KUL bruksbil!

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Brera ihop med alfa 159 är dessutom de enda med senaste torsen-4wd på tvärställd motor. Nog de enda med tvärställt och torsen.. bra drivning jfrt med andra liknande med halkex och visko. En brera 3.2 q4 borde sitta som en smäck. 3.2an är i botten en närmast svårknäckt Holden-maskin med kamkedja (tvärställd motor och kamrem är koko). Härligt morr i de med. Automatarna funkar fint och är inte av dubbelkopplingsdatormanuell typ utan mer beprövad turbin... Vad mer kan önskas? Ser inte ut som skit heller (c30)...

Så för att sammanfatta komponenter ialfa 159/brera 3.2 Q4

4wd system: Torsen
Motor: Holden/Alfa
Växellåda: Toyota
Motorelektronik: Bosch

Last edited:

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada
Ska du köpa VW med DSG så vill jag höja varningens tecken..
Det har varit massor med strul med dessa lådor, speciellt den sjuväxlade. Vad jag har förstått så kostar bara kopplingsbytet 18000..

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Brera ihop med alfa 159 är dessutom de enda med senaste torsen-4wd på tvärställd motor. Nog de enda med tvärställt och torsen.. bra drivning jfrt med andra liknande med halkex och visko. En brera 3.2 q4 borde sitta som en smäck. 3.2an är i botten en närmast svårknäckt Holden-maskin med kamkedja (tvärställd motor och kamrem är koko). Härligt morr i de med. Automatarna funkar fint och är inte av dubbelkopplingsdatormanuell typ utan mer beprövad turbin... Vad mer kan önskas? Ser inte ut som skit heller (c30)...

Så för att sammanfatta komponenter ialfa 159/brera 3.2 Q4

4wd system: Torsen
Motor: Holden/Alfa
Växellåda: Toyota
Motorelektronik: Bosch

Verkar onekligen vara en fin kombination som faktiskt stämmer in på det mesta jag önskar hos en bil.
Finns två på blocket som dessutom är riktiga lågmäldare som efter lite friskt prutande skulle kunna falla inom budjet.
En alfa ska dock enl mig vara röd och tjejen vägrar en röd bil :3freak (den andra var fulful-blå)

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Ska du köpa VW med DSG så vill jag höja varningens tecken..
Det har varit massor med strul med dessa lådor, speciellt den sjuväxlade. Vad jag har förstått så kostar bara kopplingsbytet 18000..

Nej det har jag redan förstått. VW och Audi har jag redan räknat bort då dom verkar gå sönder och kosta dyrt. VW var bara aktuell som tjänstebil, och då är ju förutsättningarna annorlunda. Även förstått att de nya DSG-lådorna ska vara snäppet bättre.

Dropkick

Meningen med livet
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
xt660x LT-Z400 GASGAS 250txt
Köpte mig själv en Mitsubishi Outlander Turbo från -06 som brukis och jag är helnöjd.
Med mappning från JRM så fick den 270hk/400NM
Fantastiskt rolig bil med motor, växellåda, drivlina från evo8.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Vill en åka impreza utan bakvänd keps kan man prova forester xt. Samma motor, drivlina, chassi men i mer Lidingö-traktor kostym.

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada
Nej det har jag redan förstått. VW och Audi har jag redan räknat bort då dom verkar gå sönder och kosta dyrt. VW var bara aktuell som tjänstebil, och då är ju förutsättningarna annorlunda. Även förstått att de nya DSG-lådorna ska vara snäppet bättre.

Fast snäppet bättre kanske inte hjälper om lådorna är skit :). Jag skulle inte ta en bil med tång ens om den har dsg.

http://www.teknikensvarld.se/2013/02/08/37996/volkswagens-dsg-skador-drabbar-alla/

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad har du för krav på lastmöjligheter? Om inga, köp en så liten bil som möjligt med så mycket hästar som möjligt. Ska du äga den mer än några månader kan ju kvalité spela roll, annars kan man göra som jag brukar göra och köpa något billigt as som verkar fungera för tillfället, och köra med det några månader och skicka vidare skiten innan något går sönder. (Eller bli påkörd i sthlm.)

Hade en v70 awd med 200 hästar förra vintern, den var inte speciellt skoj, men det rörde på sig rätt bra och man kunde hiva in massor i skuffen och awd gjorde ju att man tog sig fram genom snödrivorna och kunde komma på bredsida mest hela tiden. Och den drog väl inte så jävla mycket om man kunde ge fan i att gasa (vilket jag inte kunde)... Som minst tror jag jag kom ner i straxt över 0,8L/mil vid landsvägskörning, som mest var jag nog uppe i 3L/mil :näsblod
Så du kan nog skriva av den bilen iaf.

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Om du kan stå ut med på pappret dåliga siffror på effekt och prestanda men uppskatta känslan av respons och upplevelse så borde du ta en riktig provtur i en Miata.
Klart körgladaste bil jag testat. Inte snabbast men körgladast.
Kräver du fart och prestanda så ska du inte testa..

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Fast snäppet bättre kanske inte hjälper om lådorna är skit :). Jag skulle inte ta en bil med tång ens om den har dsg.

http://www.teknikensvarld.se/2013/02/08/37996/volkswagens-dsg-skador-drabbar-alla/

Nu är du lite hård tycker jag. DSG-lådan är djävligt trevlig att köra tycker jag, slår alla andra växellådor jag testat bortsett från M3:an DKG-låda (som ändå bygger på samma teknik?), och hade vi pratat nybils-köp och speciellt som tjänstebil, då hade jag inte tvekat.
På firman jag jobbar för har vi haft en handfull VW's och någon Audi med DSG, alla med motorstarka alternativ, och ingen har haft problem.

Men, som sagt, i det segment jag letar bilar i tror jag man ska undvika DSG om man inte är beredd att ta en renovering á 20'000:-.
Tyvärr verkar VAG bilarna dras med en rad andra problem oxå och dyra bilar att laga.

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Vad har du för krav på lastmöjligheter? Om inga, köp en så liten bil som möjligt med så mycket hästar som möjligt. Ska du äga den mer än några månader kan ju kvalité spela roll, annars kan man göra som jag brukar göra och köpa något billigt as som verkar fungera för tillfället, och köra med det några månader och skicka vidare skiten innan något går sönder. (Eller bli påkörd i sthlm.)

Hade en v70 awd med 200 hästar förra vintern, den var inte speciellt skoj, men det rörde på sig rätt bra och man kunde hiva in massor i skuffen och awd gjorde ju att man tog sig fram genom snödrivorna och kunde komma på bredsida mest hela tiden. Och den drog väl inte så jävla mycket om man kunde ge fan i att gasa (vilket jag inte kunde)... Som minst tror jag jag kom ner i straxt över 0,8L/mil vid landsvägskörning, som mest var jag nog uppe i 3L/mil :näsblod
Så du kan nog skriva av den bilen iaf.

Egentligen inte några speciella lastkrav. Längdåkningskidorna ska gå krångla in, men inte mer än så. Och drag hade varit fint, men inget absolut krav.

Det är inte täckt som någon slit och slängbil. Då hade jag letat betydligt billigare bilar. Jag förväntar mig äga den till behovet kräver något annat.

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Om du kan stå ut med på pappret dåliga siffror på effekt och prestanda men uppskatta känslan av respons och upplevelse så borde du ta en riktig provtur i en Miata.
Klart körgladaste bil jag testat. Inte snabbast men körgladast.
Kräver du fart och prestanda så ska du inte testa..

Jag misstror dig inte, och hade det varit en andra bil jag letat efter hade jag kanske kikat närmre på det. Men 4-sits får nog ändå stå som minimi krav.
Kombinationen cab och sverige är oxå en ekvation jag har lite svårt att få ihop? :va

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Civic typeR är rätt underhållande

Finns ganska många oxå och till helt ok summor.
Frågan är väl om dom inte lider av lite samma fenomen som Imprezan? ...och i många fall är sönder gasade av några glada 20-åringar och deras första banklån?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag misstror dig inte, och hade det varit en andra bil jag letat efter hade jag kanske kikat närmre på det. Men 4-sits får nog ändå stå som minimi krav.
Kombinationen cab och sverige är oxå en ekvation jag har lite svårt att få ihop? :va

Miata/MX5 finns som plåtcab med. :)

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Finns ganska många oxå och till helt ok summor.
Frågan är väl om dom inte lider av lite samma fenomen som Imprezan? ...och i många fall är sönder gasade av några glada 20-åringar och deras första banklån?

Inte alla och ägarhistorik avslöjas med vissa indikatorer. Såsom "sportfilter", baslåda, sänkning, dålig solfilm... en orörd med god servicehistorik är troligen ok.

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada
Nu är du lite hård tycker jag. DSG-lådan är djävligt trevlig att köra tycker jag, slår alla andra växellådor jag testat bortsett från M3:an DKG-låda (som ändå bygger på samma teknik?), och hade vi pratat nybils-köp och speciellt som tjänstebil, då hade jag inte tvekat.
På firman jag jobbar för har vi haft en handfull VW's och någon Audi med DSG, alla med motorstarka alternativ, och ingen har haft problem.

Men, som sagt, i det segment jag letar bilar i tror jag man ska undvika DSG om man inte är beredd att ta en renovering á 20'000:-.
Tyvärr verkar VAG bilarna dras med en rad andra problem oxå och dyra bilar att laga.

Det är säkert trevligt att köra en bil med DSG, men tyvärr så verkar de uppenbarligen inte funka så värst bra. Tycker det är dåligt att de släpper en produkt som inte är färdigutvecklad.

Den sexväxlade ska vara bättre, men frågan är om man vågar att riskera?
Kopplingsbytet kostar runt 20 000, men måste du byta låda så blir det mkt dyrare.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO