KUL bruksbil!

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Här har du kungligt roligt, det mesta i "standardfel" lär ju vara åtgärdat och med en hel del lyx för åldern:

http://www.blocket.se/gavleborg/Audi_S4_2_7T_Quattro_49412345.htm?ca=11&w=3

Haft två själv och kör just nu A6 3,2, sneglar på en nyare RS4. Inte haft stora bekymmer med någon VAG-bil tvärtemot vad BMW-ivrarna säger.
Provkör. På vintern:7peta. Sedan är du fast i "quattroträsket" :rolleyes::krama:hihi
My 2c
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Här har du kungligt roligt, det mesta i "standardfel" lär ju vara åtgärdat och med en hel del lyx för åldern:

http://www.blocket.se/gavleborg/Audi_S4_2_7T_Quattro_49412345.htm?ca=11&w=3

Haft två själv och kör just nu A6 3,2, sneglar på en nyare RS4. Inte haft stora bekymmer med någon VAG-bil tvärtemot vad BMW-ivrarna säger.
Provkör. På vintern:7peta. Sedan är du fast i "quattroträsket" :rolleyes::krama:hihi
My 2c

Jag vill ha en hyffsat modern bil med max 15k på mätaren, så där platsar inte bilen i annonsen. Vem vill förresten ha en pippi-gul bil? :3freak :)

Jag har haft en Audi Q som lånebil i 3 mån, så jag förstår precis hur trevligt 4WD är (tyvärr). Tyvärr tycker jag Audin i övrigt är lite halvtrist både för ögat och i känsla, om man bortser från 2-3 månader om året när snön ev. ligger.
Samtidigt har jag haft några i min närhet som haft generalras på relativt nya Audis som absolut inte tokkörts med, snarare tvärt om.

Audi får vara hur bra som helst, men inget för mig i dagsläget.

Efter alla rundor så är jag nog trotts allt inne på en Golf GTI MKV, eller jag ska iaf iväg och kolla på en.
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
...pippi-gul bil? :3freak :)

...lite halvtrist i känsla...

Just den gula var en exempelbil, det finns andra färger och sub-15k-mil.
Och du har uppenbarligen inte kört en S4.
Stämmer siffrorna här och här verkar ju Golfen jämförelsevis trött.

Men: låt inte detta bli en "min pappa är starkare än din pappa"- diskussion, det var bara ett av alla inlägg i "kul bil"-debatten :krama

Välj med hjärtat!
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Haft två själv och kör just nu A6 3,2, sneglar på en nyare RS4. Inte haft stora bekymmer med någon VAG-bil tvärtemot vad BMW-ivrarna säger.

Alla bilmärken och modeller har sina problem. VAG har ju fått mycket kritik för sitt servicenätverk genom åren och att man har släppt bilar med kvalitetsfel som inte anstår koncernen. De har ju haft ett gott rykte om att ha bra rostskydd och skottsäker mekanik genom åren. När det sedan visar sig att de inte lever upp till det då är det klart att man får ett nersolkat rykte. Mycket av det beror på hur man hanterar problemen i ett tidigt skede.

En S4 lirar i en rätt dyr division även om man hittar ett välskött exemplar där mycket redan är åtgärdat. Precis likadant är det med en Audi RS4 eller den ännu äldre RS2an. Det är ett minfält att köpa dessa modeller begagnade nu när de börjar bli till åren. RS4 B7 slutade man tillverka 2008. Vi talar om 6 år gamla bilar som numera börjar ägas av folk som egentligen inte har råd att äga dem. De har bara råd att köpa dem. Två skilda saker.

Efter alla rundor så är jag nog trotts allt inne på en Golf GTI MKV, eller jag ska iaf iväg och kolla på en.

Tror det är ett väldigt bra val. En trevlig allaround bil som fungerar till det mesta. Tillräckligt bra prestanda för att ha roligt i vardagstrafiken. Finns gott om exemplar att välja mellan begagnade vilket inte är helt fel.

Ibland kan det vara overkill att ha en bil med mycket effekt och ett kompetent chassi som börjar fungera när man kör närmare 200 km/h på Autobahn. De är helt enkelt stumma och tråkiga i vardagstrafiken.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Just den gula var en exempelbil, det finns andra färger och sub-15k-mil.
Och du har uppenbarligen inte kört en S4.
Stämmer siffrorna här och här verkar ju Golfen jämförelsevis trött.

Men: låt inte detta bli en "min pappa är starkare än din pappa"- diskussion, det var bara ett av alla inlägg i "kul bil"-debatten :krama

Välj med hjärtat!

Nej det är sant, jag har inte kört en S4:a. Dock en S5:a, dock en -12:a (tror jag) vilket kanske inte ska jämnföras med några år äldre kärror av annan modell. Men bortsett från att den är duktigt ful så är det fantastiskt trist tros sina 340 hp och 4wd. På vintern är den säkert bus-kul, men på barmark känns det allt för tillrättalagd och tråkig.

Hade det inte varit pga. knäcken på förtroendet så hade jag helt klart tagit en funderare över en A3 Quattro.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Tror det är ett väldigt bra val. En trevlig allaround bil som fungerar till det mesta. Tillräckligt bra prestanda för att ha roligt i vardagstrafiken. Finns gott om exemplar att välja mellan begagnade vilket inte är helt fel.

Ibland kan det vara overkill att ha en bil med mycket effekt och ett kompetent chassi som börjar fungera när man kör närmare 200 km/h på Autobahn. De är helt enkelt stumma och tråkiga i vardagstrafiken.

Ja egentligen var det ju tänkt att jag skulle haft en MKVII GTI nu som tjänstebil.
Golfen är egentligen precis lite så där lagom kul kontra praktisk som jag är ute efter. Nu är det ju dock mer MKV GTI:er som rymms inom min budjet, men det verkar oxå gå hitta åk med runt 10k mil vilket skulle kännas bra. 2-dörras varianten är vansinnigt mkt snyggare men ovanlig, så det är inget att ha som krav.

Tröttnar man lite kan man alltid chippa, vilket dom verkar svara ganska bra på.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Ja egentligen var det ju tänkt att jag skulle haft en MKVII GTI nu som tjänstebil.
Golfen är egentligen precis lite så där lagom kul kontra praktisk som jag är ute efter. Nu är det ju dock mer MKV GTI:er som rymms inom min budjet, men det verkar oxå gå hitta åk med runt 10k mil vilket skulle kännas bra. 2-dörras varianten är vansinnigt mkt snyggare men ovanlig, så det är inget att ha som krav.

Tröttnar man lite kan man alltid chippa, vilket dom verkar svara ganska bra på.

Köp en fyradörrars GTI. Betydligt mer praktisk och ärligt talat är proportionerna bättre. Det var bara på de äldre Golf modellerna som tvådörrars kunde vara snyggare. Men alla tycker vi olika.

Tänk på att insteget blir svårare i trånga parkeringar. Jag köpte rätt nyligen en Abarth 500 och om jag ska vara ärlig kan det vara extremt trångt att komma ur och i bilen när man parkerar parallellt på varuhusparkeringar och dylikt. Dörrarna på en Golf med två dörrar är sannolikt längre än på en med fyra dörrar för att få till proportionerna bättre. Tål att tänkas på.

Försök få tag i en Edition 30 Golf GTI. Den ska ha en bättre motor än en standard GTI.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Köp en fyradörrars GTI. Betydligt mer praktisk och ärligt talat är proportionerna bättre. Det var bara på de äldre Golf modellerna som tvådörrars kunde vara snyggare. Men alla tycker vi olika.

Tänk på att insteget blir svårare i trånga parkeringar. Jag köpte rätt nyligen en Abarth 500 och om jag ska vara ärlig kan det vara extremt trångt att komma ur och i bilen när man parkerar parallellt på varuhusparkeringar och dylikt. Dörrarna på en Golf med två dörrar är sannolikt längre än på en med fyra dörrar för att få till proportionerna bättre. Tål att tänkas på.

Försök få tag i en Edition 30 Golf GTI. Den ska ha en bättre motor än en standard GTI.

Ja helt klart är dörrarna mkt mindre på en 4-dörrars och ur ett praktiskt perspektiv är det ju det enda alternativet. Men som sagt 2-dörrars fäller mig bättre i smaken. Hur som kommer det högst sannolikt bli en 4-dörrars ändå med tanke på utbudet och även för dagen då man realisera förlusten och sälja åket :)

Edition 30 ligger mellan 30-50k utanför min budjet tyvärr (av dom som finns på blocket). Jag hade för mig att det bara var motorstyrningen som skilje, men det var visst större turbo och lite annat så jox. Ja ja, får nog nöja mig en en vanlig GTI om jag hittar någon jag gillar.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
J
Edition 30 ligger mellan 30-50k utanför min budjet tyvärr (av dom som finns på blocket). Jag hade för mig att det bara var motorstyrningen som skilje, men det var visst större turbo och lite annat så jox. Ja ja, får nog nöja mig en en vanlig GTI om jag hittar någon jag gillar.

Det är inte värt mellanskillnaden. Om den hade varit mindre hade man så klart valt en Edition 30. Du kan ju kanske kolla utomlands i Tyskland och se om skillnaderna är mindre. Jag har för mig att det fanns ytterligare en GTI version som såldes med samma spec som Edition 30. Minns dock inte vad den kallades för och om den sålde här eller bara utomlands.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Det är inte värt mellanskillnaden. Om den hade varit mindre hade man så klart valt en Edition 30. Du kan ju kanske kolla utomlands i Tyskland och se om skillnaderna är mindre. Jag har för mig att det fanns ytterligare en GTI version som såldes med samma spec som Edition 30. Minns dock inte vad den kallades för och om den sålde här eller bara utomlands.

Jag var uppenbarligen lite otydlig :). Prisskillnaden ligger nog i första hand för att de ED30 på blocket har mindre mil och är av årsmodell 07-08 motsvarande de 05-06 jag primärt kikar på.
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Nej det har jag redan förstått. VW och Audi har jag redan räknat bort då dom verkar gå sönder och kosta dyrt. VW var bara aktuell som tjänstebil, och då är ju förutsättningarna annorlunda. Även förstått att de nya DSG-lådorna ska vara snäppet bättre.

Lite fel där, DSG7 som är nyare har mer problem än gamla DSG6. Finns ju programvara hos Stertman som höjer oljetrycket i lådan så dom inte kommer slira, för det är det som kan hända annars. Känner en kille i stan som kör 550hk+ i sin R32 Turbo med DSG6, den slirar inte det minsta och den håller fint, den bilen har körts rätt hårt med utan att ha några problem alls!

Jag själv har en Golf GTI ED30 med DSG6 som jag är mer än nöjd med, självklart med programvara för både motorstyrning och DSG från Stertman.

ED30 har samma motor som Audi S3 (BYD) fast nerstrypt från 265 till 230hk original, med ett chip (programvara) kliver man upp över 300hk och 400nm.
Byte från Lancer Evo 8 till denna och är positivt överraskad, det som saknas nu är en diff så man inte spinner så jävla mycket..

"Golf GTI Edition 30 är Volkswagens 30 års jubileumsmodell.
Den vanliga GTI:n har 200hk, denna har 230hk, den har uppgraderad turbo, avgas, kolvar, stakar, större spridare med mera.
Likadan motor som i Audi S3, dvs 265hk men strypt till 230hk.
Edition 30 kjolpaket med bla. djupare bakdel, nerlackad runtom och annan frontläpp.
37 exemplar såldes i Sverige."


Den andra versionen av ED30 kallas Pirelli Edition (lite annorlunda inredning och gula sömmar istället för röda, och det finns 1 i sverige av den vad jag vet, den är gul och till salu nu på firma.

Sen så ska man ju inte växla järnet med paddlarna när oljan är kall, precis som att man inte ska varva ur motorn innan oljan blivit lite varm.
 
Last edited:

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Den andra versionen av ED30 kallas Pirelli Edition (lite annorlunda inredning och gula sömmar istället för röda, och det finns 1 i sverige av den vad jag vet, den är gul och till salu nu på firma.
Har läst att Toyman här på forumet har en silvrig så fler än en finns det.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Om du kan stå ut med på pappret dåliga siffror på effekt och prestanda men uppskatta känslan av respons och upplevelse så borde du ta en riktig provtur i en Miata.
Klart körgladaste bil jag testat. Inte snabbast men körgladast.
Kräver du fart och prestanda så ska du inte testa..

Jag gillar Miata på nåt sätt, det är som ett kvitto på att man är jädransch trygg i sin sexualitet.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Begangnatmarknaden är en djungel!!! Blev lite ändring av planer och grundförutsättningar, jag flydde skogen tillbaka till civisilationen och in i en affär.

...kom visst ut med den här. :crash
Golf GTI.jpg
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Begangnatmarknaden är en djungel!!! Blev lite ändring av planer och grundförutsättningar, jag flydde skogen tillbaka till civisilationen och in i en affär.

...kom visst ut med den här. :crash
View attachment 397631

Det började med en beggad bil för kring 50-90kakor och slutade med en flång ny GTi :va
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag gillar Miata på nåt sätt, det är som ett kvitto på att man är jädransch trygg i sin sexualitet.

Ja, verkar vara en förbaskat trevlig bil för en förbaskat trevlig peng. Och vill man ha lite mer effekt kan man ju klämma på en turbo.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
15 000 mil? Det är bra mycket mer än vad en taxi går i Nyköping per år. 1 500 låter ju inte så kaxigt.

Du läste nog lite snabbt och jag kanske skrev lite misstolkningsbart. Jag har kört över 15000 mil under de 8 år jag har haft bilen. Dessa mil har körts året runt i slask och saltdimma, snö etc.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Kört GTI'n i en vecka nu och sjukt nöjd!

Bilen i D och "normal" mode är perfekt när man lök-åker. Men tycker väl den kunde anpassa sig lite bättre efter hur jag kör. När man trycker på lite lagom växlar den ändå ganska tidigt. "Sport" är ju precis tvärt om. Även fast man knappt har något gas pådrag så tycker den det är lagom att glida fram i 4000 rpm.

Ovan stör mig dock inte nämnvärt då jag nästan bara kör bilen i D och normal mode när bilen är kall eller om jag kör i trafik med hög belastning. I övrigt kör jag i manuellt läge och sport.
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top