Funderar på att handla en 950 SM alt en 990 SM. Vad är det för skillnad?
Finns det några vanliga problem eller fel med 950 SM? Någon årsmod man bör hålla sig borta från?
Ungefär hur långt går en sån motor?
Förutom den uppenbara skillnaden i utseende och kubiken så är 950SM en förgasarmotor och 990SM är insprutning.
950 hade en del "garanti" problem i början med bluddrande motor då man körde bakhjul, läckande slavcylinder samt lite annat smått och gott. Men 99% av ägarna bytte alla dessa problem på garanti och det skall inte vara några kvar, så kolla upp vilka garantiåtgärder som gjorts på den 950 du kollar på. Har själv ägt en 950SM -06 och det är en riktigt bra och rolig motorcykel med en aggressiv framtoning. Du har dock förgasaren på den som sagt med "choke" osv för att få igång. Lite pillande kan det bli med munstycken osv, men har man meckat med detta innan så är det inga problem. En mycket bra och balanserad motorcykel tycker jag allt.
Köpte dock till denna säsong en SMR -11 och skillnaden är enorm. Har dock endast kört ett par timmar på den nya men effekten är väldigt annorlunda 990in känns mer "samlad" på något sätt medans 950 känns mer spretig och aggressiv. Nu är ju smaken som baken och vissa kanske gillar förgasarkaraktären. Jag föredrar dock insprutningen och jag kan ärligt säga, trots att jag inte kört den nya så mycket, att den känns mycket smidigare på alla sätt.
Tror även att 990 har större tank än 950.
Det är jävligt svårt att förklara motorskillnader med text och jag föreslår givetvis provkörning. .
Hur långt en sådan motor går är väl lika svår att svara på som hur långt en volvo 740 går dvs allt mellan himmel och jord. Allt beror ju på service, ägare körsätt osv. Men jag vill tro att LC8 håller längre än de flesta motorer pga den väldigt robusta motorn. Min superduke jag hade först hade gått 2900mil och hade inte en antydan till att vara trött varken i motor eller växellåda.
Tips: kolla denna sida
http://www.ktm950.info/ finns enormt mycket info om just den motorcykeln. Ta en extra koll i "known issues" så får du svar på någon av dina frågor