Ktm 950 sm

Mlscrew

Ride like you stole it
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 950 SMR -08
Har en fråga som säker är besvarad på nån av dom andra 196 sidorna men jag är lat och vill ha ett snabbt svar ��

Funderar på att byta ut min enduro mot en 950 smr men vad skiljer en 950 smr och en 950sm??
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Obs detta är skillnaden mellan nyare 990 men de lär vara liknade på 950 maskiner.

Smr har kortare hårdare fjädringsväg.
0,5 grader brantare gaffelvinkel .
0,7kilo lättare fälgar fram samt 0.9 kilog bak.
5mm kortare hjulbas
14 liters tank vs sm 19L
 

High_Octane

Power by Gasoline!
Gick med
15 Mar 2010
Ort
Grimeton
Hoj
Honda hornet 600-03 *såld* NU: KTM 990 SM
Boost3, har du börjat trimma din maskin ännu?
Du har inga tankar på att gå lite längre och börja gräva i topparna etc?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Boost3, har du börjat trimma din maskin ännu?
Du har inga tankar på att gå lite längre och börja gräva i topparna etc?

Tråkigt nog har jag ingen direkt plan på trimning men blir det trim så blir det turbo för de är hållbarast och billigast. Just nu har jag plågat ur allt som går ur standard motor så den går riktigt bra med en mapp jag byggt på under hela sommaren.

Men ska man sugtrimma så passar superduke kammarna och de ger ca 3-4hk mer. Portning ger nog inte så stor effektök för de ser riktigt bra ut standard ev 3-5hk gissar jag.
1200cc har jag för mig någon snubbe fixade och då blir det ju ca 20hk upp raktav.
 

High_Octane

Power by Gasoline!
Gick med
15 Mar 2010
Ort
Grimeton
Hoj
Honda hornet 600-03 *såld* NU: KTM 990 SM
Tråkigt nog har jag ingen direkt plan på trimning men blir det trim så blir det turbo för de är hållbarast och billigast. Just nu har jag plågat ur allt som går ur standard motor så den går riktigt bra med en mapp jag byggt på under hela sommaren.

Men ska man sugtrimma så passar superduke kammarna och de ger ca 3-4hk mer. Portning ger nog inte så stor effektök för de ser riktigt bra ut standard ev 3-5hk gissar jag.
1200cc har jag för mig någon snubbe fixade och då blir det ju ca 20hk upp raktav.

Roligt! Men kör du SD kammarna tappar du vrid på mitten?
Vad kör du med för setup på din motor som det är nu? Har för mig att du nämnde något om en speciell filter lösning.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ja man tappar nog "lite" vrid i botten med superduke kammarna.
Min setup är....

1.Specialbyggt luftfilter av lösa skivor skumfilter motsvarande filteryta 4 st a4 ark. Jag har kapat sönder org burkens lock totalt och limmat ihop filterark så hela överdelen av locket är ersatt med filter.
Den tar även in luft genom filter org väg underifrån.
2. Sek spjällen är borttagen samt axlarna och motorstyrningen.
3. Alla onödiga saker som epc,lambdasoner,sas, och allt vad de heter är borttaget eller urkopplat via tune ecu.
4. Vings slipons med eller utan insatser ber på typ av körning
5. Jag har både korta rc8 trattar och org 990sm trattar med org långa som favvo.
6. Slipad gashandtags vireupplindare så man får längre slag från början på rullen. Absolut bästa modden för jämn fin gång och lättare att åka bakhjul samt hålla kontrollerade sladdar. Mycket lätt att hålla jämn hastighet nu och billigare gång.

Jag kör numer org trattar och insatser i dämparna för det ger bäst register för grusväg. Skillnaden är 1500-2000varv tidigare register där den "drar bra" när man kör org trattar och insatser i dämparna och man går inte i varvstoppet lika lätt. Man förlorar dock sluteffekt med ca 4-6hk vs rc8 trattar och fullt öppet blås.
Mappning har skett i trafik på favoritgrusvägarna för att få fram bästa tänkbara drag utan ryck o knyck samt hyfsad förbrukning. De har tagit 150 mils mappning för att få en bra mapp jag är rel nöjd med.
Den drar nu 0,6-0,72lm ber på körning och drar som en traktor genom registret utan ryck o knyck samt går helt ryckfritt på långa eller medelhöga varv.
 
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Bytte styrlager på min 990 SMR då det gamla var tokslut. Fick med två o-ringar som inte fanns tidigare, antar att det är en ändring KTM gjort då de fabriksmonterade lagrena havererar i förtid.

En av o-ringarna är ganska tunn och den andra är ganska tjock. Monterade den tjocka på det övre lagret men tror nu att detta är fel eftersom det blir ett väldigt motstånd sista biten nu när jag ska trycka ner gaffelkronan på gafflarna.. Nån som vet?

Fick du någon klarhet i hur o-ringarna skulle monteras? Tänkte byta lager på min hoj inom kort.
 

Miika80

Medlem
Gick med
13 Aug 2011
Ort
Norr om stan
Hoj
Yahama MT09-SP
Hallojsan
Efter att jag kört sporthoj i ca 6 år så fastnade jag för 3 dar sen för en 990 smr 12:a som var rena drömmen att åka på :Bugar sagt och gjort så åkte jag och sambon till gbg och kom hem med hojen och är riktigt nöjd med köpet.
Till mitt problem.
Har nu läst i ca 3 dar ang detta med ryckig gång i låga hastigheter, mappa om, plocka bort SAS, byta luftfilter etc etc.
Då jag gärna luftar hojen på en bandag då och då så vill jag inte att det ska låta som ett monster, har förövrigt Leovince slipon på.

Ecu kabel är beställt så tar väl någon vecka innan den landar hemma, men till frågan, vad ska man göra för att få bort av/på effekten i låga varv?
Vilken acra mapp ska jag tanka över och behöver jag slakta sas helt?

Jag vet att denna fråga varit uppe för och det finns bra och vettiga tips, jag vill inte få ut massa hk och köra på slangen utan jämn gång och möjligheten att köra på svenska bandagar.
 

Miika80

Medlem
Gick med
13 Aug 2011
Ort
Norr om stan
Hoj
Yahama MT09-SP
Pq
Tackar för svaret. Jag beställde en sådan här Base Plate från Ebay och ett ITG JC30-80, ska tydligen vara samma filter som CPR (Rottweiler) använder.

SAS plockade jag bort förra sommaren och jag tänkte även ta bort övre spjällen och montera RC8-stackar.

Jag får se hur jag gör, om jag försöker lägga in en map själv eller om jag ser till att få det gjort ordentligt i bänk. Jag vet att Tom på IBC mappade en 990 med gott resultat i våras, så jag kanske ber dem om hjälp. Tänkte ändå låta dem serva hojen inom kort.

Tjena, är ny Ktm ägare så undrar hur din hoj vart efter det du bytte på din hoj?
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Pq

Tjena, är ny Ktm ägare så undrar hur din hoj vart efter det du bytte på din hoj?

Jag har inte monterat luftfilter och trattar ännu. Har en service bokad nu i veckan och tänkte slänga på alla grejer efter den. Passar även på att plocka bort övre spjällen i samma veva.

Däremot demonterade jag SAS redan förra året, och då tyckte jag att det gjorde rätt stor skillnad. Jag hade redan en Akra-mapp inlagd, men jag lade in en mapp på nytt för att testa hur det fungerade. Jag stängde även av O2-sensorn i Tune-ECU samtidigt, och jag tyckte att hojen blev väldigt mycket mjukare i gången.
Nu är den visserligen fortfarande rätt brutal i gången, men det blev som sagt bättre. Någon snäll liten radfyra kommer den dock såklart aldrig kunna jämföras med.

Gällande vilken mapp som är bäst just för dig så kan du ju kolla om det finns någon som stämmer med din spec i beskrivningarna här:
http://www.ktmsmt.com/viewtopic.php?t=3770

Mapparna tankar du hem härifrån:
http://www.4shared.com/folder/3NkWRTnx/Tune_ECU_Maps_SMT_SMR_2009.html


Det bästa är såklart att få hojen körd i bänk och mappad i samband med det. Jag ska boka en tid för bänkning och mappning när servicen är gjord och de nya prylarna är monterade. Jag kommer nog dock slänga in en ny mapp från nätet själv först, så får de justera den i bänken så den blir perfekt. Ska bli kul att se var det landar när allt är klart.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Min 990 sm går som en dröm nu i låg krypfart till full mutter. Bästa modd var att slipa om gasrullens kam så att de ger mindre spjällöppning från tomg till ca halv gas. Öppna de trekantiga locken på sidan luftburk ger mjukare lågfart samt mer effekt i hela reg. Jag har tagit bort sekundärspjällen samt axlarna/motorerna för detta. Sas och co2,, epc sensorerna är borttagen och avstängda med tune ecu programmet.
En sak till som gav mjukare lågvarvsegenskaper var öppet luftfilter. Jag har byggt eget stort luftfilter med Ramair skumskivor som jag limmat ihop till ett gigantiskt stort filter.

Mappningen för detta har jag utgått från de gratismappar man hittar på tidigare länken men jag har under hela sommaren byggt om den själv så nu är den helt följsam och ger bra effekt i hela reg.
Jag har testat korta lc8 trattar men har gått tillbaka till org trattar för de ger bättre botten o mellanreg vilket passar grusvägar bättre.
 

Miika80

Medlem
Gick med
13 Aug 2011
Ort
Norr om stan
Hoj
Yahama MT09-SP
Jag har inte monterat luftfilter och trattar ännu. Har en service bokad nu i veckan och tänkte slänga på alla grejer efter den. Passar även på att plocka bort övre spjällen i samma veva.

Däremot demonterade jag SAS redan förra året, och då tyckte jag att det gjorde rätt stor skillnad. Jag hade redan en Akra-mapp inlagd, men jag lade in en mapp på nytt för att testa hur det fungerade. Jag stängde även av O2-sensorn i Tune-ECU samtidigt, och jag tyckte att hojen blev väldigt mycket mjukare i gången.
Nu är den visserligen fortfarande rätt brutal i gången, men det blev som sagt bättre. Någon snäll liten radfyra kommer den dock såklart aldrig kunna jämföras med.

Gällande vilken mapp som är bäst just för dig så kan du ju kolla om det finns någon som stämmer med din spec i beskrivningarna här:
http://www.ktmsmt.com/viewtopic.php?t=3770

Mapparna tankar du hem härifrån:
http://www.4shared.com/folder/3NkWRTnx/Tune_ECU_Maps_SMT_SMR_2009.html


Det bästa är såklart att få hojen körd i bänk och mappad i samband med det. Jag ska boka en tid för bänkning och mappning när servicen är gjord och de nya prylarna är monterade. Jag kommer nog dock slänga in en ny mapp från nätet själv först, så får de justera den i bänken så den blir perfekt. Ska bli kul att se var det landar när allt är klart.

Tjena
Harnu läst och läst mer och förstår att SAS är bara att riva bort, antar att han som ägde min förra hoj inte var riktigt sugen eller kunnig på att skruva lite, så SAS plåtarna är beställda från ebay, tune kabeln oxå, så fort jag får hem det så river jag bort skite.
Sen kommer man till detta med vilken mapp etc man ska ha, vad jag förstår så laddar dom flesta akra mappen men sen finslipar den själv alt bänkar hojen, man skulle ju vilja gå ihop några och bänka en ecu samt dela sen på mappen men samtidigt kan det bli svårt om man inte har 2st likadana moddade hojar.
Tittade på Rotteriler filtret som verkar vara rätt nice, dock så känns det sådär att plocka bort hela luftboxen och riskera få in allt skit mot mer känsliga delar, samt att den kostar 3lax, så jag går nog för typ K&N filter som det ser ut nu, men det slutar ju med all in tillslut ändå :D

Du får se till och uppdatera här så får man följa med och se hur du tycker det blir :)
 

Miika80

Medlem
Gick med
13 Aug 2011
Ort
Norr om stan
Hoj
Yahama MT09-SP
Min 990 sm går som en dröm nu i låg krypfart till full mutter. Bästa modd var att slipa om gasrullens kam så att de ger mindre spjällöppning från tomg till ca halv gas. Öppna de trekantiga locken på sidan luftburk ger mjukare lågfart samt mer effekt i hela reg. Jag har tagit bort sekundärspjällen samt axlarna/motorerna för detta. Sas och co2,, epc sensorerna är borttagen och avstängda med tune ecu programmet.
En sak till som gav mjukare lågvarvsegenskaper var öppet luftfilter. Jag har byggt eget stort luftfilter med Ramair skumskivor som jag limmat ihop till ett gigantiskt stort filter.

Mappningen för detta har jag utgått från de gratismappar man hittar på tidigare länken men jag har under hela sommaren byggt om den själv så nu är den helt följsam och ger bra effekt i hela reg.
Jag har testat korta lc8 trattar men har gått tillbaka till org trattar för de ger bättre botten o mellanreg vilket passar grusvägar bättre.

Tjena
Tack som fasen för infot, kollade igår på att plocka bort dom trekantiga locken och tom ersätta dom med ett filter som är moddad att passa, ska bara hitta dom på nätet oxå =)
Har läst att flera har helt enkelt bytt gassrullens kam, verkar vara en riktigt bra investering :tummenupp
Jo jag förstår nog att det blir ett långt testande och försöka få till mappningen om man ska göra det själv.
 

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Tjena
Harnu läst och läst mer och förstår att SAS är bara att riva bort, antar att han som ägde min förra hoj inte var riktigt sugen eller kunnig på att skruva lite, så SAS plåtarna är beställda från ebay, tune kabeln oxå, så fort jag får hem det så river jag bort skite.
Sen kommer man till detta med vilken mapp etc man ska ha, vad jag förstår så laddar dom flesta akra mappen men sen finslipar den själv alt bänkar hojen, man skulle ju vilja gå ihop några och bänka en ecu samt dela sen på mappen men samtidigt kan det bli svårt om man inte har 2st likadana moddade hojar.
Tittade på Rotteriler filtret som verkar vara rätt nice, dock så känns det sådär att plocka bort hela luftboxen och riskera få in allt skit mot mer känsliga delar, samt att den kostar 3lax, så jag går nog för typ K&N filter som det ser ut nu, men det slutar ju med all in tillslut ändå :D

Du får se till och uppdatera här så får man följa med och se hur du tycker det blir :)

Rottweiler filtret är värt sina pengar. Jämförelse med DNA eller motohooligan som dock är rätt tjusiga produktioner så är det verkligen högt bang-for-the-buck. Gör det rätt från början och fixa till luften, största effektökningen som finns att hämta med billiga pengar på dom cyklarna.

Googla ner KevX bibel oxå.. den är guldvärd.
 

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Tjena
Harnu läst och läst mer och förstår att SAS är bara att riva bort, antar att han som ägde min förra hoj inte var riktigt sugen eller kunnig på att skruva lite, så SAS plåtarna är beställda från ebay, tune kabeln oxå, så fort jag får hem det så river jag bort skite.
Sen kommer man till detta med vilken mapp etc man ska ha, vad jag förstår så laddar dom flesta akra mappen men sen finslipar den själv alt bänkar hojen, man skulle ju vilja gå ihop några och bänka en ecu samt dela sen på mappen men samtidigt kan det bli svårt om man inte har 2st likadana moddade hojar.
Tittade på Rotteriler filtret som verkar vara rätt nice, dock så känns det sådär att plocka bort hela luftboxen och riskera få in allt skit mot mer känsliga delar, samt att den kostar 3lax, så jag går nog för typ K&N filter som det ser ut nu, men det slutar ju med all in tillslut ändå :D

Du får se till och uppdatera här så får man följa med och se hur du tycker det blir :)

Rottweiler filtret är värt sina pengar. Jämförelse med DNA eller motohooligan som dock är rätt tjusiga produktioner så är det verkligen högt bang-for-the-buck. Gör det rätt från början och fixa till luften, största effektökningen som finns att hämta med billiga pengar på dom cyklarna.

Googla ner KevX bibel oxå.. den är guld värd.
 

Miika80

Medlem
Gick med
13 Aug 2011
Ort
Norr om stan
Hoj
Yahama MT09-SP
Rottweiler filtret är värt sina pengar. Jämförelse med DNA eller motohooligan som dock är rätt tjusiga produktioner så är det verkligen högt bang-for-the-buck. Gör det rätt från början och fixa till luften, största effektökningen som finns att hämta med billiga pengar på dom cyklarna.

Googla ner KevX bibel oxå.. den är guld värd.

Tack för inputt :tummenupp
Rottweiler filtret finns med i tankarna men är rädd för att skräp och skit som kan samlas och som inte är lika skyddad när du rycker bort luftfilter lådan, är inte ute efter maximal effekt utan en jämnare gång samt att bandagarna blir roliga :tungan
Kev X var sjukt bra, tack som fasen för den infon :tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tjena
Tack som fasen för infot, kollade igår på att plocka bort dom trekantiga locken och tom ersätta dom med ett filter som är moddad att passa, ska bara hitta dom på nätet oxå =)
Har läst att flera har helt enkelt bytt gassrullens kam, verkar vara en riktigt bra investering :tummenupp
Jo jag förstår nog att det blir ett långt testande och försöka få till mappningen om man ska göra det själv.

Du behöver inga filter i trekanthålen för luften som kommer in där filtreras genom huvudfiltret längre upp. Jag har kört 200 mil grusväg med helt öppet och de kommer ytterst lite damm in där. Jag blåser med högtryckstvätt rakt igenom dessa hål vid varje tvätt.
Ta även bort snorkeln längst fram på luftburken. De är en gummisnorkel som tar ner insugsljud och stryper inkommande luft den sitter under tanken längst fram på luftburken.

Ang filter så är skumfilter med olja bäst typ Rottwile eller ITG. Kn filter sliter mer på motorn de kommer in grus rakt igenom filtret enligt mina tester. Billgast and most bang 4 the buck är ITG filter som ser ut som Rottwile skumfilter. Man byter då ut hela luftburken som Rottwile gör. Obs man köper separat själva hållaren för filtret vilket är en aluminiumskiva som hittas på ebay. Billigast alt är Pipercrosss filter som ser ut som org filtret fast är gjort i skum, kolla länk nedan.

Du eller någ annan här på forumet kan få prova min mapp den kan funka bra till era moppar också. Den speciellt inriktad på hyffsad bränsleförbrukning och inge påav/gung samt bra sluteffekt . Den funkar otroligt bra till bakhjulsåka tack vare lugn på/av effekt. Bränsleförbrukningen ligger på 0,6lm lugnt tempo och 0,70lm hårdare grusvägsåka.

Köpa ny gasrulle med annan utväxling är onödigt dyrt och jag har inte sett någon skärning som jag vill ha. Om du kan undvara handtaget några dagar så kan du skicka hit det så slipar jag om det till samma utväxling som jag har för de blev hutlöst bra. Eller köp ny org rulle från ktm shop och skicka hit den för dem är inte dyra har jag för mig.

http://www.ebay.com/itm/Aluminum-ba...ake:KTM|Model:990&hash=item4ae7f53b7f&vxp=mtr

http://www.ebay.com/itm/PIPERCROSS-...118-/231526091164?hash=item35e807c99c&vxp=mtr

http://itgfilters.net/products/15jc30-65
 
Last edited:

Miika80

Medlem
Gick med
13 Aug 2011
Ort
Norr om stan
Hoj
Yahama MT09-SP
Tack för sådär skadat bra info :tummenupp
Jag har sneglat på helt öppet från rottie men har haft egna synpunker på att det blir mycket ski ¨där det inte ska hamna¨ när man slaktar hela burken, men om du kört grus så kan jag nog inte hitta en bättre att jämföra med.
Ska börja med och slita ur SAS och plugga in ny mapp, sen får jag helt enkelt köra öppet antingen via rottie eller aluminium ¨hållaren¨ med ex pipercross.

Det är riktigt snällt av dig OM du vill dela med dig av din mapp, förstår att många lägger ner massa tid och vill gärna hålla den för sig själv istället för att någon annan bara vill ladda och vara klar, ska försöka sätta mig in i mappningen mer i vinter då jag förhoppningsvis har mer tid med det.

Det kan absolut vara en ide, har läst att någon som tävlade i speedster cup hade ändrat den oxå och bara tyckte att orginal sög :D
Kan absolut återkomma när jag får hem SAS plattorna för innan det händer inte så mycket, och lev är månads skiftet typ :huvet
Tack som tusan för info och visdomsord :tummenupp
 

Mlscrew

Ride like you stole it
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 950 SMR -08
När man surfar ruint på Ebay efter slip on till KTM 950 SMR 2008 så hittar man mycket där det står 2005-2007 är det verkligen nån skillnad på dessa rör ?
 

Miika80

Medlem
Gick med
13 Aug 2011
Ort
Norr om stan
Hoj
Yahama MT09-SP
När man surfar ruint på Ebay efter slip on till KTM 950 SMR 2008 så hittar man mycket där det står 2005-2007 är det verkligen nån skillnad på dessa rör ?

Det jag märkt med åren som jag beställt delar från Ebay är att årsmodellerna inte alltid stämmer som dom skriver, beror på lite vem man handlar ifrån, försök och hitta info via Google, alt läsa tester om hojarna för infon finns alltid, gäller bara hitta den. Lycka till :tummenupp
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top