Kört Subaru några år och tjejen har kört detta märke i en jävla massa år. Just nu har vi varsin Impreza, jag en fjunis-GT (den klassiska med stora dimljusen där tillbehörslistan var ungefär med eller utan AC.. (ljudisolering gick i.a.f. inte att välja till) och hon en 2.0 06-07 med 165hk om jag minns rätt samt lågväxel.
De är inte helt billiga att serva, kamremmen är ungefär en halv kilometer lång och kräver viss finess att byta. Tändstiften kan vara ett straff att byta och tändhattarna satt som sju svåra år på min men så är den som sagt inte helt ny heller, på BRZ (eller Toyota GT86) måste man lyfta motorn något för att byta stift. Övrig normal service som olja/filter, filter, leder, bromsar etc. är inte svårare att byta än på en 240.
Rost står de sig ganska hyggligt mot, historiskt är det bakskärmarna och vidare bakom stötfångaren som varit största problemet, oftast handlar de om det estetiska men rost är väl sällan önskvärt oavsett. Den problematiska rosten, historiskt, har varit fjäderbensinfästningen bak där det går upp likt ett fjäderbenstorn som i fram, detta är inget genomtänkt konstruktion för vårat klimat. Det som händer är att det samlar smuts och fukt här vilket tillslut resulterar i att det rostar hål, mindre bra vid nämnda infästningen. Naturligtvis dubbelplåt inne i bilen så att laga från det hållet blir svårt = vill man göra en bra lagning så är det bort med fjäderbenet och ev. drivaxel/ broms/spindel/nav o hela helvetet. Bottenplattan i övrigt klarar sig i regel bra. Fjäderbenstorn bak tror jag dock att de byggt bort på alla senare modeller men jag har inte vält samtliga och tittat efter.
Symmetrisk fyrhjulsdrift då som de gärna skyltar med klibbor på bilen? Helt rätt, smart konstruerat helt enkelt och den enkla förklaringen är att alla drivaxlar är lika långa. Enklaste jämförelsen är med en framhjulsdriven bil, ta en Saab Aero ex. som klipper på ganska duktigt och du örnar loss utanför Donken och håller på att stuka handlederna på kuppen.. varför då? Jo vänster drivaxel är kortare än höger = fail för det blir aldrig en särskilt jämn kraftöverföring "när det gäller"
Subarun går alltså väldigt tryggt på vägen kort och gott p.g.a. jämn kraftöverföring, även när man smiskar på.
Fyrhjulsdrift kräver dock viss teknik vid aktiv körning, någon lustigkurre till bärgare har tydligen sagt något ungefär som:
Skillnaden mellan bärgning av en tvåhjulsdriven bil och fyrhjulsdriven bil är att till den fyrhjulsdrivna så räcker inte vinschen fram - Underförstått; det har gått fort, den ligger långt ute i skogen, övertro till fyrhjulsdriften.
Sluta aldrig gasa brukar man säga när det kommer till fyrhjulsdrift och att rädda upp en sladd, visst så länge man har drivning så har man bättre styrförmåga men tillslut går det för fort även för det bästa fyrkrafssystemet och tidigare än så föraren. Men viss sanning ligger talesättet vilket man ofta märker ganska fort =) Övertron till fyrhjulsdrift tror jag är ganska utbrett och jag sågar ganska många modeller men Subaru gillar jag skarpt. Det första man inte ska glömma bort jämfört med en 2WD är att visst, du spettar iväg och här bättre klös/grepp på vägen med 4WD men när du ska bromsa så har du samma förutsättningar som 2WD. Fast.. ingen regel utan undantag = åtminstone på permanent fyrhjulsdrift så upplever jag bilen stadigare vid inbromsning jämfört med en 2WD vilket kan ha att göra med ex. motorbroms på fyra hjul istället för två.
Permanent fyrhjulsdrift och och ja inte permanent, hur, vad och varför? Haldex finns det något som heter, är det bra och varför kör inte alla med permanent system alltid alltid för det är väl alltid bra?
Mjoe nu har vi ju något vi kallar miljö som i.o.f.s. inte många vill lägga pengar på men de flesta är överens om att det kanske är något att ha i beaktning och är någon ett företag så måste det göra det, typ. Ok varf-n kommer fyrhjulsdrift in i detta då? Haldex då är i regel inte permanent fyrhjulsdrift (det går dock att konstruera/programmera till permanent) och den stora vinningen är alltså att det går att köra med ex 95% framhjulsdrift och när det behövs kopplas bakhjulen in och hjälper till. Detta håller med andra ord nere bränsleförbrukningen som de flesta förmodligen räknat ut.
Är den braaaa dååå? Är det en bra data!? (en man som heter Ove) Visst det är ett kanonsystem för den stora mängden = jobbpendlare i rusningstrafik med GPS´n på trots samma destination de senaste 5 åren, det kliver in när det plötsliga inträffar och gift med ett antisladdsystem kan man bli förbluffad hur bra det fungerar så det är inga dumskallar som klurat ut detta. Om man ska leka o vara häftig då? Om det är halt så kan man ha riktigt kul men då ska det vara ordentligt snötäckt eller på isbelagd sjö, torr/blöt asfalt kommer de mest se kul ut oh på grus kommer du få svara så hårt för att få upp det där stället att du undrar om rekondfirman kommer kunna pollera bort alla stenskott eller ej. Utan perfekte förhållanden = väldigt halt så innebär Haldex ganska ordentligt med understyrning eller krabbgång istället för den där behnhårda sladden du vill stila med.
Tekniken skenar dock och jag sitter inte alltid på de senaste senaste uppgifterna men tillverkarna jobbar garanterat med trafiksäkerheten än sladdglädjen och de som inte gör det blir det svårare motivera som just bruksbil. Haldex skiljer sig förmodligen något åt beroende på i vilken modell det sitter i utöver det övriga tekniska/fysiska som naturligtvis påverkar. När S60/V70R, som har Haldex, introducerades sa Volvo att systemet kliver in om något av framhjulen spinner ett 7-dels varv. Detta kan jämföras med deras gamla system som använde en viskokoppling som även är temperaturberonde där det kan ta 15-20sek innan bakhjulen kliver in och bilen redan stod på underredet. Denna fyrhjulsdrift med visko räknar man dock som permanent eftersom den alltid är inkopplad jämfört med Haldex som kopplas i elektroniskt. Enkelt förklarat så är det lika lätt att snurra runt hjulen på en bil med fyrhjulsdrift modell Haldex med enbart bakhjulen i luften som på en bil med bakhjulsdrift.
Ok men jag är Mr Bus så sluta snacka Haldex, Quattro då är det bra? Nu tänker vi alltså tüskt och Audi, permanent fyrhjulsdrift eller riktig fyrhjulsdrift som de säger i reklamen nuförtiden... Alla Audis modeller mig veterligen har tosendiff förutom A3/S3 dom har Haldex, torsendiff innebär brukar vara synonymt med 50/50 drivning. Jag tycker att den är kanon när det gäller att ta sig fram men i övrigt har jag lite svårt för den och den största boven är för breda däck och ev. att även om den nu är 50/50 drivning så är det ingen fyrhjulsinkoppling utan moment = ingen gas ingen fyrhjulsdrift. Ok men man skulle ju aldrig sluta gasa, nä men då faller lite av den här tryggheten i systemet bort enligt mig vid inbromsning etc.. A4 Quattro tycker jag är helt ok men A6 och uppåt finner jag förhållandevis odugliga, dom understyr nå jävulskt!
Som sagt de tar sig fram jättefint och de känns trygga och stabila men när herr eller fröken latté råkat ha lite för hög hastighet p.g.a. "tryggheten" i den där underkyda kurvan Och det släpper och skiten går rakt fram, tror ni de gasar då? Inte jag heller... Nu kan de i.o.f.s "bygga bort" enklare missar med dagens elektronik i form av antisladd, bromssassistans o.s.v. men de kommer aldrig rå på naturlagarna när de väl gäller.
Är Subaru flawless då när det kommer till understyrning och annat hittepå? Nej men de gör det med stil i.a.f., de är mer lätthanterliga/bättre väghållning, även de större modellerna men vill man ha bättre driv/mindre understyrning får man titta på de snabbare och stötigare modellerna med fiffiga diffar och det gäller oavsett märke.
Mitsubishi brukar man jämföra med och visst den är säkert hur kul som helst men då blir det ganska häftiga pengar också samt stötig och törstig som få sägs det. Även BMW´s fyrhjulsdrift på senare modeller känns potent även om jag är sådär halvimponerad av tyskarna och kvalitén överlag för att inte prata om servicekostnaderna.
Japanskt, rostskyddsbehadnling (ljuddämpar en del) var nöjd!
Om nu fyrkafs inte känns viktigt så ska tydligen BRZ/GT86 vara helt magisk när det kommer till väghållning även om det inte är något monster med sina 200hk eller överdrivet praktisk. När det kommer till boxermotorn så står Subaru för blocket, Toyota för bränsle/tändning och jag tror det är Toyotas låda i båda men åtminstone i GT86´an. Varför byggde de bil ihop? Källa hos Toyota Sverige sa att de ville lära sig mer om boxertekniken och köpte in sig hos Subaru, kul notis jag även fick höra då vara att första ägaren av Prius i Sverige var Volvo.
Subarus diesel är jag dock inte särskilt imponerad av ännu, som att köra en halvtrött bensinare = utan vrid är diesel tröstlöst.