KTM EXC-F

Den låter ju jävligt gott. Även på mina mobiltelefonhögtalare.
Har nog aldrig sett en så ren innerskärm i mitt liv.
Stadsenduro indeed. 😉

Stadsenduro indeed.
Ja, eller hur. Jag har inte varit ute i nån riktig regnskur med den än. Men det kommer väl. Det duggade lite förra veckan så den fick lite innerstänk på motor och bakskärm. Men det borstade jag bort med handen sen när hojen var torr.

Just nu håller jag på att förbereda mig mentalt för att klibba på mina nya retro-dekaler jag köpte av SKDA. Så jag försöker håller denna hojen ren inför det.

Jag erkänner att jag är en riktig jäkla snobb ibland.

Dessa dekaler är alltså inte dom från SKDA, utan jag köpte 2 dekalkit från 24MX tidigare, att ha nåt att träna på innan jag försöker mig på dom dyrare dekalerna från Australien ;)

IMG_3949.JPG

Nu sitter dessa på min 350 enduro. Dekalerna för gaffelskydden och svingen kanske jag klibbar på senare. Jag är nöjd med utseendet som det är nu.

IMG_4466.JPG

Tror det blev ganska bra, minimalt med luftbubblor och faktiskt bra passform. Värmepistolen gör att dom större dekalerna blir mjukare och lättare att forma efter panelerna.

IMG_4471.JPG

Inte ett spår av dom gamla repiga plasterna. Hojen blev som ny!

IMG_4469.JPG

Blev i synnerhet nöjd med skärmarna.

IMG_4473.JPG

Jag får rulla ut i solen och fota lite bättre bilder. Det är aningens dålig belysning här på våra våningsplan där jag jobbade med dekalerna. Ont om plats i lägenheten senaste veckorna.

Denna ska tydligen sitta på tanken, men jag vet inte riktigt om jag vill ha den där, den ser lite mystisk ut.

IMG_3951.JPG

Köpte även dessa vita 'KTM-retro' dekaler. Jag har en uppsättning vita plastpaneler också som jag tänkte prova nån dag.

IMG_3956.JPG

Sen har jag dom här också, till min 450.

Layout.jpg

Last edited:
Hur får du bort dom? Kommer ihåg att det var ett jävla AS!! att pilla bort från min Sherco. Dom satt som epoxy.

. Dom satt som epoxy.
Ja, dekalerna 'reagerar' med plasten, och det blir som epoxy. Permanent, men det är ju önskvärt då du inte vill att dekalerna flagnar efter en tid.

Man får helt enkelt köpa nya plaster om man inte vill behandla med typ alkohol eller slipa. Plasten förlorar ju sin ny-glans hur som helst om du inte har dekaler. Jag körde med mina svarta plaster från Polisport tills dom blev ganska repiga. Men innan du limmar på nya dekaler så bör du rengöra plasten med alkohol, jag har nåt alkospray från A9 (24MX) som mattar till ytan och gör att limmet på dekalerna fäster optimalt.

Hur 'rena' blev dina plaster på din Sherco? Vad använde du?

Man kan ju värma också så att allt blir mjukare, då tror jag det går enklare att pilla bort gamla dekaler.

Risken med lösningsmedel torde väl vara att du löser upp själva plasten också =(

Annars är jag lite ny på sånt här slöjdande, jag lär mig för varje misstag ;)

Ja, dekalerna 'reagerar' med plasten, och det blir som epoxy. Permanent, men det är ju önskvärt då du inte vill att dekalerna flagnar efter en tid.

Man får helt enkelt köpa nya plaster om man inte vill behandla med typ alkohol eller slipa. Plasten förlorar ju sin ny-glans hur som helst om du inte har dekaler. Jag körde med mina svarta plaster från Polisport tills dom blev ganska repiga. Men innan du limmar på nya dekaler så bör du rengöra plasten med alkohol, jag har nåt alkospray från A9 (24MX) som mattar till ytan och gör att limmet på dekalerna fäster optimalt.

Hur 'rena' blev dina plaster på din Sherco? Vad använde du?

Man kan ju värma också så att allt blir mjukare, då tror jag det går enklare att pilla bort gamla dekaler.

Risken med lösningsmedel torde väl vara att du löser upp själva plasten också =(

Annars är jag lite ny på sånt här slöjdande, jag lär mig för varje misstag ;)
Jag kommer inte ihåg hur jag fick bort dom. Använde nån kemikalie som underlättade. Kan vara så lätt som brake clean. Men kommer inte ihåg.

Använde nån kemikalie som underlättade. Kan vara så lätt som brake clean. Men kommer inte ihåg.
Ja, jo det är ett trauma dessa 'specialoperationer'. Jag har också glömt detaljerna hur exakt jag gjorde 😆

Men istället för att pilla och peta hade jag nog köpt nya plaster bara. Plaster till min KTM 350 kostar mellan 1100 och 1400 kr hos 24MX, dekalerna lite mer.

Ja, jo det är ett trauma dessa 'specialoperationer'. Jag har också glömt detaljerna hur exakt jag gjorde 😆

Men istället för att pilla och peta hade jag nog köpt nya plaster bara. Plaster till min KTM 350 kostar mellan 1100 och 1400 kr hos 24MX, dekalerna lite mer.
Ja fawk that att jag betalar över tusen spänn för kinesisk plast. Eller någon plast alls. 🤣

Det går ju att köra utan plasterna. Ingen fara, kylarna kanske flexar lite extra i farten, men nog funkar det.

.. men då blir det ju inga fina dekaler heller. Om du inte limmar fast nåt på hjälmen då. Minimalist, javisst 😁
Jag är nästan smålänning så att... På med ny plast utanpå

*Rättelse* Jag menade ju på med nya klistermärken utanpå om det nu är alldeles nödvändigt.

Last edited:
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back