KTM EXC-F

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Mmm.. fina hojar. Men var är dom idag då? Hade jag haft så fina hojar hade jag haft dom in sängen ;)

I sängen skulle jag inte ha hojarna.. Dom hör hemma i garaget ju..
300 hade på bilden använts över ett halv år å 500 i 1,5 år...
Provade ha både 2-takt å 4-takt för att om jag ville gå över på 2-takt eller inte..
Byte 500 mot en 350, men de gillade jag inte så mycke hade den ett år ändå..
Dom alla hojarna är sålda då å nu är det bara annan 300 som gäller..

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
"Är inte 15W helt ok för typ +2 till +30 *C? Du kan köra 20W olja från 0 grader C. När det är under 0 då sitter jag hemma och spelar MX vs ATV istället."

Testade med Castrol 15W50 i min Släde. Resultatet blev att under 5+ släppte inte lamellerna ifrån varandra innan motorn var ordentligt varmkörd.
Med 10W50 har jag inte haft samma problem.

Men verkstadsmanualen säger att 15w funkar till 0. Se tabell nedan, iofs Ducati men ändå något att förhålla sig till :)

1000012776.jpg

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Dom alla hojarna är sålda då å nu är det bara annan 300 som gäller..
Så det är tvåtakt för hela slanten då?

Din mc gick inte göra affärer med, för en av försäljarna förstod sig inte på affärer..
Jag tycker jag fick bra deals på mina hojar därifrån. Men det var nya hojar. Var dina beganade?

500 i 1,5 år...
Du körde 500an bara 1,5 år?? Så kort tid? Varför? Var den inte skön?

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
"Är inte 15W helt ok för typ +2 till +30 *C? Du kan köra 20W olja från 0 grader C. När det är under 0 då sitter jag hemma och spelar MX vs ATV istället."

Testade med Castrol 15W50 i min Släde. Resultatet blev att under 5+ släppte inte lamellerna ifrån varandra innan motorn var ordentligt varmkörd.
Med 10W50 har jag inte haft samma problem.

Men verkstadsmanualen säger att 15w funkar till 0. Se tabell nedan, iofs Ducati men ändå något att förhålla sig till :)

View attachment 511814
Ja det finns ju oljor, och så finns det oljor. Jag har kört med Biltemas 15W-40 i snart 5 år i min KLX230, även i några minusgrader, utan problem. Det där med lameller och kopplingar är väldigt relativt.

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm

Jag tycker jag fick bra deals på mina hojar därifrån. Men det var nya hojar. Var dina beganade?

500 kubik är Stort i skogen men perfekt på grus/is -en 450 redan är för stort å 50 cc till blir ännu mer av det goda 🤣, trivs bättre på tvåtakt i endurospår men det är nog en smaksak

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...

Jag sålde min 500:a efter bara ett par gånger i skogen och några körningar på gocartbana med motardkit. Där funkade den bättre men jag blev less ganska fort, kört för mycket motard och bana genom åren.
I skogen var den aptrist, för mycket motorbroms och för mycket pulver. 300 tvåtakt är våldsamt mycket roligare, snabbare och mer lättkört, för mig iallafall. Jag är helsåld på tvåtakt, åtminstone i skogen :)

Bäverhyddan

Gick med
7 May 2022
Hoj
Ja det finns ju oljor, och så finns det oljor. Jag har kört med Biltemas 15W-40 i snart 5 år i min KLX230, även i några minusgrader, utan problem. Det där med lameller och kopplingar är väldigt relativt.
Jag ska testa Biltemas olja, har gått igenom Shell, Castrol, Motul, A9 och LiquiMoly.
Absolut sämst, eller osmidig kanske är ett bättre ord, var växellådan med Castrol Ester någonting super super.
Skiljer väl säkerligen en hel mellan tillsatserna i oljorna, kanske var just tillsatserna och inte viskositeten som gjorde att lamellerna inte släppte?

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
500 kubik är Stort i skogen men perfekt på grus/is -en 450 redan är för stort å 50 cc till blir ännu mer av det goda 🤣, trivs bättre på tvåtakt i endurospår men det är nog en smaksak
500 går ju finfint i skogen så länge det inte är för knixigt.
Bästa valet om man både vill kunna åka lite grus och bröta runt i endurospåret med samma hoj.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj

Bilden togs när 300 hade används i ett halår å 500 används i 1,5 år, sommaren 2018.. Dvs. 300 va en 2018 köpt ny december 2017... 500 va en 2017 six days köpt ny december 2016.. Båda hojarna hade jag ett år till tills dom såldes 2019..

Frågan är vad som är bra deal å vad man får å är nöjd me..
Handlarna har typ 10% upp på hojarna å i snitt 40% på tillbehören..
När man köper en ny hoj så kan man få någon tusenlapp på hojen, men klart mycke mer på tillbehören.. De är de som skiljer sig mellan handlare som kan göra affärer eller inte..

Den 500 körde jag i 2,5 år.. Har haft flera 500 å när dom byter årsmodell chassit så byter man hoj..
året innan hade jag dvs en 2016, 500 six days.. Va inge fel på 500 saknar den än idag, men 300 2-takt är klart rolig oxå..

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Vad tror ni om luftfilterna från aliexpress

Skickat från min SM-S928B via Tapatalk

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Nu blir jag ju sugen på en 2-taktare också. Jag har aldrig provat köra en enduro 2-takt. Men jag har ingen mer plats i mitt vardagsrum, och jag har inga fler garderober!

300 tvåtakt är våldsamt mycket roligare, snabbare och mer lättkört, för mig iallafall. Jag är helsåld på tvåtakt, åtminstone i skogen
... jag förstår. Hur är 2-takt 300cc att köra på vägarna då? Vågar man dra runt med en sån där 'skrik-moppe' på kvällarna utan att bli skjuten av nån som tror man är ett brunstigt rådjur?

Skiljer väl säkerligen en hel mellan tillsatserna i oljorna, kanske var just tillsatserna och inte viskositeten som gjorde att lamellerna inte släppte?
Kanske. Men då hade jag faktiskt öppnat kopplingen och kollat lamellerna.

Min första trial-hoj (Beta 300 Evo 2T) hade liknande problem. Då diskade jag samtliga lameller och stålringar, filade lite på 'korgen' samt jacken runt lamellskivorna, rensade klisterrester mellan lamellbeläggningarna, och skruvade ihop allt igen. Fyllde på med Jitze växellådeolja för trialhojar, sen funkade allt 100%. Förra ägaren hade experimenterat med gud vet vad för oljor. Det är min stora skräck när det gäller begagnat. Därför köper jag bara nya hojar dessa dagar ;)

Frågan är vad som är bra deal å vad man får å är nöjd me..
Handlarna har typ 10% upp på hojarna å i snitt 40% på tillbehören..
När man köper en ny hoj så kan man få någon tusenlapp på hojen, men klart mycke mer på tillbehören.. De är de som skiljer sig mellan handlare som kan göra affärer eller inte..

Den 500 körde jag i 2,5 år.. Har haft flera 500 å när dom byter årsmodell chassit så byter man hoj..
Ok, så dina var nya hojar. Men kan man pruta så där på nya hojar då? Det har jag aldrig provat för jag vill ju inte blåsa dom, eller verka alltför snål och gniden. Jag vet ju inte deras marginaler, trodde handlarna var nära konkurs med allt KTM har ställt till med i sin ekonomi.

Nu förstår jag varför min hoj-handläggare där på DinMC frågade om jag ville ha "något mer", typ ett par gånger ".. inget mer du vill ha? Inget alls? .. verkligen inget alls?" 🤨 - Nej tackar. Jag är nöjd med hojen som den är.

Så du byter alltså hoj när det kommer en ny 'ritning' / ny generation? Men tänk om den nya generationen inte är lika fin som nån av dom äldre? Jag har tittat på 2014-2016 modellerna en del, och jag tycker dom har finast form. Men dom går ju inte att köpa längre.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Absolut sämst, eller osmidig kanske är ett bättre ord, var växellådan med Castrol Ester någonting super super.
Ett tips jag kom på precis med lamellerna som inte vill släppa där; Har hojen stått kall över natten, börja med att rulla den lite fram och tillbaka i nån högre växel så att lamellerna oljas invändigt, innan du startar motorn och kör. Då rycker/hoppar inte hojen när du lägger i ettan och vill åka. Det fick jag ofta göra med min gamla trial-Beta.

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Nu blir jag ju sugen på en 2-taktare också. Jag har aldrig provat köra en enduro 2-takt. Men jag har ingen mer plats i mitt vardagsrum, och jag har inga fler garderober!

. Hur är 2-takt 300cc att köra på vägarna då? Vågar man dra runt med en sån där 'skrik-moppe' på kvällarna utan att bli skjuten av nån som tror man är ett brunstigt rådjur?
Det är iallafall väldigt mycket roligare att åka 500 i skogen än 300 blåryk på väg...

Bäverhyddan

Gick med
7 May 2022
Hoj
Ett tips jag kom på precis med lamellerna som inte vill släppa där; Har hojen stått kall över natten, börja med att rulla den lite fram och tillbaka i nån högre växel så att lamellerna oljas invändigt, innan du startar motorn och kör. Då rycker/hoppar inte hojen när du lägger i ettan och vill åka. Det fick jag ofta göra med min gamla trial-Beta.

Skäms nästan lite för att säga det men jag har inte startat upp släden i år...
Utmaningarna jag hade med 15W och kopplingen var isolerade till en resa över Vildmarksvägen med stopp/övernattning vid Björk vattnets vandrarhem. Minusgrader på natten och runt noll då vi skulle iväg. Var till slut tvungen att starta motorn, rulla nedför en backe samtidigt som jag la i växeln. Efter det fungerade allt fint igen.
Med en 10W olja har jag startat i samma temperaturer utan problem. Tror inte det är något fel på lamellerna utan att det faktiskt var oljan som påverkade.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Vad tror ni om luftfilterna från aliexpress

Skickat från min SM-S928B via Tapatalk
Jag använder bara original, skulle inte köpa dom från Aliexpress..
Man köper några stycken å tvättar dom å oljar in sen.. Fräscha luftfilter hela tiden..

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj

... jag förstår. Hur är 2-takt 300cc att köra på vägarna då? Vågar man dra runt med en sån där 'skrik-moppe' på kvällarna utan att bli skjuten av nån som tror man är ett brunstigt rådjur?

Kanske. Men då hade jag faktiskt öppnat kopplingen och kollat lamellerna.

Min första trial-hoj (Beta 300 Evo 2T) hade liknande problem. Då diskade jag samtliga lameller och stålringar, filade lite på 'korgen' samt jacken runt lamellskivorna, rensade klisterrester mellan lamellbeläggningarna, och skruvade ihop allt igen. Fyllde på med Jitze växellådeolja för trialhojar, sen funkade allt 100%. Förra ägaren hade experimenterat med gud vet vad för oljor. Det är min stora skräck när det gäller begagnat. Därför köper jag bara nya hojar dessa dagar ;)

Ok, så dina var nya hojar. Men kan man pruta så där på nya hojar då? Det har jag aldrig provat för jag vill ju inte blåsa dom, eller verka alltför snål och gniden. Jag vet ju inte deras marginaler, trodde handlarna var nära konkurs med allt KTM har ställt till med i sin ekonomi.

Nu förstår jag varför min hoj-handläggare där på DinMC frågade om jag ville ha "något mer", typ ett par gånger ".. inget mer du vill ha? Inget alls? .. verkligen inget alls?" 🤨 - Nej tackar. Jag är nöjd med hojen som den är.

Så du byter alltså hoj när det kommer en ny 'ritning' / ny generation? Men tänk om den nya generationen inte är lika fin som nån av dom äldre? Jag har tittat på 2014-2016 modellerna en del, och jag tycker dom har finast form. Men dom går ju inte att köpa längre.

Köper du bara hojen så får du inge rabatt direkt.. Flera handlare annonserar typ förra årets modell till fullpris å tillbehör för 10.000 kr..

Köper du ny hoj å sen tillbehör för 50.000 så får du bra rabatt..

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Köper du ny hoj å sen tillbehör för 50.000 så får du bra rabatt..
Men då känner JAG mig rånad.

Jag är ganska snål egentligen, vill inte betala 145 kkr för en sprillans 2025 EXCF. Handläggaren berättade för mig att dom får "bidrag" från KTM för varje hoj dom INTE säljer. Det tycker jag låter lite konstigt. Dom rabbaterar ut förra årets modeller, och får bidrag från fabriken?

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Men då känner JAG mig rånad.

Jag är ganska snål egentligen, vill inte betala 145 kkr för en sprillans 2025 EXCF. Handläggaren berättade för mig att dom får "bidrag" från KTM för varje hoj dom INTE säljer. Det tycker jag låter lite konstigt. Dom rabbaterar ut förra årets modeller, och får bidrag från fabriken?

Allt kostar.... Vill man förändra å få eget utseende på hojen å bättre grejor å de är ett intresse så kostar de.. Intressen kostar..

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Allt kostar.... Vill man förändra å få eget utseende på hojen å bättre grejor å de är ett intresse så kostar de.. Intressen kostar..
Ja, ett plast-kit på 24MX kostar ca 1200 kr, och så dekal-set 1400 kr, ett racing avgassystem från HGS ca 15 kkr. Avgasröret är väl det dyra i sammanhanget.

Jag köpte ett HGS till min 350, och det blev ganska maffigare ljud sen. Det blir helt öppet rör, provade blåsa i det som en diggeridoo, grymmt ljud.

Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride 18/5

Screenshot I maj är det ...

Indian-träff i Cornwall i augusti

Andra veckan i augusti håll...

Var femte mc-förare byter hjälm för sällan

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vinterns roligaste mc-helg flyttar till Elmia!

I slutet av januari 2026 sl...

MC Mässan 2026 – vinterns roligaste mc-helg!

I slutet av januari 2026 sl...

KTM erbjuder upp till fyra års garanti

KTM erbjuder nu sina kunder...

Pirelli Diablo Powercruiser

Pirelli har presenterat Dia...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Helgen efter midsommar arra...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Helgen efter midsommar arra...