Ktm 950 sm

Mhassic

Medlem
Gick med
3 Sep 2006
Ort
Umeå
Hoj
SUKUKI DR800 GS1000S
Helt klart, bak är visst bara att kasta dit med annan fälgbana dock, fram är lite jobb.
Jagar adventure nav, men det är svårt......
 

speedfreak no1

speedfreak no1
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Skutskär
Hoj
KTM 950 Super Enduro-08 & Honda CR 500
Hejsan!

Antar att det är här man ska hänga om man nyss köpt en KTM 950 Super Enduro-08.

Har alltid gillat den här modellen :tummenupp Och efter en provtur så var det ju inte så svårt att bestämma sig att det precis är så här en hoj ska vara :banana Sjukt skoj hoj :kär

Näh.. nu ska jag lusläsa denna tråd från sida 1 och se om man kan lära sig något matnyttigt.
 

Mhassic

Medlem
Gick med
3 Sep 2006
Ort
Umeå
Hoj
SUKUKI DR800 GS1000S
Kan förstå att du är nöjd. :)
Jo, den skulle passa mig perfecto, är inte asfalts typen direkt.
Söker adventure fälgar till min SM så jag kan få dit 19" fram och 17" smalare fälg bak detta för att få ordentliga grusdäck till förfogande.
Tråkigt när Sm hojarna är så underskattade, fungerar super att åka långt på.
Jämför jag med Affen jag haft tidigare och Dr800.an jag har så är komforten 100% bättre på Sm.en.
Det enda som saknas är lite mer vindskydd, detta löser jag med 690 rutan. :D
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Var har ni era 990 SMR försäkrade?
Är intresserad av att köpa en och billigaste förs. jag hittade (helförs) var Bilsp o MC, 11.500SEK/år. Resterande jag kollade hos var 20.000 och uppåt.
 

TotalSatan

SouthSider
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Glimåkra
Hoj
KTM 990 SM, HD1200 Bobber
Jaha, då hade man en KTM 950SM ett par månader. Nu står dock en 990SM i garaget istället. En fråga, passar 950SM slip-on till 990SM, och vice versa? Passar 990 Superdukes på 950, 990?
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Tjena.
Köpte en SMR 990 förra veckan och har ett par frågor om lämpliga moddar som ska göras.

Hade tänkt börja med att plocka bort SAS-prylarna och har en fråga om detta. Är det bara att demontera allt och blocka intagen där slangarna är anslutna, eller behöver något ändras i ECUn också? Hade tänkt köpa en TuneEcu-kabel så småningom men har inte gjort det ännu.

Har även läst något om "2nd flies" som vissa plockar bort, men har inte riktigt greppat vad det är eller vad fördelen med den modden är. Någon som kan förklara lite kanske?

Tänkte byta luftfilter/box också, så prisvärda alternativ emottages gärna.

Något annat man kan/bör göra på en i stort sett orörd hoj?
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Var har ni era 990 SMR försäkrade?
Är intresserad av att köpa en och billigaste förs. jag hittade (helförs) var Bilsp o MC, 11.500SEK/år. Resterande jag kollade hos var 20.000 och uppåt.

Har min på Bilsport & MC och betalar ca 6k för hel/hel. Fast då bor jag ju i mindre stad och dessutom är jag redigt gammal.
 

High_Octane

Power by Gasoline!
Gick med
15 Mar 2010
Ort
Grimeton
Hoj
Honda hornet 600-03 *såld* NU: KTM 990 SM
Välkommen till 990 gänget Bonzo!

Du behöver stänga av SAS i ECU:n eller montera ett motstånd. Annars kommer du få felkod på detta.

2and flies är på ren svenska övre gasspjäll. Det sitter dubbla gasspjäll på 990. Du tar bort dom övre för bättre flöde och på köpet får du ett fräckare insugningsljud. Tar du bara bort spjällen och låter axeln sitta kvar behöver du inte stänga av något i din ECU. Men tar du bort axeln och motorerna till dessa måste du stänga av dessa inne i ECU:n.

Det mest prisvärda på marknaden verkar vara Rottweiler luftboxen. Finns flera här på forumet som kör med denna och alla verkar nöjda?
Jag kör själv med Motohooligan box men den verkar ha slutat att säljas.

Jag hade börjat med att köpa en kabel till Tune Ecu och sedan slip-on om inte detta redan är monterat.

Hoppas jag lyckades hjälpa dig lite i dina funderingar. Har du mera frågor så bara kör på, finns många här med mycket kunskap.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Välkommen till 990 gänget Bonzo!

Du behöver stänga av SAS i ECU:n eller montera ett motstånd. Annars kommer du få felkod på detta.

2and flies är på ren svenska övre gasspjäll. Det sitter dubbla gasspjäll på 990. Du tar bort dom övre för bättre flöde och på köpet får du ett fräckare insugningsljud. Tar du bara bort spjällen och låter axeln sitta kvar behöver du inte stänga av något i din ECU. Men tar du bort axeln och motorerna till dessa måste du stänga av dessa inne i ECU:n.

Det mest prisvärda på marknaden verkar vara Rottweiler luftboxen. Finns flera här på forumet som kör med denna och alla verkar nöjda?
Jag kör själv med Motohooligan box men den verkar ha slutat att säljas.

Jag hade börjat med att köpa en kabel till Tune Ecu och sedan slip-on om inte detta redan är monterat.

Hoppas jag lyckades hjälpa dig lite i dina funderingar. Har du mera frågor så bara kör på, finns många här med mycket kunskap.

Tjena.
Har beställt ett SAS-kit som innehåller ett motstånd, så då borde det väl vara lugnt?

Kommer jag åt spjällen genom att bara öppna eller plocka bort luftburken, eller sitter de djupare än så?

Ska kika efter en Rottweiler-box och en Tuneecu-kabel också, känns lika bra att göra allt ordentligt när jag ändå hpller på.
Akrapovic slip-on sitter redan monterat.
 

High_Octane

Power by Gasoline!
Gick med
15 Mar 2010
Ort
Grimeton
Hoj
Honda hornet 600-03 *såld* NU: KTM 990 SM
Ja då ska du slippa felkoder. Bara plocka bort, montera motstånd och plattorna:)

Ska du bara plocka bort själv spjällen så borde de räcka med att lyfta på locket till burken. Filtret måste självklart bort också. Men ska du ha bort axeln/motorerna som axeln sitter på får du ta bort hela burken.

Bifogar en bild där du ser spjällen.

Här finner du väldigt mycket läsvärt:
http://www.ktmsmt.com/viewtopic.php?f=13&t=4946

Ladda ner hans PDF så har du kvällen räddad!
 

Bifogat

  • Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    154.7 KB · Visningar: 116

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Ja då ska du slippa felkoder. Bara plocka bort, montera motstånd och plattorna:)

Ska du bara plocka bort själv spjällen så borde de räcka med att lyfta på locket till burken. Filtret måste självklart bort också. Men ska du ha bort axeln/motorerna som axeln sitter på får du ta bort hela burken.

Bifogar en bild där du ser spjällen.

Här finner du väldigt mycket läsvärt:
http://www.ktmsmt.com/viewtopic.php?f=13&t=4946

Ladda ner hans PDF så har du kvällen räddad!

Tackar igen. Hyfsat uppstyrd PDF han har sammansatt, riktigt professionellt.
 

Mhassic

Medlem
Gick med
3 Sep 2006
Ort
Umeå
Hoj
SUKUKI DR800 GS1000S
Verkar bli så att Sm.en ska säljas, var på tur med gumman och det gick super förutom att hon fick andas avgaser som virvlar upp där bak.
Tydligen ett typ fel pga dom höga piporna.
Pga av detta vill hon inte åka med nå mer med denna hoj. :(
Gick annars super att åka två på vi tog en tur på 140mil med hyfsat mycket kurviga vägar. :D
Tråkigt när man egentligen tycker om hojen.
Bakdäcket tog iaf slut, törs man blanda märke? Sitter Power pure nu men tänkte sätta Pirelli angel st bak.
 

Mhassic

Medlem
Gick med
3 Sep 2006
Ort
Umeå
Hoj
SUKUKI DR800 GS1000S
Kom även med andra däck tips, ev byts bägge.
Var ut o kollade på däcket, hade nog lite tur när vi kom hem igår.....
Punka!
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    236.9 KB · Visningar: 85
  • image.jpg
    image.jpg
    234.7 KB · Visningar: 118
Last edited:

Mhassic

Medlem
Gick med
3 Sep 2006
Ort
Umeå
Hoj
SUKUKI DR800 GS1000S
Ny fråga, har sökt efter korta kopplings och broms handtag, går det att hitta någonstans??
Ktm 950 sm är hojen.
Hojen verkar bli kvar, gumman ska börja övningsköra. :D
 

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Gå in på ktmshop.se och jämför art. nr. Inte så knepigt med lite egen efterforskning.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top