Ktm 950 sm

High_Octane

Power by Gasoline!
Gick med
15 Mar 2010
Ort
Grimeton
Hoj
Honda hornet 600-03 *såld* NU: KTM 990 SM
PaleRider, Tack så jätte mycket för filmerna:)
Jätte snällt av dig!
Är faktiskt väldigt likt min tomgång, när den väl sjunker ner. Möjligen så har jag högre tomgång i början när motorn är kall.
Åter igen, tack så mkt:Bugar
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Fråga till er som skruvat lite fjädring. Upplever min som att den "ålar" i bakänden då jag ligger på lite i kurvor? kör än så länge "standard" men upplevde inte detta på de jag haft innan. För hårt? för lätt?

Väger dryga 85kg med utrustning.

Om hojen ålar när man går på gas ut ur kurvor, ex ut ur en rondell så beror det oftast på att returdämpningen bak är för snabb, dvs den fjädrar ut för snabbt och upplevs som gungig. Då ökar man returen ett par klick i taget tills man upplever att hojen går stabilt (skruva alltså in returskruven) Men ta det försiktigt och skruva inte in den för mycket så att hojen blir seg på returen, då kommer den att sagga i t ex "stalp" och det kan bli obehagligt i en kurva med nedlägg. En liten grundinställning att börja med är att man gungar ner hojen bak så ska det ta ungefär en sekund för den att komma upp igen. Inget vetenskapligt värde men en ganska bra grund att stå på...:)
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Om hojen ålar när man går på gas ut ur kurvor, ex ut ur en rondell så beror det oftast på att returdämpningen bak är för snabb, dvs den fjädrar ut för snabbt och upplevs som gungig. Då ökar man returen ett par klick i taget tills man upplever att hojen går stabilt (skruva alltså in returskruven) Men ta det försiktigt och skruva inte in den för mycket så att hojen blir seg på returen, då kommer den att sagga i t ex "stalp" och det kan bli obehagligt i en kurva med nedlägg. En liten grundinställning att börja med är att man gungar ner hojen bak så ska det ta ungefär en sekund för den att komma upp igen. Inget vetenskapligt värde men en ganska bra grund att stå på...:)

Riktigt bra förklaring så att det låter rimligt till och med i mina öron! Skall testas omgående! Återkommer med resultatet.
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Äntligen! monterat Leo Vince och tillverkat en TuneEcu kabel (tack för tipsen freddelito!). Väntar bara på SAS plates och luftfilter från RamAir!

Men jag har använt TuneEcu nu och lagt in Akra mappen för smr -11 modellen. Där var allting ibockat dvs o2, SAI osv.

Jag bockade därmed ur SAI och o2. Laddade upp mappen och stängde ner cykeln. Startade sedan upp den och körde en 15min reset. Stängde av och körde en runda...vilket ljud...

Men jag fick rätt bra avgasknallar och rätt fina lågor ur systemet. Då började jag fundera på om det beror på att o2 sensorerna kopplades ur och kunde därmed ej ställa in sig riktigt. Har iaf kört på dem igen så får vi se vad det ger för resultat.

Utgår från att jag gör rätt då jag öppnar en "map" och väljer sedan download efter att jag bockat ur SAI och väntar. Stänger hojjen helt och startar sedan upp den och låter den gå i 15min. Sen stänger jag av igen.

Några synpunkter? och vilken mapp använder ni? fanns X antal akramappar
 
Last edited:

High_Octane

Power by Gasoline!
Gick med
15 Mar 2010
Ort
Grimeton
Hoj
Honda hornet 600-03 *såld* NU: KTM 990 SM
Äntligen! monterat Leo Vince och tillverkat en TuneEcu kabel (tack för tipsen freddelito!). Väntar bara på SAS plates och luftfilter från RamAir!

Men jag har använt TuneEcu nu och lagt in Akra mappen för smr -11 modellen. Där var allting ibockat dvs o2, SAI osv.

Jag bockade därmed ur SAI och o2. Laddade upp mappen och stängde ner cykeln. Startade sedan upp den och körde en 15min reset. Stängde av och körde en runda...vilket ljud...

Men jag fick rätt bra avgasknallar och rätt fina lågor ur systemet. Då började jag fundera på om det beror på att o2 sensorerna kopplades ur och kunde därmed ej ställa in sig riktigt. Har iaf kört på dem igen så får vi se vad det ger för resultat.

Utgår från att jag gör rätt då jag öppnar en "map" och väljer sedan download efter att jag bockat ur SAI och väntar. Stänger hojjen helt och startar sedan upp den och låter den gå i 15min. Sen stänger jag av igen.

Några synpunkter? och vilken mapp använder ni? fanns X antal akramappar

Hur har du gjort med sas systemet nu? Tätat dom plattorna som sitter där?

Jag kör oxå med leo och akra mappen 2011 men får absolut inga lågor, 02-sensors av men SAI har jag i. Vad står denna bocken för?

Sätter du laddar över mappen låter helt korrekt. Finns ju dock dom som är snäppet vassare än mig på Tune Ecu här.(freddelito)..som kan berätta mera:)

Jag är mest nyfiken på SAI bocken, hoppas förbrilt att någon ska säga att det löser mina tomgångproblem om jag bockar ur den.
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Hur har du gjort med sas systemet nu? Tätat dom plattorna som sitter där?

Jag kör oxå med leo och akra mappen 2011 men får absolut inga lågor, 02-sensors av men SAI har jag i. Vad står denna bocken för?

Sätter du laddar över mappen låter helt korrekt. Finns ju dock dom som är snäppet vassare än mig på Tune Ecu här.(freddelito)..som kan berätta mera:)

Jag är mest nyfiken på SAI bocken, hoppas förbrilt att någon ska säga att det löser mina tomgångproblem om jag bockar ur den.


Har ej gjort något med SAS ännu men jag har beställt plattor för att ta bort systemet helt och hållet.

SAI är väl SAS systemet? dvs det som skall inaktiveras (Secondary air injection system). Eller har jag missuppfattat detta. Vilken av mapparna kör du med (MD5 Checksum?)

Har alltså enligt följande med KM626EU1180232Map.hex OEM akra mapp:
SAI - Urbockat
O2 - Urbockat
2nd throttle - För närvarande bockad tills dess att jag plockar ut övre gasspjället
Idle speed control - Bockad
EPC- Urbockat

rätt eller fel?

Freddelito har hjälpt mig enormt, tackar som sagt för detta. Får se vad experterna har att säga :)
 
Last edited:

High_Octane

Power by Gasoline!
Gick med
15 Mar 2010
Ort
Grimeton
Hoj
Honda hornet 600-03 *såld* NU: KTM 990 SM
Har ej gjort något med SAS ännu men jag har beställt plattor för att ta bort systemet helt och hållet.

Om nu SAI styr SAS systemet ska du kankse inte stänga av det ínnan det är borttaget?
SAI är väl SAS systemet? dvs det som skall inaktiveras (Secondary air injection system). Eller har jag missuppfattat detta. Vilken av mapparna kör du med (MD5 Checksum?)

Har alltså enligt följande med KM626EU1180232Map.hex OEM akra mapp:
SAI - Urbockat
O2 - Urbockat
2nd throttle - För närvarande bockad tills dess att jag plockar ut övre gasspjället
Idle speed control - Bockad
EPC- Urbockat

Kör samma mapp och samma inställningar förutom just SAI

rätt eller fel?

Freddelito har hjälpt mig enormt, tackar som sagt för detta. Får se vad experterna har att säga :)

Freddelito e grym, har oxå mkt att tacka honom för:)
 
Last edited:

Freddelito

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2009
Ort
Västerås / Göteborg
Hoj
KTM
Gött! Ja det stämmer, SAI är SAS. Du upplever antagligen lite extra smällar eftersom du fortfarande har kvar SAS systemet rent fysiskt, så jag du bör nog bocka i detta igen i TuneECU tills du fått hem dina ersättningsplattor.
 

High_Octane

Power by Gasoline!
Gick med
15 Mar 2010
Ort
Grimeton
Hoj
Honda hornet 600-03 *såld* NU: KTM 990 SM
Då borde jag som har plockat bort allt som heter SAS bocka ur SAI?
Eller spelar det någon roll när systemet ändå är borta och det sitter ett motstånd i.
 

Freddelito

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2009
Ort
Västerås / Göteborg
Hoj
KTM
Ok men o2 kan man bocka ur då?
Ja, O2 kan du bocka ur så fort du tagit bort katalysatorerna (bytat ljuddämpare)

Då borde jag som har plockat bort allt som heter SAS bocka ur SAI?
Eller spelar det någon roll när systemet ändå är borta och det sitter ett motstånd i.
Det spelar ingen roll, antingen sätter du dit ett motstånd eller så bockar du ur SAI
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Ja, O2 kan du bocka ur så fort du tagit bort katalysatorerna (bytat ljuddämpare)


Det spelar ingen roll, antingen sätter du dit ett motstånd eller så bockar du ur SAI

Fick tänka efter lite där och blev lite orolig om jag missat något då du skrev plockat bort katalysatorerna...kom dock fram till att dom är i org. rören :D

Passerar du Skåne i framtiden så säg till! då skall jag köpa dig ett flak öl! tack för all hjälp!

Och då jag fått så pass mycket hjälp här så förlänger jag detta såklart genom att meddela att om någon behöver TuneEcu eller annan hjälp i skåne så finns det i närheten av Malmö :)
 
Last edited:

Lindberg77

slangen slangen slangen
Gick med
3 Dec 2009
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha R46
Tufft.. nja, det handlar inte om det.
Jag anser bara att jag har min fulla rätt att komma och gå (åka) som jag vill. Skulle min granne komma över och GNÄLLA om att min hoj LÅTER för högt skulle han få fingret! En motorcykel handlar om känsla, ljud, lukt och smak det ska ingen gnällig granne få ta ifrån mej.. punkt!
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Har idag haft lite tid över och fixat med hojjen lite. Har lite följande frågor till bilderna nedan. Skall tilläggas att jag inte är klar ännu :)

2012-03-10 15.33.28.jpg
Hade tänkt att köra utan locket på luftboxen och har plockat bort "trekanterna" på sidan. RAMAIR filterna är av Lantz inspiration, fick dem väldigt billigt från ebay. Men min fråga är (Som jag även ställt till Lantz) vad jag skall göra med "breather hose" (dvs slangen som går ner i luftburken. Får kanske sätta ett filter på denna också? samt temp. mätaren som sitter fastmonterad har sett någon variant där man "sticker in" denna i filtret,

2012-03-10 15.33.58.jpg
Har även tagit bort SAS men får känslan av att jag glömt något? är detta allt? fick nämligen med massa pluggar och diverse med SAS plates. Känns dock lite som att det är till t ex 950SM?

2012-03-10 15.33.36.jpg
Slutresultat! skall även mappa om igen!

Slutligen då, plockade även bort de överste gasspjällen, dvs de man ser ovanifrån. Jag utgår från att detta skall fixas i TuneEcu också? dvs att jag bockar ur "2nd throttle"?

Tacksam för svar
 
Last edited:

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Bara det funkar så, är som sagt en medlem Lantz som gav mig idén.

Men det är RAMAIR filters

http://www.ramair-filters.co.uk/shop/product.php?xProd=13&xSec=3

Jag gav 29 pund på "best offer" från ebay dock men det är MR0013 du skall ha. MEn som sagt så är det inte riktigt 100% då jag ej vet vad jag skall göra av slangen ännu, vet inte riktigt syftet med den heller. Funderar på att sätta ett Biltema vevhusventilationsfilter på den.

33-283_m.jpg
 
Last edited:

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Tufft.. nja, det handlar inte om det.
Jag anser bara att jag har min fulla rätt att komma och gå (åka) som jag vill. Skulle min granne komma över och GNÄLLA om att min hoj LÅTER för högt skulle han få fingret! En motorcykel handlar om känsla, ljud, lukt och smak det ska ingen gnällig granne få ta ifrån mej.. punkt!

Tufft:) PunGT!

:yoparty eller :rofl
Vilket som faktiskt, så länge du mår bra så mår jag bra:kär
 

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Ort
Slöddertälje
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Bara det funkar så, är som sagt en medlem Lantz som gav mig idén.

Men det är RAMAIR filters

http://www.ramair-filters.co.uk/shop/product.php?xProd=13&xSec=3

Jag gav 29 pund på "best offer" från ebay dock men det är MR0013 du skall ha. MEn som sagt så är det inte riktigt 100% då jag ej vet vad jag skall göra av slangen ännu, vet inte riktigt syftet med den heller. Funderar på att sätta ett Biltema vevhusventilationsfilter på den.
]

E det skumgummi rakt igenom? Känns som att det kommer släppa förbi skit som borde filtreras bort.....
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag vill inte vara negativ men det där ser inte ut som en lösning jag personligen valt. Original så har trottelhuset en fin radie in och nu är där ditmeckat ett filter med skarpa kanter istället. Jag är långt ifrån övertygad att det är en bättre ide. Men skall du bänka så testa med och utan filtret....

När det kommer till luftburk och luftfilter så är större nästan alltid bättre. Skall man behålla någon form av filtrering så måste man gå upp i filterarea för att inte tappa flöde. Skall man räkna på dimensionering av luftburk så skulle den optimalt bli så många L att den inte skulle få plats på motorcykeln.
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top