Ktm 950 sm

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Jo det är ju lite skillnad på riktiga killar och små pluttar som jag.
Jo vinklarna är nog rätt ok tror jag. Vore iof kul att prova lite andra :)

ap ap...även små pluttar blir män med en SMR!

Kom på...kan du inte bara flytta in handtagen 1-2 cm så får du ju iaf prova på hur det känns med ett smalare styre. För det sitter väl styrvikter på våra?!
Annars är det bara och klippa upp handtagen och flytta in...

Men ovanstående funkar ju inte om du ska smalna din SMR för att lättare smyga förbi den täta täby trafiken...

blaisans

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
2009 cb 1000 ra -09
Avstrypning

Varför väntar alla med avstrypning efter 100mila servisen?? är det nån speciell anledning enl återförsäljarna går det lika bra direkt när den är ny bara man kör in den som man ska ??

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Varför väntar alla med avstrypning efter 100mila servisen?? är det nån speciell anledning enl återförsäljarna går det lika bra direkt när den är ny bara man kör in den som man ska ??

Är dom strypta...?

Annars är det bara snålhet, eller sunt förnuft. Varför betala för en sak sen betala för en annan sak 100 mil senare när man kan få de två för ett bättre pris vid samma tillfälle.

Lindberg77

slangen slangen slangen
Gick med
3 Dec 2009
Hoj
Yamaha R46
någon som har pejl på vad en trimmning kan gå på.. då menar jag smidda kolvar portad topp mm.??
Visst är det enklare att kanske köpa en 990 men det vill jag inte, vill jobba vidare på 950:in:tummenupp

b-rude

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2006
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -16
någon som har pejl på vad en trimmning kan gå på.. då menar jag smidda kolvar portad topp mm.??
Visst är det enklare att kanske köpa en 990 men det vill jag inte, vill jobba vidare på 950:in:tummenupp

Vet att Sommers KTM i Tyskland som numera tagits över av KTM Team West hade en trimlösning för 950n, så att den blev en 999 :)

Info, dock inga priser finns här (tyska):
http://www.ktmteamwest.com/website/...catid=176:motortuning-zweizylinder&Itemid=502

Du kan skicka topparna till dem, verkar det som.

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX

Jag hade kollat närmare på att modda luftburken/köpa en Motohooligan box till hojen innan man ger sig in på portning, borrning osv. Ska inte säga att jag är säker på att det är samma luftburk på 950 som på 990, men det kan inte vara så svårt att ta reda på.

Original luftburk har extremt begränsat luftflöde genom snorkeln.
http://www.ktm950.info/how/canisterectomy/990/canisterectomy/006.jpg

Var ute och körde en lite sväng idag, man får passa sig för barr å löv på vägarna :) fick släpp när jag tog en rätt skarp kurva in på en lite mindre väg, men man reder ju ut sånt rätt lätt på denna hojjen tycker jag. hade förmodligen fått smaka asfalt om man kört sporthoj.

Ingen mer som planerar att åka till Anderstorp på FIVERs sista bankörning för året? Nu på Söndag, tror det är heldag mellan 9-17.

High_Octane

Power by Gasoline!
Gick med
15 Mar 2010
Hoj
Honda hornet 600-03 *såld* NU: KTM 990 SM
Hej gott folk!

Jag går i tankarna att köpa en KTM 990 supermoto, nu vill ja ha tips av er på vad man ska tänka på? Några speciella sjukdomar som dom dras med?:/

Jag vill ju köra så mycket som jag bara kan och slippa mecka allt för ofta.
Hur långt kommer man på en tank vid blandad körning?

Detta är bara några av alla frågor som flyger runt i mitt huvud, så ös på me fakta info och synpunkter nu tack

// Jerker Andesson

KTMgubben

KTMgubben
Gick med
3 Apr 2004
Hoj
KTM 950SM -07
Hej gott folk!

Jag går i tankarna att köpa en KTM 990 supermoto, nu vill ja ha tips av er på vad man ska tänka på? Några speciella sjukdomar som dom dras med?:/

Detta är bara några av alla frågor som flyger runt i mitt huvud, så ös på me fakta info och synpunkter nu tack

// Jerker Andesson

Det finns gott om info i denna tråden. Bara att söka efter det du undrar.
Min 950 drar 0,7-1,0 liter per mil beronende på hur jag kör. 990 drar nog nån dl mindre per mil eftersom den har insprut.
Jag har aldrig kört en 990 sm, men jag kan tänka mig att den går ryckigare än min hoj. Der gör alla andra V-twinnar med insprutare som jag har testat. 950 har en fin gång i motorn.

Meka får du göra med alla hojjar förr eller senare:)

brum

amatör
Gick med
12 Oct 2010
Hoj
KTM 990 SM, 2008
Hej gott folk!

// Jerker Andesson

Ja 950n hade ju en rad saker som åtgärdades på garantin, men jag har inte hittat så mycket om 990 sm.

Körde hem min nya 990 sm förra veckan (28 mil). Det var mörkt och kallt när jag passerade Grimeton, men humöret var på topp! Några iaktagelser på den korta tid jag ägt besten:
* Förbrukning under "första färden": ca 0,55 l/mil. Kan nog lätt komma upp i närmare litern om man kör som om jagad av demoner...
* Halvljuset lös bara upp en 5x5 meters ruta några meter framför cykeln. Kanske går att justera?
* Som redan har nämnts, den går lite knaggligt på låga varv.
* En dröm att köra i alla hastigheter!

Ska göra första service snart. Inte farligt dyrt (ca 2900kr) på JohansMC. Sedan blir det nog vinter-ide...

Lycka till med köpet! :tummenupp

High_Octane

Power by Gasoline!
Gick med
15 Mar 2010
Hoj
Det finns gott om info i denna tråden. Bara att söka efter det du undrar.
Min 950 drar 0,7-1,0 liter per mil beronende på hur jag kör. 990 drar nog nån dl mindre per mil eftersom den har insprut.
Jag har aldrig kört en 990 sm, men jag kan tänka mig att den går ryckigare än min hoj. Der gör alla andra V-twinnar med insprutare som jag har testat. 950 har en fin gång i motorn.

Meka får du göra med alla hojjar förr eller senare:)

Jo kan tro att det finns gott om info i tråden:) Men inte orkar läsa alla sidor ännu, hur söker man? kan man söka i specifika trådar?

Klart att man får mecka, kör japanskt nu och får säga att kvaliten är riktigt bra. Har hört mkt rykten om att KTM:s kvalitet inte är på topp men som alltid med rykten vet man ju aldrig hur mycket sanning som ligger bakom.
Självklart får man det, och jag har inget emot att skruva men vill ha en pålitlig hoj:)

Tack för svar!

// Jerker

Ja 950n hade ju en rad saker som åtgärdades på garantin, men jag har inte hittat så mycket om 990 sm.

Körde hem min nya 990 sm förra veckan (28 mil). Det var mörkt och kallt när jag passerade Grimeton, men humöret var på topp! Några iaktagelser på den korta tid jag ägt besten:
* Förbrukning under "första färden": ca 0,55 l/mil. Kan nog lätt komma upp i närmare litern om man kör som om jagad av demoner...
* Halvljuset lös bara upp en 5x5 meters ruta några meter framför cykeln. Kanske går att justera?

Ska göra första service snart. Inte farligt dyrt (ca 2900kr) på JohansMC. Sedan blir det nog vinter-ide...

Se där låter trevligt, attans då kunde du ju svängt in hos mig och visat upp ditt nya vrålåk:)
Jätte bra info där, tackar och bugar för detta! Hur mkt varvar den i låt oss säga 100 km/h med högsta kuggen i?

Nej det priset är väldigt rimligt tycker jag.

Jag kommer inte inhandla den för än till nästa år då jag fyller 24 (offroad försäkring lockar) Hur är det med det förresten, kör ni med denna försäkring? Är ju fantastiskt billigt.

Tack så mycket:)

//Jerker

Last edited:

brum

amatör
Gick med
12 Oct 2010
Hoj
KTM 990 SM, 2008
Jätte bra info där, tackar och bugar för detta! Hur mkt varvar den i låt oss säga 100 km/h med högsta kuggen i?
Hmm, bra fråga. Det var iaf knappt 5000 varv vid 130 om jag inte minns fel. På 6:an känns det inte bra under 115 km/h, så det är inte konstigt att så många har drevat om.

Jag kommer inte inhandla den för än till nästa år då jag fyller 24 (offroad försäkring lockar) Hur är det med det förresten, kör ni med denna försäkring? Är ju fantastiskt billigt.

Tack så mycket:)

//Jerker
Ja, ingen annan än Bilsport&mc verkar intresserad av att få oss som kund. Bästa budet var 22 lök/helår när jag frågade via Compricer.se (kommer inte ens ihåg vilket bolag det var...)

/Bjum

thompabompa

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2008
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013

2900 spänn för första service?
Har för mig att jag fick böta runt 5 lök för 100-mila på Johans...

Högoktan: ang kvalitet så har min hoj haft 3 garantireparationer på ett halvår / 400 mil.
Trots det ångrar jag inte en sekund att jag köpte hojen för när den väl går så går den som f-n :D

High_Octane

Power by Gasoline!
Gick med
15 Mar 2010
Hoj
Hmm, bra fråga. Det var iaf knappt 5000 varv vid 130 om jag inte minns fel. På 6:an känns det inte bra under 115 km/h, så det är inte konstigt att så många har drevat om.

Ja, ingen annan än Bilsport&mc verkar intresserad av att få oss som kund. Bästa budet var 22 lök/helår när jag frågade via Compricer.se (kommer inte ens ihåg vilket bolag det var...)

/Bjum

Okey det är ju skönt iallfall, personligen gillar jag att ha lite av en överväxel:)

Då var jag inte ute och cyklade när de gällde försäkringen då, 22k är ju inte direkt gratis!

// Jerker

Högoktan: ang kvalitet så har min hoj haft 3 garantireparationer på ett halvår / 400 mil.
Trots det ångrar jag inte en sekund att jag köpte hojen för när den väl går så går den som f-n :D

5000kr låter ju inte riktigt lika lockade:/ är service intervallen 750mil efter det?

ajaj det är många..vad har det varit för grejer då? Då måste den gå riktigt bra med andra ord! Det gillar vi:yoparty

// Jerker

Last edited:

brum

amatör
Gick med
12 Oct 2010
Hoj
KTM 990 SM, 2008

De har "Najs Prajs", 40% rabatt på arbeteskost under vissa höst/vintermånader. Står på deras hemsida vad som gäller.

Frågan är om jag ska be dem avhjälpa utväxlingen och moppeljudet när de ändå håller på? Finns ju några billiga Acra slip-on, men frågan är om de gör någon nytta för effekt och hur de egentligen låter? Grannarna kan behöva en extra väckarklocka ibland :4skrika

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
390, 570, 660, 1300
Vid 100-milaservicen kollas även ventilerna, därav priset, blir några timmars skruvande.

Sen är det olja vid 750, olja och ventiler vid 1500 och så rullar det på.

Kollade mina ventiler i somras, det är lite skruva men inte särskilt svårt så efter att garantin gått ut finns ingen anledning att lämna in.

thompabompa

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2008
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Motohooligan

Följde Jensens exempel & slängde på en Motohooligan luftburk http://www.motohooliganperformance.com (tack Jensen för supporten)

Om ni kunde se mitt leende under eftermiddagens provtur så hade jag inte behövt förklara mer. :D I skrift innebar det leendet:

- brutalt insugningsljud vid pådrag & högre varvtal. Man tror ett jetplan ligger vid sidan & kör om.
- mycket jämnare gång, inte samma ryck vid av- och påslag. Mao ännu enklare att hålla henne på balanspunkten.
- powerwheelar helt oprovocerat på 3:an. Kunde jag inte tidigare.
- kopplar upp den på 4:an. Kunde jag inte tidigare.

Kan inget annat än rekommendera den. :yoparty

Penkkihirmu

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2010
Hoj
2007, KTM Supermoto R
Nåjaa, dags att lägga in lite tråkigare inlägg emellanåt. Nu hände de på de vise att min 950 smr int starta en kall morgon. Berätta åt mig som endast tidigare ägt spel med insprut, att kan problemet ligga i kondensvatten som bildats i förgasarna, och löser man problemet genom att tömma dem, eller finns de klokare åsikter?

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA