Hej.
Köpte mig en 990sm 08 i höstas och sitter nu med lite frågor.
Någon som har problem med ojämna frambromsar? Känns mest i låga farter t.ex just innan man stannar helt, inte så mycket i över 70km/h. Har prövat rengöra nitar då vissa känns som de tjärvar lite och det har hjälpt en liten stund men sen kommit tillbaka. Några idér?
Sen söker jag med ljus o lyckta efter något vettigt slip-on, eller det är väl mer priset som ska va vettigt Nån som har något att rekommendera eller kanske till o med har något till salu?!
Ska dessutom in på service i vår. 1500mil. Hörde mig för o fick ett pris på dryga 6000kr, är det vad man får räkna med? va ju inte tvärbilligt direkt!
Sitter i samma båt. Köpte en 990SMR -11 och funderar på Wings eftersom jag hade det på min 690 och vart supernöjd. Wings går på ca 7 lök. Sneglar lite på dessa FMF-piporna oxå för ca 4700. Men de är ju från USA så då åker man väl ändå på tullkostnader så kanske inte blir så mkt billigare än Wings...
Har du kollat något på Leo Vince? Har haft det på ett par av mina tidigare hojar och har varit nöjd med dem.
Jag köpte nu i höst en 08 sm990 med 1200 mil på mätaren ,,den har vings slipons. Den pulserar också i frambromsen typ som skivorna är skeva. Till min förvåning va de inte så skev att de skulle kunna göra så stor pulsering i bromsen. Jag misstänker rostangrepp eller annan typ av ytförändring på ett ställe stort som bromsklossarna. Det ser ut som den stått länge (över vinterhalvår) och det blivit rostig just där klossarna täcker skivan. Jag har bara varit med om liknande på gamla 80 tals hojar som stått i flera år så detta är förvånansvärt!!?? Jag misstänker att förra ägare kör salt innan den ställdes undan inför vinter.
Problemet med pulsningen är olika från dag till dag så jag tror de har med rostandrepp vs fuktighet för dagen och hur länge den står stilla. Jag ska prova slipa hela skivan som är misstänkt med skotspliceskiva på borrmaskin.
Kolla skivorna när den stått helst i flera dagar så den börjat rosta för då syns fläcken bäst
.
Jag kan lovorda vings slipons för de lev med insatser som den går väldigt tyst med. Jag kör mestadels utan insatser och då låter den lagomt högt. Vings har absolut full flödes konstruktion med perforerat rör rakt igenom på minst 50mm vilket är bäst för full effekt. De låter underbart dovt och härligt på alla sätt. Och maskinen går sjukt bra med öppnade sidolock till luftburk samt en mapp hittad på ett forum.
Det har jag och det är också ett alternativ som ligger på bordet! Om man inte hittar beg Wings eller Akra så ligger ju LeoVince på ett mycket konkurrenskraftigt nypris!
Har ju hört om skivor som slår sig ovanligt fort men hojen känns ju inte direkt våldsamt körd förövrigt, den verkar väl omhändertagen om man säger så.. Ska montera ner skivorna o kika närmare på dom och prova göra som du föreslog. Hoppas att det går o fixa utan att byta skivor bara då de iaf ser "nya" ut... mycket gods kvar..
Tack för tipsen angående Wings såg helt klart intressant ut!
LeoVince har gått i graven så det är svårt att hitta dessa...
Upplever att tillgången på eBay är ganska stor.
Det är ju så lite fart här inne så jag uppdaterar lite hur det gick i SM i roadracing förra helgen - typ så här
View attachment 421397
Ganska bra alltså. Pole position i kvalet på lördagen och andra plats i mål. 3:e bästa tid på söndagen och 1:a plats i mål
Tider ser ni här: http://amigoo.se/event/987
Här är en ganska dramatisk bild direkt efter starten i race 1:
View attachment 421398
Här är några varv senare:
View attachment 421399
KUL SOM ATTAN
Grattis! (Säger man så när det handlar om talang och skicklighet?)
Håller med om att det är lite dåligt med inlägg hör i tråden, hade gärna sett att det diskuterades lite mer men det kanske inte är så många som kör SMR?
Kan väl passa på att fråga om någon här kör med Rottweiler-filter och vilken map ni i så fall kör med? Har funderat på att investera i detta, men har svårt att avgöra om det egentligen är värt pengarna. Även om jag har kabel för Tune-ECU så är jag inte tillräckligt insatt i programmet för att göra egna justeringar och man vill ju inte köpa delar för många pengar om man sedan inte kan optimera luft/bränsle.
Jag kör med Rottweiler och PC5, bänkad och mappad hos Andersson Turbo. Lindberg (tror han heter så här på SH) kopierade min mapp och satte in i hans med samma bestyckning. Vilket jag tror funkade bra. Tyvärr vurpade han rätt rejält så jag tror han lagt hojåkandet på hyllan, men han kanske är inne och kollar här ibland.
Rottweiler och ny mapp ger en ruggig skillnad (du har väl tagit bort SAS?), från att ha behövet använda kopplingen eller gupp för att få upp den på bakhjulet så sticker den upp när man vill på 3:an.
Jag bytte också utväxling på gashandtaget så att det blev kortare, finns som originaldel i powerparts sortimentet (säljs en sats med tre olika utväxlingar), då original är helt värdelös, speciellt vid banbruk.
Gå in och ställ samma Tune Ecu frågor i superduke forumet, där finns det några killar som är duktiga, t.ex. Buddah.
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |