden att någon haft problem med "oljeläckage" nere vid cylinderfoten. Jag hade pyttelite tidigare men upptäckte igår att de blivit värre. Är det ett vanligt fel som fixas på garantin?

Hojen har gått ca 860mil och en månad sen senaste servicen. Skickar med en dåligt bild från ena sidan.
olja11-747.JPG

det var rätt vanligt. jag hade lite läckage på min men de slutade efter typ 6-700 mil.
Polarn fick sin ena packning bytt.
hur mycket läcker det då?

/Freddan
 

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
hejhopp!

Får man vara med här nu när Niklas har lurat en att skaffa motard? =)


/Spiff numera lycklig ägare till en SMR
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Får man vara med här nu när Niklas har lurat en att skaffa motard? =)


/Spiff numera lycklig ägare till en SMR

Nej nej nej, inte förrän du hämtat den! Seså, släp fram, koppla på bil, köra göteborg, chop chop!!!


:)
 

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
Vadå släp fram? funkar den inte så man måste ta den på släp?

:D

Tre har erbjudit sig att låna ut släp och en buss så vi ska nog få hem den =)
 

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
KTM 350 EXC -12
Kolla på bilden så ser du hur det ser ut. Ser likadant ut på andra sidan.

så nu ser jag bilden.. ser ju lite grisigt ut.
Jag hade inte riktigt så mycket .

kommer de nytt om du tvättar rent?

Åk å prata med något service ställe å se vad dom tycker.
Man vill ju inte åka runt med en smutsig moped ju:gnissla
 

b-rude

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Bästkusten
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -16
wheelietips efterfrågas!

E inte direkt nån wheeliekung, men practice makes perfect heter det ju. Det verkar däremot finnas en o annan wheeliekung i denna tråd :)

Mitt problem e att mina wheelies blir accelerationswheelies (gör wheelies sittande). Plockar jag upp den på trean så kan jag ligga trean ut, ev växla upp till fyran. Skulle dock vilja plocka upp den på trean, (alternativt ettan eller tvåan, växla upp till trean el fyran) o sen bara ligga där o cruisa.

Vilka hastigheter plockar ni upp hojen i på 3an, hur plockar ni upp den och hur gör ni för att hitta balansläget? What's the secret sauce?
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Nej nej nej, inte förrän du hämtat den! Seså, släp fram, koppla på bil, köra göteborg, chop chop!!!


:)

Då är vi 5 då, som har en...snart iaf ;)

Eller är vi 6 :confused:

Edit: Eftersom jag inte hade nått bättre för ig så bläddrade jag bakåt lite i tråden...
Me & Myself
Phat
Sladdfantomen
Niklasinorr
Och snart Spiff-sr

Är det någon som ska till Gälleråsen på KTM dagen den 19:e då?
 
Last edited:

qungen

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2004
Ort
katrineholm
Hoj
Ducati Streetfighter
Då är vi 5 då, som har en...snart iaf ;)

Eller är vi 6 :confused:

Edit: Eftersom jag inte hade nått bättre för ig så bläddrade jag bakåt lite i tråden...
Me & Myself
Phat
Sladdfantomen
Niklasinorr
Och snart Spiff-sr

Är det någon som ska till Gälleråsen på KTM dagen den 19:e då?

jag har en plats på ktm dagen ska bara lösa det med barnvakt så kommer jag
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
hahaha, blir ju bara mobbad överallt så jag drar ner och hämtar den i morgon :D

/Spiff

Bäst för dig det!
Man kan ju inte skjuta upp att hämta en grym hoj...är ju som att skjuta upp en date men nån hot chey som man vet kommer att :ligga med en dIreCKt (så där ja, då fick jag in SH's tre mest andvända ord i samma mening).
 

puttePROswe

KTM4EVER
Gick med
17 Mar 2009
Ort
Fraahmseedan
Hoj
Skall handla geggmoppe
Okey, var inne och gjorde 100 mila service idag..
Tänkte nu fan äntligen skall jag gasa ur den...

Kom upp i ca 180 och kände hur modet försvann..

HUR FAN VÅGAR NI DRA UPP DENNA TYP AV HOJ i 200+ HASTIGHETER?

Kändes fan som om jag skulle blåsa av vägen vilken sekund som helst.
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Okey, var inne och gjorde 100 mila service idag..
Tänkte nu fan äntligen skall jag gasa ur den...

Kom upp i ca 180 och kände hur modet försvann..

HUR FAN VÅGAR NI DRA UPP DENNA TYP AV HOJ i 200+ HASTIGHETER?

Kändes fan som om jag skulle blåsa av vägen vilken sekund som helst.

Det går att huka sig och komma lite undan fartvinden, den har ju en liten lampkåpa ju :)
 

Sladdfantomen

Kör så det ryker...
Gick med
18 Dec 2008
Ort
Hemma såklart!!!
Hoj
Honda CB 500 Four -72(såld), KTM 990 SMR -09 (såld), KTM 690 SMC -08 (såld)
Okey, var inne och gjorde 100 mila service idag..
Tänkte nu fan äntligen skall jag gasa ur den...

Kom upp i ca 180 och kände hur modet försvann..

HUR FAN VÅGAR NI DRA UPP DENNA TYP AV HOJ i 200+ HASTIGHETER?

Kändes fan som om jag skulle blåsa av vägen vilken sekund som helst.

Man vänjer sig, jag körde med crosshjälm i nästan 500 mil med min SMR & efter ett tag låg man i 170 & uppåt utan vidare... :)
Fast det är ju betydligt enklare att köra fort med min nya Arai-kruka på knoppen... :D
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Okey, var inne och gjorde 100 mila service idag..
Tänkte nu fan äntligen skall jag gasa ur den...

Kom upp i ca 180 och kände hur modet försvann..

HUR FAN VÅGAR NI DRA UPP DENNA TYP AV HOJ i 200+ HASTIGHETER?

Kändes fan som om jag skulle blåsa av vägen vilken sekund som helst.

Det är bara att flytta bak röven och huka sig, sen håller du vänster hand runt vänster gaffelben och vrider rullen till stop, och väntar:yoparty

Man vänjer sig, jag körde med crosshjälm i nästan 500 mil med min SMR & efter ett tag låg man i 170 & uppåt utan vidare... :)
Fast det är ju betydligt enklare att köra fort med min nya Arai-kruka på knoppen... :D

Och snygg är den också, ja inte du Ubbe men din hjälm:tummenupp
 
Last edited:

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
Bäst för dig det!
Man kan ju inte skjuta upp att hämta en grym hoj...är ju som att skjuta upp en date men nån hot chey som man vet kommer att :ligga med en dIreCKt (så där ja, då fick jag in SH's tre mest andvända ord i samma mening).

Nä man kan inte låta cheyerna vänta =)

Nu står hon i garaget iof i fel garage men ändå. Tyvärr läcker hon lite olja..... antingen har "någon" glömt skruva åt locket på oljetanken eller så är det nått annat... hon svalnar nu så jag kan tvätta och felsöka... Är det tryck i tanken?

/spiff
 

Bifogat

  • 990 SMR 4.jpg
    990 SMR 4.jpg
    46 KB · Visningar: 109
Last edited:

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Nä man kan inte låta cheyerna vänta =)

Nu står hon i garaget iof i fel garage men ändå. Tyvärr läcker hon lite olja..... antingen har "någon" glömt skruva åt locket på oljetanken eller så är det nått annat... hon svalnar nu så jag kan tvätta och felsöka... Är det tryck i tanken?

/spiff

Hehe, grattis! Hur är den jämfört med GS'n?!

Trist med läckaget...hoppas det är nått enkelt som en o-ring som sitter snett. Är själv inte så imponerad av de österrikiska skruva-ihop-hojar skillsen...men hojar, det blir det!
Ska väl inte vara nått tryck i tanken?! Bare å prove!
 

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
Hehe, grattis! Hur är den jämfört med GS'n?!
Fullständigt galet? Det är nog det bästa sättet att beskriva det :D
Nu har jag bara kört 10 mil men känslan in i kurvorna är som att gå från gummisnodd till skalpell.


Trist med läckaget...hoppas det är nått enkelt som en o-ring som sitter snett. Är själv inte så imponerad av de österrikiska skruva-ihop-hojar skillsen...men hojar, det blir det!
Ska väl inte vara nått tryck i tanken?! Bare å prove!

Dels verkar det som om man på verkstaden i Gbg inte skruvade i oljepåfyllningslocket ordentligt så där läckte det först. Lätt fixat tänkte jag men när jag provade en runda i går kväll så är det fortfarande något ställe på oljetanken det läcker...
Jag var lite otydlig, det var oljetanken jag funderade på om det är tryck i.

UPPDATERING: Oljeläckaget verkar bara bero på att clownen till meck inte hade satt på locket ordentligt. Nu verkar det vara tätt!

Försöker köra in den på det sätt som de rekommenderar på kmt950.info men det går ju inte....
"Finally, make 4-5 more runs at full throttle all of the way to redline, again followed by deceleration against engine compression."
Jag är kass på att wheela så det fixar jag inte, helt omöjligt att hålla framhjulet i backen.
 
Last edited:

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
Originalinställningen gjorde hojen ganska instabil, speciellt gupp i kurva gjorde att den reste sig och styrde rakt fram. Sportinställningen från manualen gjorde allting stötigt utan att egentligen tillföra något speciellt. Kan dock funka på en slät bana. Jag skall testa detta nästa vecka.
Den inställning jag har nu som jag även ställde in Sladdfantomens SMR med är:
Standard förspänning fram och bak. Kompressionsdämpningen är backad två klick från original dvs att rörelsen när däcket rullar upp på en ojämnhet blir snabb. Returen däremot är satt som sportinställningen plus ytterligare 2 klick hårdare. Snabb rörelse upp och en långsam ner. Hojen blir ganska komfortabel men med en bra kontroll när jag svänger in hastigt i en sväng. Dessutom reser sig inte hojen även vid stora gupp i kurva och bibehåller spåret även på dålig väg:tummenupp

Nu har jag justerat in hojen (handtag och sånt ) och ändrat fjädringen så att det skall bli som du skriver Niklas:
Fullt in sedan ut :
Komp 17
Retur 8
Men vad ska man göra med högfartsdämpningen bak?

När det gäller verktyg för att ändra förspänningen bak har jag sett haknycklar där skaftet sitter förskjutet i förhållande till själva C:t. Jag ska prata med Sme-Johan, han har lösningar på allt.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top