Ktm 950 sm

jawohl

Welcome to the Jungle!
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Ja
Hoj
-
Städade garaget i veckan och hittade ett par ljuddämpare(original), lite bortplockade strypningsdetaljer, ett framdrev och ett dekal-kit(orange/svart).

Bortslumpas mot billig peng, annars får det bli soporna. PM:a vid intresse!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hej.

Köpte mig en 990sm 08 i höstas och sitter nu med lite frågor.
Någon som har problem med ojämna frambromsar? Känns mest i låga farter t.ex just innan man stannar helt, inte så mycket i över 70km/h. Har prövat rengöra nitar då vissa känns som de tjärvar lite och det har hjälpt en liten stund men sen kommit tillbaka. Några idér?

Sen söker jag med ljus o lyckta efter något vettigt slip-on, eller det är väl mer priset som ska va vettigt :) Nån som har något att rekommendera eller kanske till o med har något till salu?!

Ska dessutom in på service i vår. 1500mil. Hörde mig för o fick ett pris på dryga 6000kr, är det vad man får räkna med? va ju inte tvärbilligt direkt! :gnissla

Jag köpte nu i höst en 08 sm990 med 1200 mil på mätaren ,,den har vings slipons. Den pulserar också i frambromsen typ som skivorna är skeva. Till min förvåning va de inte så skev att de skulle kunna göra så stor pulsering i bromsen. Jag misstänker rostangrepp eller annan typ av ytförändring på ett ställe stort som bromsklossarna. Det ser ut som den stått länge (över vinterhalvår) och det blivit rostig just där klossarna täcker skivan. Jag har bara varit med om liknande på gamla 80 tals hojar som stått i flera år så detta är förvånansvärt!!?? Jag misstänker att förra ägare kör salt innan den ställdes undan inför vinter.:va
Problemet med pulsningen är olika från dag till dag så jag tror de har med rostandrepp vs fuktighet för dagen och hur länge den står stilla. Jag ska prova slipa hela skivan som är misstänkt med skotspliceskiva på borrmaskin.
Kolla skivorna när den stått helst i flera dagar så den börjat rosta för då syns fläcken bäst
.
Jag kan lovorda vings slipons för de lev med insatser som den går väldigt tyst med. Jag kör mestadels utan insatser och då låter den lagomt högt. Vings har absolut full flödes konstruktion med perforerat rör rakt igenom på minst 50mm vilket är bäst för full effekt. De låter underbart dovt och härligt på alla sätt. Och maskinen går sjukt bra med öppnade sidolock till luftburk samt en mapp hittad på ett forum.
 

street_sm

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2012
Ort
Kalmar
Hoj
CB400N -82
Sitter i samma båt. Köpte en 990SMR -11 och funderar på Wings eftersom jag hade det på min 690 och vart supernöjd. Wings går på ca 7 lök. Sneglar lite på dessa FMF-piporna oxå för ca 4700. Men de är ju från USA så då åker man väl ändå på tullkostnader så kanske inte blir så mkt billigare än Wings...
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Sitter i samma båt. Köpte en 990SMR -11 och funderar på Wings eftersom jag hade det på min 690 och vart supernöjd. Wings går på ca 7 lök. Sneglar lite på dessa FMF-piporna oxå för ca 4700. Men de är ju från USA så då åker man väl ändå på tullkostnader så kanske inte blir så mkt billigare än Wings...

Har du kollat något på Leo Vince? Har haft det på ett par av mina tidigare hojar och har varit nöjd med dem.
 

Mobster

Posör?
Gick med
1 Jul 2007
Ort
Umeå
Hoj
Gammel XR600, KTM 990SM
Jag köpte nu i höst en 08 sm990 med 1200 mil på mätaren ,,den har vings slipons. Den pulserar också i frambromsen typ som skivorna är skeva. Till min förvåning va de inte så skev att de skulle kunna göra så stor pulsering i bromsen. Jag misstänker rostangrepp eller annan typ av ytförändring på ett ställe stort som bromsklossarna. Det ser ut som den stått länge (över vinterhalvår) och det blivit rostig just där klossarna täcker skivan. Jag har bara varit med om liknande på gamla 80 tals hojar som stått i flera år så detta är förvånansvärt!!?? Jag misstänker att förra ägare kör salt innan den ställdes undan inför vinter.:va
Problemet med pulsningen är olika från dag till dag så jag tror de har med rostandrepp vs fuktighet för dagen och hur länge den står stilla. Jag ska prova slipa hela skivan som är misstänkt med skotspliceskiva på borrmaskin.
Kolla skivorna när den stått helst i flera dagar så den börjat rosta för då syns fläcken bäst
.
Jag kan lovorda vings slipons för de lev med insatser som den går väldigt tyst med. Jag kör mestadels utan insatser och då låter den lagomt högt. Vings har absolut full flödes konstruktion med perforerat rör rakt igenom på minst 50mm vilket är bäst för full effekt. De låter underbart dovt och härligt på alla sätt. Och maskinen går sjukt bra med öppnade sidolock till luftburk samt en mapp hittad på ett forum.

Har ju hört om skivor som slår sig ovanligt fort men hojen känns ju inte direkt våldsamt körd förövrigt, den verkar väl omhändertagen om man säger så.. Ska montera ner skivorna o kika närmare på dom och prova göra som du föreslog. Hoppas att det går o fixa utan att byta skivor bara då de iaf ser "nya" ut... mycket gods kvar..

Tack för tipsen angående Wings såg helt klart intressant ut! :tummenupp
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det har jag och det är också ett alternativ som ligger på bordet! Om man inte hittar beg Wings eller Akra så ligger ju LeoVince på ett mycket konkurrenskraftigt nypris!

LeoVince har gått i graven så det är svårt att hitta dessa...
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Har ju hört om skivor som slår sig ovanligt fort men hojen känns ju inte direkt våldsamt körd förövrigt, den verkar väl omhändertagen om man säger så.. Ska montera ner skivorna o kika närmare på dom och prova göra som du föreslog. Hoppas att det går o fixa utan att byta skivor bara då de iaf ser "nya" ut... mycket gods kvar..

Tack för tipsen angående Wings såg helt klart intressant ut! :tummenupp

Om du hinner för mig med att slipa skivan så pma mig om hur det gick för de vore ju förfärligt om jag skulle slipa sönder min skiva när du kan göra det :lol
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Upplever att tillgången på eBay är ganska stor.

Många firmor har ju såklart grejer i lager men det brukar i regel ta slut snabbt eftersom det inte fylls på från fabriken. Vissa reservdelar är hopplösa att hitta. Jag har t ex letat i ett år efter en linkpipe som passar min nya LeoVince ljuddämpare som ligger i garaget.

Min poäng är bara att jag tycker att det är bättre att satsa på t ex Wingz så att man kan hitta delar. Tänk vad surt att behöva köpa en ny ljuddämpare och rör bara för att t ex ett sketet fäste går sönder som inte går att få tag i?
 

street_sm

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2012
Ort
Kalmar
Hoj
CB400N -82
Bytte styrlager på min 990 SMR då det gamla var tokslut. Fick med två o-ringar som inte fanns tidigare, antar att det är en ändring KTM gjort då de fabriksmonterade lagrena havererar i förtid.

En av o-ringarna är ganska tunn och den andra är ganska tjock. Monterade den tjocka på det övre lagret men tror nu att detta är fel eftersom det blir ett väldigt motstånd sista biten nu när jag ska trycka ner gaffelkronan på gafflarna.. Nån som vet?
 

kashiwagi

Master of the Universe
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Tokyo, Japan
Hoj
CBR1100XX -98 (såld) - 2013 KTM SuperMoto R
Första bandagen ever på Fuji Speedway (kortbanan) :banana Då var man fast i det här träsket då :)

Enda modden hittills är Leovince rör, men förhoppningsvis mer smaskens med tiden.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har tips till er som har pulserande broms fram. Jag testade flytta en av skivorna ett halvt varv för att se om min teori om ytförändring/rostangrepp bakom bromsklossar vid vinterförvaring. Det blev exakt 50% bättre/mindre huggande så nu kan jag leva med den lilla pulsering som är. Innan flytten av ena skivan så provade jag slipa bägge skivorna med sandpapperslamell å borrmaskin men de blev inge bättre. De innebär att bägge skivorna har fått någon typ av ojämnt slitage pga ytförändring just bakom bromsklossarna så slipning är för sent påtänkt. De hade säkert funkat om jag slipat skivorna omg när jag märkte pulsering. Så tänk på att endera frilägga bromsklossarna från skivorna eller spruta på olja inför vinterhalvåret :gnissla
 
Last edited:

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Tjena
Jag letar info. om skillnader mellan SMT för olika årsmodeller, t.ex. -08, -09, -10, men det är lite för många sidor att "läsa" igenom...
Och sökfunktionen säger hela tiden att jag inte får någon träff, oberoende av vad jag skriver för sökord. Tips på sidor som innehåller det jag söker samt tips på hur sökfunktionen fungerar mottages tacksamt! :tummenupp
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Om ni inte vet vad ni skall göra den 27-28/6 kom då ner till Linköpings Motorstadion och se mig, Mattias Fornell (Buddah) och Rickard W (Fordon) tävla i Svenska Mästerskapen i roadracing, Speedster Cup.

Vi ställer upp med 990SMR, 990SD och 1290 Superduke R = ÄNTLIGEN LITE MER HÄRLIGT MULLER PÅ TÄVLINGSBANAN.
Troligtvis kommer vi även stå ihop i depåområdet - KOM OCH HÄLSA PÅ:)

Har ni mer frågor - bring them on:)

Här är tiderna:

LÖRDAG och SÖNDAG
KLASS TIDSTRÄNING 1
Junior Cup+125cc/Moto3 09:00-09:25 (25 min)
BoTT 09:30-09:55 (25 min)
Rookie 600 10:00-10:25 (25 min)
Speedster Cup 10:30-10:55 (25 min)
Rookie 1000 11:00-11:25 (25 min)
Superstock 600 11:30-11:55 (25 min)
Superbike 12:00-12:25 (25 min)
LUNCH 12:25-13:25
Tidsträningsresultat gäller endast som kvalificeringsgrund till tävlingsheat samma dag.

TÄVLING

KLASS UTSLÄPP START ANTAL VARV
Junior Cup 13:25 (13:30) 15 (vid regn 12)
BoTT 13:50 (13:55) 18 (vid regn 15)
Rookie 600 14:20 (14:25) 18 (vid regn 15)
Speedster Cup 14:50 (14:55) 15 (vid regn 12)
Rookie 1000 15:15 (15:20) 18 (vid regn 15)
SM Superstock 600 15:55 (16:00) 20 (SM-klass, kortas ej vid regn)
SM 125cc/Moto 3 16:35 (16:40) 20 (SM-klass, kortas ej vid regn)
SM SuperBike 17:15 (17:20) 20 (SM-klass, kortas ej vid regn)
 

GILBERT

Apotekarn
Gick med
24 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
EX:XT 600-00, ZX6R-98, ZX9R-00, Nuvarande Ducce 750 Sport. Sexy Edition.
Tjoho!

Har dammat av hojen som stått i ett par år, skall besiktigas och säljas snart, den har dock ett problem....motorn fungerar inte utan choke. så fort man släpper chocken så känns det som den dör av soppatorsk. Vad göra? Har bytt luftfilter och hällt i ny bensin osv. Kan det vara förgasarna?

Kan tilläggas att jag hade soppa i systemet innan avställningen.
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Det är ju så lite fart här inne så jag uppdaterar lite hur det gick i SM i roadracing förra helgen - typ så här:)

DSC_0948_35DSC_0948.jpg

Ganska bra alltså. Pole position i kvalet på lördagen och andra plats i mål. 3:e bästa tid på söndagen och 1:a plats i mål:)
Tider ser ni här: http://amigoo.se/event/987

Här är en ganska dramatisk bild direkt efter starten i race 1:

S15_11-Speed-rl text.jpg

Här är några varv senare:

S15_101-Speed-rl text.jpg

KUL SOM ATTAN:)
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Det är ju så lite fart här inne så jag uppdaterar lite hur det gick i SM i roadracing förra helgen - typ så här:)

View attachment 421397

Ganska bra alltså. Pole position i kvalet på lördagen och andra plats i mål. 3:e bästa tid på söndagen och 1:a plats i mål:)
Tider ser ni här: http://amigoo.se/event/987

Här är en ganska dramatisk bild direkt efter starten i race 1:

View attachment 421398

Här är några varv senare:

View attachment 421399

KUL SOM ATTAN:)

Grattis! (Säger man så när det handlar om talang och skicklighet?)

Håller med om att det är lite dåligt med inlägg hör i tråden, hade gärna sett att det diskuterades lite mer men det kanske inte är så många som kör SMR?

Kan väl passa på att fråga om någon här kör med Rottweiler-filter och vilken map ni i så fall kör med? Har funderat på att investera i detta, men har svårt att avgöra om det egentligen är värt pengarna. Även om jag har kabel för Tune-ECU så är jag inte tillräckligt insatt i programmet för att göra egna justeringar och man vill ju inte köpa delar för många pengar om man sedan inte kan optimera luft/bränsle.
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Grattis! (Säger man så när det handlar om talang och skicklighet?)

Håller med om att det är lite dåligt med inlägg hör i tråden, hade gärna sett att det diskuterades lite mer men det kanske inte är så många som kör SMR?

Kan väl passa på att fråga om någon här kör med Rottweiler-filter och vilken map ni i så fall kör med? Har funderat på att investera i detta, men har svårt att avgöra om det egentligen är värt pengarna. Även om jag har kabel för Tune-ECU så är jag inte tillräckligt insatt i programmet för att göra egna justeringar och man vill ju inte köpa delar för många pengar om man sedan inte kan optimera luft/bränsle.

Jag kör med Rottweiler och PC5, bänkad och mappad hos Andersson Turbo. Lindberg (tror han heter så här på SH) kopierade min mapp och satte in i hans med samma bestyckning. Vilket jag tror funkade bra. Tyvärr vurpade han rätt rejält så jag tror han lagt hojåkandet på hyllan, men han kanske är inne och kollar här ibland.
Rottweiler och ny mapp ger en ruggig skillnad (du har väl tagit bort SAS?), från att ha behövet använda kopplingen eller gupp för att få upp den på bakhjulet så sticker den upp när man vill på 3:an:).
Jag bytte också utväxling på gashandtaget så att det blev kortare, finns som originaldel i powerparts sortimentet (säljs en sats med tre olika utväxlingar), då original är helt värdelös, speciellt vid banbruk.

Gå in och ställ samma Tune Ecu frågor i superduke forumet, där finns det några killar som är duktiga, t.ex. Buddah.

Kolla vad vackert, jag står näst längst till vänster gör en bra start men är i alla fall tvåa in i första böj.
Första starten blir rödflaggad, nästa start är en s.k. butterfly start (typ uppvärmning), vid 1.25min går den riktiga starten och vid ca 2.40min kommer snart en 118hk 990SMR och brummar om en 1290 SuperDuke R:)

 
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Jag kör med Rottweiler och PC5, bänkad och mappad hos Andersson Turbo. Lindberg (tror han heter så här på SH) kopierade min mapp och satte in i hans med samma bestyckning. Vilket jag tror funkade bra. Tyvärr vurpade han rätt rejält så jag tror han lagt hojåkandet på hyllan, men han kanske är inne och kollar här ibland.
Rottweiler och ny mapp ger en ruggig skillnad (du har väl tagit bort SAS?), från att ha behövet använda kopplingen eller gupp för att få upp den på bakhjulet så sticker den upp när man vill på 3:an:).
Jag bytte också utväxling på gashandtaget så att det blev kortare, finns som originaldel i powerparts sortimentet (säljs en sats med tre olika utväxlingar), då original är helt värdelös, speciellt vid banbruk.

Gå in och ställ samma Tune Ecu frågor i superduke forumet, där finns det några killar som är duktiga, t.ex. Buddah.

Tackar för svaret. Jag beställde en sådan här Base Plate från Ebay och ett ITG JC30-80, ska tydligen vara samma filter som CPR (Rottweiler) använder.

SAS plockade jag bort förra sommaren och jag tänkte även ta bort övre spjällen och montera RC8-stackar.

Jag får se hur jag gör, om jag försöker lägga in en map själv eller om jag ser till att få det gjort ordentligt i bänk. Jag vet att Tom på IBC mappade en 990 med gott resultat i våras, så jag kanske ber dem om hjälp. Tänkte ändå låta dem serva hojen inom kort.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top