Ktm 950 sm

Drifter

Kungen av bilköer
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha XSR900 & Suzuki Burgman 400
Då är jag oxå i Ktm 950 sm träsket. Köpte mig en -06a med 980mil på mätaren.
Gpr burkar följde med.... Har inte hunnit hem än Ens.
Det är lite kyligt än.... :D
Tips o trix mottages. ;)

Grattis till köpet!

Har åxå en -06 med drygt 900 mil på mätaren. Var till och med samma färg som din ursprungligen men nu för tiden är den helsvart :tummenupp

Svårt att hitta mycket roligare hoj för de pengarna man får dessa för, speciellt med tanke på att de går att använda till det mesta :)
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Grattis till köpet!

Har åxå en -06 med drygt 900 mil på mätaren. Var till och med samma färg som din ursprungligen men nu för tiden är den helsvart :tummenupp

Svårt att hitta mycket roligare hoj för de pengarna man får dessa för, speciellt med tanke på att de går att använda till det mesta :)

Lackade du dina kåpor svarta själv eller köpte du de kåporna som är svarta från början? I sånna fall var? Har letat efter svarta kåpor till min men kostar ju sin vikt i guld från ktm ÅF...
 

Mhassic

Medlem
Gick med
3 Sep 2006
Ort
Umeå
Hoj
SUKUKI DR800 GS1000S
Ska bli intressant att bekanta sig med denna hoj. :)
Något jag stör mig på är att den är lite nervös i kurvor, kan det vara nått glapp eller?
Tänkte kolla styrlagret men var lyfter jag upp hojen så jag frilägger gaffeln?
Är van att ha hasplåtar på mina hojar. :D
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Ska bli intressant att bekanta sig med denna hoj. :)
Något jag stör mig på är att den är lite nervös i kurvor, kan det vara nått glapp eller?
Tänkte kolla styrlagret men var lyfter jag upp hojen så jag frilägger gaffeln?
Är van att ha hasplåtar på mina hojar. :D

Såg ditt pm innan ditt inlägg här. Med tanke på att din frambroms vibrerar också kan det mycket väl vara styrlagret.

Nervös är inte min ett dugg men den har en tendens att "orma" sig lite om man mosar på ordentligt(tar en kurva i typ 140-150km/h)

Det ska tydligen vara rätt vanligt på 950sm, tror iofs man kan lösa det genom att ställa in fjädringen bättre men inte orkat fixa det på min än.
 

Hoke

Medlem
Gick med
13 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Geggmoppe
Jag är ute efter 950sm (eller helst SMR) nu, är det någon som har en över? ;-)
Annars kanske det blir en 690 istället..
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Jag är ute efter 950sm (eller helst SMR) nu, är det någon som har en över? ;-)
Annars kanske det blir en 690 istället..
Har vart lite småsugen på att sälja min ett tag vi kan ta det via pm om du är intresserad
 

Drifter

Kungen av bilköer
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha XSR900 & Suzuki Burgman 400
Lackade du dina kåpor svarta själv eller köpte du de kåporna som är svarta från början? I sånna fall var? Har letat efter svarta kåpor till min men kostar ju sin vikt i guld från ktm ÅF...

Faktum är att jag fick med både svart (utom kylarvingar som är i kolfiber) och orange när jag köpte hojen. Men de är köpta, inte lackade.

Men pastkåpor är väl inte såå dyra va? :va

Hittar inget pris på kylarvingarna, men lyktkåpa, framskärm och bakdel går på ca 3500:-.

Om man sedan kompletterar med vingar i kolfiber så landar det på strax under 7k:-, men jag kan inte tänka mig att kylarvingar i plast kostar 1800:-/st.

Eller?
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Faktum är att jag fick med både svart (utom kylarvingar som är i kolfiber) och orange när jag köpte hojen. Men de är köpta, inte lackade.

Men pastkåpor är väl inte såå dyra va? :va

Hittar inget pris på kylarvingarna, men lyktkåpa, framskärm och bakdel går på ca 3500:-.

Om man sedan kompletterar med vingar i kolfiber så landar det på strax under 7k:-, men jag kan inte tänka mig att kylarvingar i plast kostar 1800:-/st.

Eller?
De svarta orginal-kåporna kostar ju runt 8k tillsammans... dom är lackade antar att det är därför. Vill man ha oranget kostar det runt 2.3k för nytt orginal med dekaler.

Låter som att du har en del kåpor över, inget som du kan tänka dig sälja? Jag menar då självklart din uppsättningar orange:a kåpor, antar att du vill ha kvar dina svarta :)
Du kommer att ångra dig! :tungan
Nja jag saknar möjligheten att kunna köra grus, hade dubbla uppsättningar motard/offroadfälgar till förra hojen. Har testat att köra med 950in en del men det är trist som fan
 
Last edited:

Mhassic

Medlem
Gick med
3 Sep 2006
Ort
Umeå
Hoj
SUKUKI DR800 GS1000S
Mer skumma saker, batteriet laddas ur tror jag. Står den en dag går den inte igång, kör jag varje dag fungerar det fint.
Sen tycker jag att instrument belysningen blir svagare efter ett tags körning. :(
Det såg jag när jag körde hem hojen från S- Holm.
Den verkar ladda eftersom jag tog mig 110mil då.

Sen tänkte jag hör vad det ska vara för glykol i denna?
 

Mhassic

Medlem
Gick med
3 Sep 2006
Ort
Umeå
Hoj
SUKUKI DR800 GS1000S
Visade sig vara slut batteri, mätte 12,85v men den orkade ändå inte start.
Nu sitter ett nytt på plats och snurrar för glatta livet.. =)
Köp inte Euroglobe, fungerar inte bra.......
 

Mhassic

Medlem
Gick med
3 Sep 2006
Ort
Umeå
Hoj
SUKUKI DR800 GS1000S
En fråga, ska 950.in vara ruskigt känslig på gasen?
Minsta gupp och man får känguru bensin, super störande i låg fart.
Kompisens 990 känns mindre ryckig än min......
 

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Du menar om man bara rör vid gasen så hoppar hojen omkring? Jo dom kräver iaf min 990 en lägre växel o lite gas för att gå ryckfritt..eller så var det innan jag körde min i bänk rättare sagt.
 

Mhassic

Medlem
Gick med
3 Sep 2006
Ort
Umeå
Hoj
SUKUKI DR800 GS1000S
Precis, men det konstiga är att jag har förgasare.....
Har aldrig kört med en så känslig gas, minsta lilla gupp o man gasar ofrivilligt.
Det jobbigaste är i kurvor....
Btw, läste något om SAS systemet kan vara en orsak, kan det stämma?
Min är inte urkopplad vad jag förstå även om förra ägaren påstod det.
 

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Det ser du på sidorna av cylindern om sas är borta " blanking plates" sitter på isf. Små plattor på cylindrarna, på bakre är det vänster sida mitt på cylindern. Brukar vara nått tryck på dom. Vet inte hur det påverkar dock. Visst är gasen lite känslig men har du nått spel i gasrullen? Den ska ju ha några mm just bara för sånt.

I kurvorna håller du väl jämn gas..?
 

Mhassic

Medlem
Gick med
3 Sep 2006
Ort
Umeå
Hoj
SUKUKI DR800 GS1000S
Inka plattor på cyllarna, dvs SAS kvar.
Håller jämt i kurvor, drar på ut. :)
Det har jag inte tänkt på, ska kolla spelet.
Nu när du sa om det så själv gasar den när man vrider styret Max åt höger.
Går det att släppa efter någonstans under tanken eller?
Har läst att några har raisers till styrena men det skulle inte gå på min eftersom allt är så tight.
 

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Du har en spännmutter på undersidan av gasrullen va? Släpp direkt så du får spel, livsfarligt att ha den så spänd. Föregående ägare måste varit rejäl klåpare. Mc firmor ställer ett rejält glapp..jag brukar köra med ganska litet men ett visst iaf. Sen finns det ju powerparts tillbehör med gasrulle och 3 olika steg i hur mycket man ska kunna vrida rullen. Nån måste ha gjort nått fel på din hoj för raisers borde bäl i te vara några problem?
 

Mhassic

Medlem
Gick med
3 Sep 2006
Ort
Umeå
Hoj
SUKUKI DR800 GS1000S
Då har jag något att göra ikväll. :)
Ska lossa tanken o byta luftfilter när jag lika håller på.
Väntar även på SAS plattor så då ryker även den.
Ska jag kanske vänta tills det är borta innan filter bytet?
Han som haft den verkarbinte haft nå koll alls. :/
Fick mig en cd med verkstad manualen av en kille som haft SE tidigare. Ska nog kolla lite där med.
Nu kanske ljuset börjar synas i tunnel. :D
 

Mhassic

Medlem
Gick med
3 Sep 2006
Ort
Umeå
Hoj
SUKUKI DR800 GS1000S
Skruvade nästan in den helt, var urskruvad mer än 1cm fanns ingenting som helst lagg. Nu gasar den inte skälv när jag styr fullt. :)
Imorgon så blir det att testa och ev justera lite. ;)
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top