Kustbevakarna

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jörgen Karlsson skrev:
2610993 Just nu börjar ännu ett avsnitt om krabbfiskarna i "Dödlig fångst" på Discovery. Kanhända lite mindre glassigt än "Kustbevakarna". :)

Mvh
J

Jäflar vilken smäll båten fick där, men jag blir lite konfunderad av att dieslarna stannar för att båten fick slagsida, det känns som att smörjsystemet skulle behöva byggas om så att man inte blir kraftlös i ett sånt läge.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Chirre skrev:
2611106 Haha, min fru har vant sig vid att jag sitter ner och pinkar, det är helt enkelt en "yrkesskada".
När du ser denna serien på Discovery fattar du varför.:)

Ja det hade jag nog fattat ändå! :)
Men Cemantas skuta rullade nog inte riktigt lika illa! ;)

GuW skrev:
2611160 Jäflar vilken smäll båten fick där, men jag blir lite konfunderad av att dieslarna stannar för att båten fick slagsida, det känns som att smörjsystemet skulle behöva byggas om så att man inte blir kraftlös i ett sånt läge.

Ja det är hårda pojkar det där. Det är min favvoserie sedan den kom.

Ja klassade motorer ska ju klara sånt. Men är oljenivån låg så kan det ju hända ändå. Har man ett genset under backen, vanligt vid tunneltruster, så kan de trippa för lågt smörjoljetryck vid slamming, beroende på att oljan helt enkelt lättar från tråget. Det har jag varit med om

/J

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jörgen Karlsson skrev:
2611176 Ja det hade jag nog fattat ändå! :)
Men Cemantas skuta rullade nog inte riktigt lika illa! ;)

Ja det är hårda pojkar det där. Det är min favvoserie sedan den kom.

Ja klassade motorer ska ju klara sånt. Men är oljenivån låg så kan det ju hända ändå. Har man ett genset under backen, vanligt vid tunneltruster, så kan de trippa för lågt smörjoljetryck vid slamming, beroende på att oljan helt enkelt lättar från tråget. Det har jag varit med om

/J

Jo, iofs kan oljan lätta och tillfälligt trippa en givare, men borde det inte finnas någon inbyggd fördröjning innan man släcker ner spisen?

Vad vet jag, jag har bara renoverat en scaniadiesel ombord på en båt, dom var snälla nog att inte köra dom andra motorerna på fullvarv under tiden...

Enda övriga erfarenheterna av sjöfart jag har är att jag köpte all min sprit och cigaretter som tonåring på båtarna i hamnen :D
Kinesbåtarna tog tacksamt cyklar i byte...

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
GuW skrev:
2611200 Jo, iofs kan oljan lätta och tillfälligt trippa en givare, men borde det inte finnas någon inbyggd fördröjning innan man släcker ner spisen?

Jo det är riktigt det ska vara lite tidfördröjning, sk hysteres innan den autostoppar. Något fel var det ju på fiskebåtens maskineri helt klart.

Står det mycket vatten i vattenavskiljarna kan det också bli stopp i bränsleförsöjningen när allt ruskas om. Vid en riktig smäll kan även hållkretsar i relän i huvudtavlan släppa så att tex kringsystem stannar. Då kan det bli blackout i båten fast gensetet går. Eller också kan det sistnämda autostoppa för overspeed om tex diselmotorns regulator är sliten, feljusterad eller har för tjock olja i sig och därav inte hinner reglera av effekten tillräckligt fort. Man provar det där i bänk vid klassning av generatormotorer. Testet heter "Sudden unload", motorn ska då klara att gå på 100% last och sedan mista hela lasten inom en bestämd kort tidsrymd, dieselns regulator ska då hinna med att reglera av så fort att motorn inte autostoppar för overspeed.

Det finns mycket som kan gå snett hända om inte allt är ship shape. :hihi

/J

WaZZe

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 525exc-06 mutard och en URretta samt R1 kråssplejn
Visst fasen va det skåderspelerskan Zara Zetterqvist som va en av kustbevakarna? :va :tuttar

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
WaZZe skrev:
2613070 Visst fasen va det skåderspelerskan Zara Zetterqvist som va en av kustbevakarna? :va :tuttar
Hon ärinte skådis längre. Nu jobbar hon på kustbevakningen:D

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
En gul Triple 06
Vissa dagar till sjöss är mindre bra än andra. Just nu är vi nånstans på atlanten i ganska hårt väder. Sb ankare har av nån anledning börjat att slå mot skrovet och då kan det se ut så här. Thermal + jävligt duktigt maskinfolk har nödreparerat hålet med hjälp av träkilar och stål. Trodde aldrig att läcktätningskursen i lumpen skulle vara till nån nytta. :D

Pluggningen på bilden är dock som ni kanske redan har gissat utfört av däcksfolk. Om intresse finns lägger jag upp bild på vår imorgon när jag har fört över bilderna.

Bifogat

• DSCF0861.jpg
    DSCF0861.jpg
    24.8 KB · Visningar: 203
Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Thermal skrev:
2614827 Vissa dagar till sjöss är mindre bra än andra. Just nu är vi nånstans på atlanten i ganska hårt väder. Sb ankare har av nån anledning börjat att slå mot skrovet och då kan det se ut så här. Thermal + jävligt duktigt maskinfolk har nödreparerat hålet med hjälp av träkilar och stål. Trodde aldrig att läcktätningskursen i lumpen skulle vara till nån nytta. :D

Pluggningen på bilden är dock som ni kanske redan har gissat utfört av däcksfolk. Om intresse finns lägger jag upp bild på vår imorgon när jag har fört över bilderna.

Oups, det där ser inte helkul ut.

Är ni på väg över hit till karibien nu? :va

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Jag kom att tänka på den här tråden när jag kollade på det excellenta "matprogrammet" Landgång idag på SVT.

Perfekt TV-tips för alla som gillar mat och sjöliv, matlagning ombord på oljetankern Navigo, jävligt kul programidé!

Citat från hemsidan: "Hon kände direkt att här måste man göra ett matlagningsprogram som också skildrar livet ombord. En roadmovie till havs helt enkelt!"

Nu gäller det att hitta säsong 1 av detta program!

Ni som jobbar till sjöss, käkar ni lika gott som dom verkar göra på Navigo (om ni nu sett programmet). Jag skulle lätt gå upp till 200 kg om jag satt fast på en båt och serverades så mycket god mat :D.

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
Thermal skrev:
2614827 Vissa dagar till sjöss är mindre bra än andra. Just nu är vi nånstans på atlanten i ganska hårt väder. Sb ankare har av nån anledning börjat att slå mot skrovet och då kan det se ut så här. Thermal + jävligt duktigt maskinfolk har nödreparerat hålet med hjälp av träkilar och stål. Trodde aldrig att läcktätningskursen i lumpen skulle vara till nån nytta. :D

Kan vara jeffla svårt att tajta hem det sista i kättingen ibland, lyckas man inte så lever det rövare i klyset lite i grov sjö.

Nej den pluggningen ser sjukt amatörmässig ut och måste alltså vara gjord av en maskinare :pannkyss

sgtpepper skrev:
2615066 Jag kom att tänka på den här tråden när jag kollade på det excellenta "matprogrammet" Landgång idag på SVT.

Perfekt TV-tips för alla som gillar mat och sjöliv, matlagning ombord på oljetankern Navigo, jävligt kul programidé!

Citat från hemsidan: "Hon kände direkt att här måste man göra ett matlagningsprogram som också skildrar livet ombord. En roadmovie till havs helt enkelt!"

Nu gäller det att hitta säsong 1 av detta program!

Ni som jobbar till sjöss, käkar ni lika gott som dom verkar göra på Navigo (om ni nu sett programmet). Jag skulle lätt gå upp till 200 kg om jag satt fast på en båt och serverades så mycket god mat :D.

Förbannat bra program :tummenupp

Men hörni, jag brände KBV går. Var det någon som hade koll på repristiderna?

Last edited:

gunny5

mullermaffian rules
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Letar efter en bobber
Kapten Blåskägg skrev:
2615091 Kan vara jeffla svårt att tajta hem det sista i kättingen ibland, lyckas man inte så lever det rövare i klyset lite i grov sjö.

Nej den pluggningen ser sjukt amatörmässig ut och måste alltså vara gjord av en maskinare :pannkyss

Förbannat bra program :tummenupp

Men hörni, jag brände KBV går. Var det någon som hade koll på repristiderna?

repris söndag 16.30:tummenupp

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Thermal skrev:
2614827Om intresse finns lägger jag upp bild på vår imorgon när jag har fört över bilderna.

Upp med bilder! :fakta

Kapten Blåskägg skrev:
2615091Men hörni, jag brände KBV går. Var det någon som hade koll på repristiderna?

Hummsa... Söndag 16:30 om jag inte kommer ihåg fel.

Last edited:

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
sgtpepper skrev:

Ja hos oss svullar vi rejält, men det skiljer sig mycket mellan båtar. Vi har tur som har en svensk duktig kock. De andra båtarna i rederiet där jag jobbar har filipinsk kock och där är det nästan myteristämmning.

Med tre lagade mål mat om dagen och efterrätter bygger man på sig ganska bra:)

Thermal

Gick med
12 Aug 2004
Hoj
En gul Triple 06
Chirre skrev:
2615478 Ja hos oss svullar vi rejält, men det skiljer sig mycket mellan båtar. Vi har tur som har en svensk duktig kock. De andra båtarna i rederiet där jag jobbar har filipinsk kock och där är det nästan myteristämmning.

Med tre lagade mål mat om dagen och efterrätter bygger man på sig ganska bra:)

Jag har faktiskt haft tur med de filipinska kockarna, en av dem på förra båten var den bästa kock jag seglat med. Killen kommer en vecka före jul och ställer sig o lägger in sill, gör fläskkorv, bakar lussekatter osv. Helt outstanding! Men den största behållningen var att hans mat smakade svenskt så att säga. Svårt att förklara, men många av kockarna lagar mat som ser svensk ut men det är nåt som inte riktigt stämmer med smaken.

Maten nu i mässarna är ok, lite storkökskänsla över det. Men med 650 pers i besättningen är det kanske svårt att få den hemlagade touchen.

Thermal

Gick med
12 Aug 2004
Hoj
En gul Triple 06
Kapten Blåskägg skrev:
2615091 Nej den pluggningen ser sjukt amatörmässig ut och måste alltså vara gjord av en maskinare :pannkyss
Nja, så här ser en temporär tätning gjord av maskinare ut. Plåtarna på sidorna är ditsvetsade för att hindra att sprickan öppnar upp sig mer. Sen i med träkil o över med ett vinkeljärn som hindrar att de glider ut.

Idag till kaj har vi gjort en bättre lagning, liksom lite svårt att svetsa när det pissar in vatten. Håller förhoppningsvis på vägen över. :gnissla

Sista bilden, modifiering av ankaret. Det var spetsarna som slog i, och för att förhindra det kapas de helt sonika av. Det verkar som att det är en felkonstruktion i ankarlådan. Shit happens.

Bifogat

• Träkil.JPG
    Träkil.JPG
    63.1 KB · Visningar: 125
  • Sveising.JPG
    Sveising.JPG
    122.4 KB · Visningar: 205
  • Cutting.JPG
    Cutting.JPG
    105.6 KB · Visningar: 193

Dr.Bike

Guest
Thermal skrev:
2616647 Nja, så här ser en temporär tätning gjord av maskinare ut. Plåtarna på sidorna är ditsvetsade för att hindra att sprickan öppnar upp sig mer. Sen i med träkil o över med ett vinkeljärn som hindrar att de glider ut.

Idag till kaj har vi gjort en bättre lagning, liksom lite svårt att svetsa när det pissar in vatten. Håller förhoppningsvis på vägen över. :gnissla

Sista bilden, modifiering av ankaret. Det var spetsarna som slog i, och för att förhindra det kapas de helt sonika av. Det verkar som att det är en felkonstruktion i ankarlådan. Shit happens.

De stående stora plåtarna ger ju hållfastheten, men annars får jag nog ge cred till Blåskägget!
Smörjare, med olja upp till knäna vill alltid ta en shortcut, och snusar dricker sprit och lever fan... men nån estetisk touché har de inte på sitt jobb. Jälla grottmongos!
Men jag älskar dem! För jag är likadan! :lol

hade f.ö två kompisar från Berga på lunch i onsdags, och de sitter i Särimnerbyggnaden, fy faen vad mycket skoj man haft där!
Snacka om läcktätning och adrenalin!!!

Thermal skrev:
2615516 Jag har faktiskt haft tur med de filipinska kockarna, en av dem på förra båten var den bästa kock jag seglat med. Killen kommer en vecka före jul och ställer sig o lägger in sill, gör fläskkorv, bakar lussekatter osv. Helt outstanding! Men den största behållningen var att hans mat smakade svenskt så att säga. Svårt att förklara, men många av kockarna lagar mat som ser svensk ut men det är nåt som inte riktigt stämmer med smaken.

Maten nu i mässarna är ok, lite storkökskänsla över det. Men med 650 pers i besättningen är det kanske svårt att få den hemlagade touchen.

Tack gode gud för det svenska köket!
Ibland blir man ju galen när man jobbar utomlands långa perioder!
Så var du rädd om denna dära kockisen!
(du smörjer väl honom väl? ;))

Last edited:

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Hoj
...Brittisk...
Inte så dramatiskt som Thermals bilder, bara en grå trist vardagsbild från i eftermiddags :)

Slutlastning av väderdäck...

Bifogat

• väderdäckstor.JPG
    väderdäckstor.JPG
    118.8 KB · Visningar: 135
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...