KTM EXC-F

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Fick hem mina vikter igår. Tänkte balansera åtminstonne framhjulet idag för att se om det går om man bara lyfter upp hjulet.

Plockade bort bromsoket så att hjulet kunde snurra lite friare, men det verkar som om det inte är tillräckligt fritt i alla fall då lagrena hindrar hjulet från att snurra helt friktionsfritt.

Hur som helst vill jag fråga om man kanske inte bara kan höfta dit en vikt på motsatt sida om 'fälgklossen' så att hjulet blir åtminstonne lite bättre balanserat? Men då vill man veta vad en sån där fälgkloss väger. Kanske ska jag ringa butiken i Rotebro och fråga om dom har en aning om vad dom väger.

IMG_5292.JPG
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Fick hem mina vikter igår. Tänkte balansera åtminstonne framhjulet idag för att se om det går om man bara lyfter upp hjulet.

Plockade bort bromsoket så att hjulet kunde snurra lite friare, men det verkar som om det inte är tillräckligt fritt i alla fall då lagrena hindrar hjulet från att snurra helt friktionsfritt.

Hur som helst vill jag fråga om man kanske inte bara kan höfta dit en vikt på motsatt sida om 'fälgklossen' så att hjulet blir åtminstonne lite bättre balanserat? Men då vill man veta vad en sån där fälgkloss väger. Kanske ska jag ringa butiken i Rotebro och fråga om dom har en aning om vad dom väger.

View attachment 470705
Sätt dit en vikt och låt placebon verka. Något annat än den effekten kommer du ändå inte uppnå på din hoj.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Hur som helst vill jag fråga om man kanske inte bara kan höfta dit en vikt på motsatt sida om 'fälgklossen' så att hjulet blir åtminstonne lite bättre balanserat?
Känsla och tro... well, det är iaf inte hur jag meckar.
Ta hjulet till en balanseringsmaskin om du inte kan göra det själv på rätt sätt.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Tackar för tips pojkar, även om det ser dystert ut så matchar det i alla fall vädret idag. Jasså du har ingen tro Anders? Hallelujaähee ... jag hade helst sluppit köpa en balanseringsmaskin, vill hellre investera platsen i en stöveltork ;)

Jag hade inte brytt mig om det inte var för att hojen börjar skutta när jag kommer upp i 70-80 kmh. Idag ringer jag Rotebro och ber att få tala med ryssarna som mekade ihop min hoj innan köpet. Dom kan ha lösa fälgklossar liggandes som dom, eller jag, kan kolla vikten på.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Nu har jag talat med en mekaniker i Rotebro, och han sa att det ska vara mellan 110-150 grams vikt på motsatt sida om däcklåset. Så nu har jag omsorgfullt monterat 120g på framhjulet, och 140g på bakhjulet. Få se hur det funkar ... när det blir torrare där ute. Just nu regnar det :(
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Så här blev det.

FramhjuletIMG_5339.JPG

och backhjulet.
IMG_5338.JPG

Flyttade den lättaste vikten längst höger till längst vänster istället då vikterna inte satt rakt mitt emot. Men nu gör dom det.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
För mig låter ett däcklås på motsatt sida som ett elegantare alternativ.
Ja, visst vore det bäst om man hade två exakt likadan däcklås på var sida om hjulet, men då måste jag plocka av däcken och borra i fälgen osv. Orkar inte med det idag. Får först se hur mina vikter funkar. Förhoppningsvis kommer hojen glida fint och stilla nu.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Däcklåsen sitter ju på från fabriken, jag orkar inte däcka om hojen direkt efter köpet. Kanske plockar jag bort däcklåsen när det blir dags att byta däck, vilket borde bli senare i sommar. Och om nån magister på enduro-skolan sen vill pysa ut lite luft åt mig säger jag bara "Nej! Jag är en man med hårda principer!" ;)

Trycket blir väl 1.5 - 2.0 bar bak, och typ 1.0 bar fram.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Däcklåsen sitter ju på från fabriken, jag orkar inte däcka om hojen direkt efter köpet. Kanske plockar jag bort däcklåsen när det blir dags att byta däck, vilket borde bli senare i sommar. Och om nån magister på enduro-skolan sen vill pysa ut lite luft åt mig säger jag bara "Nej! Jag är en man med hårda principer!" ;)

Trycket blir väl 1.5 - 2.0 bar bak, och typ 1.0 bar fram.
När du har typ 1,5-2,0 så behövs inte däckslås. . De trycket kör folk me på vägen, antingen asfalt eller brusbus..
Dom som kör extrem enduro har typ 0,3 kg å dubbla däckslås bak iaf...
Jag kör enduro me 0,5 bak å 0,6 fram å bara ett däckslås fram å bak...

Jag förstår att de är inte så lätt att anpassa hojen för både motorväg körning i 120 å sen köra cross/enduro..
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jo det förstår jag. Men i dom hastigheter jag kör i, max typ 120 kmh, på KTMen skapar väl inga större problem?
Jag skulle föreslå att du använder kawan till att köra runt på motorväg å grusvägar me å ha däck som är anpassade för de...
Ktm till att förflytta dig till typ Tuvängen eller annan bana för cross/enduro körning.. Dvs. Smyga lungt på mindre vägar i lägre hastigheter till banan..
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
När du har typ 1,5-2,0 så behövs inte däckslås. . De trycket kör folk me på vägen, antingen asfalt eller brusbus..
Jag förstår. Det där med extremt lågt däcktryck är fortfarande överkurs för mig. Kanske om ett år. Nu vill jag bara lära mig att inte slå ihjäl mig på crossbanan, och på dom där läskiga klipporna på Tuvängens endurobana.
.. vad är "brusbus"?


Den typen av däck och med 1,0/1,5 bar i däcken sliter otroligt fort på däcken.
Det har jag också fått förklarat för mig. Det är tydligen ganska mjukt gummi i dom här offroad-däcken, samt att det är nabbar på, dvs mindre yta mot vägen gör att varje nabb har större tryck på sig än om däcket skulle vara slätare eller ha fler och tätare nabbar. Enkel fysik egentligen. Men vad ska jag göra, byta däck direkt till typ Continental TKC 80, eller Dunlop K950 ...
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag förstår. Det där med extremt lågt däcktryck är fortfarande överkurs för mig. Kanske om ett år. Nu vill jag bara lära mig att inte slå ihjäl mig på crossbanan, och på dom där läskiga klipporna på Tuvängens endurobana.
Har du högt tryck på däcket så är de väldigt svårt att få fäste på hala klippor på enduro bana..
Men kör du på crossbanan å hoppar i hoppen så gäller de att ha hårdare tyck i däcken..
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top