Ktm 950 sm

mangektm

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2014
Ny fråga, har sökt efter korta kopplings och broms handtag, går det att hitta någonstans??
Ktm 950 sm är hojen.
Hojen verkar bli kvar, gumman ska börja övningsköra. :D
kolla ebay,köpte mina där.förvisso till 990. men där e hur mycket som helst att välja mellan.
 

Oskar_ericson

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2012
Ort
Söderköping
Hoj
KTM 950 SM -06
Ni som har Rottweiler filtret hur gjorde ni med vevhusventilationen? Enligt instruktionen skulle man ha en slang inne i filtret fram till främre insuget men jag kunde fan inte få på filtret med den där. Hur gjorde ni?

Är lite sent ute med svar kanske!
Men jag kör med öppen vevhusvent på min, kör med ett litet filter på slangen bara:)
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Har fått min TuneEcu-kabel och tänkte slänga i en ny mapp inom kort eftersom jag inte vet med säkerhet om hojen är mappad för Akra-systemet som sitter på.

Har kikat lite på TuneEcu´s hemsida och har hittat ett par mappar som kan tänkas vara rätt och undrar nu om någon har råd om vilken av dessa som jag bör använda, eller om jag ska testa någon helt annan?

De jag hittat som ser rätt ut är:
KM626EU0802031Map.hex OEM (KTM 990 SM, SMT, SMR All years with Akropovic slip-on exhaust)
KM626EU1002031Map.hex OEM (KTM 990 SM, SMT, SMR 2010 model year with Akropovic slip-on exhaust)

Jag har visserligen en -09 och den senare av dessa är specad för en -10, men är det någon skillnad på SMR från -09 och -10?

Är det någon som kanske kan tipsa om en bättre lämpad mapp?
Har som sagt en -09, med Akrapovic slip-on, bortplockad SAS och jag tänkte plocka bort övre spjällen också.
För tillfället kör jag med original luftfilter och kommer fortsätta så ett tag framöver, även om planen är att byta det så småningom.

Kan man använda mappar som är avsedda för Superduke, eller är det skillnad på motorn mellan dessa modeller? Vilka modeller är kompatibla med varandra?

Har jag förstått det rätt att man ska göra en "kallstarts-reset" när man lagt in en ny mapp?

Många frågor blir det...:rolleyes:
 

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Har fått min TuneEcu-kabel och tänkte slänga i en ny mapp inom kort eftersom jag inte vet med säkerhet om hojen är mappad för Akra-systemet som sitter på.

Har kikat lite på TuneEcu´s hemsida och har hittat ett par mappar som kan tänkas vara rätt och undrar nu om någon har råd om vilken av dessa som jag bör använda, eller om jag ska testa någon helt annan?

De jag hittat som ser rätt ut är:
KM626EU0802031Map.hex OEM (KTM 990 SM, SMT, SMR All years with Akropovic slip-on exhaust)
KM626EU1002031Map.hex OEM (KTM 990 SM, SMT, SMR 2010 model year with Akropovic slip-on exhaust)

Jag har visserligen en -09 och den senare av dessa är specad för en -10, men är det någon skillnad på SMR från -09 och -10?

Är det någon som kanske kan tipsa om en bättre lämpad mapp?
Har som sagt en -09, med Akrapovic slip-on, bortplockad SAS och jag tänkte plocka bort övre spjällen också.
För tillfället kör jag med original luftfilter och kommer fortsätta så ett tag framöver, även om planen är att byta det så småningom.

Kan man använda mappar som är avsedda för Superduke, eller är det skillnad på motorn mellan dessa modeller? Vilka modeller är kompatibla med varandra?

Har jag förstått det rätt att man ska göra en "kallstarts-reset" när man lagt in en ny mapp?

Många frågor blir det...:rolleyes:

Här finns mycket bra :)

http://www.ktmsmt.com/viewtopic.php?f=13&t=3770

http://www.ktmsmt.com/viewtopic.php?f=13&t=5414

http://www.ktmsmt.com/viewtopic.php?f=13&t=4946
 

ChrisWest

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
2005 KTM 950SM
Hej!

Har en KTM 950 SM 2005

Visat sig att vänster bromsskiva fram är skev. Är det någon som har till salu eller eller vet vart man kan få tag på en eller två billigt?

Tacksam för svar.

Chris
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
OM ni åker till Bike Week den 26-27/7, se då för fasen till att kolla lite extra på Speedster racen! Varför då?
Jo, ni får se mig med min 990 SMR tävla mot racehojarna!

Den kommer inte vara helt lik en 990 SMR eftersom det är krav på underkåpa (s.k. båt), så just nu håller jag på att försöka få den att passa efter konstens alla regler.

Två sprintrace och kval på lördagen och 1 kval och långrace på söndagen.
 

lyran

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2011
Ort
Borås
Hoj
Ktm 950 SM
Tjena!
Var ute och körde en sväng under denna varma dag med min ktm 950 sm -07. Efter ca 30 min körning och när jag stannade så märkte jag att det började rinna ur kylarvatten i någon sorts slang framför motorn. Jag fyllde då på med kylarvatten o körde ca 1h efter det,hyfsat hårt och vid nästa stop läckte det ut till en ny stor pöl igen. Är det någon som vet vad det här kan bero på eller vart med om något liknande? Vad kan vara felet? :va
 

TotalSatan

SouthSider
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Glimåkra
Hoj
KTM 990 SM, HD1200 Bobber
Har en 990SM. När jag ligger på ca 3000 rpm oavsett växel så får jag ett rasslande ljud typ kedjerassel. Är det någon annan som känner igen det? Har läst på olika forum och det kan vara allt från att kedjan slår i kedjeskyddet till kamkedja. Vissa säger att man inte ska bry sig om det ljudet, andra säger att man ska kolla upp det?? OBS kedjan är spänd enligt manual.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Sugen på en 990 sm som nästa hoj, har ni några bra tips på saker att titta efter, lyssna efter, vanliga fel osv?

Jag är ganska kort, omkr 167 cm så är lite orolig för den höga sadelhöjden. Går det att få ner sadelhöjden med tex smt-sadel eller passar den bara på smr?
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Nån som har tips på billig försäkring? Måste vara avställningsbar. TH vill ha 55k för hel/hel.....
 

Grimm

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2006
Ort
Västkusten
Hoj
Kawasaki VN800(Såld), Kawasaki Z1000(Såld), Aprilia Tuono V4 1100 Factory -17
Tjenare boys!
Är inne på att skaffa en 950SM och har då lite frågor:
De jag kollat på har Akra-pipor. Vad behöver man mer utöver det?
Har nu läst igenom en del här i tråden och vad jag förstår så skall man, utöver pipor skaffa sig luftfilter, typ Rottweiler, RC8-trattar, plocka bort SAS. Är det något mer?
Sen undrar jag vad ni rekommenderar:
-950SM -06 för 42k, 1100mil med akra-pipor.
-950SM -06 för 33k, 3500 mil, akra-pipor och tre packväskor.
-950SMR -08 55k, 900mil med Leo Vince-pipor.

Är det värt de extra 10-20k för att få en R -08? Eller ska man ta en -06:a och lägga de pengarna på tidigare nämnda delar till hojen?
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Köp en som redan har öppet slipon de blir billigast. Luftburken brukar däremot inte alltid vara fixad men det är billigare. Man måste bestycka in förgasarna när man mont öppet avgas och luftfilter.

Jag har just köpt en Ktm 990sm 08 med vings slipon men blev väldigt missnöjd med gassvaret jämfört med en 950 smr jag testat innan. 950ien var bet rappare i gassvaret och hade bättre bottendrag upp til 7000rpm man kunde dra upp den på bakhjulet på 3an under 5000rpm vilket är omöjligt med 990ien??

Jag hoppas öppet luftfilter samt borttagning av andra spjällen samt en ny mapp fixar slöheten. Den mest störande slöheten är från helt avslag till påslag. Annars är jag nöjd med effekten över 7000rpm +. Jag ska såklart ta bort allt onödigt såsom sas luftburk och spjällen samt prova kortare trattar. Jag är dock lite tveksam till kortare trattar då jag upplever den som lite tam på lägre varvtal.

Det märkliga är ju att man läst om 990 ska vara hispiga på gasen typ svårkörda på 1an-2an i statstrafik?? Min går som en dröm vid krykörning inget ryckande eller för rappt svar. Däremot den 950 smr 08 jag körde var hispig = för rapp på 1an-2an den hade öppet slipon Acra men jag vet inte om den hade annat luftfilter men jag antar det för den gick som en raket.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har lyckats köra en fram-bromskiva sned på min nyinköpta 990 sm 08". Det tycks bara gå köpa i par!!?? Eller vet ni av om det går köpa en skiva från någon annan ktm hoj eller annan motard med singelskiva som passar?

Tankmätaren funkar inte heller ser jag,,finns det något enkelt fix? Den står på halv tank hela tiden.

Om någ har en bromsskiva till salu så pma
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Nu till helgen smäller det igen!

Jag kommer att tävla med min 990SMR i Speedster Cup på SM finalen på Sviestad i Linköping. Målet är att förbättra mig mot förra racet på Gelleråsen där jag kom 4:a som bäst.

Kom och hälsa på om ni har vägarna förbi, jag har snyggt orange KTM tält:) (vad annars)

Kval är runt 13.00 både lördag och söndag och racen startar runt 17.00 både lördag och söndag.
Inträde kostar endast 50kr:

LÖRDAG OCH SÖNDAG
KLASS TIDSTRÄNING
Junior 09:00-09:15 15 min
Superstock 600 09:20-9:50 30 min
Rookie 1000 9:55-10:20 25 min
125cc/Moto 3 10:25-10:55 30 min
Superbike 11:00-11:30 30 min
Rookie 600 11:35-12:00 25 min
Lunch
Speedster cup 13:00-13:15 15 min
Honda 100 13:20-13-35 15 min

TÄVLING; LÖRDAG OCH SÖNDAG
KLASS UTSLÄPP START ANTAL VARV
Junior 13:55 (14:00) 15
Superstock 600 14:20 (14:25) 20
Rookie 1000 14:55 (15:00) 18
125cc/Moto 3 15:30 (15:35) 20
Superbike 16:05 (16:10) 24
Rookie 600 16:40 (16:45) 18
Speedster cup 17:10 (17:15) 16
Honda 100 17:40 (17:45) 12

I Rookie 1000 så är det 6 förare som har chans att vinna serien, i Rookie 600 så är det 2 förare som har chansen, i Speedster Cup är det redan avgjort - men det är en njutning och se Hubner köra som han gör med det där materialet, i Superbike så är allt upplagt för Falemo, men om Theo vinner och Falemo kör åt helskotta så finns det fortfarande chans. Slutligen i den stenhårda super stock 600 så är det i princip 5 förare som har chans på mästarbältet.
 

Snowman89

Guest
Nu till helgen smäller det igen!

Jag kommer att tävla med min 990SMR i Speedster Cup på SM finalen på Sviestad i Linköping. Målet är att förbättra mig mot förra racet på Gelleråsen där jag kom 4:a som bäst.

Kom och hälsa på om ni har vägarna förbi, jag har snyggt orange KTM tält:) (vad annars)

Kval är runt 13.00 både lördag och söndag och racen startar runt 17.00 både lördag och söndag.
Inträde kostar endast 50kr:

LÖRDAG OCH SÖNDAG
KLASS TIDSTRÄNING
Junior 09:00-09:15 15 min
Superstock 600 09:20-9:50 30 min
Rookie 1000 9:55-10:20 25 min
125cc/Moto 3 10:25-10:55 30 min
Superbike 11:00-11:30 30 min
Rookie 600 11:35-12:00 25 min
Lunch
Speedster cup 13:00-13:15 15 min
Honda 100 13:20-13-35 15 min

TÄVLING; LÖRDAG OCH SÖNDAG
KLASS UTSLÄPP START ANTAL VARV
Junior 13:55 (14:00) 15
Superstock 600 14:20 (14:25) 20
Rookie 1000 14:55 (15:00) 18
125cc/Moto 3 15:30 (15:35) 20
Superbike 16:05 (16:10) 24
Rookie 600 16:40 (16:45) 18
Speedster cup 17:10 (17:15) 16
Honda 100 17:40 (17:45) 12

I Rookie 1000 så är det 6 förare som har chans att vinna serien, i Rookie 600 så är det 2 förare som har chansen, i Speedster Cup är det redan avgjort - men det är en njutning och se Hubner köra som han gör med det där materialet, i Superbike så är allt upplagt för Falemo, men om Theo vinner och Falemo kör åt helskotta så finns det fortfarande chans. Slutligen i den stenhårda super stock 600 så är det i princip 5 förare som har chans på mästarbältet.

Kul att du postade detta här!
Hade helt glömt bort att det var även denna helg det var körning på Sviestad.
Då ska jag släpa med mig kompisen och svänga förbi en stund under helgen och kika lite!

Vad är det mer för roliga hojar som kör i Speedster Cup?
 
Last edited:

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Kul att du postade detta här!
Hade helt glömt bort att det var även denna helg det var körning på Sviestad.
Då ska jag släpa med mig kompisen och svänga förbi en stund under helgen och kika lite!

Vad är det mer för roliga hojar som kör i Speedster Cup?

Lite sent att svara nu.... Men du kanske var där? Det var ju jag mot riktiga RR hojar samt Hubner och Marcus på varsin Kawasaki sponsrad ER6 (Hubbe kör även proffessionellt i europa = sjukt äckligt duktig).

Gick ganska bra nu igen körde upp mig från kvaltiderna och kom 5:a i båda racen!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ska en ktm 990sm 08 dra 1Liter milen???????????????? Min gör det vid vanlig sportkörning 25% grusväg resten asfalt i nästan laglig fart. Som jämförelse vid samma typ av körning och gaspåslag på exakt samma vägar så drog min Buell m2 1200cc 97a ca 0,6lm. Och alla enstånkor jag och kompisare haft ink turbo xr650ien drog ca 05-06 på samma vägar o fart. Enda maskin som drog lite mer var min highland 950 06" ,,den drog faktiskt 0,7lm och det tyckte jag var värdelöst.

Min 990 har vings slipon med tysta insatserna inne och öppnad luftburk med org pappersfilter samt borttagena sekundär spjäll. Den har org mapp för tillfället men det borde innebära snålare gång tycker man??!!

Den blev ivf väldigt rapp på gassvaret då jag tog bort sekspjällen så nu är jag nöjd med svaret. Och till min fasa såg jag att någ av förra ägarna glömt sätta tillbaka insugstrattarna så det var inte underligt jag tyckte den var svag i botten. Jag har nu köpt rc8 kortare trattar som ska dit och luftburken sk byggas om totalt samt mappning.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top