Ktm 950 sm

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Trångsund
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Köpte min oranga 2005:a av Ragnar på Lelles i Uppsala, enligt uppgift en "Demo-hoj". Tyvärr har jag haft lite trassel med bl.a läckande tank (spännande...) som iofs garantibyttes. Käner igen strulet med ryckig gång på låga varv och svårstartad när motorn är varm.
Har nu bestämt mig för att skaffa Slip-On och velar mellan BOS och Wings. Dock verkar det som det finns MYCKET att göra med återkopplingar från avgas och munstycksbyte/förgasarinställningar.
Kan man få lite tips på

- seriös KTM verskad i Sthlm? (har ledsnat på att sitta och vänta i Uppsala):mad:
- är det ngn idé spänna på Slip-On's utan att ändra övriga inställningar?:confused:
Slip-on: BOS rockar :tummenupp

Ombestyckning: Det som brukar göras när slipon sätts på är inte en egentlig ombestyckning utan nålen brukar höjas ett steg. Lågfartsmunstycken går inte att få tag på som KTM orginaldel - dom har det inte i sortimentet. Jag tror dock att man skulle behöva gå upp en storlek eller så där - puffar väl mycket nu när temperaturen är lägre ute. Högfarten.... verkar inte behövas. Saknar fortfarande någon som hängt upp sin 950 i bänk, bestyckat om seriöst och presenterat resultatet. Någon....?

Ojämn gång: Börja med att se till att förgasarna är ordentligt synkade. Om man inte är säker på det är det ingen idé att göra någonting annat. SMR'en är dessutom ibland känslig för luftströmmen in i luftburken vilket framför allt märks i högre farter, vid vindbyar och när man kör i turbulensen bakom bilar.

Seriös verkstad i Sthlm? Glöm Dirtbike omedelbart. MC Sport, Arlanda gör bra jobb på RFS'er och Husor. Har inte hört något om hur bra dom är på LC8'or. Samma sak gäller MÖR, Södertälje - bra på Husor och RFS'er men LC8'or.....?

.
 

johnxii

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Umeå
Hoj
KTM 525 EXC -05
I helgen ska jag åka och kolla en 950.
En fråga bara, om man har en kugg nerdrevat fram och sebringdämpare bak och hojen är ombestyckad för att passa dämparna, är det då något problem att gasa upp den på slangen på treans växel? Det kan det väl inte va?
När jag provkörde en 07'a som hade orginaldrevning samt orginaldämpare så lyckades jag inte få upp den på trean. Tvåan var skitlätt dock. På trean lättade bara framhjulet max en dm.

Min är originaldrevad och är inga problem med att få upp den på trean bara man gasar till vid rätt tillfälle, jag har slipon och kör utan db-killers.

Kul och välkommen till klubben :), du lär inte ångra dig. :tummenupp
 

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Ort
bästkusten
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
I helgen ska jag åka och kolla en 950.
En fråga bara, om man har en kugg nerdrevat fram och sebringdämpare bak och hojen är ombestyckad för att passa dämparna, är det då något problem att gasa upp den på slangen på treans växel? Det kan det väl inte va?
När jag provkörde en 07'a som hade orginaldrevning samt orginaldämpare så lyckades jag inte få upp den på trean. Tvåan var skitlätt dock. På trean lättade bara framhjulet max en dm.

du byter ju hojj som kallingar :D :pannkyss
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
du byter ju hojj som kallingar :D :pannkyss

jag vet. känns som att jag har spårat ur totalt, men det är så jävla svårt att välja. hade jag bara haft större garage hade jag nog haft kvar alla hojar.
jag är inte helt säker ännu på om jag ska satsa på denna 950 eller inte. isåfall ska jag sälja husabergaren och köra denna istället. båda har ungefär lika många för och nackdelar.
 

Dunderklump950

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2007
Ort
Täby
Hoj
KTM 950 SM 2005
Slip-on: BOS rockar :tummenupp

Ombestyckning: Det som brukar göras när slipon sätts på är inte en egentlig ombestyckning utan nålen brukar höjas ett steg. Lågfartsmunstycken går inte att få tag på som KTM orginaldel - dom har det inte i sortimentet. Jag tror dock att man skulle behöva gå upp en storlek eller så där - puffar väl mycket nu när temperaturen är lägre ute. Högfarten.... verkar inte behövas. Saknar fortfarande någon som hängt upp sin 950 i bänk, bestyckat om seriöst och presenterat resultatet. Någon....?

Ojämn gång: Börja med att se till att förgasarna är ordentligt synkade. Om man inte är säker på det är det ingen idé att göra någonting annat. SMR'en är dessutom ibland känslig för luftströmmen in i luftburken vilket framför allt märks i högre farter, vid vindbyar och när man kör i turbulensen bakom bilar.

Seriös verkstad i Sthlm? Glöm Dirtbike omedelbart. MC Sport, Arlanda gör bra jobb på RFS'er och Husor. Har inte hört något om hur bra dom är på LC8'or. Samma sak gäller MÖR, Södertälje - bra på Husor och RFS'er men LC8'or.....?

.

Jo tack Dirtbike fick ett par chanser med min förra hoj, LC4, och misslyckades med det mesta:huvet
Ska ta ett surr med Arlandakillarna och höra vad de säger om LC8, gasnålar, bestyckning och slip-on. Tack för tipset.

Tycker ändå det är lite udda att ingen :va av alla Sumodrajjvvers har erfarenhet av en rejäl, seriös slip-on, luft och bränsle "ombestyckning". Jag får ta på mig den uppgiften :D
 

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Trångsund
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Tycker ändå det är lite udda att ingen :va av alla Sumodrajjvvers har erfarenhet av en rejäl, seriös slip-on, luft och bränsle "ombestyckning". Jag får ta på mig den uppgiften :D
Gör det !!! :tummenupp Och glöm då inte att meddela resultat.

Jag har lite funderingar på att någon gång under vintern lämna in min till Andreas i Storvreta. Han är den enda jag känner till i någorlunda närhet som faktiskt bänkat en packe 950'or med slipon - 'gamla' Adventure iofs men det spelar ju ingen roll.

Jag har snackat med ett par erkänt duktiga bänkare här i Stockholm men ingen av dom har någonsin bänkat en 950 så...... F-n vet hur man skall göra.

Största problemet kommer att bli att få tag i lågfartsmunstycken och ev. andra nålar. Har hittat någon länk till en tabell någonstans där man kan översätta dessa fuggars munstycken till xyz som i sin tur...... Och over-there finns dom såklart så..... Blir till att läsa på lite mer och sedan.... Vintergöra tror jag helt enkelt.

.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Tycker ändå det är lite udda att ingen :va av alla Sumodrajjvvers har erfarenhet av en rejäl, seriös slip-on, luft och bränsle "ombestyckning". Jag får ta på mig den uppgiften :D

Den här 950 som jag skrev att jag ska kolla på i helgen har slip-on och är ombestyckad för att passa avgassystemet osv. Han som äger den sa att den går väldigt mycket bättre än de andra 950'is han kört. Jag ska testa den så får vi se om det stämmer. Jag har ju kört en som var orginal. Om denna går mycket bättre ska jag kolla var bestyckningen har skett, på vilket firma alltså.
 

Dunderklump950

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2007
Ort
Täby
Hoj
KTM 950 SM 2005
Den här 950 som jag skrev att jag ska kolla på i helgen har slip-on och är ombestyckad för att passa avgassystemet osv. Han som äger den sa att den går väldigt mycket bättre än de andra 950'is han kört. Jag ska testa den så får vi se om det stämmer. Jag har ju kört en som var orginal. Om denna går mycket bättre ska jag kolla var bestyckningen har skett, på vilket firma alltså.

Härligt:yoparty
Ser fram mot resultatet av testkörningen och besked om vem som gjort jobbet:tummenupp
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Jaha, så då var det dig jag såg häromdagen i rondellen vid Hyrcenter... :)

Japp det är nog möjligt :) Är en vecka sen jag körde den till vinterförvaring i Uppsala, har inget eget garage så jag har haft den hos päronen, som inte har plats nu på vintern. Det var kallt att köra den dagen, fossingarna var helt bortdomnade när jag kom fram...
 

Glasmästarn

Jävligt nöjd me hojen!
Gick med
18 Aug 2007
Ort
Vallentuna
Hoj
KTM 950sm -07 CBR1000RR -05 SÅLD KTM 525EXC -06
I helgen ska jag åka och kolla en 950.
En fråga bara, om man har en kugg nerdrevat fram och sebringdämpare bak och hojen är ombestyckad för att passa dämparna, är det då något problem att gasa upp den på slangen på treans växel? Det kan det väl inte va?
När jag provkörde en 07'a som hade orginaldrevning samt orginaldämpare så lyckades jag inte få upp den på trean. Tvåan var skitlätt dock. På trean lättade bara framhjulet max en dm.

Jag har ändast drevat ner ett i fram å ja får upp den alldeles utmärkt på trean....ska dock på med dämpare i vinter så då blir det väl ännu lättare
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Japp det är nog möjligt :) Är en vecka sen jag körde den till vinterförvaring i Uppsala, har inget eget garage så jag har haft den hos päronen, som inte har plats nu på vintern. Det var kallt att köra den dagen, fossingarna var helt bortdomnade när jag kom fram...

Det var lite svalt ja... Hade inte en tanke själv på att ta hojen den dagen - satt i en varm bil istället :D

Jag går faktiskt och sneglar lite på KTM 950 av någon sort som ersättare för R1:an - lutar faktiskt mest åt SuperEnduro för att kunna lattja på grusvägarna i trakten (förutom att den ändå har pendlingspotential), men det är prislappen som styr. Förhoppningsvis är det en riktigt förmånlig försäkring på cyklarna.
 

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Götefisk
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Det var lite svalt ja... Hade inte en tanke själv på att ta hojen den dagen - satt i en varm bil istället :D

Jag går faktiskt och sneglar lite på KTM 950 av någon sort som ersättare för R1:an - lutar faktiskt mest åt SuperEnduro för att kunna lattja på grusvägarna i trakten (förutom att den ändå har pendlingspotential), men det är prislappen som styr. Förhoppningsvis är det en riktigt förmånlig försäkring på cyklarna.


Jag skulle hellre ta en SM än en SE. Every time. Har du ens kört en SE? Väldigt höga och väldigt jobbiga att åka på längre sträckor.
 

David P.

UAE Rally Raid Karlshamn
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Karlshamn
Hoj
KTM SE 950 R
Jag skulle hellre ta en SM än en SE. Every time. Har du ens kört en SE? Väldigt höga och väldigt jobbiga att åka på längre sträckor.

Ah.. ah.. ah.. *BULLSHIT!* Oj då, råkade nysa till där lite... :D

Om ni vill läsa mer om bestyckning till 950 kan jag rekommendera soe.se o gå in på KTM LC8- o Super Enduro-tråden. Där finns det mesta matnyttiga till den. Även AdvRider har MASSOR av info om det. Inkl. bänkningar...
 
Last edited:

b-rude

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Bästkusten
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -16
Det var lite svalt ja... Hade inte en tanke själv på att ta hojen den dagen - satt i en varm bil istället :D

Jag går faktiskt och sneglar lite på KTM 950 av någon sort som ersättare för R1:an - lutar faktiskt mest åt SuperEnduro för att kunna lattja på grusvägarna i trakten (förutom att den ändå har pendlingspotential), men det är prislappen som styr. Förhoppningsvis är det en riktigt förmånlig försäkring på cyklarna.

Sumon går att offroad-försäkra, så ja - den är är förmånlig!
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag skulle hellre ta en SM än en SE. Every time. Har du ens kört en SE? Väldigt höga och väldigt jobbiga att åka på längre sträckor.

Jag har kört ännu mer extrema maskiner (högre och med mer vibrationer), så en i dessa avseenden ganska snäll LC8 avskräcker inte :D Nu är ju än så länge utbudet och priserna så att det ger en fördel åt SM, men jag är ändå mer inne på grusbusmöjligheterna hos SE.
 

johnxii

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Umeå
Hoj
KTM 525 EXC -05
Jag har kört ännu mer extrema maskiner (högre och med mer vibrationer), så en i dessa avseenden ganska snäll LC8 avskräcker inte :D Nu är ju än så länge utbudet och priserna så att det ger en fördel åt SM, men jag är ändå mer inne på grusbusmöjligheterna hos SE.

Jag har provkört båda, och en del grusbus klarar du ju enkelt med en SM. Bytte nyss däck och då blev det Dunlop d616, de har hyfsat mönster iaf. (finns bild i mitt garage.)

SEn är ju klart bättre vid sidan av vägen,men komforten blir inte riktigt i samma klass. Cross/endurodäck är inte så roliga att köra kurviga vägar med. :gnissla

Mer du kan tänka på är t.ex fjädringsvägen. SEn är nästan 10 cm högre och har piporna dragna högt, SMn har piporna under motorn, inte så bra om du ska ut i dirten. :näsblod
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Är det någon som vet om superendurons avgasrör (alltså röret från motorn fram till ljuddämparna) passar på supermoton?

Är inte helt överens med att rören går under motorn nämligen.
 

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Götefisk
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Nu har jag nog dragit årets sista sväng med Sumon. Fick två framhjulssläpp idag, så nu får det räcka.
Det är nu dags att vinterförvara hojen. Eftersom jag är rookie på ämnet vet jag inte riktigt vad man ska tänka på. Att man ska tappa ur all bensin tar jag för givet. Men vad mer är det man ska tänka på?
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Det var lite svalt ja... Hade inte en tanke själv på att ta hojen den dagen - satt i en varm bil istället :D

Jag går faktiskt och sneglar lite på KTM 950 av någon sort som ersättare för R1:an - lutar faktiskt mest åt SuperEnduro för att kunna lattja på grusvägarna i trakten (förutom att den ändå har pendlingspotential), men det är prislappen som styr. Förhoppningsvis är det en riktigt förmånlig försäkring på cyklarna.

SE:n är ser riktigt ball ut, lär ju vara svinkul på grusväg som sagt. Jag pyntar 4 kakor för helförsäkring helår, så jag är mycket nöjd med försäkringsbiten med bågen :)
 

johnxii

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Umeå
Hoj
KTM 525 EXC -05
Nu har jag nog dragit årets sista sväng med Sumon. Fick två framhjulssläpp idag, så nu får det räcka.
Det är nu dags att vinterförvara hojen. Eftersom jag är rookie på ämnet vet jag inte riktigt vad man ska tänka på. Att man ska tappa ur all bensin tar jag för givet. Men vad mer är det man ska tänka på?

Lägg ett skynke över och sätt batteriet på underhållsladdning? (Det har jag gjort:va ) :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top