Ktm 950 sm

Ziephon

Biblioteksninjan
Gick med
11 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
-04, Aprilia RSV1000 R Factory
Tjip o hajk!

Kan någon bättre vetandes förklara för mig (i stora drag) vilka skillnader det är på en 950 SM och en 990 SM? Kanske blir att byta ut min svarta springare till våren... så vilken rekommenderar ni?

Flyg lågt!

//Z
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Tjip o hajk!

Kan någon bättre vetandes förklara för mig (i stora drag) vilka skillnader det är på en 950 SM och en 990 SM? Kanske blir att byta ut min svarta springare till våren... så vilken rekommenderar ni?

Flyg lågt!

//Z

Den största skillnaden är ju mellan förgasare (950) och insprut (990), annars så huserar vi ju i samma tråd så det är inte så farligt med skillnader. SMR 950 har lite finare fjädringskomponenter än den vanliga vanilla 950 SM.
Sen kom ju 990 SMR -09 och då blev det inte så svårt längre att välja vilken hoj som man måste ha, för det är den! Lättare, snabbare, bättre fjädring, überbromsar och ett utseende som slår 916 eller MV F4 anyday! Akrapovic är ett måste!! Brudarna flockas runt denna maskulina best, R1 killarna kissar på sig bakom korvmojjen och gixxers äts upp i rasande fart på bana, allt detta med en 990 SMR!!1!
Så det är en sån du måste ha Zeiphon! Du kan med fördel och med SH rabatt köpa min (vill ju egentligen inte sälja, men måste då jag bara kör enduro nuförtiden och tidigast kommer ut på storbana igen 2012, och då kan jag köpa en annan 990 SMR :D så det är bättre att någon annan får ta hand om min medans jag ramlar ute i skogen).

pastapjuck (ursäktar för skamlös säljes annons ;) )
 

Lindberg77

slangen slangen slangen
Gick med
3 Dec 2009
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha R46
Den största skillnaden är ju mellan förgasare (950) och insprut (990), annars så huserar vi ju i samma tråd så det är inte så farligt med skillnader. SMR 950 har lite finare fjädringskomponenter än den vanliga vanilla 950 SM.
Sen kom ju 990 SMR -09 och då blev det inte så svårt längre att välja vilken hoj som man måste ha, för det är den! Lättare, snabbare, bättre fjädring, überbromsar och ett utseende som slår 916 eller MV F4 anyday! Akrapovic är ett måste!! Brudarna flockas runt denna maskulina best, R1 killarna kissar på sig bakom korvmojjen och gixxers äts upp i rasande fart på bana, allt detta med en 990 SMR!!1!
Så det är en sån du måste ha Zeiphon! Du kan med fördel och med SH rabatt köpa min (vill ju egentligen inte sälja, men måste då jag bara kör enduro nuförtiden och tidigast kommer ut på storbana igen 2012, och då kan jag köpa en annan 990 SMR :D så det är bättre att någon annan får ta hand om min medans jag ramlar ute i skogen

klockrent:tummenupp
tänk om man hade haft stålar till en 990SMR:rolleyes:
 

joacimz

Medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6
Sänkte gaffelkronan 12 mm, blev ganska så stor skillnad i kvickheten en styrningen. Hojen blev lite nervös i styret när man åkte rakt fram men inte så att det upplevdes obehagligt. Passade min åkstil perfekt.
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Sänkte gaffelkronan 12 mm, blev ganska så stor skillnad i kvickheten en styrningen. Hojen blev lite nervös i styret när man åkte rakt fram men inte så att det upplevdes obehagligt. Passade min åkstil perfekt.

Ska prova detta med när jag fått hem min nya luftburk.. blir stormek-kväll då :) Verkar ju inte helt smidigt att få dit nya luftburken iom att man får lyfta bort hela insprutet för att montera den.

Passar nog på att byta oljan då med, har ju gått sen 100 mils servicen(~400 mil nu) och det känns lite väl mycket att köra ända fram till 750 mil innan man byter den.
 

thompabompa

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Göteborg (Lindome)
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Ska prova detta med när jag fått hem min nya luftburk.. blir stormek-kväll då :) Verkar ju inte helt smidigt att få dit nya luftburken iom att man får lyfta bort hela insprutet för att montera den.

Passar nog på att byta oljan då med, har ju gått sen 100 mils servicen(~400 mil nu) och det känns lite väl mycket att köra ända fram till 750 mil innan man byter den.

Tror du kan byta det enkelt om du tar bort tanken. Bara några skruv & ett par slangar. Sedan har du luftburken lätt åtkomlig.
 

blaisans

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2009
Ort
östersund
Hoj
2009 cb 1000 ra -09
950 smr-08

har precis köpt en ny 950 smr-08 nån som kan råda om inkörning o vad som görs på 100 mila servicen o vad den kostar..
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
har precis köpt en ny 950 smr-08 nån som kan råda om inkörning o vad som görs på 100 mila servicen o vad den kostar..

Varva inte, segdra inte men gasa hårt däremellan, då kommer det att gå bra sedan...
100 mila på 950:n är väl kontroller, olja, filter och tyvärr ventiljustering?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
klockrent:tummenupp
tänk om man hade haft stålar till en 990SMR:rolleyes:

Makaronkräk här ovan har ju helt rätt!

Jag körde en nästan ny 950 SMR -08 igår, visserligen med pipor men i övrigt obestyckad.
Jag visste att den skulle kännas annorlunda än min men inte så annorlunda? För det första var den slö, det berömda bottendraget var visserligen mjukt och fint men det hände inte mycket. Blir förmodligen bättre med mer sås iom större munstycken.

Chassit var en katastrof, kändes som att däcken var platta, svängde trögt och svajigt. Försökte köra slalom på E4:an men jag fick ta i rejält för att den skulle svänga och när den väl svängde så gungande det satan.
Åkte lite småvägar och fick bryta rejält plus att den inte ville sätta däcken där jag ville ha dem, hojen var liksom överallt på ett nästan obehagligt sätt. Visst, jag vet att man vänjer sig men det här var inte skoj.
När vi skulle byta tillbaka så ville inte Peter som körde min hoj byta, han sa att det inte gick att jämföra med min SMR.

När jag efter milt våld fick tillbaka min egen hoj så var det som att kliva på en 525 motard. Den svänger snabbt och exakt, den är styv och stabil och den lyfter framhjulet hela tiden.

En -08 SM/SMR behöver höjas bak, sänkas fram, den behöver mer förspänning, mer returdämpning, mindre framdrev, öppna pipor och rejäl bestyckning. Sen skulle den förmodligen vara som en helt ny hoj:tummenupp
 

blaisans

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2009
Ort
östersund
Hoj
2009 cb 1000 ra -09
OK får väl testa mig fram den är ombestyckad leo-vince 16 drev o strypningarna veck blir väl till o justera dämpningen då:tummenupp
 

Lindberg77

slangen slangen slangen
Gick med
3 Dec 2009
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha R46
En -08 SM/SMR behöver höjas bak, sänkas fram, den behöver mer förspänning, mer returdämpning, mindre framdrev, öppna pipor och rejäl bestyckning. Sen skulle den förmodligen vara som en helt ny hoj:tummenupp

du har helt rätt, en 990 är smidig satan, 950 är en klumpigare pjäs.. med lite justeringar så kan den bli hyffsligt men inte mer, men man får vara glad att man har en KTM iallafall:tummenupp
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
du har helt rätt, en 990 är smidig satan, 950 är en klumpigare pjäs.. med lite justeringar så kan den bli hyffsligt men inte mer, men man får vara glad att man har en KTM iallafall:tummenupp

Japp, helt riktigt, Kåteämm skall det vara:)
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Det blev en hel del gjort på min SuMo i fredags. Motohooligan boxen sitter på, SAS-systemet är borta, har satt dit "o2 sensor eliminators" dvs eliminerat lamda sonderna som ställer in bränsle på lägre varv. Monterade även bort "secondary butterflies" i insuget.

Har ju vart hemskt tråkigt väder i helgen, så jag har inte kunnat ta en riktig provtur, men det verkar lovande! :) provade lite lätt efter jag gjort en ECU reset med alla grejjer på, kändes mycket bättre på låga varv och det lät väldigt gött från insuget när man gasade på lite :tummenupp
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Hej Niklas, har du fått chansen att testa en 990 SM för att jämföra med din SMR någon gång?

Jajamen, det har jag gjort. Har en kompis som har en SM. Med fjädringen i original så var den också ganska mjuk och gungig men den svarade bra på fjädringsinställningarna. SM efter lite justeringar är ganska lik SMR men känns lite mindre smidig, lite större/tyngre och lite mjukare men det är inte sååå stor skillnad. Våra hojar är i princip identiska när vi gasar rakt fram också.
Men stor skillnad mot 950 alltså. Det känns att 990 SM/SMR är en nyare generation på alla sätt...
 

joacimz

Medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6
Original är 950 väldigt mjuk i fjädringen. Jag har ställt in min enligt handbokens "race mode" samt sänkt framgaffeln 12 mm, det tillsammans har gjort en enorm skillnad. Nu har jag inte testat varken vanliga 990 eller smr:en utan endast superduken. Men för dom pengarna som man får lägga på en 950 så tycker jag att den verkligen är prisvärd.
I våras kunde man köpa en ny 950 sm för nästan 40" mindre än vad en 990smr kostade, det är mycket däck och soppa.
 

Ziephon

Biblioteksninjan
Gick med
11 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
-04, Aprilia RSV1000 R Factory
Den största skillnaden är ju mellan förgasare (950) och insprut (990), annars så huserar vi ju i samma tråd så det är inte så farligt med skillnader. SMR 950 har lite finare fjädringskomponenter än den vanliga vanilla 950 SM.
Sen kom ju 990 SMR -09 och då blev det inte så svårt längre att välja vilken hoj som man måste ha, för det är den! Lättare, snabbare, bättre fjädring, überbromsar och ett utseende som slår 916 eller MV F4 anyday! Akrapovic är ett måste!! Brudarna flockas runt denna maskulina best, R1 killarna kissar på sig bakom korvmojjen och gixxers äts upp i rasande fart på bana, allt detta med en 990 SMR!!1!
Så det är en sån du måste ha Zeiphon! Du kan med fördel och med SH rabatt köpa min (vill ju egentligen inte sälja, men måste då jag bara kör enduro nuförtiden och tidigast kommer ut på storbana igen 2012, och då kan jag köpa en annan 990 SMR :D så det är bättre att någon annan får ta hand om min medans jag ramlar ute i skogen).

pastapjuck (ursäktar för skamlös säljes annons ;) )

hahaha klockrent och uttömande svar! Man bockar och tackar! :Bugar Hade jag haft pengarna så hade jag slagit till på en 990 SMR på stört, men måste nog allt börja med att sälja min "italionstalion" först :) Hade varit såååå nice o piska polaren och hans R1:a på banan :yoparty
 

Lindberg77

slangen slangen slangen
Gick med
3 Dec 2009
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha R46
för dom pengarna som man får lägga på en 950 så tycker jag att den verkligen är prisvärd.
I våras kunde man köpa en ny 950 sm för nästan 40" mindre än vad en 990smr kostade, det är mycket däck och soppa.

vad jag vet så kostar SMR:en 130k och du kan lätt få en 950 för 55-60k så det blir en jävla massa däck och soppa:tummenupp
 

Lindberg77

slangen slangen slangen
Gick med
3 Dec 2009
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha R46
det jävliga med att köra motard är att man hela tiden kör som en bandit med stulen bensin, risken är ju att man kör ihjäl sej:näsblod
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
det jävliga med att köra motard är att man hela tiden kör som en bandit med stulen bensin, risken är ju att man kör ihjäl sej:näsblod

Men det är ju bara sååå roligt att hela tiden trycka till så att bakhjulet släpper lite och framhjulet går till väders. Sen är det ju helt omöjligt att stanna vid ett rödljus utan att lyfta bakhjulet...:)
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top