Ktm 950 sm

ChrisseJ

Övar
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Någon som vet om det skiljer något mellan årsmodellerna?
Hade -05'an några barnsjukdomar?

-05'an liksom många -06'or har problem med drev till startmotorn, för klent fjäderspännt. Tror det är ordnat på de flesta, men ren garantiåtgärd.

Min -06 skall in på garanti-jobb gällande bakbromsen, har inte märkt nåt, men fixa den det ska dom.

Annars vet jag inget som har vart problem.

-05 och framåt tenderar ju klart att gå på slangen i tid och otid, men det ser jag inte som en sjukdom :tungan
 

fimparn

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Ytterby
Hoj
Yamaha tdm 850 96,Ktm 525sx 04
-05'an liksom många -06'or har problem med drev till startmotorn, för klent fjäderspännt. Tror det är ordnat på de flesta, men ren garantiåtgärd.

Min -06 skall in på garanti-jobb gällande bakbromsen, har inte märkt nåt, men fixa den det ska dom.

Annars vet jag inget som har vart problem.

-05 och framåt tenderar ju klart att gå på slangen i tid och otid, men det ser jag inte som en sjukdom :tungan

Ska lämna im min för startmotosn den 22:e.har tidigare hört att det skulle va nån vajsing på bakbromsen men vad?
 

ChrisseJ

Övar
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Ska lämna im min för startmotosn den 22:e.har tidigare hört att det skulle va nån vajsing på bakbromsen men vad?

Vet ej vad det är med bakbromsen, men ska in den 15:e, kan återkomma då när jag vet mer. Men har som sagt inte märkt nåt skumt med den.
 

b-rude

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Bästkusten
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -16
-05'an liksom många -06'or har problem med drev till startmotorn, för klent fjäderspännt. Tror det är ordnat på de flesta, men ren garantiåtgärd.

Min -06 skall in på garanti-jobb gällande bakbromsen, har inte märkt nåt, men fixa den det ska dom.

Annars vet jag inget som har vart problem.

-05 och framåt tenderar ju klart att gå på slangen i tid och otid, men det ser jag inte som en sjukdom :tungan

Det problem med starmotorn du nämner, är det d samma som det skärande ljud som kan uppstå när man startar hojen? Har hört detta på två st hojar, varav min egen lät lite så i början.

Angående garantijobbet för bakbromsen, gäller det alla Sumos, hur fick du i så fall reda på det?
 
Last edited:

ChrisseJ

Övar
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Det problem med starmotorn du nämner, är det d samma som det skärande ljud som kan uppstå när man startar hojen? Har hört detta på två st hojar, varav min egen lät lite så i början.

Angående garantijobbet för bakbromsen, gäller det alla Sumos, hur fick du reda på det?

Skärande eller hammrande ljud vid start ja, det är inget farligt, men kan tillta och bli värre med tiden.
Så har du hört det nån gång så skulle jag lämna in.

Vad gäller bakbromsen fick jag ett sms utav min handlare som informerade om att jag borde få detta åtgärdat. Man kan kolla med en ktm handlare, uppge ramnummret så ser dom om nåt behöver göras.
 

Obelix

IM A BIG FAT DYNAMO
Gick med
14 May 2005
Ort
22 acacia avenue
Hoj
950SM
Tydligen kan bakoket läcka.. Fick mitt fixat vid 100 mila servicen. Från det ena till det andra..FAN vad tid det tar att få Akrarören!! Över 2 månader sedan jag beställde
 

Phat

Ny medlem
Gick med
27 May 2007
Ort
Norr om stan...
Hoj
KTM 990 SMR - 2009
Vem vill åka fort rakt fram...? Varken kul eller svårt... Roligare att steka plastraketer på kurviga vägar istället :)
 

fimparn

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Ytterby
Hoj
Yamaha tdm 850 96,Ktm 525sx 04
Hörde på omvägar att någon vart med små motarderna och kört kon bana med sin sumo.:yoparty gick visst inte så bra.nån härifrån eller.
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Sumo som drar olja

Kollade nyss till min 950 som har gått 170 mil, ganska exakt 65 mil efter service, då de ju byter olja. Till min förvåning så log det nu under minstrecket (för man möter väl med bågen stående rakt upp, inte på stödet?). Nog har jag läst att de dragit olja, men det här lät lite mycket.

Vilka oljor kör ni i era sumos?
 

Obelix

IM A BIG FAT DYNAMO
Gick med
14 May 2005
Ort
22 acacia avenue
Hoj
950SM
Castrol GPS har jag i min. Ja ståendes rakt på skapligt plan mark, inte på stödet.
Är den riktigt varmkörd då? Jag råkade få lite mycket i min när jag bara "halvvarmkörde" innan jag kollade sist.
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Jepp under eller nära min på plan mark, dock ej varmkörd. Tycker nästan det ser ut som den har svettats ut lite olja under motorn mellan ett par kåpor också, läste om andra som haft det problemet. Men men, får väl testa hinka i lite castrol GPS och hålla lite koll på förbrukningen. Tackar för svaret.
 

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
KTM 350 EXC -12
Den drar ruskigt mycket olja ibland.. å ibland inget alls.:va
vissa gånger känns det som om jag fyller på olja varannan gång jag tankar och vissa gånger kan man köra en månad utan att fylla på..

/Freddan
 

fimparn

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Ytterby
Hoj
Yamaha tdm 850 96,Ktm 525sx 04
Har kört ca 150 mil fyllde på ca en 75:a med olja idag.Fanns bara mineral olja på macken så det fick duga.kan man blanda mineral och syntet olja hur som helst?
 

johnxii

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Umeå
Hoj
KTM 525 EXC -05
Men ska de verkligen dra så mycket olja? Vad säger de på KTM? Så mycket drar iofs min bil, men då har den gått 30000 mil....
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top