Ktm 950 sm

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Ska en ktm 990sm 08 dra 1Liter milen???????????????? Min gör det vid vanlig sportkörning 25% grusväg resten asfalt i nästan laglig fart. Som jämförelse vid samma typ av körning och gaspåslag på exakt samma vägar så drog min Buell m2 1200cc 97a ca 0,6lm. Och alla enstånkor jag och kompisare haft ink turbo xr650ien drog ca 05-06 på samma vägar o fart. Enda maskin som drog lite mer var min highland 950 06" ,,den drog faktiskt 0,7lm och det tyckte jag var värdelöst.

Min 990 har vings slipon med tysta insatserna inne och öppnad luftburk med org pappersfilter samt borttagena sekundär spjäll. Den har org mapp för tillfället men det borde innebära snålare gång tycker man??!!

Den blev ivf väldigt rapp på gassvaret då jag tog bort sekspjällen så nu är jag nöjd med svaret. Och till min fasa såg jag att någ av förra ägarna glömt sätta tillbaka insugstrattarna så det var inte underligt jag tyckte den var svag i botten. Jag har nu köpt rc8 kortare trattar som ska dit och luftburken sk byggas om totalt samt mappning.

Min drar 0,7-0,8 typ. Har akramapp, slipons, rottweilerfilter, bortagna övre gasspjäll, rc8 insugstrattar, org drevning
 
Last edited:

High_Octane

Power by Gasoline!
Gick med
15 Mar 2010
Ort
Grimeton
Hoj
Honda hornet 600-03 *såld* NU: KTM 990 SM
Ska en ktm 990sm 08 dra 1Liter milen???????????????? Min gör det vid vanlig sportkörning 25% grusväg resten asfalt i nästan laglig fart. Som jämförelse vid samma typ av körning och gaspåslag på exakt samma vägar så drog min Buell m2 1200cc 97a ca 0,6lm. Och alla enstånkor jag och kompisare haft ink turbo xr650ien drog ca 05-06 på samma vägar o fart. Enda maskin som drog lite mer var min highland 950 06" ,,den drog faktiskt 0,7lm och det tyckte jag var värdelöst.

Min 990 har vings slipon med tysta insatserna inne och öppnad luftburk med org pappersfilter samt borttagena sekundär spjäll. Den har org mapp för tillfället men det borde innebära snålare gång tycker man??!!

Den blev ivf väldigt rapp på gassvaret då jag tog bort sekspjällen så nu är jag nöjd med svaret. Och till min fasa såg jag att någ av förra ägarna glömt sätta tillbaka insugstrattarna så det var inte underligt jag tyckte den var svag i botten. Jag har nu köpt rc8 kortare trattar som ska dit och luftburken sk byggas om totalt samt mappning.


Min drog närmare 1 liter/mil när den inte hade gått så långt. Runt 300-400mil. Sedan började den sjunka och jag ligger på 0,7-0,8 blandad körning. MH luftbox, leo vince utan db killer, avstänga lamdpasonder, bortagna övrespjäll samt axeln till dessa, rc8 trattar, akra mapp och 16 drev fram.

Vad ska du göra med luftboxen samt vem ska mappa?
 
Last edited:

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Min 950 SM som jag hade för några år sedan drog en liter milen utan problem. "Aktiv" körning i stadstrafik gjorde inte saken bättre... Har för mig att det brukade gå åt 13 liter på 11 mil... Landsvägskörning i lugnt tempo drog den dock oftast inte mer än 0,6-0,7.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Min drog närmare 1 liter/mil när den inte hade gått så långt. Runt 300-400mil. Sedan började den sjunka och jag ligger på 0,7-0,8 blandad körning. MH luftbox, leo vince utan db killer, avstänga lamdpasonder, bortagna övrespjäll samt axeln till dessa, rc8 trattar, akra mapp och 16 drev fram.

Vad ska du göra med luftboxen samt vem ska mappa?

Det är inte acceptabelt att de ska dra 0,8-1lm. Om man läser om acramappar och andra mappar som kan laddas in gratis så är de långt från optimala, de är fet på många ställen i registret.
Jag tänker mappa om min själv ute i fält mot lambdamätare, det brukar bli bättre än bänkning om man har tålamod att ställa in rätt lambdavärde i hela registret och har kunskapen. Då kan man ställa lambda 1v (arf 14,7) vid de vanligaste farterna 50/90/110kmt och då tror jag soppaförbrukningen ligger under 0,5lm sålänge man kör i de farterna (transportfart). I de övriga gaspåslagen ställer jag mer effektiva värden typ 0,9v lambda så den ger full effekt.
Luftburken tänker jag bygga om så att den blir helt tom invändigt, jag sätter dit två lösa kn filter utvändigt istället. Filtren kommer ligga strax bakom tanken på varje sida med slang in till luftburk där sidolocken sitter på luftburken, de blir inte i vägen för benen eller knäna. Varför jag väljer den vers är att man får bättre gassvar med stor tom luftburk samt att luften blir så kall den kan vara med utvändiga filter. Det blir även lite större filteryta för jag sätter dit så stora filter som utseendet tillåter. Fördel nr 3 är att man oftare/lättare/snabbare rengör dem. Jag har även funderat på bygga luffarturbo som duken och rc8an har samt alla ktm 1150 adventure har men fördelen med fartvindsövertryck är försumbar i de farter jag kör. Ex vid 200kmt får man ca 2% mer pulver med luffarturbo och i 300kmt 4%.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Jag tänker mappa om min själv ute i fält mot lambdamätare, det brukar bli bättre än bänkning om man har tålamod att ställa in rätt lambdavärde i hela registret och har kunskapen. Då kan man ställa lambda 1v (arf 14,7) vid de vanligaste farterna 50/90/110kmt och då tror jag soppaförbrukningen ligger under 0,5lm sålänge man kör i de farterna (transportfart). I de övriga gaspåslagen ställer jag mer effektiva värden typ 0,9v lambda så den ger full effekt...
Hmm, nu vet jag att Du kan det mesta om mappning och turbo men för att bespara Dig en massa misslyckade mappningar, huvudbry och felsökning skulle jag kraftigt rekommendera Dig att ompröva att försöka få 990-motorn att fungera på lambda 1.0 eller AF 14.7.

Jag vet INGEN modern hoj som är körbar vid AFR 14.7, min uppfattning är att de reagerar ryckigt som tusan vid minsta ändring i trottelläge och inte ens går jämnt vid konstant gaspådrag. Min erfarenhet är att inte gå magrare än AFR 13.7-13.9 (säg lambda 0.95) i något läge annat än vid kraftig motorbroms. Har mappat någon RC8 med Bazzaz, de går finfint med AFR 13.1 (lambda 0.88-0.9) vid höga trottlar/låg- och mellanregister och AFR 13.2-13.3 på topp medan jag siktat på AFR 13.5-13.7 (lambda 0.92-0.93) vid cruisinglägena.

Glöm inte att en allt för mager blandning gör att Du vrider lite mer på gasrullen för att få effekten Du behöver för att hålla avsedd hastighet och då har Du ju liksom redan saboterat effekten med ekonomirallyt...

Min erfarenhet är att det skiljer väldigt lite - mindre än 1 dl/mil - mellan att styra mot AFR 13.5-13.7 i cruisingregistret i stället för att mappa hela registret mot AFR 13.1 (som dynooperatörerna oftast gör).

Mina 2p, lycka till med mappningen och dela gärna Dina erfarenhter :tummenupp
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hmm, nu vet jag att Du kan det mesta om mappning och turbo men för att bespara Dig en massa misslyckade mappningar, huvudbry och felsökning skulle jag kraftigt rekommendera Dig att ompröva att försöka få 990-motorn att fungera på lambda 1.0 eller AF 14.7.

Jag vet INGEN modern hoj som är körbar vid AFR 14.7, min uppfattning är att de reagerar ryckigt som tusan vid minsta ändring i trottelläge och inte ens går jämnt vid konstant gaspådrag. Min erfarenhet är att inte gå magrare än AFR 13.7-13.9 (säg lambda 0.95) i något läge annat än vid kraftig motorbroms. Har mappat någon RC8 med Bazzaz, de går finfint med AFR 13.1 (lambda 0.88-0.9) vid höga trottlar/låg- och mellanregister och AFR 13.2-13.3 på topp medan jag siktat på AFR 13.5-13.7 (lambda 0.92-0.93) vid cruisinglägena.

Glöm inte att en allt för mager blandning gör att Du vrider lite mer på gasrullen för att få effekten Du behöver för att hålla avsedd hastighet och då har Du ju liksom redan saboterat effekten med ekonomirallyt...

Min erfarenhet är att det skiljer väldigt lite - mindre än 1 dl/mil - mellan att styra mot AFR 13.5-13.7 i cruisingregistret i stället för att mappa hela registret mot AFR 13.1 (som dynooperatörerna oftast gör).

Mina 2p, lycka till med mappningen och dela gärna Dina erfarenhter :tummenupp

Tackar för värdefull info. Då provar jag 13,5-13,7 afr i crusinglägerna och resten 13,1 så får man se vad det bli för soppaförbrukning . Och om det går snåla mer så provar jag det också senare.
 

D_J

Specialmedlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Linköping
Hoj
KTM 950 SM
Letar sidokåpor till tanken till min 950 sm 2006.

Nån som vet var man kan köpa i kolfiber?

Hittar bara till nyare modeller på Ebay
 

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Behöver nya bromsbelägg till min 990 SMR -10. Är det original som gäller eller rekomenderas det nåt annat? Org. är dyrt har jag hört..
 

D_J

Specialmedlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Linköping
Hoj
KTM 950 SM
Är 7700 kr exkl. bromsvätskebyte rimligt för en 1500-mila servicepå en 950 SM?

Tyckte det lät dyrt. Fick priset på Beviks, Linköping
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
1500 mila brukar kosta runt 5000-5500kr har jag för mig. Bromsvätskebytet har jag ingen aning om. en flaska kostar runt 200kr och räcker till 3-4 byten, en bromsvärskepump som kopplas till tryckluft finns på Biltema, resten fixar man själv:)
 

D_J

Specialmedlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Linköping
Hoj
KTM 950 SM
1500 mila brukar kosta runt 5000-5500kr har jag för mig. Bromsvätskebytet har jag ingen aning om. en flaska kostar runt 200kr och räcker till 3-4 byten, en bromsvärskepump som kopplas till tryckluft finns på Biltema, resten fixar man själv:)

Den prisuppgiften hade jag hört också.

7700 plus bromsvätskebyte lät dyrt. Vilken är nästa närmaste KTM-verkstad?

Egentligen borde jag kunna göra allt själv så länge ventilspelet är OK. Mäta är lätt, men det verkar bökigt att byta ventilschims.

Därför hade jag tänkt lämna bort.
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Den prisuppgiften hade jag hört också.

7700 plus bromsvätskebyte lät dyrt. Vilken är nästa närmaste KTM-verkstad?

Egentligen borde jag kunna göra allt själv så länge ventilspelet är OK. Mäta är lätt, men det verkar bökigt att byta ventilschims.

Därför hade jag tänkt lämna bort.

Jag brukar alltid anlita Ragnar på Funbike funbike.se, ring och kolla vetja. Tyvärr så ligger han i Västerås.

Eller testa Mör som ligger i Södertälje moracing.se, lite närmare Linköping.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Byta shims är inte svårt på ktm 950/990 jag ska snart mäta ventilspelet på min 990 sm 08a som gått 1200mil. Det ser ut att vara gott om plats för att ta lös ventilkåpor och kammarnas drivning sker via drev så inget klater med lös kamkedja, typ bara hålla koll på drevmarkeringar och hur de står innan man river lös. De är bara skruva lös kammarnas överfall och lyfta kammarna rakt upp, därefter tar man lös tyckarna med stark magnet eller tång för att komma åt shimset.

Jag tänker köpa en hel shimssats från ebay för ca 800-1000kr . Den innehåller shims som räcker livet ut till hojen. Men det är inte ens säkert man måste byta shims vid 1200-1500mil den kan gå 2000-2500 också!
 

D_J

Specialmedlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Linköping
Hoj
KTM 950 SM
Borde jag ju klara. Har rivit bilmotorer förut, men aldrig nån hojmotor. Borde väl inte vara nån större skillnad. Skruvar och muttrar... ;)

Vad är det mer för prylar som behövs? Ventilkåpspackningar?

Köper du specialverktyg för att låsa veven i läge, eller funkar vilken pinne som helst med rätt diameter?
 

D_J

Specialmedlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Linköping
Hoj
KTM 950 SM
Nån som vet vilket biltemaöverdrag som sitter bäst på hojen?

(Ska bara vara damm/smutsskydd i garaget, så jag tänkte köpa nåt billigt.)
 

Mobster

Posör?
Gick med
1 Jul 2007
Ort
Umeå
Hoj
Gammel XR600, KTM 990SM
Hej.

Köpte mig en 990sm 08 i höstas och sitter nu med lite frågor.
Någon som har problem med ojämna frambromsar? Känns mest i låga farter t.ex just innan man stannar helt, inte så mycket i över 70km/h. Har prövat rengöra nitar då vissa känns som de tjärvar lite och det har hjälpt en liten stund men sen kommit tillbaka. Några idér?

Sen söker jag med ljus o lyckta efter något vettigt slip-on, eller det är väl mer priset som ska va vettigt :) Nån som har något att rekommendera eller kanske till o med har något till salu?!

Ska dessutom in på service i vår. 1500mil. Hörde mig för o fick ett pris på dryga 6000kr, är det vad man får räkna med? va ju inte tvärbilligt direkt! :gnissla
 

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Hur menar du med ojämna? Att det lixom pulserar lite..? Kollat beläggen alt byt dom för det kan ju bli skit som lägger sig där. Inget dock jag märkt på min SMR dock lite andra pryttlar på den.

Vettigt slipon.. beror på vad du vill köra?! Bana eller allt annat..? Bana skulle jag nog satsa på acra för att vara på den säkra sidan. Dock det dyraste alternativet. Wings, Leovince etc. Finns ju drösvis av ÅF. Inget är ju gratis och vill du att hojen ska låta som den ska finns det inga genvägar till det perfekta ljudet ;)

Service.. jopp låter rätt i pris vad jag har hört och sett. Har du kollat runt på flera firmor? Jag lämnade min bara för ventiljusteringen så jag fick det på papper. Sen bytte jag stift, filter oljor etc själv. Då kom jag undan med kanske knappa 4K.

Fördel med SM är ju tanken mot smren. Men sen ser den ju betydligt mera gräslig ut..om man jämför ;):fyllisar
 

Mobster

Posör?
Gick med
1 Jul 2007
Ort
Umeå
Hoj
Gammel XR600, KTM 990SM
Tja, det e ju det där med att beskriva känslor ;) Men hur som så pulserar det inte i handtaget utan det bara känns som att det tar ojämnt fast man håller handtaget i samma position. Är ju säsong för att skruva nu så jag får väl plocka ner o ser hur allt ser ut.

Kommer tyvärr inte vara så mycket på bana är jag rädd och har börjat förstå att smakar så kostar det. Fanns mer på beg marknaden och ebay på de andra hojar jag haft så man är väl lite bortskämd.

Ska ringa o höra vad de ska ha om jag river hojen själv, alltså tar bort tank osv. och kanske få ett vinterpris på allt istället.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top