Nu blir jag ju sugen på en 2-taktare också. Jag har aldrig provat köra en enduro 2-takt. Men jag har ingen mer plats i mitt vardagsrum, och jag har inga fler garderober!
... jag förstår. Hur är 2-takt 300cc att köra på vägarna då? Vågar man dra runt med en sån där 'skrik-moppe' på kvällarna utan att bli skjuten av nån som tror man är ett brunstigt rådjur?
Kanske. Men då hade jag faktiskt öppnat kopplingen och kollat lamellerna.
Min första trial-hoj (Beta 300 Evo 2T) hade liknande problem. Då diskade jag samtliga lameller och stålringar, filade lite på 'korgen' samt jacken runt lamellskivorna, rensade klisterrester mellan lamellbeläggningarna, och skruvade ihop allt igen. Fyllde på med Jitze växellådeolja för trialhojar, sen funkade allt 100%. Förra ägaren hade experimenterat med gud vet vad för oljor. Det är min stora skräck när det gäller begagnat. Därför köper jag bara nya hojar dessa dagar
Ok, så dina var nya hojar. Men kan man pruta så där på nya hojar då? Det har jag aldrig provat för jag vill ju inte blåsa dom, eller verka alltför snål och gniden. Jag vet ju inte deras marginaler, trodde handlarna var nära konkurs med allt KTM har ställt till med i sin ekonomi.
Nu förstår jag varför min hoj-handläggare där på DinMC frågade om jag ville ha "något mer", typ ett par gånger ".. inget mer du vill ha? Inget alls? .. verkligen inget alls?"

- Nej tackar. Jag är nöjd med hojen som den är.
Så du byter alltså hoj när det kommer en ny 'ritning' / ny generation? Men tänk om den nya generationen inte är lika fin som nån av dom äldre? Jag har tittat på 2014-2016 modellerna en del, och jag tycker dom har finast form. Men dom går ju inte att köpa längre.