Ktm 950 sm

Lindberg77

slangen slangen slangen
Gick med
3 Dec 2009
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha R46
Lust att posta en bild eller två på det? :D

kass bild men så här blev den!

För övrigt så blev jag aningen förvånad igår när jag skulle göra en omkörning med start på 2:an.. precis innan jag skulle smacka i 3:an så bara "böööö" slår motorn av helt abrupt.. slänger snabbt i 3:an och motorn varvar upp helt normalt!!!
Va fan e de för jävla skit, har läst om att det är någon jävla spärr på 1:an och 2:an som gör att man inte ska kunna varva ur fullt på dom växlarna? stämmer det eller var det varvstoppet som gick i ????
 

Bifogat

  • DSC02394.JPG
    DSC02394.JPG
    234.6 KB · Visningar: 131

Beaker

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
Älta
Hoj
KTM 950 SM -05
Det smartaste är väl att maila firman och fråga?
Jag skickade en fråga till dem och fick svar rätt fort.
mf@siol.net

Jo jo, jag vet att Gorazd på Wings rekommenderar ombestyckning.. Jag undrade bara om någon här hade erfarenhet om motorn tar skada eller inte om man inte gör en ombestyckning.
 

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Jag undrade bara om någon här hade erfarenhet om motorn tar skada eller inte om man inte gör en ombestyckning.

Du måste köra med db-killersarna på plats innan du justerat förgasarna, annars kan motorn gå för torrt.

Ombestyckning (dvs byte av munstycken) görs inte, det är luftskruvar och sånt som justeras. För mer info, läs gärna inlägg från "Spider" längre bak i tråden.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
kass bild men så här blev den!

För övrigt så blev jag aningen förvånad igår när jag skulle göra en omkörning med start på 2:an.. precis innan jag skulle smacka i 3:an så bara "böööö" slår motorn av helt abrupt.. slänger snabbt i 3:an och motorn varvar upp helt normalt!!!
Va fan e de för jävla skit, har läst om att det är någon jävla spärr på 1:an och 2:an som gör att man inte ska kunna varva ur fullt på dom växlarna? stämmer det eller var det varvstoppet som gick i ????

Den begränsningen ligger bara i att trotteln inte reser sig tillräckligt fort. Hojen skall inte dö av helt pga det. Varvstoppet är fortfarande samma som på de högre växlarna.
 

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
Letar egentligen efter en Husaberg 650 men har även börjat fundera på en 950SM (eller kanske en 690SMC).
Hur är chassit, funkar det på en riktig motardbana eller känns den bara tung och seg? Att motorn är kalas vet jag redan då jag haft en super enduro tidigare.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag är lite fundersam med...

Det åktes 640SM förra hösten (såldes i vintras, återföll till geggmopperiet), med brett smajl både på kartbanor och små 70-vägar...och duccen användes till större finturer där 640n blev lite surrig.
Duccen är dock väl obekväm för gatbruk, men har ändå något som gör att man tittar en extra gång när man lämnar henne i garaget.

Fan vet alltså, duccen är duccen...men det är för mig sisådär en tredjedel i kostnader att shoppa (rätt) 950SM, och jag har nog mest kul på krokiga 70-vägar och kartbanebusandet.

GAH, alltid dessa ilandsproblem.

Superduke R talar till samma sinnen som 1098:an gör, men då är det inte samma ekonomi i köpet...
 

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
Jag är lite fundersam med...

Det åktes 640SM förra hösten (såldes i vintras, återföll till geggmopperiet), med brett smajl både på kartbanor och små 70-vägar...och duccen användes till större finturer där 640n blev lite surrig.
Duccen är dock väl obekväm för gatbruk, men har ändå något som gör att man tittar en extra gång när man lämnar henne i garaget.

Fan vet alltså, duccen är duccen...men det är för mig sisådär en tredjedel i kostnader att shoppa (rätt) 950SM, och jag har nog mest kul på krokiga 70-vägar och kartbanebusandet.

GAH, alltid dessa ilandsproblem.

Superduke R talar till samma sinnen som 1098:an gör, men då är det inte samma ekonomi i köpet...

Vet inte om det är något stöd i ditt beslutande men det är rätt många Duke och SuperDuke som kör på Rörken och där är väl inte en 1098 riktigt lika smidig?
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Vet inte om det är något stöd i ditt beslutande men det är rätt många Duke och SuperDuke som kör på Rörken och där är väl inte en 1098 riktigt lika smidig?

Nä...det är ju det, jag slipade knäpuckar för glatta livet på gamla seKsförtin på rörken, 1098:an stod hemma och samlade damm.

Gah, i-landsproblemen hopar sig. :D
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Jag är lite fundersam med...

Det åktes 640SM förra hösten (såldes i vintras, återföll till geggmopperiet), med brett smajl både på kartbanor och små 70-vägar...och duccen användes till större finturer där 640n blev lite surrig.
Duccen är dock väl obekväm för gatbruk, men har ändå något som gör att man tittar en extra gång när man lämnar henne i garaget.

Fan vet alltså, duccen är duccen...men det är för mig sisådär en tredjedel i kostnader att shoppa (rätt) 950SM, och jag har nog mest kul på krokiga 70-vägar och kartbanebusandet.

GAH, alltid dessa ilandsproblem.

Superduke R talar till samma sinnen som 1098:an gör, men då är det inte samma ekonomi i köpet...

Jag löser ditt problem genom att ta över din 1098 så får du min sumo :)
 

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
Nä...det är ju det, jag slipade knäpuckar för glatta livet på gamla seKsförtin på rörken, 1098:an stod hemma och samlade damm.

Gah, i-landsproblemen hopar sig. :D

Har man inga andra problem får man ju skapa sig några =)

1098 är ju en kaonhoj på storbana men till allt annat suger den. Inträdesbiljett till korvgrillning i goda vänners lag också om man nu kör med ducceklubben. Jag har bara en hoj men var lite sugen på 1098 när jag skulle byta, men dels kör jag rätt mycket på gata (pendlar ibland också) och även om jag tycker att jag kör mycket på storbana så blir det inte mer än kanske 10-12 dagar per år och det känns lite lite för att ha en hoj bara för de dagarna så i mitt fall blev det en 990 SMR.
 
Last edited:

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Jag är lite fundersam med...

Inte lätt att ge råd till nån som har den ultimata sporthojen. Dessutom är i-landproblem alltid svårlösta; man behöver ju egentligen ingen lösning eftersom i-landsproblem till sin natur inte är inte är några egentliga problem.

Nå: Efter 3 säsonger och 2000 mil (ca 300 på bana) med min 950 SM är jag rätt säker på att du inte skulle bli besviken. Hojen är en perfekt kombo av ekonomi, körglädje, mångsidighet och håll-käften-attityd.
Kanske särskilt om du väljer en 990 SMR:D
 
Last edited:

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Jag är lite fundersam med...

Det åktes 640SM förra hösten (såldes i vintras, återföll till geggmopperiet), med brett smajl både på kartbanor och små 70-vägar...och duccen användes till större finturer där 640n blev lite surrig.
Duccen är dock väl obekväm för gatbruk, men har ändå något som gör att man tittar en extra gång när man lämnar henne i garaget.

Fan vet alltså, duccen är duccen...men det är för mig sisådär en tredjedel i kostnader att shoppa (rätt) 950SM, och jag har nog mest kul på krokiga 70-vägar och kartbanebusandet.

GAH, alltid dessa ilandsproblem.

Superduke R talar till samma sinnen som 1098:an gör, men då är det inte samma ekonomi i köpet...
Varför inte kolla på Hypermotarden eller Aprilias Dorsoduro:Bugar:yoparty
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Annars finns det empiriska studier att en 990SMR är snabbare än en 1098 på g-åsen...

:tummenupp

Tyvärr har nog det med förarmaterial att göra. :hihi Jag kan tänka mig en gammal CR250 gör kort manöver med en Husa jag å andra sidan. :hihi

Näfan, din pärla är nog en av anledningarna till att man funderar, och det faktum att duccen är för dyr att lägga, och bekväm som en spikmatta till vardags. :näsblod

Men det är svårt gött att starta den, och ta en tur i solen...
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Tyvärr har nog det med förarmaterial att göra. :hihi Jag kan tänka mig en gammal CR250 gör kort manöver med en Husa jag å andra sidan. :hihi

Näfan, din pärla är nog en av anledningarna till att man funderar, och det faktum att duccen är för dyr att lägga, och bekväm som en spikmatta till vardags. :näsblod

Men det är svårt gött att starta den, och ta en tur i solen...

Det är bara att säga till om du vill ta dig en tur med pärlan ;)

Den kanske inte är den snyggaste hojen, men den låter för djävla gott och är alltid kul att köra med. Med en apaful 400 kronors plastbit så blir den kalas på längre turer, korta turer funkar bra det med då den blir varm snabbt och alltid vill busa, och på bana har du ju sett hur det funkar...
Så, bort med duccen, och för dom pengarna får du en ny SMR Acrafierad och pengar över, och kul jämt ;)

Och då, med en hoj som du kan lattja runt med och du uppenbart kommer vara bekväm i, så kommer du hålla jämna steg med mig på åsen...visst, 1098 är en snabbare hoj, men jag tror att fler skulle vara snabbare på en 990 ändå.
 

speffy

Medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
261
Hoj
KTM 950 SMR
Tänkte bara höra med er hur hårt ni spänt kedjan på era sm/smr 950.
Manualen säger 7 mm mellan sving och överkant av kedjan men tycker det verkar rätt löst ?
Min är ca 1.5 cm är det för hårt spänt ?
 

Moggina

Ung och vild ^_^
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Oslo & Varberg
Hoj
Innan:Honda FMX 650, KTM 990 SM, NU: KTM 690 SMCR 2019
Hällde i ny olja i hojjen i lördags (660spänn :S) och startade upp härligheten igen efter vintern, Till helgen får det fan bli ut och brumma då den spottade eld ur sig och ville ut på vägarna ^_^
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top