Ktm 950 sm

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Ort
i Garaget
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days
Hej, jag är nybliven 950 SM ägare och drog igång den för första gången idag nu när det var några grader på plussidan.
Den var väldigt seg att gå igång och när jag väl la i växel och gasade lite så dog den. Så betedde den sig ett bra tag. Jag kollade så bränslekranarna var öppna (kört er6 insprutare innan så förgasarhojar är jag inte van vid). Soppa finns, om inte så mycket. Den har stått hela vintern men startades såklart när jag köpte den. Är det normalt att bränslepumpen "grymtar" när man vrider om nyckeln? Något jag missat när jag väckt den ur vinterdvalan? Typiska drag på 950 man bör känna till?:confused:

dum fråga men.. lät du den bli lite varm innan du började fibbla med växel o gas?
 

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
Funkar inte dessa från biltema? 249:-
[/IMG]

Klart dom funkar men det står ju inte Acerbis på dom :)
vet inte om det spelar så stor roll men en finess med Acerbisskydden är att skyddet gör en lite båge innan det kommer till fästet i styrändan för att man inte skall fastna med handen om man kraschar (om man nu tror på reklamen..). Ingen aning om det spelar någon roll.


Hej, jag är nybliven 950 SM ägare och drog igång den för första gången idag nu när det var några grader på plussidan.
Den var väldigt seg att gå igång och när jag väl la i växel och gasade lite så dog den. Så betedde den sig ett bra tag. Jag kollade så bränslekranarna var öppna (kört er6 insprutare innan så förgasarhojar är jag inte van vid). Soppa finns, om inte så mycket. Den har stått hela vintern men startades såklart när jag köpte den. Är det normalt att bränslepumpen "grymtar" när man vrider om nyckeln? Något jag missat när jag väckt den ur vinterdvalan? Typiska drag på 950 man bör känna till?:confused:

Ännu mer korkad fråga, hade du stödet nere?
 
Last edited:

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Ort
i Garaget
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days
Klart dom funkar men det står ju inte Acerbis på dom :)

fånigt... men sant :tummenupp

acerbis ser grymt stabila ut.. tycker mina KTM "plast" som sitter nu verkar lite "vek" i jämförelse.. Kan ju vara bra att ha metalbåge om man "råkar" sänka en sidospegel.. ehum.. :gnissla
 

Code

Medlem
Gick med
8 Jul 2008
Ort
Skåne
Hoj
KTM
dum fråga men.. lät du den bli lite varm innan du började fibbla med växel o gas?

Nja, kanske inte tillräckligt faktiskt. Men, den dog av sig själv när jag startade och lät den gå på halv choke. Innan dess var den lite seg att dra igång tycker jag. Men vad sägs om att bränslepumpen låter? Helt normalt kanske? Det är ett snäpp större munstycke på den samt ena plastsidan på luftburken är bortplockad. Dessutom är det någon kabel bortkopplad (strypningen) men jag får väl testa imorrn igen. Fattade inte vilket håll som öppnade/stänger bensinkranarna men förmodar att de är helt öppna iallafall, finns väl ingen anledning att stänga dem under vinterdvala? Fan vilken amatör jag låter som. Nåväl, imorgon får det bli en premiärtur om den bara drar igång ordentligt.
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
När man vrider om tändningslåset och motorcykeln har stått ett tag så knarrar soppapumpen till, den pumpar nog upp ett tryck för att starta. Min hoj beter sig ungefär som du beskriver, man får låta den gå på lite chocke och bli lite varm innan man kan ge sig iväg.
 

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
fånigt... men sant :tummenupp

acerbis ser grymt stabila ut.. tycker mina KTM "plast" som sitter nu verkar lite "vek" i jämförelse.. Kan ju vara bra att ha metalbåge om man "råkar" sänka en sidospegel.. ehum.. :gnissla

Dom är brutalt stabila, klarar nog både en eller tre speglar frågan är vart jag hamnar bara.. :näsblod
 

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
Någon som vet var man kan få tag i verkstadsmanualen för 09?
Har en för för KTM 950/990 Adventure SuperDuke Supermoto and Enduro 2003-2007 men jag har ju en 09:a...
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Någon som vet var man kan få tag i verkstadsmanualen för 09?
Har en för för KTM 950/990 Adventure SuperDuke Supermoto and Enduro 2003-2007 men jag har ju en 09:a...

Äh, det enda du behöver är en sån här....

Flat-rasp-15-4155--15-4156--15-4157--15-4158-middle.jpg


...och några timmar i garaget med lyckta dörrar så du blir av med fegisranden!





;)
 

Tommy-L

Allt e relativt
Gick med
19 May 2004
Ort
S-tälje
Hoj
Ktm 950 SM SvarT!
Ville bara tipsa alla med 950 sm eftersom säkert nästan alla har bilsportmc så kan ni sänka självriksen med 80% på stöld om ni instalerar en spårsändare från http://www.hellmertz.se/. kostar ca 5000. sen efter första året kostar det 600/år tyckte det lät bra om man tänkte ha hojen mer än 1 år
 

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Ort
i Garaget
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days
Om man köper hos Lelles så måste man köpa fästena separat, det fick jag lära mig den hårda vägen.

står att det följer med universal fäste... sen finns det att köpa till för Fatbar,Magura 28mm för 395:- extra :O

frågan är om man klarar sig med universalfästena..

28mm är ju nästan 3cm.. tror inte 950 SM styret är så phett.. :confused:
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
står att det följer med universal fäste... sen finns det att köpa till för Fatbar,Magura 28mm för 395:- extra :O

frågan är om man klarar sig med universalfästena..

28mm är ju nästan 3cm.. tror inte 950 SM styret är så phett.. :confused:

Snacka med Ragnar, han jobbar på KTM-center i Stockholm. Han vet vad som passar, plockade fram KTM-orginal till mig med metallskena. Lätt att montera, dock fick man flytta lite på reglagen, men det var inte så svårt.
 

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
Äh, det enda du behöver är en sån här....

..

...och några timmar i garaget med lyckta dörrar så du blir av med fegisranden!


;)

Erre det du har suttit och filat på hela vintern? :krama

står att det följer med universal fäste... sen finns det att köpa till för Fatbar,Magura 28mm för 395:- extra :O

frågan är om man klarar sig med universalfästena..

28mm är ju nästan 3cm.. tror inte 950 SM styret är så phett.. :confused:

Jo om det står att det kommer med universalfäste så gör det säkert det. Den som hade beställt hem på Lelles hade beställt ett parti utan fästen. Fördelen är att man då köper det som passar och slipper betala för universal om man inte kan använda de.
Vet inte om styret skiljer mellan 950 och 990, mitt är nog så phett i alla fall där fästet hamnar. Ska bara dricka upp kaffet så kan jag gå ut och ta några bilder så du ser hur det ser ut.
 

John.Larsson

Smiskare
Gick med
24 Sep 2007
Ort
malmö
Hoj
HojLös
Någon som kör med leo sbk II slipon till sin 990sm 08 här ?
ska hämta en ny nu på måndag, då någon jävel snodde min förra :brinnerup

frågan är om man bör köra en mappning till de sliponen, Akran har ju en mapp. men inte hört om någon till leo sliponen

Blir inga akra denna gång för då snor de bara ens cykel
 

thompabompa

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Göteborg (Lindome)
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Någon som kör med leo sbk II slipon till sin 990sm 08 här ?
ska hämta en ny nu på måndag, då någon jävel snodde min förra :brinnerup

frågan är om man bör köra en mappning till de sliponen, Akran har ju en mapp. men inte hört om någon till leo sliponen

Blir inga akra denna gång för då snor de bara ens cykel

Jag hämtar min nya 990 SM 08 nästa vecka med Leo & mappning. Vilken mapp vet jag inte men jag kan ge en review lite senare...
 

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
Bilder på barkbusters

Tyvärr är det lite svårt att se hojen i all skit som ligger i förrådet...
 

Bifogat

  • IMG_0347.jpg
    IMG_0347.jpg
    35.3 KB · Visningar: 100
  • IMG_0348.jpg
    IMG_0348.jpg
    34.4 KB · Visningar: 96
  • IMG_0351.jpg
    IMG_0351.jpg
    40.3 KB · Visningar: 104
  • IMG_0352.jpg
    IMG_0352.jpg
    39.5 KB · Visningar: 103
  • IMG_0353.jpg
    IMG_0353.jpg
    45.9 KB · Visningar: 102
  • IMG_0359.jpg
    IMG_0359.jpg
    49.9 KB · Visningar: 101

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
TAck för bilderna!
förstår nu vad du menar med kopplingsvajern..

blir nog att beställa ändå :tummenupp

Jag ska se om jag inte får en stund över i em och gå ut och pilla lite.. som det ser ut på bilderna så skulle jag behöva vrida upp skydden lite och om jag inte minns helt fel så behöver jag vrida ner kopplingshandtaget så antagligen får jag dra kopplingsvajern på undersidan istället. går det inte att få dit det så får jag ta en liten bit plattjärn i aluminium och borra två hål i, då får man det utrymme man behöver. Ena hålet skruvar man fast skyddet i och det andra i fästet så får man en distans däremellan.

En annan fråga. Är det någon som har bytt till LED-blinkers? Hur har ni gjort med motstånden för att få dem att blinka i rätt takt? Det ser inte ut som om man kan byta till ett blinkersrelä som är lastoberoende eftersom det som sitter där verkar vara nått special...
Nu vill jag inte sätta ett motstång vid varje blinkers eftersom de blir rätt varma så jag tänker sätta två vid relät istället och koppla det mellan relät och jord. Det borde funka på samma sätt men man behöver bara ha motstång på ett ställe istället för 4.

EDIT: Det ser inte ut att vara så enkelt att få dit ett nytt relä och efter att ha testat så märkte jag att motstånden blev inte så varma som jag befarade så det är nog bara att stoppa in allt och se glad ut.
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top