Ktm 950 sm

mxz800x

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
KTM 950SM,HONDA CRF250
100 milaservice

:tummenupp

Nice.
100 mil inkörning.
Snarast sörvis,så fort jag får en tid.
Dragit max 2 dl olja.
Tjuter från bak broms .
Annars helt OK.
Kul mc det här.

Hoppas att din handlare gör ett bättre jobb än min.Dom överfyllde motorn med 7dl.Jag puttrade hem,och öppnade oljepåfyllningen.Det forsade då ut en hel del olja.Sedan fick jag slanga ur resten,tills jag kom ner till rätt nivå.
Körde sedan 10mil,och såg då att höger kylarvinge satt helt löst,samt att ena skruven hade försvunnit.På ena vakumslangen till förgasaren satt slangklammern mitt på slangen.Motorn rymmer 3liter olja enligt boken,och dom tog betalt för 4 liter.Men man kan väl inte begära så mycket,eftersom det endast kostade 3600kr!!!

Brejk

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
KTM 950 SM
Hoppas att din handlare gör ett bättre jobb än min.Dom överfyllde motorn med 7dl.Jag puttrade hem,och öppnade oljepåfyllningen.Det forsade då ut en hel del olja.Sedan fick jag slanga ur resten,tills jag kom ner till rätt nivå.
Körde sedan 10mil,och såg då att höger kylarvinge satt helt löst,samt att ena skruven hade försvunnit.På ena vakumslangen till förgasaren satt slangklammern mitt på slangen.Motorn rymmer 3liter olja enligt boken,och dom tog betalt för 4 liter.Men man kan väl inte begära så mycket,eftersom det endast kostade 3600kr!!!

Min service var lite billigare men jag är fortfarande osäker på hur bra skick växellådan är. Någon som hört något mer om detta, stod tidigare i tråden att flera tycktes märke försämringar runt 100mil. Min är inte alls lika exakt nu och det känns som att den inte kopplar ur helt i bland.
Kul du och jag har likadan Mc och likadan skoter (min skoter är en -04, hojjen -06).

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
Årsmodell, Märke och modell

Intressant att du skriver om överfylld oljetank. Min sprillan nya 07:a droppade olja redan efter att jag haft den ett par timmar. Sedan kollade jag oljetanken, då jag misstänkte att den innehöll för mycket av varan. Till min stora förvåning rann det ur olja så fort jag skruvade upp oljeskruven. Skulle tippa på att det kan ha rört sig om 7 dl för mycket även i mitt fall. Men att slanga ur olja hjälpte föga. Det fortsatte droppa.
Jag lämnade in hojen på min lokala KTM-leverantör. Det visade sig att slangklämmorna mellan oljetanken och motorn var helt värdelösa samt att det helt saknades en kopparbricka/packing som skall sitta där.
Alltid lika jävla trist att få ett måndagsexemplar.

Men nu ska jag inte gnälla. Hojen är sjukt kul att köra, även om jag bara hunnit avverka ett 50-tal mil.

Glasmästarn

Jävligt nöjd me hojen!
Gick med
18 Aug 2007
Hoj
KTM 950sm -07 CBR1000RR -05 SÅLD KTM 525EXC -06
Fan oxå!

Har sett att en del andra haft problem med att den dör när man slangar riktigt högt. Fick samma problem idag. När man kommer upp högt på slangen å kör med samma varv hela tiden så e det som att den börjar blöddra å tappar ork. Finns det nåt att göra och vad beror det på? Nån som vet?

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
Har sett att en del andra haft problem med att den dör när man slangar riktigt högt. Fick samma problem idag. När man kommer upp högt på slangen å kör med samma varv hela tiden så e det som att den börjar blöddra å tappar ork. Finns det nåt att göra och vad beror det på? Nån som vet?

Finns att läsa på tidigare sidor. Har för mig att det var någon sladd som skulle dras ur samt någon annan bralla som skulle tas bort.

Glasmästarn

Jävligt nöjd me hojen!
Gick med
18 Aug 2007
Hoj
Finns att läsa på tidigare sidor. Har för mig att det var någon sladd som skulle dras ur samt någon annan bralla som skulle tas bort.

Jo men det e väl dom där strypningana. Som nästan e standard att man tar bort på första service.
Ska ringa ragnar på lelles imorrn å fråga. Se vad han har att säga.

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
Jo men det e väl dom där strypningana. Som nästan e standard att man tar bort på första service.

Nu är väl kanske inte jag den som springer omkring på bakdäcket med min moppe, då jag fortfarande har fullt upp med att lära mig köra en sån där förbaskad motorcykel. Men du kan väl meddela oss (mig) efter att du snackat med Ragnar, så att man vet vad man ska plocka bort när man är mogen för såna där tricks.

Snygg moppe förresten. Ser ut som min, bortsett från att jag inte har en sån där civilperson bak på sadeln.

Last edited:

Glasmästarn

Jävligt nöjd me hojen!
Gick med
18 Aug 2007
Hoj
Nu är väl kanske inte jag den som springer omkring på bakdäcket med min moppe, då jag fortfarande har fullt upp med att lära mig köra en sån där förbaskad motorcykel. Men du kan väl meddela oss (mig) efter att du snackat med Ragnar, så att man vet vad man ska plocka bort när man är mogen för såna där tricks.

Snygg moppe förresten. Ser ut som min, bortsett från att jag inte har en sån där civilperson bak på sadeln.

Haha....civilpersonen får bara åka med ibland. Å då blir det inte mycket slanga. Självklart kan ja meddela dig när ja snackat med ragnar

Brejk

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
KTM 950 SM

Tror inte det är rätt lösning då min hade lite ojämn gång före service och avmontering av sas eller vad det heter. Nu efter service är det mer tydligt, kanske beror på något annat nu då det är ett större problem nu än före men det är lite konstigt då skillnaden uppstod vid servicen. Ragnar pratade om något mer en "trasig" trottel tror jag. Ska lämna in den snart kanske får reda på mer då.

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
mxz800x skrev:
Dom överfyllde motorn med 7dl....... Motorn rymmer 3liter olja enligt boken,och dom tog betalt för 4 liter.....
Det står fel i boken. Den rymmer faktiskt typ 3.6-3.7. Jag har bytt olja 2 gånger själv och det var alltså en dj-la tur att man lyssnade på Ragge och plockade med sig 4l och inte bara 3 första gången.

Sen varför det rinner ur oljetanken har jag inget bra svar på. När du skruvar av locket, står hojen på stödet eller håller du den i balans/rakt. Oljenivån skall nämligen mätas med hojen i balans/rakt och inte på stödet. Kan kanske vara en förklaring (*gissar vilt*).

.

Frolomp

Busglad tvåbarnsfar
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
KTM 950 SM -06
Stryper vid slangning!

Tjena!
Även jag hade problem efter första servicen med att den ströp(tämligen abrupt) vid slangning(inga 12:eek:r heller fdd).
Lämnade in den hos ragnar och det visade sig att bägge förgasarflottörerna hade tagit in soppa och således inte "flöt" som dom skulle!
Ska även finnas nån förgasar-fix ifall hojen "tvekar" på höga varv!

Lycka till!!

Bifogat

• BADAZZ4.jpg
    BADAZZ4.jpg
    131.3 KB · Visningar: 123

mxz800x

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
KTM 950SM,HONDA CRF250
Det står fel i boken. Den rymmer faktiskt typ 3.6-3.7. Jag har bytt olja 2 gånger själv och det var alltså en dj-la tur att man lyssnade på Ragge och plockade med sig 4l och inte bara 3 första gången.

Sen varför det rinner ur oljetanken har jag inget bra svar på. När du skruvar av locket, står hojen på stödet eller håller du den i balans/rakt. Oljenivån skall nämligen mätas med hojen i balans/rakt och inte på stödet. Kan kanske vara en förklaring (*gissar vilt*).

.

Hojen stod rakt när jag öppnade locket,och det rann ur ca 1dl.Sedan slangade jag ur 6dl så att nivån blev på maxstrecket.Så det är inget snack om att den var toköverfylld.Att dom har debiterat 1lit för mycket, är väl inte så farligt,men överfyllningen kan ju skada tätningarna i motorn pga för högt oljetryck,samt att man får hög motortemp.

mxz800x

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
KTM 950SM,HONDA CRF250
Min service var lite billigare men jag är fortfarande osäker på hur bra skick växellådan är. Någon som hört något mer om detta, stod tidigare i tråden att flera tycktes märke försämringar runt 100mil. Min är inte alls lika exakt nu och det känns som att den inte kopplar ur helt i bland.
Kul du och jag har likadan Mc och likadan skoter (min skoter är en -04, hojjen -06).

Har också en -04 MXZ800X och en -06 SM.Har inte märkt någon skillnad på låda och koppling,efter ca 150 mil.Det är väl snart dags att damma av Reven.Hoppas dock på några turer till med Sumon,innan snön kommer.:tummenupp

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Hoj
KTM 350 EXC -12

.

Fick i nästan 4 liter i min jag med..

/F

Glasmästarn

Jävligt nöjd me hojen!
Gick med
18 Aug 2007
Hoj
Tror inte det är rätt lösning då min hade lite ojämn gång före service och avmontering av sas eller vad det heter. Nu efter service är det mer tydligt, kanske beror på något annat nu då det är ett större problem nu än före men det är lite konstigt då skillnaden uppstod vid servicen. Ragnar pratade om något mer en "trasig" trottel tror jag. Ska lämna in den snart kanske får reda på mer då.[/QUO

Ja som sagt ja ska ringa å prata med ragge å se vad han säger. Glömde bort det i fredags men ska se till att göra det nästa vecka. Men skriv gärna va dom gör på din om dom får bort det. Ja kovar att återkommaom ja får nått vettigt ur ragge

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha