Ktm 950 sm

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Någon som är sugen på det värsta av dom värsta när det gäller SM?

Funderar på att sälja SMR'n, den andvänds inte så mycket som jag skulle vilja, och med jobb hela sommaren lär det inte bli så mycket mer heller :(

EC-Akra och ungefär 300 mil.

PM please...
 

bajkmaniac

Ny medlem
Gick med
18 May 2010
Ort
Norr om näst största stan
Hoj
KTM 950SMR -07
Lastning

I morgon är det dags att hämta SMR:en:banana
Dock lite osäker på hur jag lastar på bästa sätt!?
Är det lämpligt med 3 spännband, 2 fram o 1 bak?
Ska den stå på sidostödet?

Mycket tacksam för bra tips:tummenupp
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
I morgon är det dags att hämta SMR:en:banana
Dock lite osäker på hur jag lastar på bästa sätt!?
Är det lämpligt med 3 spännband, 2 fram o 1 bak?
Ska den stå på sidostödet?

Mycket tacksam för bra tips:tummenupp

Du spänner runt framaxeln. Dra ett spännband runt nedre delen av gaffelbenen, ett på varje sida och dra ut åt varje håll. Sedan sätter du ett spännband från varje sida av bakramen och dra fast hojen, behöver inte vara så hårt, det räcker egentligen med att spänna fast den fram.
Hojen står då klippstabilt och kan då också stå och gunga på fjädringen själv utan problem med att packboxarna börjar läcka.
Du kan vända släpet upp och ner utan att hojen ramlar av:tummenupp
 

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Ort
i Garaget
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days
Du spänner runt framaxeln. Dra ett spännband runt nedre delen av gaffelbenen, ett på varje sida och dra ut åt varje håll. Sedan sätter du ett spännband från varje sida av bakramen och dra fast hojen, behöver inte vara så hårt, det räcker egentligen med att spänna fast den fram.
Hojen står då klippstabilt och kan då också stå och gunga på fjädringen själv utan problem med att packboxarna börjar läcka.
Du kan vända släpet upp och ner utan att hojen ramlar av:tummenupp

Nedre delen av gaffelbenen.. drar min inte ihop framgaffeln då precis som om man spänner över styret :va
Inget illa menat med frågan.. men tänkte ställa samma fråga typ eftersom jag tror jag fixat ett släp nu :tummenupp

Logiskt tänkt så känns det ju som att man drar allt åt fel håll när man drar åt sidorna.. typ gör ramen bredare :huvet
Så är det ju inte men.. ja..
 

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Charcoal stream
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Nu har jag köpt 2008 KTM 990 SM:)

Tänkte köra med Leo Vince raka rör och mappning för detta. Görs på firman där jag köpte. Nu har hojen gått 15 mil som jag kört idag, ska ner på 100 mils service och i samband med detta blir det nya pipor o strypningar bort också.

100-mils servicen går loss på 4000 kr, det är väl bara att le o betala antar jag, eller går det att få gjort billigare tro?

Några andra tips so mman ska göra med hojen eller tänka på mottages gärna...?

Vilken j***a hoj, så grym:Bugar
 

bajkmaniac

Ny medlem
Gick med
18 May 2010
Ort
Norr om näst största stan
Hoj
KTM 950SMR -07
Du spänner runt framaxeln. Dra ett spännband runt nedre delen av gaffelbenen, ett på varje sida och dra ut åt varje håll. Sedan sätter du ett spännband från varje sida av bakramen och dra fast hojen, behöver inte vara så hårt, det räcker egentligen med att spänna fast den fram.
Hojen står då klippstabilt och kan då också stå och gunga på fjädringen själv utan problem med att packboxarna börjar läcka.
Du kan vända släpet upp och ner utan att hojen ramlar av:tummenupp

Utan sidostöd då förmodar jag...?
Känns som det borde bli ostabilt med tanke på att man spänner fast hojen väldigt lågt!? Fast det vore skönt att slippa belasta packboxarna!
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Nu har jag köpt 2008 KTM 990 SM:)

Tänkte köra med Leo Vince raka rör och mappning för detta. Görs på firman där jag köpte. Nu har hojen gått 15 mil som jag kört idag, ska ner på 100 mils service och i samband med detta blir det nya pipor o strypningar bort också.

100-mils servicen går loss på 4000 kr, det är väl bara att le o betala antar jag, eller går det att få gjort billigare tro?

Några andra tips so mman ska göra med hojen eller tänka på mottages gärna...?

Vilken j***a hoj, så grym:Bugar

Ventiljusterar man på första servicen på 990-motorn? Trodde man hade kommit ifrån det med nya motorn? Annars är det väl det som kostar i den servicen.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Utan sidostöd då förmodar jag...?
Känns som det borde bli ostabilt med tanke på att man spänner fast hojen väldigt lågt!? Fast det vore skönt att slippa belasta packboxarna!

Jo man kan tänka sig det men det är precis tvärt om. Jag lärde mig detta av ett företag som flyttade gods, bland annat hojar. De spände fast alla hojar med två spännband, thats it. 400kg customhoj stod bergstadigt på det sättet. Jag har spänt mina hojar på släp i 15 år på det sättet, och jag åker ganska mycket släp:)

Poängen är att om man spänner ner gaffeln över styret eller styrkronorna så kan hojen iallafall röra sig lite, kör man då länge så kommer spänningen att glappa upp och i värsta fall så släpper allting.
Dessutom lägger man ett hårt konstant tryck på packboxarna och de kan börja läcka.

Spänner man i framaxeln så är den delen av hojen helt stum och spänningen blir framifrån sett en bred triangulerad bas, det blir väldigt stadigt. Ännu bättre är det ifall de öglorna som man spänner i på släpet sitter något framför framaxeln, då drar man ju hela hojen framåt mot framlemmen. Bak spänner jag bara för att inte bakhjulet skall kunna hoppa i sidled och som extra försäkring ifall ett av de främre banden skulle gå av av någon anledning.
Nu har jag utrustat mitt släp med ett cykelställ men det är mest för att det underlättar lastning och lossning när jag är ensam.

Men spänn ni som ni vill så kör jag på med den här metoden, den funkar bra för mig och mina kompisar:)

Nedre delen av gaffelbenen.. drar min inte ihop framgaffeln då precis som om man spänner över styret :va
Inget illa menat med frågan.. men tänkte ställa samma fråga typ eftersom jag tror jag fixat ett släp nu :tummenupp

Logiskt tänkt så känns det ju som att man drar allt åt fel håll när man drar åt sidorna.. typ gör ramen bredare :huvet
Så är det ju inte men.. ja..

Bredare ram=Högre stabilitet:tummenupp

Ingenting rör sig men det är en stum infästning, och det är där man skall dra spännband. Jag vill ju inte spänna i något flexibelt, då kan det ju röra sig och det är ju det sista jag vill...:)
 
Last edited:

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Ort
i Garaget
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days
Bredare ram=Högre stabilitet:tummenupp

Ingenting rör sig men det är en stum infästning, och det är där man skall dra spännband. Jag vill ju inte spänna i något flexibelt, då kan det ju röra sig och det är ju det sista jag vill...:)

vid framaxeln nedre gaffelbenen.. hmm.. jag måste gå ut på parkeringen o kolla. undrar om det fungerar även fast jag inte kommer kunna dra ut dem långt åt sidan.. typ kanske bara en 30-40cm från gaffelsidan rakt ner.. om du förstår.

Du råkar inte ha en bild på hur det ser ut?`F*n va jag känner mig puckad.. :mad:

Tror iaf jag kommer montera något som detta på släpet just för av/pålastning
DSC_0214.png
 

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Ort
i Garaget
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days
Den där var ju fiffig, vad kostar den?

runt 1900:- men går kanske att hitta billigare utanför SWE gränser..
Är ju bra om man lastar cykeln själv.. sen så lär ju framhjulet knappast röra sig i sidled under färd.. det gör den väl iof inte när man spänt fast den heller.. men ändå :)
 

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
KTM 950 SM-tråden

runt 1900:- men går kanske att hitta billigare utanför SWE gränser..
Är ju bra om man lastar cykeln själv.. sen så lär ju framhjulet knappast röra sig i sidled under färd.. det gör den väl iof inte när man spänt fast den heller.. men ändå :)

Lät lite dyrt men som sagt finns säkert billigare.
Spänner man lågt som Niklas så behövs nog inget som håller hjulet i sidled men spänner högt så kan det kanske det behövs nått som låser i sidled. Vi får se hur han gör :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
vid framaxeln nedre gaffelbenen.. hmm.. jag måste gå ut på parkeringen o kolla. undrar om det fungerar även fast jag inte kommer kunna dra ut dem långt åt sidan.. typ kanske bara en 30-40cm från gaffelsidan rakt ner.. om du förstår.

Du råkar inte ha en bild på hur det ser ut?`F*n va jag känner mig puckad.. :mad:

Tror iaf jag kommer montera något som detta på släpet just för av/pålastning
DSC_0214.png

Det där är en riktigt praktisk grej! Jag har en liknande tillverkad av Tede-77 här på forumet. Det är bara att rulla in framhjulet så står hojen kvar. Sen spänner jag som jag sagt och precis som Spiff säger så åker inte hjulet i sidled även utan cykelställ.

Jag har ingen bild på detta och släpet är fullt med skrot alltså inte hojen:)) Men det är ju bara att du far ut och provlastar, du kommer att bli förvånad hur stadigt det blir.

Du kan ju spika ihop ett enkelt cykelställ av brädor också, en krysslåda på släpgolvet funkar kanon!
 

Psy

Ny medlem
Gick med
5 May 2010
Ort
Vännäs
Hoj
2008, Kawa Z1000
Nu har jag köpt 2008 KTM 990 SM:)

Tänkte köra med Leo Vince raka rör och mappning för detta. Görs på firman där jag köpte. Nu har hojen gått 15 mil som jag kört idag, ska ner på 100 mils service och i samband med detta blir det nya pipor o strypningar bort också.

100-mils servicen går loss på 4000 kr, det är väl bara att le o betala antar jag, eller går det att få gjort billigare tro?

Några andra tips so mman ska göra med hojen eller tänka på mottages gärna...?

Vilken j***a hoj, så grym:Bugar


Nån som har koll på hur LeoVince SBK fungerar med orginal bestyckning?
"Machine-specific tuned to work with stock fuel settings"
Lät ju smidigt.. då kan man bestycka om senare om man vill få ut lite mer kräm ur det..

Va kostar det att lämna in och hojen och få den bestyckad av en firma?


Nu har jag fått min "A" behörighet förövrigt.. fan va gött :tummenupp
 

joacimz

Medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6
Monterade på ett 16-kuggars drev och jäklar vilken skillnad. 6:an blev hux flux använvdbar, slipper ligga i 110 för att lägga i 6:an, nu går det att lägga i den redan i 90. På 3:an går den upp mycket lättare och på 2:an räcker det med att nysa.
Har ni inte bytt tidigare så gör det.
Drevet kostade 280:- på Marin och fritid i Örebro.
 

bajkmaniac

Ny medlem
Gick med
18 May 2010
Ort
Norr om näst största stan
Hoj
KTM 950SMR -07
På plats...

Klockan 03.00 i natt var då äntligen 950 SMR -07:an på sin rätta plats, dvs i mitt garage! Tack "JoReimer" för smidig affär!

215 mil i grymt bra skick, akra o 16-drev.

Nu väntar fälgstripe, handtagsskydd och uppflyttning av reg.skylten:banana
 

Lindberg77

slangen slangen slangen
Gick med
3 Dec 2009
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha R46
Nån som har koll på hur LeoVince SBK fungerar med orginal bestyckning?
"Machine-specific tuned to work with stock fuel settings"
Lät ju smidigt.. då kan man bestycka om senare om man vill få ut lite mer kräm ur det..

Va kostar det att lämna in och hojen och få den bestyckad av en firma?


Nu har jag fått min "A" behörighet förövrigt.. fan va gött :tummenupp

tjö grattis gött att ha lappen lr hur:tummenupp
Om du hänger på leot utan att bestycka om så håller den på och smäller och jävlas, vissa påstår den kan gå lite torrt, andra inte.

ska du köra med orginal inställningar så rekomenderar jag att du iallfall har i db-suckers i:mad:
700-800 tog mc-kompaniet i väring för ombestyckning och höjning av nålar:yoparty

fy fan min jävla klant skalle

det lönar sej inte att stressa bara för att det är fint väder!!!

Höll på och hängde på fram hjulet för en stund sedan.. åsså vällte cykeln, hände inte så mkt trodde jag, tills jag upptäckte att en av aluminum flänsarna som håller en av bromsbeläggen på plats hade gått av........miffo otur!!!
Lyckades efter många om och men borra ett hål där den suttit och få i ett stifft! frågan är om den sitter kvar, ska på sem. om två dagar och då vill man ju fan att skiten är i toppskick! funderar på att säkra belägget med en stål tråd??

kan det vara ngt tro?
 
Last edited:

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Grattis Araikaj och bajkmaniac till era nya hojar :) Ni har en kul sommar framför er.

Jag börjar komma en bit på vägen med mitt KTM pimpande :D
Monterade KTM kraschpuckar i hjulaxlarna och smetade på lite orange tejp på fälgarna.. är nöjd med resultatet.
 

Bifogat

  • _BBB0424.jpg
    _BBB0424.jpg
    246 KB · Visningar: 171
  • _BBB0423.jpg
    _BBB0423.jpg
    247.6 KB · Visningar: 152
Last edited:

Sedis

Har nog gått vilse...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
KTM 950 - 06=)
Hej!

Ett tag sen jag skrev här så tänkte plita ner några rader=)
Hojen står på service och jag har abstinens! Det var bara en vanlig service vid 850 mil som skulle göras men så upptäckte de att röret där man kollar oljan tydligen var sprucket och måste bytas och självklart hade de inget hemma. 1 veckas leveranstid. Så imorgon blir den klar!

Har passat på att köpa Scala Rider till mig, flickvännen och två kompisar. Så det ska bli skoj att testa=) Slänger in en fråga till er andra här på forumet, då det är usb-kabel som gäller vid laddning av Scala, kan man på något sätt ladda den via mc-batteriet??

Ska börja kolla kartor i helgen. På fredag i nästa vecka börjar körningen upp till Boden/Lule. Blir där ett par dagar och sedan kommer två kompisar upp dit och vi kör vidare till Norge och Lofoten. Sen blir det kurviga vägar hela vägen ner till Borås igen=)
Ska bli skoj att se hur hojen klarar av vägarna=)

Sedis
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top