Ktm 950 sm

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
Vilket skitväder det är här idag.... Tur man har nått att göra ändå!

förspännare.jpg
 

michka

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 sm (såld) KTM 690 enduro r (såld) yamaha wr450f (såld) KTM 950 sm (rullar)
köpa köpa köpa

ingen som vill bli av med sin 950? har fått abstinens för en igen..!
 

Sedis

Har nog gått vilse...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
KTM 950 - 06=)
Idag var det dags att byta munstycken, ta bort epc/sas och höja nålarna ett snäpp så hojen ska gå lite bättre.

Så jag började montera isär saker med hjälp av min vän. När vi kommer ner till förgasarna och tar bort munstycket på den bakre så ser den inte likadan ut som den jag köpte hos en mc-handlare här i stan.
Oerhört frustrerande!

Så jag åker dit för att få tag på ett annat munstycke. Då får jag veta att det inte är likadana munstycken på alla ktm 950 sm årsmod 06. Utan de kan se väldigt olika ut, enligt försäljaren.
Det visste inte jag iallafall!
De hade inte det som jag skulle ha. Efter att ha besökt övriga 2 handlare i stan så fick jag åka tillbaka till min vän tomhänt.

Så det var bara höja nålarna, ta bort sas/epc och skruva ihop den igen.
Trist, frustrerande och kallt!

Men en bit på vägen!
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
2006:a med 402 mil på klockan för 69500:-

Min ska nog ut strax till den första som ger mig 69500. 2006:a i extremt bra skick och 402 mil på mätaren. Akrapovic, Pretender's tail tidy (kutslås på sidan nu). Allt gjort = 100 mila vid 95 mil, SAS, EPC, 16-drev, garantigrej på koppling. Vi skulle leta hus förra året men då råkade tjejens jobb ut för de där rackarna som brände ner Willys och ICA i Södetälje så jag har inget garage i år heller. Har kört 307 mil med den själv på två säsonger så nu får den ganska säkert gå.

ingen som vill bli av med sin 950? har fått abstinens för en igen..!
 

Bifogat

  • ktm950_blocket.jpg
    ktm950_blocket.jpg
    165.7 KB · Visningar: 139
Last edited:

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR

Precis!! :yoparty

Fjäderförspännare till bakfjädern

Åååh nej, vad måste jag nu köpa?!?

Vänta tills vi vet om den passar... Enligt webben så skall den inte passa på våra utan bara på 10:eek:rna men 10:eek:rna har exakt samma dämper som vi har (samma artikelnummer) så det vore skitskumt om den inte passar. Alex på Lelles tog hem en så vi kunde kolla om den passar.

ingen som vill bli av med sin 950? har fått abstinens för en igen..!

Är inte blocket fullt med hojar nu?
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Fjäderförspännare till bakfjädern

Vänta tills vi vet om den passar... Enligt webben så skall den inte passa på våra utan bara på 10:eek:rna men 10:eek:rna har exakt samma dämper som vi har (samma artikelnummer) så det vore skitskumt om den inte passar. Alex på Lelles tog hem en så vi kunde kolla om den passar.

Mycket trevligt, en sån skulle man nog ha lite nytta av. Vad kostar go'biten?

Såg på powerparts att det nu finns ett integrerat skivbromslås att köpa till, så både snyggt och inte alltför tungt ut oxå...smidigt med då det alltid finns där och att det låser fast hjulet så det inte kan rulla = inga skivbromslåskrascher! Nån som vet pris på en sån?
 

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
Mycket trevligt, en sån skulle man nog ha lite nytta av. Vad kostar go'biten?
För mycket, en sån skulle ju ha suttit på från början... allt annat går ju att justera. 1000-1500 nånting tror jag den landar på.
Såg på powerparts att det nu finns ett integrerat skivbromslås att köpa till, så både snyggt och inte alltför tungt ut oxå...smidigt med då det alltid finns där och att det låser fast hjulet så det inte kan rulla = inga skivbromslåskrascher! Nån som vet pris på en sån?

Skitsnyggt och nice men helt fel. Våra hjul kostar ju typ 15k mer för att dom är några gram lättare åsså skruva dit det där på ofjädrad vikt?
Hade kanske varit ok om det satt bak men det blir väl inte så bra om ma laddar och släpper ut kopplingen.....
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
För mycket, en sån skulle ju ha suttit på från början... allt annat går ju att justera. 1000-1500 nånting tror jag den landar på.

Hojta till sen när den är på, hur meckigt det var och vad det landa på...vill ha en sån!!


Skitsnyggt och nice men helt fel. Våra hjul kostar ju typ 15k mer för att dom är några gram lättare åsså skruva dit det där på ofjädrad vikt?
Hade kanske varit ok om det satt bak men det blir väl inte så bra om ma laddar och släpper ut kopplingen.....

Äh, så tung ser den inte ut att vara, slänger man på ett puré däck så blir det nog lättare än ett vanligt däck ändå. Och det viktigaste att hålla nere är ju ändå vikten på det som snurrar runt, sen tror jag att jag inte är grym nog att märka skillnad på 2 hg ofjädrad vikt...annars ligger det ju ett halvt kilo rostfritt under sadeln att låsa med.

Så, viktigast att hålla nere viktmässigt är saker som funkar som gyron.
Nummer två blir att hålla vikten nere på avgassystem med titan.
Tre, ofjädrad vikt.

Iaf om man vill bli snabbare...och om man tar ur db killerserna så hamnar nog titanet överst ;)

Fast, om det inte är godkänt av fb så går det ju bort ändå.
 

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
Hojta till sen när den är på, hur meckigt det var och vad det landa på...vill ha en sån!!
Självklart, full rapport kommer på ett forum nära dig!

Äh, så tung ser den inte ut att vara, slänger man på ett puré däck så blir det nog lättare än ett vanligt däck ändå. Och det viktigaste att hålla nere är ju ändå vikten på det som snurrar runt, sen tror jag att jag inte är grym nog att märka skillnad på 2 hg ofjädrad vikt...annars ligger det ju ett halvt kilo rostfritt under sadeln att låsa med.
Tror inte heller jag är grym nog att märka skillnaden men jag är en jävel på matte och då blir det ingen sån där på min hoj =)

Så, viktigast att hålla nere viktmässigt är saker som funkar som gyron.
Nummer två blir att hålla vikten nere på avgassystem med titan.
Tre, ofjädrad vikt.

Iaf om man vill bli snabbare...och om man tar ur db killerserna så hamnar nog titanet överst ;)
Snabbare? Det spelar ingen roll, det är känslan det handlar om!!:tummenupp
Fast, om det inte är godkänt av fb så går det ju bort ändå.

Ja då är det ju helt meningslöst, men varför accepterar vi att vi måste kånka runt på lås i "fickan"? Borde väl tillverkarna kunna sätta i växellådan? Fast tittar man på hur hojarna stjäls så är det bara att låsa fast den i nått som har någon som helst inverkan...
 

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Ort
i Garaget
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days
Ni som höjt nålarna och bytt munstycken själva.. har ni haft garanti kvar på hojen eller hade den gått ut?
Beställt munstycken som sagt.. skulle ju vilja plocka isär själv så man lär sig nått för en gångs skull.. misstänker att verkstaden kommer säga "pilla själv o du har ingen garanti kvar".. hmm..
 

Sedis

Har nog gått vilse...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
KTM 950 - 06=)
Jag fick hjälp av en kompis att göra det igår. Kan ju iallafall svara för mig själv att jag inte hade gjort det utan stöd från någon person som kan meka, mer än jag=)

Som jag skrev så blev det inget byte av munstycken utan ska be verkstan fixa det vid 750-mila servicen.
 

jaccan

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2010
Ort
Strängnäs
Hoj
barnvagn!
Hämtade hem en 950 igår! och kan bara säga som så att den är grym! vilken maskin!

många roliga mil på denna!
 

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
Hojta till sen när den är på, hur meckigt det var och vad det landa på...vill ha en sån!!

Nu sitter den på plats och det ser rätt ok ut. Lite litet avstånd till ramen kanske men det ser ut att funka.
Ska man göra det här ska man ha någonstans man kan hänga upp hojen, tillgång till en press och gärna en kompis som kan hjälpa till. Annars är det inte svårt att göra, det svåraste var att få in undre fästet i svingen och få i den skruven. Det segaste var väl att det är en megainsex som håller stötdämparen 12 mm så det blev en vända till Jula =)
Jag får kolla med Alex på Lelles vad kostnaden kommer att bli.

Nu kan jag ändra hänget bak hur enkelt som helst.

Tack för hjälpen Bengt A :krama
 

Bifogat

  • bakdampare.jpg
    bakdampare.jpg
    97.6 KB · Visningar: 116
Last edited:

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Så govänner, nu har jag en fråga till er och den samlade LC8-kunskapsbank som finns här.

Under gårdagens tur med SE'n så började den missa, hugga emot i gången, svårt att förklara egentligen men alla som var med hörde det tydligt.

För oss som åkt gamla bilar där man justerar tändningen genom att vrida fördelaren på känn så kan ljudet närmast beskrivas med att man vridit för långt och fått för mycket förtändning, då "hugger/klonkar" det emot.

Tomgången höjde jag lite och "mothuggen" resulterade inte i motorstopp.

Jag tog motorvägen hem och efter en timme i 100-110 km/h så gick den klockrent och startade enkelt och glatt.

Har någon upplevt något liknande? Finns det några modelltypiska bekymmer som kan härledas till detta?

Tacksam för hjälp och ideer.
 

vill ha

Dysleksiker
Gick med
14 Aug 2007
Ort
Inte där jag vill
Hoj
KTM 950SM No Pimp Edition
Så govänner, nu har jag en fråga till er och den samlade LC8-kunskapsbank som finns här.

Under gårdagens tur med SE'n så började den missa, hugga emot i gången, svårt att förklara egentligen men alla som var med hörde det tydligt.

För oss som åkt gamla bilar där man justerar tändningen genom att vrida fördelaren på känn så kan ljudet närmast beskrivas med att man vridit för långt och fått för mycket förtändning, då "hugger/klonkar" det emot.

Tomgången höjde jag lite och "mothuggen" resulterade inte i motorstopp.

Jag tog motorvägen hem och efter en timme i 100-110 km/h så gick den klockrent och startade enkelt och glatt.

Har någon upplevt något liknande? Finns det några modelltypiska bekymmer som kan härledas till detta?

Tacksam för hjälp och ideer.

Känner igen det.
Det var min soppapump som strulade då.
Hände några gånger sen bytte jag.
Ibland bara små ryck av "död".Ibland längre.
Körde tex i 100,sen dog den,höll kvar växel och till och med växlade ner en gång.Sen tog den fart igen och då var det som om inget hänt.
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Vill ha:
Hojen ska isär för felsökning, jag har redan filat brytarna på pumpen en gång och har en fabriksny pump liggande, blir väl ett byte när allt ändå är isär.

Ni med slip on på 950, vad har ni gjort år förgasarna? Jag köpte min hoj med Wings på och har igen aning om vad som sitter i förgasarna, om jag öppnar och tittar, vad ska jag hitta/sätta dit?
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top