Ktm 950 sm

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Igår efter 3år av lycka bytte man in Superduke 07an mot en SMR 2010, fan va najs det är med en bushoj igen :banana
första tanken när man körde, riktigt skönt att sitta upprätt igen, mer kontrol och helvete vilka bromsar :D

Passar bra med ett citat ur The Bourne Ultimatum:
"Funny how different things look pending on where U sit..."

Gjorde exakt samma sak som du i våras fast tvärtom:

Sålde Sumon efter 3 sjukt kul säsonger och köpte en SD 07a och tycker precis som du fast tvärtom:

100% bushoj, ännu mer håll-käften-attityd, lättare och tydligare, sittställning med ruggigt cool hojkontakt, mer direkt och distinkt chassi, björnkoll på minsta tendens till drift/släpp (hittills;-), jevflars rappt gas-svar, smacktajt känsla i bromsarna etc etc:tummenupp:D

Slutsats: Ingen hänger läpp. Ha kul:yoparty!
 

bajkmaniac

Ny medlem
Gick med
18 May 2010
Ort
Norr om näst största stan
Hoj
KTM 950SMR -07
Passagerare?

Nu är det väldigt nära köp av en 950 SM! Kollade upp reg.numret på vägverket och såg att modellen endast är avsedd för 1 person!?
Kan nån snälla bekräfta eller dementera...:confused:
 

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
KTM 950 SM-tråden

Kollade upp reg.numret på vägverket och såg att modellen endast är avsedd för 1 person!?
Kan nån snälla bekräfta eller dementera...:confused:
På transportstyreldens web står det antagligen att antalet passagerare får vara 1? Det räcker väl? Någon ska ju köra också.
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Passar bra med ett citat ur The Bourne Ultimatum:
"Funny how different things look pending on where U sit..."

Gjorde exakt samma sak som du i våras fast tvärtom:

Sålde Sumon efter 3 sjukt kul säsonger och köpte en SD 07a och tycker precis som du fast tvärtom:

100% bushoj, ännu mer håll-käften-attityd, lättare och tydligare, sittställning med ruggigt cool hojkontakt, mer direkt och distinkt chassi, björnkoll på minsta tendens till drift/släpp (hittills;-), jevflars rappt gas-svar, smacktajt känsla i bromsarna etc etc:tummenupp:D

Slutsats: Ingen hänger läpp. Ha kul:yoparty!

Vet inte riktigt hur det är med chassit på den gamla sumon som du hade, kanske skiljer mot nyare 990smr(kortare fjädrar,mindre svampig etc?)
superduken känns stabilare eller kanske inte stabil, mindre kvick att svänga med.
nått som jag aldrig fick bra känsla av var kontaken med tanken när man kör sportigt, ta tex cbr600rr som jag hade innan SD, på den så satt man inte på sadeln när man körde sportigt, utan mer fastlåst med benen runt tanken, hade jag haft kvar SD så hade jag fixat högre fotpinnar för att få tillbaka den kontakten,(180cm lång)
Nått som dom verkar ha fixat på SMR är den ryckiga gången runt 3500varv, SD var inte direkt kul att ligga på 1an med och trixa sig fram.

btw snackade med ragnar om det var några skillnader mellan 990smr -09 och -10, tydligen så sitter det andra cylindrar och kolvar i -10an
 

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Vet inte riktigt hur det är med chassit på den gamla sumon som du hade, kanske skiljer mot nyare 990smr(kortare fjädrar,mindre svampig etc?)

hade jag haft kvar SD så hade jag fixat högre fotpinnar för att få tillbaka den kontakten,(180cm lång)
Nått som dom verkar ha fixat på SMR är den ryckiga gången runt 3500varv, SD var inte direkt kul att ligga på 1an med och trixa sig fram.

Jomenvisst, din nya SMR har mycket skarpare chassi/fjädring än min fd SM 06a, det har du helt rätt i.

Jag är lika lång som du och har oxå funderat på högre pinnar, men tycker att skillnaden i körställning är GULD, särskilt på bana:D
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Jomenvisst, din nya SMR har mycket skarpare chassi/fjädring än min fd SM 06a, det har du helt rätt i.

Jag är lika lång som du och har oxå funderat på högre pinnar, men tycker att skillnaden i körställning är GULD, särskilt på bana:D

nackdelen om man fixar högre fotpinnar är att det inte skulle vara lika bekvämt om man körde på gata, typ "latkörde", alternativet är väl att bredda tanken med några gummikuddar :D
bästa exemplet när man inte har kontakt med tanken är när man kommer in hårt i en tajt kurva och bromsar så att bakhjulet börjar släppa, då vill man nypa i tanken med innerbenen istället för att ta emot vikten med pungen :D innan man kastar hojjen ner i svängen :banana
fan man skulle ha en cbr600rr eller liknande för sport/ban körning, men den jäveln är inte skön att "latköra" med på gata :gnissla
 

jawohl

Welcome to the Jungle!
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Ja
Hoj
-
Fråga ang. serviceintervall

Dum fråga kanske, men serviceintervallen ligger på 750 mil efter de 100 första milen?

Alltså att service blir på 100mil, 850mil, 1600mil osv osv.
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Dum fråga kanske, men serviceintervallen ligger på 750 mil efter de 100 första milen?

Alltså att service blir på 100mil, 850mil, 1600mil osv osv.

stämmer, dock verkar det som att dom har tagit bort ventiljusteringen på 100mila servicen på nya hojjar, men inte helt 100 på det.
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
På min SMR -10 justerades ventilerna vid 100-mila... 4500 inkl Akramap, dödsdyrt...
 

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Ort
i Garaget
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days
slänger in en snabb fråga.. hur bred är SMen över styret?
håller på att fippla med släp..
Regnade laban imorse så tog inte hojen idag till jobbet. 10 mil i regn.. inte om jag kan undvika det.

Iaf.. ska kolla på släpet efter jobbet på vägen hem.. naturligtvis glömde jag ta måttet :(
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
slänger in en snabb fråga.. hur bred är SMen över styret?

Kan gå ner till garaget och mäta strax, kaffe först :)

Själv har jag ett litet tråkigt problem just nu, bytte till mina Mivv slip-on i helgen, ringde till närmaste verkstad idag och frågade om jag kunde komma upp och mappa om hojen direkt. Det skulle visst ta en timme då man måste varmköra hojen osv... så första lediga timmen fanns den 29e :huvet :huvet :huvet

Och det ska bli fint väder senare i veckan...
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Kan gå ner till garaget och mäta strax, kaffe först :)

Själv har jag ett litet tråkigt problem just nu, bytte till mina Mivv slip-on i helgen, ringde till närmaste verkstad idag och frågade om jag kunde komma upp och mappa om hojen direkt. Det skulle visst ta en timme då man måste varmköra hojen osv... så första lediga timmen fanns den 29e :huvet :huvet :huvet

Och det ska bli fint väder senare i veckan...

det där lät lite skummt, dom kopplar juh ba in datan å kör in acra mappen och låter den stå på tomgång i 15min, eller så var det på SD iallafall
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
slänger in en snabb fråga.. hur bred är SMen över styret?

Sent svar kanske men...

det där lät lite skummt, dom kopplar juh ba in datan å kör in acra mappen och låter den stå på tomgång i 15min, eller så var det på SD iallafall

Tycker det med, ska ringa runt till lite andra firmor som mekar KTM och höra, men man vill ju inte åka för långt med den omappad. Detta var Nybergs motor i jönköping för övrigt.
 

Bifogat

  • P1030070.jpg
    P1030070.jpg
    241.6 KB · Visningar: 77
Last edited:

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Här kommer en liten soundcheck med de nya Mivv piporna, insatserna är i.
Kommer nog köra vidare med dom i, känner på mig att det kommer låta som F*N!! utan insatserna. Är inte mycket skillnad mellan min polares superduke som har akra evo pipor utan insatserna.. hans låter lite mer.

[YOUTUBE-ID]9N-pTEOR67Q[/YOUTUBE-ID]
 

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
Här kommer en liten soundcheck med de nya Mivv piporna, insatserna är i.
Kommer nog köra vidare med dom i, känner på mig att det kommer låta som F*N!! utan insatserna. Är inte mycket skillnad mellan min polares superduke som har akra evo pipor utan insatserna.. hans låter lite mer.

Jag tycker Mivv låter härligt utan db-killers...
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top