Nejdå, bor i Luleå. Jag var bara nere under helgen och hälsade på folk. Jag hade aldrig sett bulten så vi var ju tvungna att åka en sväng där, riktigt trevlig väg
När du fått hänget justerat så ställer du kompet i originalläge så jobbar du bara med returen. Prova att skruva ut den helt och far och gunga, sen ställer du på retur tills det slutar gunga. Börja fram och när det känns hyggligt så jobabr du bak. Skriv upp inställningen. Sen ökar du returen tills det börjar kännas stötigt och studsigt, backa då igen tills det känns bra. Du bör då ha ett högre värde (mer retur) än i första försöket. Sen försöker du balansera detta fram och bak till det känns bra. Känslan du skall ha är samma som när du slänger en beggad snus på väggen. Det skall säga smask och sitta kvar...
Du kan förresten strunta i KTM:s så kallade "sportvärde". Det funkar bara under vissa omständigheter och nu när du bytt fjädring så är det meningslösa uppgifter. En hårdare fjäder ökar farten på kolvstången så då måste den dämpas hårdare, enkelt
Hänget är lätt att skruva till, det hänger bara på vikt och att få rätt värde. Dämpningen är svårare eftersom det kräver att du berättar hur det skall vara, ingen annan kan säga vad som funkar för just dig. Detta kräver att du testar, kör mycket, analyserar och känner efter igen. Skriv gärna upp värden och observationer.
Jobba på nu!