Ktm 950 sm

vill ha

Dysleksiker
Gick med
14 Aug 2007
Ort
Inte där jag vill
Hoj
KTM 950SM No Pimp Edition
Den 19 augusti är det KTM-bandag på Gelleråsen.
Är det någon här som ska glida dit den 18 Aug.
Tänkte starta Sthlm ca 13.00.Försöker leta reda på vägar vid sidan motorvägs helvetet.
Har 2 bäddar över i stuga vid banan om någon e´intr.
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Nu har jag justerat in hojen (handtag och sånt ) och ändrat fjädringen så att det skall bli som du skriver Niklas:
Fullt in sedan ut :
Komp 17
Retur 8
Men vad ska man göra med högfartsdämpningen bak?

När det gäller verktyg för att ändra förspänningen bak har jag sett haknycklar där skaftet sitter förskjutet i förhållande till själva C:t. Jag ska prata med Sme-Johan, han har lösningar på allt.

Högfarten låter du stå i originalläget än så länge. Jag märkte att den fick hojen att börja studsa om man ökar den och pressar på lite. Jag återkommer i ämnet när jag testat lite mer. En C-nyckel som man kan använda på en SMR hade ju varit nice, det är liiiiiiite trångt...:rolleyes:
 

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
Högfarten låter du stå i originalläget än så länge. Jag märkte att den fick hojen att börja studsa om man ökar den och pressar på lite. Jag återkommer i ämnet när jag testat lite mer. En C-nyckel som man kan använda på en SMR hade ju varit nice, det är liiiiiiite trångt...:rolleyes:

Topp, den låter vi bli så länge då.
Märkligt hur tendensen att resa sig när det är ett gupp i kurvan försvann.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Topp, den låter vi bli så länge då.
Märkligt hur tendensen att resa sig när det är ett gupp i kurvan försvann.

Mmmm, det var det första som jag ville få bort. Sportinställningen förstärkte den där tendensen så jag tyckte att den sög.

Nu har jag varit tre dagar på Mittsverige och "min" inställning funkade kanon. Hojen går på räls, svänger på en femöring och är ändå relativt stadig, kanonhoj helt enkelt:tummenupp
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Mmmm, det var det första som jag ville få bort. Sportinställningen förstärkte den där tendensen så jag tyckte att den sög.

Nu har jag varit tre dagar på Mittsverige och "min" inställning funkade kanon. Hojen går på räls, svänger på en femöring och är ändå relativt stadig, kanonhoj helt enkelt:tummenupp

Tränger mig in i offroad-tråden :näsblod

Har du nå bra tips på hur jag ska fortsätta laborerar med min fjädring? Vi har ju dragit 5klick höger på returen i bak och två klick vänster på kompressionen i lågfart mot fabriksinställningarna. Tyckte det gjorde en "skön" känsla för hojen. Men, dum som man är så har man ju provkört några såna där gubbhojar från Tyskland med ESA. När jag körde K1200S och tryckte in sportläget för en person så tyckte (jag som är så sjukt erfaren på hoj) jag att den kändes mer följsam/lättkörd än min och mycket mjukare. När jag ställde ESA'n på sport för två så kändes den ännu mer lättkörd i "högre" farter. Är det jag som är inne på helt fel spår då jag vill göra min hoj "mjukare"? Har mätt upp sag med sticktion (stavas det så?) i åtanke och där är allt rätt enligt Öhlins guide. Men jag vill ändå göra hojen mjukare... Det lilla jag lärt mig av Suspension For Mortals videon är att mitt uppeldade bakdäck (precis som du sa) berodde på fel/för lite retur i bak.

Gelleråsen på Onsdag, har du nå tips på vad jag ska försöka laborera med? M.a.o, vad ska jag göra för att få hojen "mjukare" men inte förstöra hänget? Litar faktiskt mer på dig än KTM's tekniker som ska vara på plats! Alla varv du fick ligga bakom mig :arsele borde lärt dig hur jag är som förare :lol
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tränger mig in i offroad-tråden :näsblod

Har du nå bra tips på hur jag ska fortsätta laborerar med min fjädring? Vi har ju dragit 5klick höger på returen i bak och två klick vänster på kompressionen i lågfart mot fabriksinställningarna. Tyckte det gjorde en "skön" känsla för hojen. Men, dum som man är så har man ju provkört några såna där gubbhojar från Tyskland med ESA. När jag körde K1200S och tryckte in sportläget för en person så tyckte (jag som är så sjukt erfaren på hoj) jag att den kändes mer följsam/lättkörd än min och mycket mjukare. När jag ställde ESA'n på sport för två så kändes den ännu mer lättkörd i "högre" farter. Är det jag som är inne på helt fel spår då jag vill göra min hoj "mjukare"? Har mätt upp sag med sticktion (stavas det så?) i åtanke och där är allt rätt enligt Öhlins guide. Men jag vill ändå göra hojen mjukare... Det lilla jag lärt mig av Suspension For Mortals videon är att mitt uppeldade bakdäck (precis som du sa) berodde på fel/för lite retur i bak.

Gelleråsen på Onsdag, har du nå tips på vad jag ska försöka laborera med? M.a.o, vad ska jag göra för att få hojen "mjukare" men inte förstöra hänget? Litar faktiskt mer på dig än KTM's tekniker som ska vara på plats! Alla varv du fick ligga bakom mig :arsele borde lärt dig hur jag är som förare :lol

Jo jag har ju sett en del av dig:)

Mjukare fjädring är eftersträvansvärt men det finns en gräns. Hänginställningen skall ju vara detsamma så länge du väger detsamma men du kan variera hänget mellan gata och bana. Man kan ha ett kortare häng på bana eftersom det oftast är jämnare där. Gelleråsen är ju ganska guppig så där kan ju ett "gathäng" vara en idé. Banhäng brukar vara mellan 30-35 mm fram och 20-25 mm bak. På gata kan du köra 40 mm fram och 30mm bak.

Fjädern blir ju dessutom känsligare för små rörelser med mindre förspänning så om du har ett häng på 35mm med en hårt förspänd fjäder så blir samma rörelse mjukare med en något hårdare fjäder med mindre förspänning. När du bestämt hänget du vill köra med så får du labba med dämpning. Testa att minska kompressionen för mindre "broms" på upprörelsen så får du en mjukare känsla. Returen kan du också minska men någonstans så kommer hojen att bli gungig. En KTM är en lätt, kort och relativt hårdfjädrad hoj med vassa egenskaper. En BMW är en lång, tung sävlig hoj så den kan köras med en långslagig mjuk fjädring men ändå med bibehållen stabilitet. Det är svårt att få "samma" känsla på så diametralt skilda hojar eftersom chassit skiljer så mycket.

Men du kanske titta på en SM/SMR istället? Den längre fjädringen gör att du kan köra med styva inställningar men med bibehållen mjukhet.

Känns lite som att du håller på att bli gammal Henrik, mjukare va...?:D:D:D
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Testa att minska kompressionen för mindre "broms" på upprörelsen så får du en mjukare känsla. Returen kan du också minska men någonstans så kommer hojen att bli gungig. En KTM är en lätt, kort och relativt hårdfjädrad hoj med vassa egenskaper. En BMW är en lång, tung sävlig hoj så den kan köras med en långslagig mjuk fjädring men ändå med bibehållen stabilitet. Det är svårt att få "samma" känsla på så diametralt skilda hojar eftersom chassit skiljer så mycket.

Men du kanske titta på en SM/SMR istället? Den längre fjädringen gör att du kan köra med styva inställningar men med bibehållen mjukhet.

Känns lite som att du håller på att bli gammal Henrik, mjukare va...?:D:D:D

Gammal ja? No Way! :morgonstånd :yoparty

Ska prova lite imorgon och sen avsluta med att skruva tillbaka allt och se om det är bättre, eller om det beror på bankännedom i slutet på dagen. Den är ju underbar redan nu men mycket vill ha mer :D

Jo, efter att ha sett prislappen på en SMR så lockar det lite! I vinter måste man ju kunna plocka en demokörd med Akra för drygt 110k? Eller är det naivt tänkande?
 

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Sthlm
Hoj
848
Någon som är anmäld till körningen på Åsen imorgon som inte kommer kunna åka?

/A
 

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
Jo, efter att ha sett prislappen på en SMR så lockar det lite! I vinter måste man ju kunna plocka en demokörd med Akra för drygt 110k? Eller är det naivt tänkande?

Tveksamt om det kommer att finnas några. Jag jagade och fick tag i den sista tror jag. Jag letade demomaskiner men det fanns inga. Jag tror inte ens att KTM själva har några demo/tjänstehojar som kommer att komma ut.
Möjligt att det dyker upp någon beggad men det ska tydligen bara finnas 14 st totalt i .se
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Gammal ja? No Way! :morgonstånd :yoparty

Ska prova lite imorgon och sen avsluta med att skruva tillbaka allt och se om det är bättre, eller om det beror på bankännedom i slutet på dagen. Den är ju underbar redan nu men mycket vill ha mer :D

Jo, efter att ha sett prislappen på en SMR så lockar det lite! I vinter måste man ju kunna plocka en demokörd med Akra för drygt 110k? Eller är det naivt tänkande?

Morgonstånd betyder i regel att du antingen inte fått nått på länge eller så prenumererar du på familjepack på www.viagra.com... jag har hört att man kan röka skiten...:yoparty:)

Att köra en massa och byta inställning brukar vara skitskoj. Man kan få oanade känslor för hur det var innan, antingen att det var bättre "förr" eller att man inte fattar hur man har kunnat åka omkring med ett sådant sänke...:)

En SMR med en lätt vässad RC8 motor skulle ju vara mumma:tummenupp
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Har skaffat universal stompgrips till bågen eftersom jag tycker tanken är så hal. Inget problem att montera det på plasttanken va? Stod ju i beskrivningen att den var till metalltankar...
 

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
Har skaffat universal stompgrips till bågen eftersom jag tycker tanken är så hal. Inget problem att montera det på plasttanken va? Stod ju i beskrivningen att den var till metalltankar...

Jag ska beställa Ice Grip från Techspec som har nått återanvändbart klister som verkar påminna om post-it limmet. Då behöver man inte vara orolig att lacken följer med eller så =)
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Önskar jag kunde posta i den här tråden under dagen, men jag ska till Gälleråsen och köra lite KTM...tjillevipp

:D
 

b-rude

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Bästkusten
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -16
Tveksamt om det kommer att finnas några. Jag jagade och fick tag i den sista tror jag. Jag letade demomaskiner men det fanns inga. Jag tror inte ens att KTM själva har några demo/tjänstehojar som kommer att komma ut.
Möjligt att det dyker upp någon beggad men det ska tydligen bara finnas 14 st totalt i .se

En 990 SMR har i a f letat sig ut på blocket:
http://www.blocket.se/lund/Ktm_990_smr_23100987.htm?ca=15&w=3

Det där med ändrade familjeförhållanden låter inte bra, speciellt om man måste sälja en sån klenod ;-)
 

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR

Tobbe135

kå te äm
Gick med
10 Apr 2005
Ort
Umeå
Hoj
950 sm
vilken år model har du??
har samma fel, ska lämna in min snart.
kommer bli gryyyyymt förbannad om det inte går på garantin.
min har gått ca 400 hundra mil och ej våldskörd lr blivit för varm.
Jag har en 06a uttagen 08 så jag har fortfarande garanti kvar. Ska få de bytt lite senare i höst.
 

MaTtE_Å

Medlem
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
KTM 950sm
vilken år model har du??
har samma fel, ska lämna in min snart.
kommer bli gryyyyymt förbannad om det inte går på garantin.
min har gått ca 400 hundra mil och ej våldskörd lr blivit för varm.

Ni som har problem med detta bör först kolla så det inte bara är bensin, när man gör stoppies osv så flödar förgasarna över. Dom dränerar bara ut i luftburken å det rinner sedan ner mellan cyllarna å bränner fast, går typ inte få bort helt...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top