Ktm 950 sm

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Hoj
KTM 990 SMR
:)

Klart att du skall mappa, se bara till att vederbörande som mappar vet vad han gör och inte bara dumkör och slänger in någon mapp som hittades på internet. Då blir det ju förmodligen sämre än innan:)

Klart du ska mappa. Det finns väl bara en om inte någon har kokat hemma eller nått... och det är akramappen som är KTM original.

Psy

Ny medlem
Gick med
5 May 2010
Hoj
2008, Kawa Z1000
Nope... Bilsport&MC, normal försäkring. 3000 i självrisk, 4900 helår helförsäkring...:)

"Bilsport & Mc Specialförsäkring tecknar inte försäkringar som kostar över 25 000 kr/år. Helförsäkring kan därför ej tecknas"

Så får jag om jag väjer "Bas" försäkring :näsblod

5125 kr Hel/hel med offroad.. 27år med nytaget körkort i en liten kommun i Norrland.. 10000 i självrisk..

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days
"Bilsport & Mc Specialförsäkring tecknar inte försäkringar som kostar över 25 000 kr/år. Helförsäkring kan därför ej tecknas"

Så får jag om jag väjer "Bas" försäkring :näsblod

5125 kr Hel/hel med offroad.. 27år med nytaget körkort i en liten kommun i Norrland.. 10000 i självrisk..

varför väljer du inte 24+ försäkringen?

*JIMPA*

Legitimerad spökjägare
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
tomt i grottan
Nope... Bilsport&MC, normal försäkring. 3000 i självrisk, 4900 helår helförsäkring...:)

aha de där lät juh riktigt billigt slog in på bilsport fick ca 6500kr inte heller så farligt dyrt..offroad gick på 4500 men självrisk på 10 000 som sagt räcker med att ha en offroadförsäkring på 690'n som jag har :tungan

*letar hojj nu*

Psy

Ny medlem
Gick med
5 May 2010
Hoj
2008, Kawa Z1000
varför väljer du inte 24+ försäkringen?

För att jag inte uppfyller kriterierna..
Mc:ns ägare och förare ska ha fyllt 24 år eller fylla 24 år under kalenderåret, samt haft mc-körkort i 5 år

7744kr hel/hel hade den kostat mig om jag kunnat ta den..

Men om allt går som jag planerat så ska jag inte behöva använda försäkringen ändå.. :gnissla
(lär ju lägga den i morgon bara för jag skrev så)

Är inte det kanon för en sån hoj?

Jo jag tycker faktiskt de är okej.. Man kanske blir lite försiktigare oxå när man vet de är hög självrisk..

Last edited:

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Hoj
KTM 990 SMR
För att jag inte uppfyller kriterierna..
Mc:ns ägare och förare ska ha fyllt 24 år eller fylla 24 år under kalenderåret, samt haft mc-körkort i 5 år

7744kr hel/hel hade den kostat mig om jag kunnat ta den..

Men om allt går som jag planerat så ska jag inte behöva använda försäkringen ändå.. :gnissla
(lär ju lägga den i morgon bara för jag skrev så)

Jo jag tycker faktiskt de är okej.. Man kanske blir lite försiktigare oxå när man vet de är hög självrisk..
De vanligaste skadorna är; tappa hojen, åkte iväg med skivbromslåset i osv. Dvs skitsaker. Undviker vi dem så sparar vi alla massor av stålar =)

Last edited:

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Hoj
åkte iväg med skivbromslåset i osv.

Du har så rätt..

Efter tips här så köpte jag ett Granit Detecto X-Plus 8000, helt klart värt pengarna. En del trötta/stressiga mornar har man gått ut, satt sig på hojen, rest den upp från stödet och.. *viiiiiiiiiiuuuuuuu viiiiiuuuuuuu..*
Faktiskt riktigt bra med senil/larm signal på låset :rolleyes:

Enda nackdelen är väl att det väger 1.5kg... :gnissla

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Hoj
KTM 990 SMR
Du har så rätt..

Efter tips här så köpte jag ett Granit Detecto X-Plus 8000, helt klart värt pengarna. En del trötta/stressiga mornar har man gått ut, satt sig på hojen, rest den upp från stödet och.. *viiiiiiiiiiuuuuuuu viiiiiuuuuuuu..*
Faktiskt riktigt bra med senil/larm signal på låset :rolleyes:

Enda nackdelen är väl att det väger 1.5kg... :gnissla

Jag har ju kört försäkringsinfo några gånger på kurserna =)
De vanligaste skadorna är sånt. De stora utbetalningarna är unga personers uteblivna inkomst för att de kraschar och blir invalider för resten av livet.

Jag parkerar nästan alltid med framhjulet "inåt" så jag måste börja med att backa när jag skall dra, då har man låg hastighet om man har glömt något. Det där låset låter som en bra lösning också förutom att det är "lite" tungt....
KTM har ju kommit med ett lås som skall sitta fast på hojen och så tight att du inte kan rulla hojen en mm utan att märka det. Det är kanske också en lösning men det känns fel att lägga massor på lätta hjul och sedan skruva dit ett lås....

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Det där låset låter som en bra lösning också förutom att det är "lite" tungt....

Ett klassiskt senilsnöre mellan gashandtag/lås blev den enkla och billiga ("virriga gubben" fick det i present av Nickeluring:tummenupp) lösningen efter ett ögonblicks tanklöshet med en sabbad bromsskiva på min fd Sumo som resultat .

2600:- för en ny skiva sved:huvet, särskilt som det hände kvällen innan jag skulle på SMCs 4-dagarskörning på Gelleråsen och satt ute i sommarstugan på Värmdö utan bil:confused:. En brandkårsutryckning av Ragnar :krama, en lånad bil, nytt personbästa på sträckan Värmdö-Uppsala:yoparty och några timmars svettigt meckande med ficklampa i sommarnatten löste problemet till slut.

Men sen dess sitter senilsnöret på plats varje gång låset gör det. Old School, visst. Men det funkar (hittills...:D)

Last edited:

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Hoj
KTM 990 SMR
Men sen dess sitter senilsnöret på plats varje gång låset gör det. Old School, visst. Men det funkar (hittills...:D)

Senilsnöre är kanske den smartaste lösningen. Jag har ingen för jag brukar sätta låset i den bakre skivan. 3273:- kostar skivan fram och 1141:- bak :D

Men det är klart, det går ju att göra ett senilsnöre av en bit Chock cord. Dom man får med låsen är lite för korta för att nå till bakhjulet.

Last edited:

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Hoj
Senilsnöre är ju inte dumt alls. Då börjar man ju undra vad det är som är neongrönt/gult på handtaget när man sätter sig på :)

Kan ju meddela att Abuslåset börjar larma när man startar 950in.. måste vibrera lite tydligen :p
Hörs men motorn igång, hjälm på och industriöronpluggar i elefantöronen.. :)
men som sagt.. tungt.. Jag jobbar på ett inhägnat området så behöver inte låset under dagtid så det stannar hemma. På så sätt drabbas jag inte av tyngden.. värre vore om jag var tvungen att släpa det varje dag.. helt klart.

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Fråga:

Jag betalar 3200 kr för halvförsäkring helår på bilsport o mc, jag har en sprillans ny (35 mil) 990 SM.

Tycker ni att jag är helt slut i pannbenet att ha en halvförsäkring o kracshpuckar på en "ny" hoj?

Åsikter i denna fråga tack, och tänk gärna till lite innan:krama

bajkmaniac

Ny medlem
Gick med
18 May 2010
Hoj
KTM 950SMR -07
Fråga:

Jag betalar 3200 kr för halvförsäkring helår på bilsport o mc, jag har en sprillans ny (35 mil) 990 SM.

Tycker ni att jag är helt slut i pannbenet att ha en halvförsäkring o kracshpuckar på en "ny" hoj?

Åsikter i denna fråga tack, och tänk gärna till lite innan:krama

Då kanske vi är 2 som pannbenet är slut på då även jag endast tecknat halvförsäkring på min 950 SMR -07:a:va

2834kr/år halvförsäkrat på Bilsport/Mc, självrisken sänkt från 10000 till 2000kr vid stöld då hojen har en tracker installerad:tummenupp

bajkmaniac

Ny medlem
Gick med
18 May 2010
Hoj
KTM 950SMR -07
Soppa

Lyckades med konststycket att få soppatorsk idag:huvet
Som tur var var jag på väg till macken och behövde endast rulla hojen för hand ca 100 meter till handtaget på pumpen.

Har ju läst lite varstans i denna tråd att 950:n inte är känd för att vara soppasnål direkt vilket jag nu kan intyga! 22km på reserven kom jag innan den dog:va Med högst normal landsvägskörning ska tilläggas...

Blev ännu mer :va när det endast gick i knappt 11 liter när jag fått stopp!
SMR har 14,5 liters tank, borde gått i åtminstone 3 liter till...

Nån som har en hypotes:confused:

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...