Kutar du regelbundet?

Är du ute och springer regelbundet?


  • Antal röstningar
    0

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
5 km i 5.20-tempo. Skönt att kunna springa i shorts och t-shirt äntligen. :banana
:tummenupp

Var själv ute en runda nyss, blev nästan 7,5 km på 35 min, eller 4:40 min per km ca. Helt ok tycker jag :)
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Tog ett varv på min backiga terrängmil hemma, varmt och jävligt med pollenkänning. 5,35/km -får duga.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Finns det en springtråd här också?! :D

Jag sprang mitt första riktiga lopp förra säsongen, 5 km, 4:30 per km. Planen var att i år ska jag piska det och sätta 5 km på sub 20. Efter mina initiala träningspass så känns det vääääldigt långt borta. :rofl
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Finns det en springtråd här också?! :D

Jag sprang mitt första riktiga lopp förra säsongen, 5 km, 4:30 per km. Planen var att i år ska jag piska det och sätta 5 km på sub 20. Efter mina initiala träningspass så känns det vääääldigt långt borta. :rofl

Akta så att du inte får springmask bara. :crash
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
4:36-tempo i två mil? Känns ju helt jävla bisarrt. Övermänniska! :Bugar

Lugn nu, än tillhör man motionärerna.:)

Kom just hem från att jag och fästmön sprungit "Spring en mil, vinn en bil" i Östersund, ganska snäll bansträckning men rätt kvavt när man blivit van att springa på vintern.

Gick fint, tog personbästa på milen med över en minut. 38:48min blev tiden och jag tog in på flera den sista kilometern så det fanns nog lite mer att ge.:tummenupp
 

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Ort
Linköping
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
Jädrar vad varmt det var att springa ikväll trots att jag väntade till 21:00.
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Dom där träninsnivåerna är nog mer individuella än vad dessa gurus vill berätta. När jag köpte min första pulsklocka och började följa sådana där rekommenderade nivåer så insåg jag efter några månader att jag tappat i både uthållighet och fart trots att jag snarare ökade mängden träning.
Min kropp ville alltid träna intensivare men jag följde råden från dessa gurus och sprang långsammare för att jag följde de pulsnivåer jag läst om på internet.

Numera använder jag bara klockan för att hålla pulsen under 170 när jag springer. Har märkt att åerhämtningen för mig tar längre tid om jag överstiger 170. Och det räcker att jag gör det en kortare tid i någon backe.

Det är som sagt var min egen personliga erfarenhet.

Det kanske inte framgick ur artikeln men visst är själva nivåerna personliga. Man måste ha koll på sin maxpuls och gärna göra en laktat(mjölksyra)mätning så man vet var man har sin aeroba ansträngnings (-puls)nivå, dvs där man klarar av att skölja ur all mjölksyra man producerar och således kan hålla på "hur länge som helst". Nu pratar vi kanske i första hand uthållighetssport men en bra grund behövs för att kunna bli bättre (efter den initiala förbättringen) och efter en viss tid måste man gå vetenskapligt tillväga om man inte är en supertalang:fakta.
Själv har jag, på ett halvårs träning på "rätt" sätt, pulsbaserat, ökat mitt km-tempo från 5.45 till 4.50 med samma låga puls (zon 2/5) och springer ledigt 3 mil i det tempot utan pulsökning. Men det kräver ett konsekvent engagemang. Om man springer/tränar för motion och välbefinnande behöver man inte bry sig så mycket...
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Lugn nu, än tillhör man motionärerna.:)

Kom just hem från att jag och fästmön sprungit "Spring en mil, vinn en bil" i Östersund, ganska snäll bansträckning men rätt kvavt när man blivit van att springa på vintern.

Gick fint, tog personbästa på milen med över en minut. 38:48min blev tiden och jag tog in på flera den sista kilometern så det fanns nog lite mer att ge.:tummenupp

Och där spöade du mitt PB med en knapp minut också :mad:

Hur f*n lägger man en snäll slinga i Östersund. ToR Lugnvik? Eller Odensala/Ope längs stranden?
Allt annat ger ju skapligt med höjdkurvor.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det kanske inte framgick ur artikeln men visst är själva nivåerna personliga. Man måste ha koll på sin maxpuls och gärna göra en laktat(mjölksyra)mätning så man vet var man har sin aeroba ansträngnings (-puls)nivå, dvs där man klarar av att skölja ur all mjölksyra man producerar och således kan hålla på "hur länge som helst". Nu pratar vi kanske i första hand uthållighetssport men en bra grund behövs för att kunna bli bättre (efter den initiala förbättringen) och efter en viss tid måste man gå vetenskapligt tillväga om man inte är en supertalang:fakta.
Själv har jag, på ett halvårs träning på "rätt" sätt, pulsbaserat, ökat mitt km-tempo från 5.45 till 4.50 med samma låga puls (zon 2/5) och springer ledigt 3 mil i det tempot utan pulsökning. Men det kräver ett konsekvent engagemang. Om man springer/tränar för motion och välbefinnande behöver man inte bry sig så mycket...


Min maxpuls hade jag ju naturligtvis koll på då när jag var seriösare. Det är väl kanske det där med laktatmätningen som skulle ha behövts i mitt fall.

Alternativt så känner man efter hur kroppen känns och för bok på sina träningspulser. Så ifall man börjar känna att kroppen inte hinner återhämta sig så kan man kolla bakåt i boken och se vilka nivåer man legat på och justera lite.
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Min maxpuls hade jag ju naturligtvis koll på då när jag var seriösare. Det är väl kanske det där med laktatmätningen som skulle ha behövts i mitt fall.

Alternativt så känner man efter hur kroppen känns och för bok på sina träningspulser. Så ifall man börjar känna att kroppen inte hinner återhämta sig så kan man kolla bakåt i boken och se vilka nivåer man legat på och justera lite.

Jo. Sen har inte pulsklockor funnits så förtvivlat länge heller så alternativa metoder finns ju.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Och där spöade du mitt PB med en knapp minut också :mad:

Hur f*n lägger man en snäll slinga i Östersund. ToR Lugnvik? Eller Odensala/Ope längs stranden?
Allt annat ger ju skapligt med höjdkurvor.

Började vid Bilbolaget i Odenskog, runt Lillsjön och sen utförs till Storsjön, därefter drygt 6km platt till Badhusparken. Inte helt enkelt att kuta utförs när man inte tränat på det faktiskt.

ÖP lyckades till och med få mig på kort, kollandes på pulsklockan på målrakan.:D

 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Jo förstås, jag satt för hårt i att det skall springas med start/mål på samma ställe. Du får väl ta lita avdrag på tiden för att det var utförs :D

Åas bonuspoäng för utstyrseln, att springa såpass snabbt i långfladderbyxan/vit tischa (bomull?) :tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det är faktiskt Craft-kläder så tshirten är i nåt syntettyg som andas. Bomullströja hade nog inte varit någon hit direkt...:gnissla

Jag har ännu inte kommit förbi den mentala blockeringen att karlar inte ska ha tights, men vi får väl se framöver.
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Nä bomull är tämligen värdelöst, men det hade varit schysst bitch-slap mot dem du sprang förbi.

Springtights är en sån där point-of-no-return i en mans liv, när man väl samlat tillräckligt mod för att testa är man fast och fladderbyxorna får ligga och mögla längst in i garderoben. Tror jag höll på och sprang i åtminstone fem år innan jag åkte dit.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top