Ktm 950 sm

b-rude

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Bästkusten
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -16
Nu har jag provkört hojen. VILKEN JÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄVLA SKILLNAD!!!!!!!!!!!!!

När jag körde min hoj sist var allt på den orginal förutom att jag hade 16 drev fram. Då kunde jag inte få upp den på bakhjulet på bara gas på trean.

Nu har jag tagit bort sas och epc och monterat BOS-slipon. Nu får jag upp den på trean på bara gas varenda gång. Till och med från låga varvtal. Skillnaden är helt jävla enorm. På alla hojar jag ägt tidigare har den enda skillnaden blivit ljudet. På denna hoj känns det som att jag fått 15 hästar till. MINST.

Nu har jag bara ett problem med min. Den är fortfarande lite ojämt i motorgången när jag kör på bakhjulet. Särkskillt om jag gör höga wheelies på tvåans växel. Då blir den lite blöddrig. Vet i fan vad man kan göra åt det.

Har du ombestyckat förgasarna oxå? Själv har jag samma konfiguration som du fast med Akra, dock ej ombestyckad ännu. Ombestyckning kommer att ske vid 750-milaservicen och enligt mekanikern ska det göra bra skillnad när förgasarna är anpassade efter sliponen.

Kul! Fälgarna är lackade i silver/svart, eller...? Och nu till nåt HELT annat.

Det stämmer det, fick inspirationen från Aprilia´s koncepthoj.

Riktigt fresh och originellt! Vad fick du pynta för att lacka om fälgarna och hur satte du på dina fälgstripes (såpavatten och sen klistra på?) Har själv börjat kolfiberkitta min hoj och ska lägga upp lite bilder när den börjar arta sig!
 
Last edited:

MaQ

Do you like that? Do you!?
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Rottne
Hoj
Aprilia RSV4 RF-16 - #11 SBK
[QUOTE
Nu har jag bara ett problem med min. Den är fortfarande lite ojämt i motorgången när jag kör på bakhjulet. Särkskillt om jag gör höga wheelies på tvåans växel. Då blir den lite blöddrig. Vet i fan vad man kan göra åt det.[/QUOTE]

Jag sitter med samma problem.
Den dör gärna på den bakre cylindern då jag tar höjd på 2an och 3ans växel. Då man är uppe i fart på fyran och femman så går kör jag med en lägre vinkel vilket gör att det gr i princip att köra så långt man önskar och kan utan att ha problem med att den blöddrar eller dör.

Finns det en lösning på problemet tas tips eemot tacksamt! :)

// MaQ
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jävla I-landsproblem. Tänk på oss som inte kan/vågar köra på bakhjulet också. Fast snart ska jag kunna. Sitter bara i skallen. Blir "Gööööta petter, nu slår jag av på gasen!" varenda gång.

Vad är bästa nybörjartipset för en som bara vågar powerwheela just nu? Gas på-av-på på 1:an eller 2:an eller annat? Fattar hur man kopplar upp i teorin men går apdåligt när jag testat.

Nu har jag bara ett problem med min. Den är fortfarande lite ojämt i motorgången när jag kör på bakhjulet. Särkskillt om jag gör höga wheelies på tvåans växel. Då blir den lite blöddrig. Vet i fan vad man kan göra åt det.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Har du ombestyckat förgasarna oxå? Själv har jag samma konfiguration som du fast med Akra, dock ej ombestyckad ännu. Ombestyckning kommer att ske vid 750-milaservicen och enligt mekanikern ska det göra bra skillnad när förgasarna är anpassade efter sliponen.

Riktigt fresh och originellt! Vad fick du pynta för att lacka om fälgarna och hur satte du på dina fälgstripes (såpavatten och sen klistra på?) Har själv börjat kolfiberkitta min hoj och ska lägga upp lite bilder när den börjar arta sig!


man kan väl inte kalla den en ombestyckning. jag har dock pillat lite i förgasarna. Jag höjde bränslenålen ett snäpp i förgasarna. det är det enda jag gjort. vet att det var någon här som skulle prova och byta munstycken också men jag vet inte om han testat det ännu.

Jävla I-landsproblem. Tänk på oss som inte kan/vågar köra på bakhjulet också. Fast snart ska jag kunna. Sitter bara i skallen. Blir "Gööööta petter, nu slår jag av på gasen!" varenda gång.

Vad är bästa nybörjartipset för en som bara vågar powerwheela just nu? Gas på-av-på på 1:an eller 2:an eller annat? Fattar hur man kopplar upp i teorin men går apdåligt när jag testat.


Kör inte på ettan. Det är så svårt att wheela på ettan för det blir så svajigt. Kör på tvåan då kommer den upp lite lugnare.
Gör så här:
gasa upp så att du har typ mellanvarv eller kanske lite till på tvåan.
släpp gasen i kanske en halv sekund.
slå på gas igen samtidigt som du rycker lite i styret.
framhjulet är i luften :yoparty

i början kan det kännas som att det inte går. det gäller att ha riktigt bra tajming på av och på slaget med gasen. detta lär du dig efter ett tag. jag kommer ihåg i början när jag hade min R1'a. jag kunde inte få upp den på bakhjulet på tvåan i början. på slutet fick jag upp den typ från 3000 varv på tvåan på bara gas. kunde inte fatta då hur jag inte kunde få upp den i början.
 
Last edited:

MaQ

Do you like that? Do you!?
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Rottne
Hoj
Aprilia RSV4 RF-16 - #11 SBK
Jävla I-landsproblem. Tänk på oss som inte kan/vågar köra på bakhjulet också. Fast snart ska jag kunna. Sitter bara i skallen. Blir "Gööööta petter, nu slår jag av på gasen!" varenda gång.

Vad är bästa nybörjartipset för en som bara vågar powerwheela just nu? Gas på-av-på på 1:an eller 2:an eller annat? Fattar hur man kopplar upp i teorin men går apdåligt när jag testat.

Jadu... Det finns otaliga trådar startade för bakhjulsåkning, tror bike.se har en bakhjulsvideo för att utbilda oss i den "ädla" konsten att framföra våra tvåhjuliga ekipage på ett hjul :gnissla

Jag rekommendera dig är att ta det lugnt, det kommer med tiden.
Åk till ngn avskild plats med någelunda jämnt underlag och börja träna. Ta upp den på ettan och vänj dig vid vinkeln.
Tycker du att den är hetsig, testa på tvåan. Som sagt, vänj dig vid vinkeln. Det känns alltid högre än vad det är. Automatiskt slår du av och framhjulet dimper ner igen.

Personligen tycker jag att det lättaste är att stå upp på trean eller fyran eller femman och dra upp den med av-på gas och hänga bak för att få upp den, för att sedan röra mig frammåt igen då jag fått vinkeln rätt på hojen.
Att stå upp på hojen gör det lättare att snabbt reglera höjden/farten med hjälp av kroppsvikten.

Jag hoppas att dessa rader kan vara till hjälp.
Tänk på att "vi är alla barn i början". Enda sättet att bli en riktig bakhjulsphantom är att träna, träna TRÄNA!

Ett riktigt lättsamt hjälpmedel nu när du ändå sitter framför datorn, är att ladda ner RoLLers bakhjulsskola del 1, 2, 3...
En klassiker!

// MaQ
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Tackar för tipsen! Jag har sett alla slangskolor men ska kolla på dem igen. Lekte lite förra helgen och tyckte att det kändes enklare att testa i svag uppförsbacke. Nån idé om i vilken fart ca ni tar upp den på tvåan?
 

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Västerås
Hoj
En bunt hojar
Tackar för tipsen! Jag har sett alla slangskolor men ska kolla på dem igen. Lekte lite förra helgen och tyckte att det kändes enklare att testa i svag uppförsbacke. Nån idé om i vilken fart ca ni tar upp den på tvåan?

Vi kan väl boka in ett par lunchträningar du och jag ;)

Samling i fri-hamnen för oss som har sumo och vill lära oss köra på bakhjulet så tar vi med en filmkamera så vi kan se hur pass lite framhjulet egentligen lyfter och så vågar vi kanske mer och mer tills vi också kan!

Roller sitter ju i en lagerlokal runt hörnet så han kanske kan komma ut och ge oss lite tips...
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Det får vi göra! Bäst att se till att man inte har nåt viktigt på eftermiddan om det går dåligt... Synd bara att föntren lär skallra sönder på kontoret med två 950 med Acra på varvstoppet :)

Vi kan väl boka in ett par lunchträningar du och jag ;)

Samling i fri-hamnen för oss som har sumo och vill lära oss köra på bakhjulet så tar vi med en filmkamera så vi kan se hur pass lite framhjulet egentligen lyfter och så vågar vi kanske mer och mer tills vi också kan!

Roller sitter ju i en lagerlokal runt hörnet så han kanske kan komma ut och ge oss lite tips...
 

johnxii

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Umeå
Hoj
KTM 525 EXC -05
Det får vi göra! Bäst att se till att man inte har nåt viktigt på eftermiddan om det går dåligt... Synd bara att föntren lär skallra sönder på kontoret med två 950 med Acra på varvstoppet :)


Apropå det. Kör ni med dB-killers monterade? Jag körde utan ett tag i höstas men har bestämt mig för att det lever om för mycket. (tyckte dock att den gick lite bättre utan) Vad tycker ni?
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Kör utan. När jag jag sa att jag klurade på att sätta i dem sa min kompis "nä" och så blev det. Man behöver ju inte gasa så förbannat bland folk. Var en kille med krompråm som drog fullt på ettan i stan för nån dag sen - folk hoppade till och höll för öronen (hojen gick väl från 0-30 km/h på 8 minuter typ). Sånt känns lite barnsligt.

Apropå det. Kör ni med dB-killers monterade? Jag körde utan ett tag i höstas men har bestämt mig för att det lever om för mycket. (tyckte dock att den gick lite bättre utan) Vad tycker ni?
 

johnxii

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Umeå
Hoj
KTM 525 EXC -05
Det är nice när man ska ligistköra men inte så nice när man ska iväg tidigt eller kommer hem sent, om man som jag bor i lägenhet. :gnissla

Jag fortsätter nog att köra med! :)
 

b-rude

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Bästkusten
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -16
KTM bandag 14 augusti

Nu arrar KTM en ny bandag: http://www.ktm.se/KTM-News.223.15.html?nodeID=103059&cHash=7eeb5c4e32

De hade ett mkt trevligt event förra året! Värt att notera är att de för i år diskriminerar oss som "bara" kör vanlig 950 Sumo. Vi e tydligen inte bjudna. Dålig stil. :mad:

Vi får väl ställa oss på barrikaderna och protestera eller nåt, alternativt att nån ringer till KTM o gnäller...
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Är det enkelt att byta till 16-drev själv och kan jag göra det utan att behöva ta isär kedjan? Ser ut som att man bör kunna slacka på kedjan och lossa drevet och byta. Nåt annat att tänka på?
 

Bifogat

  • framdrev.gif
    framdrev.gif
    40.8 KB · Visningar: 155

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
KTM 350 EXC -12
Är det enkelt att byta till 16-drev själv och kan jag göra det utan att behöva ta isär kedjan? Ser ut som att man bör kunna slacka på kedjan och lossa drevet och byta. Nåt annat att tänka på?

Japp det är enkelt och det går bra att bara slacka kedjan! :tummenupp


/Freddan
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Det är den som sitter ivägen för drevet vid 3:an i bilden va? Knepigt eller bara att lossa och inte leka med kopplingen under tiden? Vad är det för nyckel till muttern som håller drevet (finns med i verktygskitet)?

/1000 frågor

MEN, man måste ju faktiskt ta bort slavcylindern till kopplingen åxå.
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top