KTM EXC-F

Så där då. Nu var höghastighetsdreven bytta mot original 13/52 dreven. Nu har jag lärt mig läxan, och fått förklarat för mig hur det ska vara där i skogen, i lorten, i mörkret, bland myggen.

IMG_6031.JPG


Samt behövde jag en ny kedja eftersom jag kortade ner originalkedjan. Det blev den här, en japansk kedja med o-ringar och 118 länkar.

IMG_6029.JPG

Etiketten också,


IMG_6030.JPG


118 länkar, kommer inte ihåg hur många jag hade på originalkedjan innan jag klippte den, men jag tror inte jag behöver korta ner denna. Jag har ställt hjulavståndet ca 20% in från närmast motorn, och kedjan verkar spännas OK när jag spänner den med händerna.

Jag har lite mek-fredag denna sköna onsdagsafton, trevlig helg på er.

IMG_6032.JPG
 
Så i dag var det bandags igen, och jag var där med min nydrevade KTM. Det var en helt annan känsla att köra nu. Jag körde på motocrossbanan, dvs inte enduro i skogen, och jag övade på att stå upp hela banan och även växla stående. Något jag blev rekommenderad att göra för att bli en bra endurist.

Jag ramlade ingen gång idag, det gick lugnt och metodiskt. Men det var 30'C varmt ute så det blev bara en timme. Men det räcker, jag tar till mig informationen och kommer öva en dag i veckan genom sommaren.
 
Det har blivit en del endurande samt teknikövning på crossbanan i Tuvängen. Det går frammåt och jag har blivit säkrare på hojen. Den klarar mer än vad man tror, jag måste vänja mig vid att låta den jobba åt mig. Rätt justerad är den mycket kapabel i terrängen.

Vad som äter mig nu är att jag fortfarande har problem med att växla stående i mina Tech7 stövlar.
 
Köpte 8L (2x 4L) dunkar Motuls 10W-50 delsyntet 4T-olja till mina älsklingar, för drygt en tusenlapp ink frakt från Oljemagasinet.

Den här oljan kommer funka fint till nästa sommar för både min KLX230 och KTM350, och min Royal Enfield classic.

Specsen är som följer:

Motul 5100 4T 10W-50 är en delsyntetisk motorolja förstärkt med esterteknologi. Passar för motorcyklar med eller utan integrerad växellåda, torr- eller våtkoppling. Låga fosfor- och svavelhalter vilket skonar katalysator. Brett användningsområde landsväg-, trails-, off road- eller enduron- motorcyklar med 4-takt motor. Även lämplig för MC utan katalysator, scooters, ATV och mopeder.

  • Technosynthese
  • Esterteknologi
  • JASO MA2
SAE 10W-50 är en mycket vanlig viskositet och rekommenderas av flertalet tillverkare.

IMG_7477.JPG

Sedan; "technosyntese" och "esterteknologi", ehh.. ingen aning.

Technosynthese® is an ingenious combination of synthetic and high quality mineral base stocks for optimal performance...

Esterteknologi​

 
Last edited:
Det har blivit en del endurande samt teknikövning på crossbanan i Tuvängen. Det går frammåt och jag har blivit säkrare på hojen. Den klarar mer än vad man tror, jag måste vänja mig vid att låta den jobba åt mig. Rätt justerad är den mycket kapabel i terrängen.

Vad som äter mig nu är att jag fortfarande har problem med att växla stående i mina Tech7 stövlar.
Testa att höja växelspaken ett snäpp på ingående axel. Mycket lättare att komma under då.
 
Testa att höja växelspaken ett snäpp på ingående axel. Mycket lättare att komma under då.
Det har jag gjort, nu är den så högt den kan komma utan att skrapa i framdrevet. Det funkar att växla OK stående nu, men det skulle kännas mycket bättre om jag hade andra stövlar. Så jag köpte ett par HEBO Technical 2.0, tänkte prova med dom snart.
 
Köpt lite ny offroad-gear här, nya stövlar från HEBO "Technical 2.0", och så knäskydd som inte har metallskruv på sidorna, repar inte plasterna på hojen.

IMG_7479.JPG


HEBOs stövlar är sköna och bekväma, och mer som vanliga skor. Borde bli lättare att hitta växelspaken med dessa.

IMG_7478.JPG
 
Delsyntetiska oljor fungerar men varför ge hojen en sämre olja när det skiljer så lite pengar mellan? Helsyntetiska oljor ger bästa möjliga skydd för motorn, vilket är extra viktigt på en racinghoj.
En grundkrav för att ha en åsikt om oljor på Sporthoj är att du läst båda oljetrådarna samt bett en kvällsbön till att Dr. Bike har det bra i himmelen, bevis för båda är ett krav.
 
Delsyntetiska oljor fungerar men varför ge hojen en sämre olja när det skiljer så lite pengar mellan? Helsyntetiska oljor ger bästa möjliga skydd för motorn, vilket är extra viktigt på en racinghoj.
Det är väldigt låga krav för att kalla en olja helsyntet, nu vill jag minnas att det räcker med lite drygt 10% syntetiskt inblandning för att få kallas helsyntet.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top