Ktm 950 sm

Phat

Ny medlem
Gick med
27 May 2007
Ort
Norr om stan...
Hoj
KTM 990 SMR - 2009
300 mil på mätaren = 3 liter olja för mig... Känns lite mycket faktiskt... Å andra sidan drar de ju mer i början...
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Ni som monterat akrapovic, klarar ni ljudkraven på bankörningar och typ Rörken? Vet ju att det finns db-killers, de kanske får ner ljudet tillräckligt? Någon som har några erfarenheter?
 

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Götefisk
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Jag har tänkt att dona till ett MC-kort innan sommaren är slut. Jag vet att jag vill ha någon typ av supermotardhoj, och jag tyckte att KTM 950 Supermoto verkade vara en hoj som passar mig och mina behov alldeles utmärkt. Har kört cross i 8 år och vill därför ha någon typ av offroadcykel.
Erfarenheter av reggade hojar har jag i princip noll av.

Till saken: Hur pass bra lämpad är 950 SM för en nybörjare?
Jag är c:a 194 cm och väger strax under 90 kg. Hur kan ergonomin på 950 SM passa mig?
Givetvis är man prylbög och därför vill man ju ha en annan dämpade, så att man får ut det maximala u hojen. Var rekommenderas på den fronten?


Tack på förhand!
 

LC4ever

Biig Badabom
Gick med
30 Jun 2003
Ort
Kävlinge
Hoj
KTM 990 Adventure -09
300 mil på mätaren = 3 liter olja för mig... Känns lite mycket faktiskt... Å andra sidan drar de ju mer i början...

Kan vara fabrikationsfel.
Min drog mycket i början, sedan small det till och drog 1liter/20mil.
(Efter en hel del bankörning)
Det var sprukna kolvringar. Renovering av hela motorn.

Ryker den mycket?

Håll koll på oljeförbrukningen, skulle den skena iväg, lämna in den.
 

Danne980

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2006
Ort
Luthagen
Hoj
KTM
FY FAAAN va den går nu.16 drevet gjorde fan susen.1 2 3 4 får man fan ligga på tanken om man vill ha kvar framhjulet i backen.har ni inte bytt drev så gör det:tummenupp :yoparty :yoparty :yoparty

Kan verkligen min gå så dåligt? Min går inte upp på bakhjulet på trean om jag sitter som vanligt sällan ens på tvåan (om jag provocerar så är det ju inga problem). Hur kan du då behöva ligga över tanken på 4an? Tycker det är konstigt hur vissa hypar detta med 16 kuggars drev jag har ett sådant hemma och tror säkert det blir bra med det men det är ju ganska enkel fysik. Man ändrar utväxlingen men knappast så mycket som en hel växel. Om den inte går upp på trean före så går den knappast upp på fyran efter.... Och i fall att den mot förmodan skulle göra det efter en nerdrevning så har man då drevat ner så man har en 5växlad hoj + en lågväxel som troligen aldrig behövs. Jag undrar hur många som skulle hurra över sina sumos om man bytte namn på växlarna så att man börjar på 3 an och högsta växeln heter 8. "Fan drar upp han på bakan på 5an! Shit va coolt!!!"
 

fimparn

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Ytterby
Hoj
Yamaha tdm 850 96,Ktm 525sx 04
Kan verkligen min gå så dåligt? Min går inte upp på bakhjulet på trean om jag sitter som vanligt sällan ens på tvåan (om jag provocerar så är det ju inga problem). Hur kan du då behöva ligga över tanken på 4an? Tycker det är konstigt hur vissa hypar detta med 16 kuggars drev jag har ett sådant hemma och tror säkert det blir bra med det men det är ju ganska enkel fysik. Man ändrar utväxlingen men knappast så mycket som en hel växel. Om den inte går upp på trean före så går den knappast upp på fyran efter.... Och i fall att den mot förmodan skulle göra det efter en nerdrevning så har man då drevat ner så man har en 5växlad hoj + en lågväxel som troligen aldrig behövs. Jag undrar hur många som skulle hurra över sina sumos om man bytte namn på växlarna så att man börjar på 3 an och högsta växeln heter 8. "Fan drar upp han på bakan på 5an! Shit va coolt!!!"

skrev detta precis när jag hämtade den från 100 mila servicen.och det är inte så att man gör några tolvor bara med gas på 4:an vad jag egentligen mena va att framhjulet lättar från marken några cm om man varvar ut ordentligt på 3:an först. fick nämligen lite vobbel första gången jag gjorde det.därför får jag ligga på tanken.fattar du eller?men att koppla upp den på 4:an e ju inga problem om man vill det.sen e det självklart så att vinden påverkar mycket på e hoj man sitter så upprätt på så det kanske inte bara e ren motor styrka att den lättar på 4:an.sen om du vill kalla din hoj 5 växlad med back det skiter jag i:pannkyss
 

fimparn

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Ytterby
Hoj
Yamaha tdm 850 96,Ktm 525sx 04
Borde inte vi Gbg sumomotardare ta o träffas snart för en samåkning.hade säkert sett skit coolt ut om man blev en karavan me 5-10 sumos som susa fram i härskogen. eller??
 

Danne980

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2006
Ort
Luthagen
Hoj
KTM
Ok men då beror det nog på vilket varvtal du har på motorn när du släpper kopplingen när du växlat till fyran. Kan ju lätt missförstås då det är en väldigt stor skillnad om den går upp med hjälp av kopplingen. Jag blir imponerad av den Sumo som på slät väg reser sig på 4an bara av motoreffekt. Hur som helst kul att din går bra jag är ganska besviken med min. Har inte åkt mc förr men en hel del snöskoter, jag trodde att detta var ett substitut, men skoter är rejält mycket hårdare. Jag kör väl som en kärring men anser att det är svårt att leva ut med dessa då de enda gångerna det är försvarbart att gasa lite så är det alldeles plant. Enda gångerna jag är nära lite adrenalin antingen håller jag på att slå om eller så bilr mina medtrafikanter sura som bin. Kommer försöka testa bana någon gång snart då det kanske mer är det jag söker.

Sån jävla känsla att med skoter gasa hårt efter en rolig led eller över en lång backe. Om någon har tips på vart man kan få dessa kickar med mc så tipsa gärna.
 

Phat

Ny medlem
Gick med
27 May 2007
Ort
Norr om stan...
Hoj
KTM 990 SMR - 2009
Kan vara fabrikationsfel.
Min drog mycket i början, sedan small det till och drog 1liter/20mil.
(Efter en hel del bankörning)
Det var sprukna kolvringar. Renovering av hela motorn.

Ryker den mycket?

Håll koll på oljeförbrukningen, skulle den skena iväg, lämna in den.

Nix, ryker inte ett dugg mer än andra. Ska ha lite extra koll på detta nu, är uppe på 380 mil (snart 2 månader) så nu borde oljeförbrukningen gå ner.

Tog upp detta på Lelles, men de tyckte mer att "den ska ju smörja"....

Ok men då beror det nog på vilket varvtal du har på motorn när du släpper kopplingen när du växlat till fyran. Kan ju lätt missförstås då det är en väldigt stor skillnad om den går upp med hjälp av kopplingen. Jag blir imponerad av den Sumo som på slät väg reser sig på 4an bara av motoreffekt. Hur som helst kul att din går bra jag är ganska besviken med min. Har inte åkt mc förr men en hel del snöskoter, jag trodde att detta var ett substitut, men skoter är rejält mycket hårdare. Jag kör väl som en kärring men anser att det är svårt att leva ut med dessa då de enda gångerna det är försvarbart att gasa lite så är det alldeles plant. Enda gångerna jag är nära lite adrenalin antingen håller jag på att slå om eller så bilr mina medtrafikanter sura som bin. Kommer försöka testa bana någon gång snart då det kanske mer är det jag söker.

Sån jävla känsla att med skoter gasa hårt efter en rolig led eller över en lång backe. Om någon har tips på vart man kan få dessa kickar med mc så tipsa gärna.

Om man får upp den på fyran på resn gas kan jag inte svara på, i alla fall inte på helt flat väg... Jag började min wheelie karriär när jag köpte min 950 för 2 månader sedan, har inte provat annat än BMX cyklar till sånt tidigare ;)

Dock, jag har nerdrevat fram, Acraslippar på - det som saknas är att jag fortfarande (i brist på lock från KTM) har kvar intakt SAC o ECE. 2:an och 3:an skall ju bli "trevligare" när man tagit bort dessa båda farsoter, så jag hoppas på ytterligare ett lyft då...

Hur som helst, nu klarar jag att köra hela 2:an ut på bakhjulet, uppgång sker utan koppling på flat väg - inte ett dugg svårt att få upp den.

3:an kämpade jag som ett as med, var svinsvårt i början (vill inte koppla upp den) och jag var nära att dömma det som omöjligt... Men så en dag förra veckan så bara släppte det. Fick upp den på trean på flat väg och lyckades åka hela trean ut (jag har inte lärt mig att växla på bakan än... vet hur man gör i teorin, men det sitter nån mental fånig block där som säger "VÄXLA INTE").

Kan tillägga att jag inte står upp när jag tar upp den på trean, utan det är bara gas i rätt varvtalsläge, samt ett inte speciellt startkt ryck i styret som gör biffen.

På fyran känns det ju lite svårare, men en liten kulle eller liknade i vägen - japp, då går det med. Utan koppling.

Som sagt, jag är definitivt ingen expert på detta, ruskig nybörjare faktiskt, men sjukt kul är det =)

Enda jobbiga är att den börjar bluddra när man vart uppe ett tag/ett par gånger, men enligt experter skall detta tydligen gå att lösa genom en simpel operation på förgasaren... Får min åtgärdad så fort mina lock kommer, kan återkomma med info om det då...

Shit... lång text...
 
Last edited:

fimparn

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Ytterby
Hoj
Yamaha tdm 850 96,Ktm 525sx 04
300 mil på mätaren = 3 liter olja för mig... Känns lite mycket faktiskt... Å andra sidan drar de ju mer i början...

polarens 950 drog också mycket olja.började efter 100 mila servicen.när han lämnade in den på Bike Trollhättan sa dom att det nog hadde nått med ventil packningarna att göra.så nu ska dom byta alla packningarna i motorn + kolvringarna.packningarna e restade från ktm kommer om 4 veckor och hojen har redan stått på Bike i 5 veckor nu.hur kul är det:confused:
 

ChrisseJ

Övar
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory

3:an kämpade jag som ett as med, var svinsvårt i början (vill inte koppla upp den) och jag var nära att dömma det som omöjligt... Men så en dag förra veckan så bara släppte det. Fick upp den på trean på flat väg och lyckades åka hela trean ut (jag har inte lärt mig att växla på bakan än... vet hur man gör i teorin, men det sitter nån mental fånig block där som säger "VÄXLA INTE").

Mitt tips:

1, Upp med den på 1, så fort hjulet är i luften, släng i tvåan. Släpp lite gas och peta i växeln bara, behöver ej koppla. (dock viktigt med resolut växlande).
Glid på 2:an lite till du känner att du har någorlunda balans, peta i 3:an... osv.
Fördel med dra i tvåan tidig är att det blir mer kontrollerat med lite lägre varv.

2, Samma som 1, men upp med den på 2:an, ren gas, peta i trean när du ligger högt. Detta blir en fin accelartions-wheelie. Mata växlar. Dock mkt viktigt, när du fått nog, försök bromsa ned den lite, för hårda nedslag i höga hastigheter kan resultera i våldsamt styrwobbel och klotning.

Personligen övar jag nu på långsama slangningar, ligga i 50-70 balanserat.

Man tröttnar på 200km/h slangningar :tummenupp
 

TRX85r

Gasar inte så ofta,bara ibland !!
Gick med
11 Nov 2003
Ort
Härslöv/Landskrona
Hoj
Fiskebåt
Mitt tips:

1, Upp med den på 1, så fort hjulet är i luften, släng i tvåan. Släpp lite gas och peta i växeln bara, behöver ej koppla. (dock viktigt med resolut växlande).
Glid på 2:an lite till du känner att du har någorlunda balans, peta i 3:an... osv.
Fördel med dra i tvåan tidig är att det blir mer kontrollerat med lite lägre varv.

2, Samma som 1, men upp med den på 2:an, ren gas, peta i trean när du ligger högt. Detta blir en fin accelartions-wheelie. Mata växlar. Dock mkt viktigt, när du fått nog, försök bromsa ned den lite,
:tummenupp :tummenupp

Håller med peta i växlarna så tidigt som möjligt,ni kan jy lära er av min "träningsdvideo"dock e den jy nån månad gammal så ni kan jy tänka er hur det går nu :)

TRÄNINGSVIDEO:::http://videos.streetfire.net/video/1b2aaea0-dfee-4c0c-a48d-99450111b349.htm

Angående oljeförbrukningen prova en tjockare olja(castrol GPS) hjälper inte det så gå till handlaren //over and out
 

Phat

Ny medlem
Gick med
27 May 2007
Ort
Norr om stan...
Hoj
KTM 990 SMR - 2009
:tummenupp :tummenupp

Håller med peta i växlarna så tidigt som möjligt,ni kan jy lära er av min "träningsdvideo"dock e den jy nån månad gammal så ni kan jy tänka er hur det går nu :)

TRÄNINGSVIDEO:::http://videos.streetfire.net/video/1b2aaea0-dfee-4c0c-a48d-99450111b349.htm

Angående oljeförbrukningen prova en tjockare olja(castrol GPS) hjälper inte det så gå till handlaren //over and out

Ska prova OK´s olja nu och se vad som händer. Funkar inte det blir det castrol och sedan Lelles...

Bra video det där. Mitt problem har jag kommit fram till är att jag inte ligger tillräcklig högt. Jag har höjd, men jag tror det behövs lite till för att få till det ordentligt.

Ska testa att slänga i nästa växel så fort jag bara kan. 1:an tar jag aldrig up det på, tvåan är skönare, blir så stirrigt på ettan...
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
I-landsproblem

Tjenare,

Jag har ett sånt där behagligt I-landsproblem, jag har en hög med pengar men ingen hoj att åka gata med, 625'an har alltid crossdäck monterade och 20 mil asfalt dödar allt grepp i skogen så en till hoj ska inhandlas.

Det står och väger mellan en 690 eller en 950 motard, att köpa en 690 verkar kanske som det sämre alternativet då den nog är rätt lika 625'an att köra. Den känns dessutom liten då jag är 1.96 m lång och väger 105 pannor.

Hur är det med 950 Supermoton, skiljer det något mellan årsmodellerna? Jag tycker dom verkar lika.

En firma i närheten där jag plockat ut cyklar förut erbjuder nya -06'or för 86 kakor och jag får bra pris på grejer där då dom fått en hel del pengar av mig tidigare, det känns som rätt pris men vad tycker ni?

Har någon provat att ta en längre tur, typ en sväng i Norge eller så, funkar det bra, att det inte är Guldvingekomfort begriper jag.

Jag måste absolut inte ha nytt, finns det någon som går i säljtankar så kan ni skicka ett PM där ni berättar om hojen.

Tacksam för åsikter och erfarenheter.
 

ezter

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Ktm


Har någon provat att ta en längre tur, typ en sväng i Norge eller så, funkar det bra, att det inte är Guldvingekomfort begriper jag.


Tacksam för åsikter och erfarenheter.




Tog min 950 på en 170 mila tripp till Norge i Juni.Inga större problem,
en skönare sadel skulle vara bra dock.
 

Jeff Stryker

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2007
Ort
På film
Hoj
KTM 950 sm
Oljeläck

Då har den börjat läcka olja igen runt cylindrarna. När jag lämnade in den på service för att dom skulle titta på det så sluta det läcka. Så dom sa att jag fick komma in igen om det började. Så nu ca 80 mil senare har det börjat igen. Någon som vet vad felet är?
 

stecro

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Bjärred
Hoj
Yamaha FZ 1 N
Då har den börjat läcka olja igen runt cylindrarna. När jag lämnade in den på service för att dom skulle titta på det så sluta det läcka. Så dom sa att jag fick komma in igen om det började. Så nu ca 80 mil senare har det börjat igen. Någon som vet vad felet är?

Va kul, ja har fått sällskap i båten. Min har gått 60 mil nu, dom ska fixa de på 100 mila. Håll mig gärna uppdaterad ang detta om du får reda på nåt.
Dom säger att vissa av årsm 06 har topparne varit dragna med fel moment.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top