KUL bruksbil!

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Inte alla och ägarhistorik avslöjas med vissa indikatorer. Såsom "sportfilter", baslåda, sänkning, dålig solfilm... en orörd med god servicehistorik är troligen ok.

Sant! Finns ett par riktiga lågmilare för vettiga pengar på blocket dessutom.
Någon som vet om dom lider av några speciella sjukdomar eller annat man ska akta sig för?
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Mazda 6 MPS
Focus / Mondeo ST
Octavia RS
Golf GTI / VR6
Accord Type R
V50 T5
Celica
RX8
Eller gå oldscool och titta på kul 80-talare för mindre stålar. ;-)
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Sant! Finns ett par riktiga lågmilare för vettiga pengar på blocket dessutom.
Någon som vet om dom lider av några speciella sjukdomar eller annat man ska akta sig för?

Ja...

Mazda 6 MPS - Rostar så att det låter, bokstavligen
Focus / Mondeo ST - Focusen känns riktigt gedigen o kul, dyr "original"service
Octavia RS - Roligare än en icke RS men nja, klumpig och inte något direkt speciellt
Golf GTI / VR6 - Framtung men lite mera spännande än RS
Accord Type R - Sägs vara trevlig dock obefintlig ljudisolering, riktigt burkig
V50 T5 - Inte särskilt problemfri, smånervös väghållning, trångt motorutrymme och klonkar redan flong ny vid lite kopplingsdump
Celica - Trött
RX8 - Högvarvigt är kul i två veckor sen saknar man vrid och det kommer man aldrig hitta i dessa
Eller gå oldscool och titta på kul 80-talare för mindre stålar. ;-)
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Alfa 159 är ju förjäkla läcker får man säga...undrar hur pålitliga de är...?
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Mazda 3 MPS kan vara värd att kolla upp, mycket motor i liten bil.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Såg att man nämnt Brera/159 i tråden. Jag hade nog valt en 159 av de två. Har kört en 159 med sexan och den är för tung för att kännas involverande. Har även kört en Brera fast med fyran och den hade för liten motor. De är rätt identiska så jag tror att intrycken hade varit likartade.

Personligen hade jag föredragit en äldre GTV/GT eller 147/156 GTA. Men de börjar bli till åren. Ryms nog inom den budgeten. Lite roligare alternativ till mainstream BMW, Audi och dylikt. Den klassiska gamla alfa sexan låter fantastiskt. Man bör nog ha ett lite större motorintresse för att köpa äldre prestandabilar. De lirar i en dyr division i förhållandena till sitt andrahandsvärde.

Även om VAG inte är min favorit. Kvalitén är något överskattad. Trots det anser jag att Golf Gti är en vettig bil. Senaste versionen jag körde var den 5:e. Den var mer körglad än på länge. Förhållandevis rymlig och praktisk. Ett ner karismatiskt alternativ är R32. Dess prestanda är marginellt bättre än en GTi. Det är sexan man vill åt och i viss mån fyrhjulsdriften. Jämfört med alfa sexan i t ex GTA låter sexan i R32 artificiellt.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Golf vr6 som någon sa, ~260 hästar chippad och fyrhjulsdrift i en sketen liten golf, vansinnigt rolig vinterbil iaf :)
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Golf vr6 som någon sa, ~260 hästar chippad och fyrhjulsdrift i en sketen liten golf, vansinnigt rolig vinterbil iaf :)

En gammal VR6:a skulle jag aldrig köpa, men tror du tänker på R32?
Tycker det är för lite bil för vad man får för pengarna, skulle lätt välja en nyare GTI för samma pengar om det stod mellan dessa.

Men nu gör det inte det. Ingen VAG är redan bestämt.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Om 6:an rostar borde väl inte 3:an vara bättre?

Inte bättre och tyvärr är det en dålig trend nu även om inte alla rostar satan o femti. Belysning är även något att ha i beaktning, ofta något man inte tänker på vid provkörning etc. i.o.m. att det vanligtvis sker på dagen. Dagens strävan av innoativ design och dessa jefla linsstrålkastare ställer till det tyvärr. Inom tyskkoncernen började eländet mer eller mindre med Fabia som fick linsstrålkastare där man plockat bort den fristående helljuslampan med reflektor = de bilarna har så gott som inget helljus eftersom en öppning av linsen inte gör särskilt stor skillnad. Detta insåg de dock i sammanhanget jävligt snabbt och en facelift kom med ett par strålkastare värda namnet. Trollet gick dock vidare så även om Fabian blev bättre så använder de idag den usla konstruktionen på Audi och VW, t.o.m. på deras flaggskepp för kombiSverige...

Golfarna rostar väl inget särskilt även om det kan komma efter 15-20k mil men de har en konstruktionsmiss. Detta inträffar som jag förstått det vintertid vid användning av kupévärmare och/eller växlande kallt/milt väder. Det som händer är att vatten rinner ner längs framdörrarna, is bildas och eftersom det uppenbarligen är tight vid framkanten på dörren mot A-stolpen/framskärmen så knäcker man plåten när dörren öppnas i samband med isbildning. Knäcker är kanske en våldsam beskrivning men plåten i hörnet viks alltså och pekar utåt, sedan kommer det rosta även här.

Sett värre exemplar men visar tydligt:

vw_fall_02.jpg
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Tjejen säger: Vadå dom bullrar väl inte, bara ett skönt muller.. ;)

Nä men visst har du en poäng, Imprezan har dock blivit avsevärt på den punkten jämfört med tiden då tänket var rallybil fast godkänd för allmän väg.. typ.

Oavsett så är det något att tänka på, gäller även Mazda o V50/Focus också för den delen. Mazdorna har länge haft kakburkskänsla och även om V50/Focus inte är fy skam så är det noll isolering från hjulhusen = sommartid går i bästa fall bra men i övrigt kan det skramla ganska duktigt.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag är insnöad på Audi och där finns det några kul modeller, men också mindre lyckade. Likaså BMW - ju äldre desto bättre. En fin 80 quattro eller tidig 3-serie är både lättmekad och billig att äga och köra.

Subaru har nog den finaste balansen jag upplevt. Väldigt lättkört på ställ och förutsägbar. Perfekt för vinter, men ger bra stabilitet även på sommarväglag. Tyvärr ganska törstiga och med klena motorer om man inte går upp på wrx od. Har en Legacy 2.0 själv och är nöjd med hållbarhet och väghållning. Men bullrar och är slö och för att inte tala om plastig inredning och tråkig design.

Jag skulle nog satsa på en Alfa Brera Q4 om jag hade en slant över idag. Fina maskiner och ligger som gjutna på vägen. Eller om man hittar en äldre välbehållen gtv tex.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Tradigt att Mazda 3/6 MPS verkar rostbenägna då det verkar vara mkt skoj för pengarna. Alfa Brera samt 159 är fantastiskt trevliga bilar att köra, vad jag vet inte mer problem än nån annan bil. Ett + för Alforna är ju att ägarna brukar ta bra hand om sina bilar.

Är själv på g att byta bil, max 90 k är min gräns också samt den också gärna får vara lite småskojig. Alfa 159 JTS eller Saab 93 2,0 t/ 2,8 t är väl de hetaste alternativen vad jag kommit fram till.
 

Harada

Motard
Gick med
18 Jul 2006
Ort
Lidköping
Hoj
KTM 690 SMC R -2019, KTM EXC-F 450 2019
oj här var de mycket VAG hatare :död
jag har förssökt att bryta mig loss från vw bilarna nu dom sista åren men de går inte. har försökt med både bmw 3 och 5 serie men de går inte jämför. kommer aldrig köpa en bmw som bruksbil. svin bra bilar men stora som fartyg dyra och laga/äga/köra osv....
jag kör golf 5 gti 2009 just nu, 245hk med ett chip, svin kul och har aldrig varit så nöjd :Bugar
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vag har skaffat sig ett ofördelaktigt rykte genom att leverera tveksamt färdigställda produkter och därefter skita i konsumenterna när fundamentala saker slutar fungera i förtid. Dsg, tsi(tfsi) som dricker olja, v6or med klen kamkedjekonstruktion, elektronikmoduler(ratt, abs, mmi, instrument...)insugsspjäll på v6 tdi.. många drabbade, få saker som återkallas/tas om hand fastän det är tydl6g kvalitetsbrist eller felkonstruktion. För sitt pris är det en svag produkt.
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top