Ktm 950 sm

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Ort
Slöddertälje
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Å som vanligt kommer Boris med sina mycket kloka inlägg :) Tack

Personligen så kommer jag köra med BMC luftfilter och under 3-kanterna på sidan av luftburken använder jag m8 muttrar som distanser för att få in mer luft i original luftburken.
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Kan helt klart hålla med i resonemanget! men som skrivet så är dessa filter rätt vältestade. Finns dessutom en tråd på superduke.net där detta avhandlas av de flesta "experter" och det har bänkats med mycket goda resultat. Det avhandlades även "yta" och de kom fram till att om man lägger ut detta skumfilter så var ytan av detta större än orginalfiltret och mängden luft kunde då vara högre.

http://www.superduke.net/forum/view...t=ramair&sid=dd1ef99a4ff9886be6166ddc5ae13b6e

Det är ju ingen exakt vetenskap detta men jag hade tänkt att testa detta. Det är även jämfört med DNA/motoholigan boxarna och detta ligger i samma prestanda men för en bråkdel av priset.

Å som vanligt kommer Boris med sina mycket kloka inlägg :) Tack

Personligen så kommer jag köra med BMC luftfilter och under 3-kanterna på sidan av luftburken använder jag m8 muttrar som distanser för att få in mer luft i original luftburken.

Det är också en mycket god idé men jag tycker den faller lite lite då tanken med en luftbox är att ha ett "tryck". Dvs sug och blås :D

Detta försvinner lite om man öppnar upp den för att få in mer luft och jag vet personligen inte om det är bättre eller sämre. Tanken med POD filterna är ju då att ha det helt öppet för att ej begränsa luft vilket jag inte heller vet om det är bättre. Men jag tror inte på något sätt dom kommer att släppa in mer skit än något annat filter om man oljar det rätt!

"RamAir have been winning on the race track for over twenty years earning the kind of respect from discerning riders that only success in motorsport can bring. Now riding enthusiasts can enjoy the same levels of engineering, craftsmanship and performance that only RamAir can provide for their road bike - utilising the same dual layer, high-flow Aeriform filter material. Hand made in the UK to exacting standards, all RamAir filters carry a lifetime warranty and tests conducted by MIRA concluded that RamAir out performed other leading filter brands in both air flow and dust retention. Every RamAir filter is made by hand in the Uk, they are a true testament of quality and precision and are a bench mark for the competition to try and match." - Visst låter det bra iaf :D
 
Last edited:

High_Octane

Power by Gasoline!
Gick med
15 Mar 2010
Ort
Grimeton
Hoj
Honda hornet 600-03 *såld* NU: KTM 990 SM
Jag fortsätter mala på om mina tråkiga tomgångproblem, hela denna veckan har mitt batteri stått inomhus i mitt dator rum med laddning på för att se om detta skulle göra någon skillnad.Men tyvärr inte:/

Körde en ganska lång runda idag (runt 12mil) tomgången hakade sig lite men har liksom vant mig så var inte så farligt.
Dock så stannade vi och gjorde en paus i någon timma efter dessa 12 mil. När jag sedan startade så var hojjen "fis" varm och då la den sig på en tomgång på runt 3500varv i början.
Sjönk dock när jag körde och hojjen blev riktigt varm igen. Känns verkligen som att det e någon givare som spökar nu?

Har letat efter tjuvluft men förgäves:(
 

High_Octane

Power by Gasoline!
Gick med
15 Mar 2010
Ort
Grimeton
Hoj
Honda hornet 600-03 *såld* NU: KTM 990 SM
Kalibrerat TPS? Det låter som antingen tempgivare eller TPS...

Tack för dessa tips:)

Nej ej kalibrerat TPS, vet ej hur man gör? Någon vänlig själ som vill visa hur man gör?:)
När behöver man göra detta? Har inte haft borta varken spjäll (enbart övre) eller gashandtag.

Vart sitter temp givaren? Är det den som sitter på luftboxen?
Finns det någon bra sätt att testa denna utan det givna sättet att byta mot en annan?

Tack åter igen!

Ska förresten tillägga att när jag kom hem och stod och torrgasade så sjönktomgången ner precis som den skulle. funkade klockernt!
 
Last edited:

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Ort
Slöddertälje
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
PaleRider när ska du ut å testa hojen då? Det och en bänkning är ju liksom det som avslöjar om ändringarna är positiva.
 

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Ort
Slöddertälje
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Nice Fan e duktigt avundsjuk!!! Min står hos KW-service för fjäderbyte till hårdare doningar. Hoppas på å få den i veckan då skall jag fan köra hem den har jag bestämt :yoparty
 

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Ort
Slöddertälje
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Btw nån som xenon konverterar sin 990 SM? Kopplade in allt via befintliga kontakten från lampan men det funkade inte. Misstänker att jag behöver ta ström direkt från batteriet alt använda det oanvända matningen under instrumentpanelen?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Btw nån som xenon konverterar sin 990 SM? Kopplade in allt via befintliga kontakten från lampan men det funkade inte. Misstänker att jag behöver ta ström direkt från batteriet alt använda det oanvända matningen under instrumentpanelen?

De klena kablarna som sitter ut till lampan riskerar att brinna upp av startströmmen från Xenon. Använd de till att driva ett relä med matning direkt från batteriet istället.
 

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Ort
Slöddertälje
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Ok låter vettigt Boris. Var lättare på min SDR jag hade. Var bara å koppla in i befintlig lampkontakt. Fast den har ju delat hel å halvljus så beror väl på det.
 

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Ort
Slöddertälje
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Åter till detta heta ämne å få SM å andas bättre. Såg en intressant sak i PaleRiders länk till Superduke.net
sdairbox.jpg


Detta borde ju vara en bra lösning. Dock hade jag istället för att skruva direkt i filtret använt nån slags av skenor å skruva ovanpå kanten av filtret då man får jämnare tryck å på så sätt lättare att få allt tätt. Billigt,få större filtrerad yta dvs mer luft in i original burken utan att tumma på reningen,kablar samt slangar blir kvar,vill man återställa allt så kostar original locket till luftburken endast 236kr :)
 
Last edited:

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Åter till detta heta ämne å få SM å andas bättre. Såg en intressant sak i PaleRiders länk till Superduke.net
sdairbox.jpg


Detta borde ju vara en bra lösning. Dock hade jag istället för att skruva direkt i filtret använt nån slags av skenor å skruva ovanpå kanten av filtret då man får jämnare tryck å på så sätt lättare att få allt tätt. Billigt,få större filtrerad yta dvs mer luft in i original burken utan att tumma på reningen,kablar samt slangar blir kvar,vill man återställa allt så kostar original locket till luftburken endast 236kr :)

Ser också ut som en lösning och det är tur att det inte syns för det ser för jävligt ut! Har du jobbat med glasfiber innan? är annars väldigt "enkelt" speciellt då du har en mall (locket) att utgå ifrån. Skulle nog jobba lite på det istället med tanke på att detta extra filter kommer att ligga väldigt tätt inpå tanken dvs att luftspalten där emellan inte är så stor.

Jag hade även försökt få något filter på sidan av burken också. Funderar på att modifiera min luftburk med hjälp av glasfiber. Vi får se hur det blir med tid i sommar så tillvidare får öppna fungera!
 
Last edited:

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Ja herrejävlar vad det går!

Har alltså varit ute idag och kört/testat lite. Har som sagt haft en SuperDuke -06 samt en SuperMoto 950 -06 innan....men detta är med hästlängder en maskin utan dess like. Har varit nära mer än en gång att gå omkull i kurvor där man får spinn pga "lite" för mycket gas. Men roligt är det! Powerwheelie utan problem på 3an och med lite lite hjälp så går den utan problem upp på fjärde. Skulle säkert kunna powerwheela på den växeln också om jag hjälper till.

Men till luftfiltret då. Jag måste säga att den svarar enormt snabbt och känns pigg! kan inte säga att jag hade den effekten innan filtret men å andra sidan har jag tagit ut spjällen och SAS systemet i samma veva. Så visst kan det vara en sammantagen effekt av allt men väldigt skillnad är det. Känns även som att den har mer att ge trots att trycket är enormt i körningen. Borde nog bli bättre med en bänkning. Skall se om jag får en tid till ett rimligt pris i närheten av Lund/Malmö.

Fick dock ett jobbigt kvitter då jag drar på gasen. Detta gäller ej om jag gasar på tomgång och det är endast då jag accelererar det kommer dvs om jag gasar upp till 90 så "kvittrar" det tills jag håller jämnt och slutar helt. Gasar jag på igen så kommer det tills jag slutar. Jag skall ta isär och titta om jag lagt något fel eller liknande. Men då motor går som en arg jävla tjur så kan jag inte tänka mig att något är fel. Det jag funderade på var om det beror på de övre gasspjällen som jag tog ur. Satte ej i skruvarna i hålen efter och kanske ljudet genereras där? någon som har en tanke? (har alltså inte tagit bort "allt". Skall göra detta i morgon, hade inget att plugga igen med)
 
Last edited:

High_Octane

Power by Gasoline!
Gick med
15 Mar 2010
Ort
Grimeton
Hoj
Honda hornet 600-03 *såld* NU: KTM 990 SM
Känner att jag mest gnällt den senaste tiden, dags att ändra på de!

Idag när jag och sambon skulle dra på en liten pickning så funkade hojjen klockrent:O
FÖRSTA gången jag kör den (tror jag) då tomgången snällt sjönk ner till runt 1500varv eller något i den stilen.
var helt fantastiskt!
Gillar inte riktigt att den "lagar" sig själv dock, det kan betyda att det kommer tillbaka lika fort, men det får vi se.

Förövrigt, jäklar vad den e skön att skjussa på:) Gillar org sadlen har även en gelsadel men gillar den inte lika mycket så ev kan jag ha en sadel till salu om någon skulle vara sugen.

Och ljudet, vilket ljud, åker man på hög växel och ger mycket gas så låter det som att du har ett mindre jettplan i grenen:yoparty
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Ja herrejävlar vad det går!

Har alltså varit ute idag och kört/testat lite. Har som sagt haft en SuperDuke -06 samt en SuperMoto 950 -06 innan....men detta är med hästlängder en maskin utan dess like. Har varit nära mer än en gång att gå omkull i kurvor där man får spinn pga "lite" för mycket gas. Men roligt är det! Powerwheelie utan problem på 3an och med lite lite hjälp så går den utan problem upp på fjärde. Skulle säkert kunna powerwheela på den växeln också om jag hjälper till.

Men till luftfiltret då. Jag måste säga att den svarar enormt snabbt och känns pigg! kan inte säga att jag hade den effekten innan filtret men å andra sidan har jag tagit ut spjällen och SAS systemet i samma veva. Så visst kan det vara en sammantagen effekt av allt men väldigt skillnad är det. Känns även som att den har mer att ge trots att trycket är enormt i körningen. Borde nog bli bättre med en bänkning. Skall se om jag får en tid till ett rimligt pris i närheten av Lund/Malmö.

Fick dock ett jobbigt kvitter då jag drar på gasen. Detta gäller ej om jag gasar på tomgång och det är endast då jag accelererar det kommer dvs om jag gasar upp till 90 så "kvittrar" det tills jag håller jämnt och slutar helt. Gasar jag på igen så kommer det tills jag slutar. Jag skall ta isär och titta om jag lagt något fel eller liknande. Men då motor går som en arg jävla tjur så kan jag inte tänka mig att något är fel. Det jag funderade på var om det beror på de övre gasspjällen som jag tog ur. Satte ej i skruvarna i hålen efter och kanske ljudet genereras där? någon som har en tanke? (har alltså inte tagit bort "allt". Skall göra detta i morgon, hade inget att plugga igen med)

Precis detta jag gillar med SM/SMR! Många som förespråkar Superduken, men tycker inte den når upp i samma busfaktor på lite mindre kurviga vägar! :) krön-wheelies och att mer eller mindre kasta omkring hojen går så mycket smidigare med våra stor-motarder. Sen är det klart att det är en helt annan sak att låna någon annans hoj och prova lite lätt än att ha sin egen som man är van med.

Jag har kört min SM utan de övre gas-spjällen men låtit "shafts" sitta kvar där utan något visslande ljud. Men hur är det med dina Pod-filter? Det sitter inga trattar i insugen nu va? Kanske är som Boris säger att en skarp kant framkallar dessa ljud. På tal om ljudet annars, måste låta rätt mycket om insugen nu va ? :)

Känner att jag mest gnällt den senaste tiden, dags att ändra på de!

Idag när jag och sambon skulle dra på en liten pickning så funkade hojjen klockrent:O
FÖRSTA gången jag kör den (tror jag) då tomgången snällt sjönk ner till runt 1500varv eller något i den stilen.
var helt fantastiskt!
Gillar inte riktigt att den "lagar" sig själv dock, det kan betyda att det kommer tillbaka lika fort, men det får vi se.

Förövrigt, jäklar vad den e skön att skjussa på:) Gillar org sadlen har även en gelsadel men gillar den inte lika mycket så ev kan jag ha en sadel till salu om någon skulle vara sugen.

Och ljudet, vilket ljud, åker man på hög växel och ger mycket gas så låter det som att du har ett mindre jettplan i grenen:yoparty

Gött att det funkar! Såg i ett tidigare inlägg att du undrade hur TPS-kalibreringen gick till, Det är 15 min+ på tomgång utan att röra gasen. Den har du väl gjort innan? Ska ju göras efter varje gång man lägger in en ny mappning med TuneECU.

Ja hojen funkar fint att skjutsa på håller jag med om! Dom få gångerna man ger vika och monterar skjuts-pinnarna.. :)
En sån Gel-sadel har jag faktiskt kollat på och funderat på att investera i! Det är modellen som är väldigt lik SMT-sadeln va? En sådan tillsammans med den schnygga touring-rutan så kör man ju jorden runt utan att klaga! :tummenupp
 

High_Octane

Power by Gasoline!
Gick med
15 Mar 2010
Ort
Grimeton
Hoj
Honda hornet 600-03 *såld* NU: KTM 990 SM
Gött att det funkar! Såg i ett tidigare inlägg att du undrade hur TPS-kalibreringen gick till, Det är 15 min+ på tomgång utan att röra gasen. Den har du väl gjort innan? Ska ju göras efter varje gång man lägger in en ny mappning med TuneECU.

Ja hojen funkar fint att skjutsa på håller jag med om! Dom få gångerna man ger vika och monterar skjuts-pinnarna.. :)
En sån Gel-sadel har jag faktiskt kollat på och funderat på att investera i! Det är modellen som är väldigt lik SMT-sadeln va? En sådan tillsammans med den schnygga touring-rutan så kör man ju jorden runt utan att klaga! :tummenupp

Ja än så länge iallfall, lagade ju sig som tidigare nämnt av sig själv men får se:)
Det var så man gjorde ja, hade för mig de men man vet ju aldrig om det fanns något extra man kunde göra.
Jo det har jag gjort många gånger nu, har ju bytt mappar en del och även haft ute batteriet.

Mina får nog sitta där dom sitter då damen tyckte de va roligt att åka med för en gångskull:D

Yes precis en sådan, lägg ett bud på min om du är sugen. Den är inte ens in-fisen ännu ser helt ny ut.
Haha ja de lär man göra, trivs dock riktigt bra med org sadlen! Köra utan ruta är bra för att hålla nere farten, fast vore kul att testa å köra med någongång.
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Precis detta jag gillar med SM/SMR! Många som förespråkar Superduken, men tycker inte den når upp i samma busfaktor på lite mindre kurviga vägar! :) krön-wheelies och att mer eller mindre kasta omkring hojen går så mycket smidigare med våra stor-motarder. Sen är det klart att det är en helt annan sak att låna någon annans hoj och prova lite lätt än att ha sin egen som man är van med.

Jag har kört min SM utan de övre gas-spjällen men låtit "shafts" sitta kvar där utan något visslande ljud. Men hur är det med dina Pod-filter? Det sitter inga trattar i insugen nu va? Kanske är som Boris säger att en skarp kant framkallar dessa ljud. På tal om ljudet annars, måste låta rätt mycket om insugen nu va ? :)

Jo då trattarna sitter kvar där dom skall sitta för att få lite höjd på filterna. Filtrena är trädda över trattarna och fastsatta där på plats med slangklämma/rörklämma samt lite vulktejp. Vad som kvittrar får jag kolla i morgon då jag skall avlägsna shafts också. Kan ju iofs vara filtrena som kvittrar så då dom tar in luft :D (svårt att förklara ljudet)

Återkommer!
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top