Ktm 950 sm

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Okej då kanske jag inte behöver göra det iaf!
sitter 17-41 drevning, antar att detta är original och de flesta kör 16-41?

Ingen som hade nån bra länk eller förklaring om hur man kollar och eventuellt plockar bort sas&epc?
Länkarna på soe är från 2007 eller nått sånt och funkar inte längre.
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Här är länken hur och varför man tar bort sas och epc, ganska basic!

http://www.ktm950.info/how/Orange Garage/Emissions Equipment/epc/sas_epc_removal.htm


Tack!
Jag lyckades dock hitta den efter att ha läst igenom hela tråden och svarat på mina egna frågor hehe :D
Har nu bytt till 16t drev iaf och de gjorde ju enorm skillnad, nu kopplas han upp på 3an utan några som helst problem och 4an går om man rycker och sliter lite. Skulle dock vilja ha mer bang for the buck så de blir till att göra lite moddningar som alla ni andra gjort.
 

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Nån som vet om de går att köpa något ramskydd till en 990 smr? Känns som man kommer slita bort lacken med stövlarna rätt snart annars.
 

marw77

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2011
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1100 1981
ÄR det stor skillnad på körupplevelsen mellan en 990sm och en 950sm?
Vill egentligen ha en BMW 1200gs men vill inte lägga dom pengarna just nu så en 950 sm ligger mer rätt så att säga.
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
ÄR det stor skillnad på körupplevelsen mellan en 990sm och en 950sm?
Vill egentligen ha en BMW 1200gs men vill inte lägga dom pengarna just nu så en 950 sm ligger mer rätt så att säga.

Chassiemässigt upplevde jag ingen större skillnad, visst små skillnader är det men ingen WOW som man kan få när man hoppar mellan en standarddhoj och en med justerat chassie och fjädring Däremot motorn skiljer sig mycket. 990 upplevs som att den går hårdare, hårdare vibrationer, mycket bättre gassvar och schvung, speciellt uppe på varv. Hoppar man tillbaka till 950:n så känns den mjuk och fin i motorn men lite trött...
 

vlt

Ny medlem
Gick med
8 May 2011
Ort
Västerås
Hoj
ktm 950 sm
Skall byta tändstift på min 950 sm hade jag tänkt.

Så frågan är hur jag på bästa sätt får bort tanken på hojen?
Antingen är jag blind för jag kan ej hitta några skruvar som håller tanken för tanken måste bort så jag kommer åt stiften.

Så lite hjälp skulle uppskattas hur jag bäst får bort tanken
 

Freddelito

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2009
Ort
Västerås / Göteborg
Hoj
KTM
Skall byta tändstift på min 950 sm hade jag tänkt.

Så frågan är hur jag på bästa sätt får bort tanken på hojen?
Antingen är jag blind för jag kan ej hitta några skruvar som håller tanken för tanken måste bort så jag kommer åt stiften.

Så lite hjälp skulle uppskattas hur jag bäst får bort tanken

Hoppas detta är till hjälp: bifogad bildTankRemoval950SM.jpg
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Har folk köpt kit med sas plattor och lite täckskruvar& pluggar eller har ni tillverkat egna?
Känns dyrt att köpa några plattor och brickor för en massa guld om man kan göra eget. hur har alla ni andra gjort när ni ryckt sas&epc?

Någon som har mått på täck-brickan så man kan tillverka själv?
(vill ha klart allt innan jag rycker det som sitter)
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Jag fick med ett par när jag köpte min öppnare luftburk, har tyvärr inga mått på dem. Tänk på att du måste sätta en resistor i SAS-motor kontakten eller använda TuneECU för att plocka bort felsignalen när du kopplar ur grejerna. Annars kommer FI lampan lysa. TuneECU är ju smidigt att stänga av EPC med dessutom, bara bocka ur en parameter.

Har folk köpt kit med sas plattor och lite täckskruvar& pluggar eller har ni tillverkat egna?
Känns dyrt att köpa några plattor och brickor för en massa guld om man kan göra eget. hur har alla ni andra gjort när ni ryckt sas&epc?

Någon som har mått på täck-brickan så man kan tillverka själv?
(vill ha klart allt innan jag rycker det som sitter)

Körde bana med SMC i Fredags, steg 2 på Anderstorp. Inte världens roligaste bana med SMR men lärorikt var det!

1206150450.jpg
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Jag fick med ett par när jag köpte min öppnare luftburk, har tyvärr inga mått på dem. Tänk på att du måste sätta en resistor i SAS-motor kontakten eller använda TuneECU för att plocka bort felsignalen när du kopplar ur grejerna. Annars kommer FI lampan lysa. TuneECU är ju smidigt att stänga av EPC med dessutom, bara bocka ur en parameter.

Körde bana med SMC i Fredags, steg 2 på Anderstorp. Inte världens roligaste bana med SMR men lärorikt var det!

View attachment 363680

Hmm, men gäller inte detta enbart 990? (jag har ju 950)

Tjusig bild! Lär inte ha varit askul på långrakan med smr? :D En bana som anderstorp kanske är lönt att dreva upptill 17t igen?
 

Lars1982

Medlem
Gick med
17 Jun 2012
Ort
Östersund
Hoj
2007, KTM 950 Supermoto R
hej! är i mc köpartag och har fastnat för två st. En xt660x som jag ev tänkt minska en kugg fram. 39000 kr årsm 07. (600 mil) Sen har jag tittat på en ktm 950sm -07 (1400 mil) med accrapipor. 64000 kr.

Kör inte så ofta men vill ha maximalt med skojj den korta tiden(sträckan) jag kör. Har testat xt660x mcn och där var sitthöjden inget problem, kan stå stadigt med ena foten. Är endast 165 cm lång.

För och nackdelar med ktm cykeln?

Vilken bör jag välja och varför?

Hoppas på svar.

Mvh Lars
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Beror ju helt och hållet på vad du är ute efter, du jämför två helt olika hojar här. XT:n är en trött och tung offroadhoj medans SM:en är en sumo motard. Trots vissa likheter utseendemässigt så är det två olika raser.
Om du kliver på KTM:en efter att ha kört XT:n en stund så känns KTM:en som en stor muskel, men den är ju också större och känns lite klumpig i början, tills du fått upp känslan och vågar gasa lite, då blir den plötsligt jättesmidig:)
Sadelhöjden kan ju dock bli ett problem men det måste du prova. Det är ju inte bara sadelhöjden som betyder något, även bredden på sadeln avgör ju om du når ner eller inte.

hej! är i mc köpartag och har fastnat för två st. En xt660x som jag ev tänkt minska en kugg fram. 39000 kr årsm 07. (600 mil) Sen har jag tittat på en ktm 950sm -07 (1400 mil) med accrapipor. 64000 kr.

Kör inte så ofta men vill ha maximalt med skojj den korta tiden(sträckan) jag kör. Har testat xt660x mcn och där var sitthöjden inget problem, kan stå stadigt med ena foten. Är endast 165 cm lång.

För och nackdelar med ktm cykeln?

Vilken bör jag välja och varför?

Hoppas på svar.

Mvh Lars
 

Lars1982

Medlem
Gick med
17 Jun 2012
Ort
Östersund
Hoj
2007, KTM 950 Supermoto R
När jag läser infon om hojjarna så är sitthöjden högre på xtn tror det ligger på plus en cm.

Med vänlig hälsning, Lars
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top