Ktm 950 sm

Malt

Medlem
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Yamaha FZ8 -11, Yamaha TR1 -81 (bygge)
Misstänker att en liknande upplevelse kommer ske i ö-vik snart ;)

Ja, spastisk kommer jag säkert att bli, dock har jag inget att byta in, detta är min första hoj, har bara kört hoj när jag tog kortet :)

Ett tips. Kolla om inte SMC har några utbildningar som passar i tiden för dig på Mittsverigebanan. Då får du hjälp att hitta det roliga :D

Tack för tipset! Det ska jag kolla upp, det är ju roligt man vill ha på en hoj :)
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Tack tack aRWe och Mooseman, jag hann kolla upp besiktning igår och garantin var visst 2 år från köp. Är som ni säger 5 år från den tas i trafik så besiktning var maj 2011. Nu är dock hojen såld igår :( Nåja, återkommer nog i KTM-träsket så fort jag har garage i närheten igen.

Nu är inte jag någon Sumoägare men eftersom jag också trodde det var fem år och fick besiktningspappren på min -06 Gixxer så var jag tvungen att fråga besiktningsmannen när jag var där. Det är 4 år som gäller på ny cykel från när man tagit ut den och sedan vartannat år. Så din som är uttagen -07 skall besiktigas 2011. :tummenupp
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ja, spastisk kommer jag säkert att bli, dock har jag inget att byta in, detta är min första hoj, har bara kört hoj när jag tog kortet :)



Tack för tipset! Det ska jag kolla upp, det är ju roligt man vill ha på en hoj :)

SMC kör på gokartbanan i Varggropen i Övik också, det är riktigt skoj!
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Någon som vet vad besiktningen säger om man kommer dit med acra slip on på????

Ingenting så länge du klarar ljudkraven...

Har du Akra EVO i ECC utförande med kat och insatser så är hojen dessutom helfordonsgodkänd med dessa...:tummenupp
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
E d bara jag som tycker att sadeln på 990 SM e hård å obekväm efter en 30mins körning?
Nån som testat komfort sadeln om de gör stor skillnad?
Kanske bara jag som har för benig röv.
Matte

Jag tycker också den är lite väl "ready to race"

Va?!? det är ju värsta touringsoffan på SMR'n...hur mjuk och fin som helst...och lång, mmmm.

/pastapucken som härdat sin röv på husasadel i 11 år nu.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Va?!? det är ju värsta touringsoffan på SMR'n...hur mjuk och fin som helst...och lång, mmmm.

/pastapucken som härdat sin röv på husasadel i 11 år nu.

Håller med dig, vilket gnäll! SM/SMR är en hardcore hoj, vill man ha komfort så får man köpa en guldvinge eller en R1:a:)

Jag har som mest kört en 45 mila trip på en dag och sadeln är inga problem alls! Att tandfyllningarna lossnar på våra potthålsvägar är dock ett problem...:)
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Ni pipTJeringar borde straffas med en helg på en ducce superbike, för att omvärdera hur obekväma era touringsoffor är egentligen. ;)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ni pipTJeringar borde straffas med en helg på en ducce superbike, för att omvärdera hur obekväma era touringsoffor är egentligen. ;)

Håller med fullständigt! När jag körde RC8:an så fick jag prova en Ducce 1098. 50% av min uppmärksamhet gick till att försöka hitta en körställning som inte gjorde rent fysiskt ont, och då gillar jag ändå sportig körställning...:gnissla
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Ni pipTJeringar borde straffas med en helg på en ducce superbike, för att omvärdera hur obekväma era touringsoffor är egentligen. ;)

Varför ska vi straffas som valde rätt från början? ;)

Du kan komma hit och byta hoj för en helg om du vill. Då kan du komma ut och köra lite riktig hoj, och eftersom jag har sumpat båtbenet så kan duccen din stå i garaget här så kan jag gå ut och kika på den då och då, för det verkar som det är den enda den är bra på...win win?!


Nyah nyah ;)
 

Mattson

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2008
Ort
Styrsö
Hoj
KTM 990 SM 08, KTM 640 06 Såld
Va?!? det är ju värsta touringsoffan på SMR'n...hur mjuk och fin som helst...och lång, mmmm.

/pastapucken som härdat sin röv på husasadel i 11 år nu.


Jag har ju bara kört hoj i snart 1år så har väl inte vant mig vid sadeln.
Men ingen som testat den mer komfortabla sadeln om de gör stor skillnad?
Matte
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Varför ska vi straffas som valde rätt från början? ;)

Du kan komma hit och byta hoj för en helg om du vill. Då kan du komma ut och köra lite riktig hoj, och eftersom jag har sumpat båtbenet så kan duccen din stå i garaget här så kan jag gå ut och kika på den då och då, för det verkar som det är den enda den är bra på...win win?!


Nyah nyah ;)

Hahaha...du skulle må då! :D

Nä, min kropp är van vid slanka, stenhårda italienskor - en brünhilde från alptopparna med lönnfet dyna skulle nog bli en skum upplevelse. :D
 

Malt

Medlem
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Yamaha FZ8 -11, Yamaha TR1 -81 (bygge)
Batteri

Vet inte om någon tagit upp det här eftersom jag inte läst igenom alla inlägg men jag tar upp det iallafall.

Många klagar på att batterierna är så dyra. Måste man verkligen ha original då? Varta har ju ett rekommenderat batteri till 950 SM som kostar 1450:- rekommenderat listpris. (Art.nr.: 511902023 A514)

Ser ingen anledning att köpa nåt annat om man måste byta.
 

puttePROswe

KTM4EVER
Gick med
17 Mar 2009
Ort
Fraahmseedan
Hoj
Skall handla geggmoppe
E d bara jag som tycker att sadeln på 990 SM e hård å obekväm efter en 30mins körning?
Nån som testat komfort sadeln om de gör stor skillnad?
Kanske bara jag som har för benig röv.
Matte

Jag köpte till ergoseat eller vad det nu var den hette.
Om du vill provsitta kan vi mötas upp inne i stan någon gång.
Bor ca: 35 min från gbg.

Jag har ju bara kört hoj i snart 1år så har väl inte vant mig vid sadeln.
Men ingen som testat den mer komfortabla sadeln om de gör stor skillnad?
Matte

Som sagt... jag tycker att den "komfortabla sadeln" är bättre... vill du testa så kan vi mötas upp i gbg..

-- Gillar dessutom att den är "skålad"?? skriver man så?... du förstår vad jag menar.... gör att man sitter kvar lättare på sadeln när man drar på för fullt...
 
Last edited:

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Många klagar på att batterierna är så dyra. Måste man verkligen ha original?

Ett annat alternativ som en del väljer är att köpa typ 3-4 batterier på Biltema för samma pris som ett originalbatteri. De håller inte lika länge, men funkar lika bra till hojen och är kanske en bättre investering i långa loppet.

Å andra sidan: Jag hittade ett nytt originalbatteri för 1600 pistoler på Hela Hojen i Sthlm, körde 2000 mil på 3 säsonger, hade underhållsladdning hela vintervilan och andra längre uppehåll. Problemfritt.

Slutsats: Originalbatteriet svider surt i plånkan men håller "hur länge som helst" när man sköter det – noga.
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag köpte också på Hela Hojen i juli förra året. Då kostade det 1780 kr mot 2690 på Lelles för ett original. Det är ett precis likdant Yuasa-batteri.

Jag har klantat mig en gång själv, lät batterit vara ikopplat med larm hela vintern på en TT600, och nästa hoj var det troligen samma sak på - R1:a. Troligen var batteriet ikopplat under vintern och larmet sög ur det helt. När jag köpte hade det suttit på laddning i två dagar. Inom två dar var batteriet färdigt, började blinka i instrumenten osv. Gick inte att rädda med min CTEK-laddare heller. Jag tyckte att Yammas original var dyrt med 1400 kr men 2700 är ett annat ballgame.

Jag körde så lite förrförra säsongen och kopplade aldrig ur batteriet på den här heller, inget larm, men nåt verkar hända i alla fall. Mitt råd är att koppla ur batteriet på 950:an om den ska stå längre än en månad i stöten utan körning.

Å andra sidan: Jag hittade ett nytt originalbatteri för 1600 pistoler på Hela Hojen i Sthlm, körde 2000 mil på 3 säsonger, hade underhållsladdning hela vintervilan och andra längre uppehåll. Problemfritt.

Slutsats: Originalbatteriet svider surt i plånkan men håller "hur länge som helst" när man sköter det – noga.
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top