Ktm 950 sm

jaccan

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2010
Ort
Strängnäs
Hoj
barnvagn!
halloj pojkar! vad har ni för däcktryck bak resp. fram?

eller ska man gå på däcktillverkarens specs?

edit. kollade upp på michelins hemsida om däcket. står bara att jag skall använda ktm:s rekomendationer för gatbruk.. men vid bankörning så rekomenderade dem ett annat tryck självklart.

vad kör ni på?
 
Last edited:

Lindberg77

slangen slangen slangen
Gick med
3 Dec 2009
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha R46
Vill ha:
Hojen ska isär för felsökning, jag har redan filat brytarna på pumpen en gång och har en fabriksny pump liggande, blir väl ett byte när allt ändå är isär.

Ni med slip on på 950, vad har ni gjort år förgasarna? Jag köpte min hoj med Wings på och har igen aning om vad som sitter i förgasarna, om jag öppnar och tittar, vad ska jag hitta/sätta dit?

Har leo-vince på. Med Db-killers kvar (lät ju f-jävligt annars):va

Nålarna åkte upp ett snäpp från orginal, 165 munstycke i bak(måste köpas nytt) 160 i fram(flyttas från den bakre cylinder/fuggen)

Går som en drömm men mycket vrid:D

LEO-VINCE.. fan att jag skriver fel jämt rrrr
 
Last edited:

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Med andra ord så behövs bara ett munstycke på 165 köpas, ska väl inte kosta allt för mycket om det skulle behövas.

Har någon provat att synka förgasarna själv, har inte klockor eller liknande, ideeer mottages tacksamt.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
halloj pojkar! vad har ni för däcktryck bak resp. fram?

eller ska man gå på däcktillverkarens specs?

edit. kollade upp på michelins hemsida om däcket. står bara att jag skall använda ktm:s rekomendationer för gatbruk.. men vid bankörning så rekomenderade dem ett annat tryck självklart.

vad kör ni på?

RTFM...:)

Jag kör 2,2-2,5 fram och bak, dvs lite mer än KTMs rekommendation, funkar bra med Michelins Power One Street. På bana sänker 0,3 ungefär från gattryck. Om jag kör Power One Competition C så är det Michelins rekommenderade 1,7 som gäller, håller i som tuggummi i håret...:)
 

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
RTFM...:)

Jag kör 2,2-2,5 fram och bak, dvs lite mer än KTMs rekommendation, funkar bra med Michelins Power One Street. På bana sänker 0,3 ungefär från gattryck. Om jag kör Power One Competition C så är det Michelins rekommenderade 1,7 som gäller, håller i som tuggummi i håret...:)

Men det är viktigt att man inte blandat ihop Power One Street och Power One Competition. I börja var det ju några som körde Power One Street på trycket man rekomenderar till Competition. Det blev inte bra.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Men det är viktigt att man inte blandat ihop Power One Street och Power One Competition. I börja var det ju några som körde Power One Street på trycket man rekomenderar till Competition. Det blev inte bra.

Det Michelin rekommederade för Streetdäcket på bana blev inte bra det heller...:)

Competition skall ha 1,5-1,7 i kalltryck. Street rekommenderas 1,9 men det är lite för lågt beroende på körstil, jag kokade mitt Power One street på en dag. Motsvarande för till ex ett Pirelli SuperCorsa är tre till fyra dagar...:va
Nya Dunlop skall ju ha en stomme som inte förändras med lågt tryck så det borde funka bättre tror jag...
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Då var min snart såld... :( eller :)

Några frågor till ärrade Sumo-ägare::

1) Min är en 2006:a som togs ut maj 2007. Jag vill minnas att besiktning är 2011, visst är det 5 år på nya hojar oavsett när de tas i bruk?

2) Den har rullat 402 mil och inga tecken på cylinderfotsstrulet några har haft. Jag är säker på att det är safe men vad skulle hända om det skulle bli en läcka otroligt nog - garanti hos KTM eller ej?

3) Köparen känns 100% vettig och vi kör internetöverföring. Hur ska man göra för att känna sig säker, ska han få stå för risken eller jag? Dvs. ska han föra över så jag ser pengarna innan jag lämnar över hoj och köpekontrakt eller tvärtom?
Känns lite olustigt att lämna över hoj och nycklar utan pengar på kontot eller i handen. Man behöver ju inte bli blåst men han kan ju köra omkull, bli påkörd eller annat som gör att det blir jobbigt.

4) Är det någon som besiktat med Akrapovic slipon, och fått igenom den? Originalpipor följer med men är det onödigt att byta så är det ju skönt för köparen.
 
Last edited:

thompabompa

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Göteborg (Lindome)
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Tycker de låga växlarna är ganska långa (jmf med XT´n där ettan räckte max 3 meter). På 6:an kan man ju ligga på låga varv & blåsa i 200.

Detta föranleder mina tankar på att sänka ytterligare en kugge fram ner till 15.

Nån som gjort det?
Finns 15-drev öht? Hittar inget på powerparts.
 

MaTtE_Å

Medlem
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
KTM 950sm
Tycker de låga växlarna är ganska långa (jmf med XT´n där ettan räckte max 3 meter). På 6:an kan man ju ligga på låga varv & blåsa i 200.

Detta föranleder mina tankar på att sänka ytterligare en kugge fram ner till 15.

Nån som gjort det?
Finns 15-drev öht? Hittar inget på powerparts.

58033029015 - LC4 COUNTER SPROCKET

Samma artikelnummer som orginaldrevet förutom att man byter ut
dom 2 sista numrerna till antalet taggar man vill ha!

Du kan kolla på tex artikelnummer på tex karlsström motor eller

http://www.ktmworld.com
http://karlstrommotor.se
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tycker de låga växlarna är ganska långa (jmf med XT´n där ettan räckte max 3 meter). På 6:an kan man ju ligga på låga varv & blåsa i 200.

Detta föranleder mina tankar på att sänka ytterligare en kugge fram ner till 15.

Nån som gjort det?
Finns 15-drev öht? Hittar inget på powerparts.

Jag skulle inte rekommendera det, du får väldigt höga lateralacceleration på kedjan när den skall runt den skarpa böjen plus att kedjan kommer att slita betydligt mer på slidern som går ovanpå svingen.
Köp hellre ett större bakdrev, då får du dessutom flytta fram bakhjulet=kortare hjulbas=ännu fler wheelies:tummenupp
 

#58#

Öhh
Gick med
15 Feb 2010
Ort
Huddinge
Hoj
Värsta åket
Det är en -08 med akra, lite oranga posörlock och larm, knappt 500mil.
Hade tänkt att köpa 690smc men sprang på denna av en slump. gav 80' för den, har ingen aning om det var ett bra eller dåligt pris.

Och den går som ett as Fredde!!! :)

Är det någon som kört både 950sm och 990sm? Skillnad?, är 950 lika brutal som 990?
 

thompabompa

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Göteborg (Lindome)
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Jag skulle inte rekommendera det, du får väldigt höga lateralacceleration på kedjan när den skall runt den skarpa böjen plus att kedjan kommer att slita betydligt mer på slidern som går ovanpå svingen.
Köp hellre ett större bakdrev, då får du dessutom flytta fram bakhjulet=kortare hjulbas=ännu fler wheelies:tummenupp

Tack Matte_Å & Niklasinorr för tipsen!
Spontant känns drevning bak som fördelaktigt....
 

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
halloj pojkar! vad har ni för däcktryck bak resp. fram?

Körde min Sumo på Pilot Road 2CT med 2.4 bak/fram.

Läsvärd tråd om däck: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=204183

Några frågor till ärrade Sumo-ägare::

1) Min är en 2006:a som togs ut maj 2007. Jag vill minnas att besiktning är 2011, visst är det 5 år på nya hojar oavsett när de tas i bruk?

2) Den har rullat 402 mil och inga tecken på cylinderfotsstrulet några har haft. Jag är säker på att det är safe men vad skulle hända om det skulle bli en läcka otroligt nog - garanti hos KTM eller ej?

3) Köparen känns 100% vettig och vi kör internetöverföring. Hur ska man göra för att känna sig säker, ska han få stå för risken eller jag? Dvs. ska han föra över så jag ser pengarna innan jag lämnar över hoj och köpekontrakt eller tvärtom?
Känns lite olustigt att lämna över hoj och nycklar utan pengar på kontot eller i handen. Man behöver ju inte bli blåst men han kan ju köra omkull, bli påkörd eller annat som gör att det blir jobbigt.

4) Är det någon som besiktat med Akrapovic slipon, och fått igenom den? Originalpipor följer med men är det onödigt att byta så är det ju skönt för köparen.

1) Japp, därefter vartannat år.

2) En 06:a är för gammal för garantibyten, men prova kan du ju alltid. Min 06:a läckte minimalt vid riktigt hård körning, men det gick över helt efter 7-800 mil.

3) Har sålt/köpt med internetbankbetalning utan problem. Jag ringde min bank för bekräftelse på att de tagit emot betalningsuppdraget. Kolla med din/säljarens bank.

4) Nix, inte vad jag vet. Tänkte göra det men ev ombesiktning i dec kändes inte lockande, och det tog mig bara 1 tim att skifta.

/Lars
 
Last edited:

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Elrulle
Några frågor till ärrade Sumo-ägare::

1) Min är en 2006:a som togs ut maj 2007. Jag vill minnas att besiktning är 2011, visst är det 5 år på nya hojar oavsett när de tas i bruk?

Nu är inte jag någon Sumoägare men eftersom jag också trodde det var fem år och fick besiktningspappren på min -06 Gixxer så var jag tvungen att fråga besiktningsmannen när jag var där. Det är 4 år som gäller på ny cykel från när man tagit ut den och sedan vartannat år. Så din som är uttagen -07 skall besiktigas 2011. :tummenupp
 

Malt

Medlem
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Yamaha FZ8 -11, Yamaha TR1 -81 (bygge)
Hejsan!

Är ny här på forumet men har läst igenom en hel del. Efter alla lovord över 950 SM så slog jag till på en "ny" svart 07:a från lelles. Har dock inte kört nåt än då det är alldeles för mycket grus och skit på vägarna och jag tog kortet i höstas. Dumt att utmana ödet det första man gör :)

Hoppas och tror att jag kommer att bli nöjd med hojen iallafall.
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Hehe, grattis Malt.

Kommer ihåg hur spastiskt jag blev när jag första gången fick köra tungt. Visserligen "bara" en XR600, med kom direkt från en 125 och det var ju en upplevelse...NSR'n byttes in rätt kvickt efter det ;)

Misstänker att en liknande upplevelse kommer ske i ö-vik snart ;)
 

Mattson

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2008
Ort
Styrsö
Hoj
KTM 990 SM 08, KTM 640 06 Såld
E d bara jag som tycker att sadeln på 990 SM e hård å obekväm efter en 30mins körning?
Nån som testat komfort sadeln om de gör stor skillnad?
Kanske bara jag som har för benig röv.
Matte
 

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
Grattis!!

Du kommer att ha skitskoj på hojen. Ett tips. Kolla om inte SMC har några utbildningar som passar i tiden för dig på Mittsverigebanan. Då får du hjälp att hitta det roliga :D

Hejsan!

Är ny här på forumet men har läst igenom en hel del. Efter alla lovord över 950 SM så slog jag till på en "ny" svart 07:a från lelles. Har dock inte kört nåt än då det är alldeles för mycket grus och skit på vägarna och jag tog kortet i höstas. Dumt att utmana ödet det första man gör :)

Hoppas och tror att jag kommer att bli nöjd med hojen iallafall.
 

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
E d bara jag som tycker att sadeln på 990 SM e hård å obekväm efter en 30mins körning?
Nån som testat komfort sadeln om de gör stor skillnad?
Kanske bara jag som har för benig röv.
Matte

Jag tycker också den är lite väl "ready to race"

Det Michelin rekommederade för Streetdäcket på bana blev inte bra det heller...:)

Competition skall ha 1,5-1,7 i kalltryck. Street rekommenderas 1,9 men det är lite för lågt beroende på körstil, jag kokade mitt Power One street på en dag. Motsvarande för till ex ett Pirelli SuperCorsa är tre till fyra dagar...:va
Nya Dunlop skall ju ha en stomme som inte förändras med lågt tryck så det borde funka bättre tror jag...

Får se hur vädret blir nu i helgen men det skall bli intressant och se hur Michelin Power Pure beter sig. Det skall ju ersätta Michelin Pilot Power 2CT om jag förstår det rätt.
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top