Ktm 950 sm

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Bookmarked sedan länge hade dock glömt bort den! tack igen!

Hade en fundering om att sänka ner framgaffeln ca 2cm, gjorde detta på min 950 och var nöjd. Någon som gjort detta på 990 med bra resultat?

5-10 mm kan jag tycka är ok, 20 mm är lite väl. Problemet är att en långslagig mjuk fjädring maskerar det negativa med en så stor chassiförändring men vid ett extremt tillfälle så kan hojens beteende förändras väldigt drastiskt och då har man justerat bort chassits naturliga möjlighet att dämpa/fånga det och då blir man avkastad, väldigt hastigt...:)
 

High_Octane

Power by Gasoline!
Gick med
15 Mar 2010
Ort
Grimeton
Hoj
Honda hornet 600-03 *såld* NU: KTM 990 SM
Det blev en rejäl körning med hojjen idag:D
Har dock ett litet problem, tomgången. Den är för hög, eller snarare den går ner för långsamt. Lägger sig på ca 2000varv eller strax över å sjunker sedan ner till normala. Detta är fruktansvärt irriterande när man kör...

När jag sedan kom hem och tvättade den för att sedan börja pilla med den så verkar problemet vara borta:O Körde visserligen inte utan bara gasade när jag stod still.

Någon som har en ide på vad som är knas?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det blev en rejäl körning med hojjen idag:D
Har dock ett litet problem, tomgången. Den är för hög, eller snarare den går ner för långsamt. Lägger sig på ca 2000varv eller strax över å sjunker sedan ner till normala. Detta är fruktansvärt irriterande när man kör...

När jag sedan kom hem och tvättade den för att sedan börja pilla med den så verkar problemet vara borta:O Körde visserligen inte utan bara gasade när jag stod still.

Någon som har en ide på vad som är knas?

Tjuvluft eller fel på kallstartsanrikningen.
 

High_Octane

Power by Gasoline!
Gick med
15 Mar 2010
Ort
Grimeton
Hoj
Honda hornet 600-03 *såld* NU: KTM 990 SM
Men hur kan det komma sig att det verkade funka när jag stod still efter att ha tvättat?
Har ju bytt luftbox så finns ju möjlighet att jag har missat något där, det vet man ju aldrig. Men hojjen går riktigt i övrigt.
 

Snowman89

Guest
Funderar på att handla en 950 SM alt en 990 SM. Vad är det för skillnad?

Finns det några vanliga problem eller fel med 950 SM? Någon årsmod man bör hålla sig borta från?
Ungefär hur långt går en sån motor?
 

High_Octane

Power by Gasoline!
Gick med
15 Mar 2010
Ort
Grimeton
Hoj
Honda hornet 600-03 *såld* NU: KTM 990 SM
När man lägger in en ny mappning med tune ecu, ska man ha bocken "Idle speed controll" ibockad eller ska den vara urbockad?

Ska tillägga att jag har stängt av 02 sensorerna.
 
Last edited:

High_Octane

Power by Gasoline!
Gick med
15 Mar 2010
Ort
Grimeton
Hoj
Honda hornet 600-03 *såld* NU: KTM 990 SM
IMG_0291.jpgIMG_0295.jpg

Tog lite bilder på hojjen idag, dock med telefonen men ja man ser ju hur det ser ut iallfall:)
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Funderar på att handla en 950 SM alt en 990 SM. Vad är det för skillnad?

Finns det några vanliga problem eller fel med 950 SM? Någon årsmod man bör hålla sig borta från?
Ungefär hur långt går en sån motor?

Förutom den uppenbara skillnaden i utseende och kubiken så är 950SM en förgasarmotor och 990SM är insprutning.

950 hade en del "garanti" problem i början med bluddrande motor då man körde bakhjul, läckande slavcylinder samt lite annat smått och gott. Men 99% av ägarna bytte alla dessa problem på garanti och det skall inte vara några kvar, så kolla upp vilka garantiåtgärder som gjorts på den 950 du kollar på. Har själv ägt en 950SM -06 och det är en riktigt bra och rolig motorcykel med en aggressiv framtoning. Du har dock förgasaren på den som sagt med "choke" osv för att få igång. Lite pillande kan det bli med munstycken osv, men har man meckat med detta innan så är det inga problem. En mycket bra och balanserad motorcykel tycker jag allt.

Köpte dock till denna säsong en SMR -11 och skillnaden är enorm. Har dock endast kört ett par timmar på den nya men effekten är väldigt annorlunda 990in känns mer "samlad" på något sätt medans 950 känns mer spretig och aggressiv. Nu är ju smaken som baken och vissa kanske gillar förgasarkaraktären. Jag föredrar dock insprutningen och jag kan ärligt säga, trots att jag inte kört den nya så mycket, att den känns mycket smidigare på alla sätt.

Tror även att 990 har större tank än 950.

Det är jävligt svårt att förklara motorskillnader med text och jag föreslår givetvis provkörning. .

Hur långt en sådan motor går är väl lika svår att svara på som hur långt en volvo 740 går dvs allt mellan himmel och jord. Allt beror ju på service, ägare körsätt osv. Men jag vill tro att LC8 håller längre än de flesta motorer pga den väldigt robusta motorn. Min superduke jag hade först hade gått 2900mil och hade inte en antydan till att vara trött varken i motor eller växellåda.

Tips: kolla denna sida http://www.ktm950.info/ finns enormt mycket info om just den motorcykeln. Ta en extra koll i "known issues" så får du svar på någon av dina frågor
 
Last edited:

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
När man lägger in en ny mappning med tune ecu, ska man ha bocken "Idle speed controll" ibockad eller ska den vara urbockad?

Ska tillägga att jag har stängt av 02 sensorerna.

Tomgången ändras ju lite från att motorn går från kall till arbets-temp, kan det ha något med detta att göra? Jag tog och kollade vad som var bockat i några olika mappningar som Akra-map till alla årsmodeller och Kevxt's mapp. Där var Idle speed controll i-bockad på båda.
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Jag har skrivit lite fjädringstips här om du är intresserad?

http://www.ktmforum.co.uk/supermoto/37978-990-smr-09-suspension.html

Nu har jag läst igenom tråden ännu en gång :tummenupp Ska verkligen bli spännande att testa SMR'en ute på bana till sommarn, har ett par SMC-kurser bokade hittills på Knutstorp och lokala Anderstorp.

Har planer på att skruva lite med hojen snart, är det då dessa inställningar som är "The shit!" :D Niklas?

So far:

Pirelli OE Supercorsas:

Drop fork: 10mm

Sag front: Standard
Comp front: Standard
Rebound: Sport setting +2

Sag rear: Standard (But should be increased 3-4 mm but it´s f***ing hard to change whitout removing rearframe/pipes and Y-collector.
Comp rear: standard
Rebound rear: Sport setting +2 click

Tror att det har skruvats lite fjädring redan på min hoj, har som sagt gått 200 mil som demo hoj. Den kändes högre än min SM när jag provsatte lite lätt i butiken. Borde väl gå att mäta upp preloaden bak? om jag inte minns fel så skulle fjädern vara inskruvad 10 mm på gängan på min SM.

Någon som har erfarenhet av Bridgestone Bt003 Street? Blir till att testa greppet lugnt på premiär-turen i år! Vet att de däcken alltid stod med däckvärmare på KTM-dagarna på Sviesta, kan iofs vara en försäkring från Bridgestone snubbarna som var där och promotade däcken.
 

Freddelito

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2009
Ort
Västerås / Göteborg
Hoj
KTM
Ja precis, det stämmer, Idle Speed Control (ISC) håller tomgången beroende på hur varm kylarvätskan är. Denna ska vara ibockad om du inte ska göra några speciella service-grejjer som att t.ex. ställa in gasvarjerns spel. (Om du bockar ur ISC så stängs stegmotorerna av och spjällen stängs helt)
 

High_Octane

Power by Gasoline!
Gick med
15 Mar 2010
Ort
Grimeton
Hoj
Honda hornet 600-03 *såld* NU: KTM 990 SM
Tomgången ändras ju lite från att motorn går från kall till arbets-temp, kan det ha något med detta att göra? Jag tog och kollade vad som var bockat i några olika mappningar som Akra-map till alla årsmodeller och Kevxt's mapp. Där var Idle speed controll i-bockad på båda.

Jensen:
Ah okey var bara en tanke som slog mig att den kankse ska stängas av när man stänger av 02 givarna, men då får dom den vara på:) Jag vet inte riktigt vad som spökar..Kopplade upp tune ecu efter jag tvättat i lördags och hittade inga fel, då funkade även tomgången som den skulle. Stängde av och provade igen senare och funkade då med, hade tyvärrr bara möjlighet att köra en kortare runda och då funkade det. Möjligtvis en liten tendens till att tomgången inte sjunkte ner riktigt.

Hur hög tomgång har ni andra? Sjunker eran tomgång ner fort? Eller upplever ni det som störande under körning?

Ja precis, det stämmer, Idle Speed Control (ISC) håller tomgången beroende på hur varm kylarvätskan är. Denna ska vara ibockad om du inte ska göra några speciella service-grejjer som att t.ex. ställa in gasvarjerns spel. (Om du bockar ur ISC så stängs stegmotorerna av och spjällen stängs helt)

Freddelito:
Bra att veta att den stänger dom helt! Hade jag inte en aning om. Tack för den infon:)
Några förslag på vad som kan spöka med min hoj? hade ju problem redan första gången jag gasade med den, gasen stannade ju då på runt 5k varv. Men funkade ju sedan klockrent.
Självklart ska jag köra en gång till innan jag säger att det inte funkar, men har kommit snö nu igen så provkörningen får vänta. Därför tänkte jag passa på att fråga efter lite tips:)
 

High_Octane

Power by Gasoline!
Gick med
15 Mar 2010
Ort
Grimeton
Hoj
Honda hornet 600-03 *såld* NU: KTM 990 SM
Tomgången ändras ju lite från att motorn går från kall till arbets-temp, kan det ha något med detta att göra? Jag tog och kollade vad som var bockat i några olika mappningar som Akra-map till alla årsmodeller och Kevxt's mapp. Där var Idle speed controll i-bockad på båda.

Jensen:
Ah okey var bara en tanke som slog mig att den kankse ska stängas av när man stänger av 02 givarna, men då får dom den vara på:) Jag vet inte riktigt vad som spökar..Kopplade upp tune ecu efter jag tvättat i lördags och hittade inga fel, då funkade även tomgången som den skulle. Stängde av och provade igen senare och funkade då med, hade tyvärrr bara möjlighet att köra en kortare runda och då funkade det. Möjligtvis en liten tendens till att tomgången inte sjunkte ner riktigt.

Hur hög tomgång har ni andra? Sjunker eran tomgång ner fort? Eller upplever ni det som störande under körning?

Ja precis, det stämmer, Idle Speed Control (ISC) håller tomgången beroende på hur varm kylarvätskan är. Denna ska vara ibockad om du inte ska göra några speciella service-grejjer som att t.ex. ställa in gasvarjerns spel. (Om du bockar ur ISC så stängs stegmotorerna av och spjällen stängs helt)

Freddelito:
Bra att veta att den stänger dom helt! Hade jag inte en aning om. Tack för den infon:)
Några förslag på vad som kan spöka med min hoj? hade ju problem redan första gången jag gasade med den, gasen stannade ju då på runt 5k varv. Men funkade ju sedan klockrent.
Självklart ska jag köra en gång till innan jag säger att det inte funkar, men har kommit snö nu igen så provkörningen får vänta. Därför tänkte jag passa på att fråga efter lite tips:)
 

Freddelito

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2009
Ort
Västerås / Göteborg
Hoj
KTM
Några förslag på vad som kan spöka med min hoj? hade ju problem redan första gången jag gasade med den, gasen stannade ju då på runt 5k varv. Men funkade ju sedan klockrent.
Självklart ska jag köra en gång till innan jag säger att det inte funkar, men har kommit snö nu igen så provkörningen får vänta. Därför tänkte jag passa på att fråga efter lite tips:)

Var detta efter du hade bytt mapp? Kör 15min "resetten", innan detta är gjort så är det vanligt med lite halvkonstig tomgång ("poor idle behaviour" enligt manualen). Om det inte hänt igen så behöver du nog inte vara orolig.

Det kan även vara ett tecken på att ditt batteri börjar ge upp, har läst om några på advrider som hade liknande problem med ojämn tomgång och löste sig efter de bytt batteri.

Det är normalt att tomgången höjs lite när hojen är kall, men några 5000 ska det inte vara :p
 

High_Octane

Power by Gasoline!
Gick med
15 Mar 2010
Ort
Grimeton
Hoj
Honda hornet 600-03 *såld* NU: KTM 990 SM
Tomgången ändras ju lite från att motorn går från kall till arbets-temp, kan det ha något med detta att göra? Jag tog och kollade vad som var bockat i några olika mappningar som Akra-map till alla årsmodeller och Kevxt's mapp. Där var Idle speed controll i-bockad på båda.

Ja precis, det stämmer, Idle Speed Control (ISC) håller tomgången beroende på hur varm kylarvätskan är. Denna ska vara ibockad om du inte ska göra några speciella service-grejjer som att t.ex. ställa in gasvarjerns spel. (Om du bockar ur ISC så stängs stegmotorerna av och spjällen stängs helt)

Var detta efter du hade bytt mapp? Kör 15min "resetten", innan detta är gjort så är det vanligt med lite halvkonstig tomgång ("poor idle behaviour" enligt manualen). Om det inte hänt igen så behöver du nog inte vara orolig.

Det kan även vara ett tecken på att ditt batteri börjar ge upp, har läst om några på advrider som hade liknande problem med ojämn tomgång och löste sig efter de bytt batteri.

Det är normalt att tomgången höjs lite när hojen är kall, men några 5000 ska det inte vara :p


Yes detta med 5000 varv biten var direkt efter 15 min reseten. Första gasningen så att säga. Efter det funkade det ju kalas.
Tills jag körde den första riktiga rundan, då ville liksom tomgången inte sjunka ner riktigt utan la sig på 2100varv ca, sjönk sedan långsamt ner till 1500.

Hmm batteriet har stått på laddning hela tiden men det e klart man vet ju aldrig:O Får testa detta om det inte blir bättre.

Om problemet återstår vid nästa körning så ska jag testa att lägga in mappen på nytt och göra en ny reset, så har jag iallafall uteslutit det.
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Börjar likna något nu!

16T monterat fram
Leo Vince "one" beställt
TuneEcu påväg
Några mindre powerparts (detaljer) beställda

....och motorcykeln har inte gått mer än 90km :tummenupp

Inte ofta man går till brevlådan 25ggr om dagen :D
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top