Ktm 950 sm

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
har tröttnat rejält på hela sh.. hepp hej

Tråkigt men jag kan hålla med till viss del. Visst handlar ett forum om att utrycka sina åsikter och argumentera mot andra. Men i många fall känns det så fruktansvärt onödigt och jag till exempel skiter i att kommentera många och mycket då jag faktiskt anser att det inte är någon mening. Så mitt tips till dig....skit i att bry dig om du inte tycker att det du har att säga är jävligt viktigt det har funkat för mig. Det som är jävligt viktigt är inte mycket i min värld iaf inte på ett forum som till största del avhandlar hur snabbt man skall köra i från snuten. Slutsatsen är då att sporthoj har blivit sjukt tråkigt och många avdelningar är off-limits för mig.


Men till dagens händelser...har monterat tillbaka orginal luftburk (utan snabel och trianglar dock) då jag hade ett missöde med ett av filtrena. Måste beställa ett nytt efter "human error". Monterade då tillbaka orginalburken efter att jag helt plocka väck shaft och second throttle (gjorde enligt kev guiden). Men jag kan direkt säga att effekten känns mycket tråkigare så att det har nog mycket att göra med att ha rätt filter. Orginal var alltså mycket trögare upplevde jag så vi får se om jag investerar ordentligt med DNA alt. motoholigan för bättre luft.
 

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Ort
Slöddertälje
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Testade du direkt när du hade satt tillbaka original prylarna? Det var så stor skillnad alltså? Vad hade hänt med filtret?
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Testade du direkt när du hade satt tillbaka original prylarna? Det var så stor skillnad alltså? Vad hade hänt med filtret?

Jag har kört idag efter att jag satt ihop det med orginal igen men som sagt utan tratt/snoken och trianglarna. Tycker att det var rätt tydligt att den gick "sämre". Angående filtret så fick det ett hål efter att jag snubblat till och filtret fastnat på en krok....jävligt tråkigt men ändå jävligt lustigt :D

Nåja, man kan inte ha tur jämt :D
 
Last edited:

Air100

Även dom som inte lever dör någongång
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha Tracer - 15. Kxf250 -09
Nu har jag helt snöat in på min 990 SMT. Vilken jävla hoj!
Men nu till några frågor. (jag är bra på att fråga...)
Det är ju vid 7000varv det sticker i väg som mest... går det att flytta ner trycket i registret utan att det kostar skjortan?

Hur får man upp hästkrafterna på enklast sätt?
Vilket är det enklaste sättet?
Vilket är det mest prisvärdiga sättet?
(Byta rör fattar jag men finns det nåt annat sätt?


Jag har helt enkelt blivit kär i det som händer vid 7000 varv, det är så galet KUL!!!!
 

Freddelito

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2009
Ort
Västerås / Göteborg
Hoj
KTM
Hur får man upp hästkrafterna på enklast sätt?
Vilket är det enklaste sättet?
Vilket är det mest prisvärdiga sättet?
(Byta rör fattar jag men finns det nåt annat sätt?

Detta har länkats ett par gånger tidigare i tråden men jag lägger in den igen då han har sammanfattat lite olika modifieringar och vad det gör för skillnad i effekt: http://www.ktmsmt.com/viewtopic.php?f=13&t=3299
 

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Ort
Slöddertälje
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Titta vad dagens skithussurf gav för resultat krappar :)

http://www.ktmtwins.com/rottweiler-ktm-990-intake-system
roti_9.jpg
 

Freddelito

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2009
Ort
Västerås / Göteborg
Hoj
KTM
Ja den där tycker jag ser riktigt bra ut, och klart mycket bättre pris ($än DNA eller Motohooligan. Såg att dom var restade dock, läste att det kommer en ny batch i början av april! Får se om man ska lägga en beställning iallafall...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ser vettigt ut. Basplatta som avskärmar för värme nedåt och bra plats för trattarna
 

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Ort
Slöddertälje
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Ser vettigt ut. Basplatta som avskärmar för värme nedåt och bra plats för trattarna
Säger Boris att det e vettigt Då äre det vettigt!

Pratade även med Ragnar idag ang det nämnda filtret och dom ändringar som bör göras för att få allt att spela optimalt. Även han sa att det såg bra ut och att det verkade mycket prisvärt.
Men han påpekade även att köra några andra mappar än att köra hojen i bänk med powercommander och få allt inställt med just dom ändringar man gjort var det enda rätta. Akra mappen var inte optimerad för annat än användande av orginal luftburk ...
Så förklara gärna lite som för ett barn (jag) :) Vart sitter dom övre gas-spjällen å vad har dom för funktion å vad e vinningen med att ta bort dom? Samma fråga ang "shafts"
Sen ang TuneECU. När jag kollar KTM mapparna så ser iallafall inte jag nån mapp optimerad för slip-on samt öppnad luftburk? Men jag kanske e blind....
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Övre gasspjällen är datsortyrda sojäll som sitter ovanför de du styr direkt med handen. De styrs av ECU och är där för att mjuka ut effekten och främja gången. De fungerar dock bättre i teorin och i verkligheten är de mest ivägen och stör vid hård åkning. Antingen så kan man programmera dem att öppna precis lika mycket som du gör med de manuella spjällen eller så plockar man bort dem då de stör luftströmmen in i motorn= lägre effekt.

Skall du skaffa öppet filter och avgas så är det läge att mappa på riktigt och inte bara ladda in en fulmapp. Problemet är att de flesta svenska ställen inte kan tuneECU utan vill sälja dig en Powercommander som även gör bänkandet lättare. Min rekommendation är att i så fall köpa en PC tillsammans med poolarna och mappa med den för att därefter föra över mappningen med tune ECU och sedan flytta vidare PC till nästa cykel.

Akramappen är skit rakt igenom....
 

Chrisx

.
Gick med
12 Mar 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Just nu hojlös!
Hej, tänkte att det snart är dags för att bli med hoj. Då kortet inte kommer på ett par månader så har man ju kikat lite på olika hojjar. Fastnat mycket vid 990 - 08:eek:r, då de verkar prisvärda. Då jag inte får provköra något utan kortet i handen tänkte jag kika lite med experterna vad ni säger innan dess.

Det jag vill ha ut av hojjen är

- Kul småbusig Hoj för småbusig körning. Inte på bakdäcket hela tiden dvs.
- Bra pulver i motorn för snabba acceleration, men gärna att det går att hålla den nere på två hjul även vid snabba accelerationer.
- Stabil hoj att åka på, i både stan o cruisa i 30-50, slingriga landsvägar i 70-100
- Kunna dra iväg på Motorvägen i 150 under halvlånga perioder utan att dö av vindmotstånd. 10-15 mil i stöten och dagsetapper på MAX 30 mil.
- Passa mig storleksmässigt, då jag mäter mina 190 cm och 110 pannor
- Hyfast underhållsfri

Skulle ni säga att den helt misslyckas med något av detta? Eller finns det andra typer av cyklar som skulle passa bättre för dena typ av körning?

Mvh Chris
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Nu blev det ju klurigt...

Har konstaterat att jag måste fixa andningen på något sätt men DNA boxarna är sjukt dyra och går bort! RAMAIR är billigt och verkar vara en bra lösning (tills att jag hade sönder ett av dem...)

Så det står mellan motoholigan och Rottweiler KTM 990 Intake System (alt. nytt ramair)

Motohooligan är ju rätt vältestad vid detta laget och funkar bra.

Rottweiler KTM 990 Intake System känns som en dyrare variant av RAMAIR PODS. Känns lite som samma princip där man även har "vassa" kanter precis som RAMAIR filtrena har.
 

Air100

Även dom som inte lever dör någongång
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha Tracer - 15. Kxf250 -09
Det var ett väldigt gung...i negativ benämning.
Min 990 SMT -09 känns lite "tung" i höga hastigheter när det svänger eller blir lite tajta "vågor" i vägen.

Nån som känner igen det?
OBS! jag har vädigt lite erfarenhet av "stora" raceiga hojar...

Hur ska jag beskriva det..hmm
Som ett gung, ostadig, vid gaspådrag när man svänger.
Dessutom, det känns nästan oxå som om bakhjulet ibland oxå släper, vilket det inte gör tror jag?!
Vid kraftig acceleration så gungar ju hojen oxå när man släpper gasen(när man är lite långsam med att få i nästa växel)
Å som sagt vid "vågor" i vägbanan känns den väldigt gungig, upplevde det oxå när det gick fort under ett parti.

Nu snackar vi små små grejer jag känt och reagerat på, knappast nåt man käner när man crusar runt och njuter av livet.
Det här märks vid lite aggresivare körning.


Jag har nu vridit till dämparna till sportläge, kommer det räcka ?
Eller är hojen så här?!
 
Last edited:

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Ort
Slöddertälje
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Vad väger du med utrustning? Det e lång fjäderväg på våra hojar så visst kan dom upplevas som guniga. Om det räcker å vrida in sportläget vet endast du när du provkört med hojen.
 
Last edited:

Air100

Även dom som inte lever dör någongång
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha Tracer - 15. Kxf250 -09
Vad väger du med utrustning? Det e lång fjäderväg på våra hojar så visst kan dom upplevas som guniga. Om det räcker å vrida in sportläget vet endast du när du provkört med hojen.

Jag väger 70kg och några till med hjälm å grejer...

Jag kanske är orättvis som jämför med en 625a och min MX hojar ??
 

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Är i 990 SMR köpartagen. Är årsmodell -09 till -11 identiska eller finns de någon uppgradering eller anledning att välja -11 framför -09?
 

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Ort
Slöddertälje
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
70kgt överstiger inte vikten för att hojens orginal doningar. Testa då sport inställning så lär du tycka den känns "styvare"
Jag med mina 115kg med utrustning har hojen inne för byte av hårdare fjädrar fram/bak
 

Air100

Även dom som inte lever dör någongång
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha Tracer - 15. Kxf250 -09
Den blev lite tajtare i sportläget, jag gillade det! :D
Jag antar att jag är ovan bara.

70kgt överstiger inte vikten för att hojens orginal doningar. Testa då sport inställning så lär du tycka den känns "styvare"
Jag med mina 115kg med utrustning har hojen inne för byte av hårdare fjädrar fram/bak
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top